Olen yrittänyt etsiä foorumilta vastausta, mutta joko en osaa hakea oikein tai sitten kellään ei ole ollut vastaavaa ongelmaa.. Mahtaakohan joku osata kertoa, että onko kyseessä vika vai ominaisuus kun auto rullaa vapaasti nostaessa jalan kaasulta, niin kauan kun nopeus on alle 65 km/t, mutta jos nopeus on tuota suurempi, auto moottorijarruttaa (ja aika kovaa)? Tämä ilmenee myös siten, että pidemmässä alamäessä, auto rullaa vapaasti kunnes tuo em nopeus ylittyy, jonka jälkeen auto moottorijarruttaa alle 30 km/t (ainakin) ja päinvastoin - auto ei suuremmastakaan nopeudesta lyö "vapaalle" kun hitaampi nopeus saavutetaan. Tuntuu hassulta, että maantienopeuksissa kaasua pitää painaa jopa alamäessä; auton omaa liikeenergiaa ei voi hyödyntää lainkaan. Marmoritiski ei tiennyt, joten veikkasivat että on ominaisuus. Mielestäni on outo ominaisuus, muissa automaattilaatikoilla varustetuissa automerkeissä tällaista ei ole ollut.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi A8 W12, vm04, laatikon ominaisuus vai vika?
Collapse
X
-
Käyttäytyminen muuttunee, jos vaihdat ajomoodia toiseksi? Kuulostaa ihan vain ominaisuudelta, joka tulee momentinmuuntimen lukitsemisen algoritmista.
Löysin 09G laatikon käytöksen D-tilassa ajaessa, joka lienee melko lähellä sinun laatikkoasi (09E)? Tuosta kun vähän arvioi kertomasi mukaan x-akselille arvoja, niin keltaisen alueen raja on ~30km/h ja tuplat siitä ollaan vihreän rajalla eli ~60km/h.
Oranssilla siis turbiini luistaa, vihreällä lukittu kiinteäksi. Keltaisen alueella riippuen tilanteesta.
-
No niin, pitkästä aikaa paluu foorumin sivuille. Jasso - tarkennuskysymys... Ajomoodin vaihto? Katselin mm Youtubesta, ja siellä ajomoodin voi vaihtaa MMI:stä, mutta omassa MMI:ssä löydän vain jousituksen "moodin" vaihtamisen, eli kuinka jäykäksi alustan saa. Mitään ajomoodiin viittaavaa ei autosta löydy. Kävin myös Audin omassa huollossa, ja sieltä sanottiin että eivät he tiedä miten noita vaihdetaan, "sun täytyy mennä johonkin virityspajaan, ei huolto ainakaan osaa". Nyt herää kysymys, notta pitäisikö noin "vanhassa" (2004/2005) A8:ssa löytyä tuo asetus MMI:ssä vaiko ei? Sieltä on pudonnut aikaisemminkin pois hyödyllisiä asioita, kuten Webaston käyttö, sen sain sentään huollossa palautettua.
Muuten auto on toiminut "pelättyä" paremmin, ilman yllättäviä elektroniikkaongelmia tai muuta. Auto on arkikäytössä, mutta tällä hetkellä ei kilometrejä hurjasti tule, lyhyestä ttömatkasta johtuen.
Comment
-
Ei ole drive selectiä vielä autossasi, tuo merkkihuollon vastaus kummastuttaa. Ajomoodi tarkoittaa tässä tapauksessa laatikon D (drive) tai S (sport). Sportilla moottorijarrutusta hyödynnetään enemmän. Voihan se D-puolikin olla oppinut edellisen omistajan sporttisempaa ajotyyliä ja käyttää enemmän pieniä vaihteita.
E. Tiptronicin opitut tavat ja vaihtoajankohdat ym. saa kyllä nollattuakin.
https://www.youcanic.com/guide/audi-...eset-procedureViimeksi muokannut vV8m5; 26.11.2020, 20:38.
Comment
-
Asia selvä. Olen kyllä toki joskus kokeillut myös S-tilaa, mutta se on hieman liian "kulmikas" omaan ajotyyliin, ja tehoja/kiihtyvyyttä riittää D-tilassa ihan hyvin muutenkin ;) Oma ajotyyli on erittän "pehmeä" joten luulisi että laatikko olisi jo ehtinyt oppia myös tuon "rullaamisen" alamäissä maantienopeuksissa, mutta ei. Ja se on aina tasan se 65 km/h jossa auton ajokäytös muuttuu, eli ihan kuin se olisi "ohjelmoitu" ominaisuus. Kiitos linkistä, tutustun siihen jahka pääsen kotiin tietsikan ääreen ajan kanssa.
Comment
Comment