Olis takavetarien vaihto ajankohtainen otsikon vehkeeseen kun sisemmät kumit näkyy olevan molemmilta puolin rikki,ja ehjillä kumeilla olevat kokonaiset vaihtovetarit löytyy jo valmiina jotka ajattelin heittää tilalle.. joku joka on noita ottanut irti/vaihtanut niin mahtuuko vetari lähtemään paikaltaan jotain kautta pujottelemalla ilman mitään ylimääräistä purkamista pyörän puolelta, jos ei niin mistä kohtaa olette pyöränpuolesta irrotelleet/löysäilleet tukivarsia että vetari mahtuu pois paikaltaan ja uus tilalle?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
2.5 TDI A6 C5 4B Allroad takavetarin irroitus
Collapse
X
-
Avainsanat: Ei mitään
-
Ok, kiitos tiedosta. Kokeilenpa ensin tuolleen josko sais noin helpolla ne pois sieltä niin ei tuu turhaan purettua/ löysäiltyä pyörän pyörän puolelta mitään ylimääräistä.
EDIT: Homma tehty, ongelma oli juurikin saada vetari tiputettua sisäpään laipan "kupista", otin sitten pyöränpuolelta ala epäkesko pultin pois että pyörän napaa sai kääntymään ulospäin ja näin koko vetaria ulospäin riittävästi että sai muljahtamaan sisäpään pois laipan kupista, mutta sitten olikin tiellä pakoputkisto, putkiston takapään kun tiputti alemmas (kattien takaa liitokset auki ja puolivälin kumikannakkeista irti niin tuli tilaa riittävästi, sitten saikin jo pujoteltua akselin pois ja uuden tilalle.Viimeksi muokannut Allroad2.5tdi; 29.10.2019, 19:44.
Comment
-
Onko muut muuten miten kirjaimellisesti noudattanut noita napapulttien kiristysmomentteja takaisin kasatessa, itse vedin akkupulttarilla vain sen mitä se väänsi ( pulttarin speksien mukaan sen suorituskykyarvot 270nm) ja kokeilin sitten käsiräikällä ilman jatkovarsia ettei ainakaan jää löysälle, sen kummemmin en momenttiin vetänyt tai astelukuja mitannut? Kylläpähän tuon luulisi ajossa kuulevan epämääräisinä ääninä jos alkaa tuo pultti löystymään, ja avaimet kulkee kyllä aina mukana jos tarvii kiristellä, mutta luulis tuon pysyvän kiinni noinkin.
Comment
-
Se on kumminkin 450Nm ohjekireys sille pultille. Laske pyörät maata vasten ja vedät niin paljon kun käsiavaimella menee se napapultti.
Ei se välttämättä pidä mitään ääntä ennenkun irtoaa ja sit jos se irtoaa ja koko napa lähtee laakereineen ja pyörineen vaikka satasen vauhdissa ni tulee mieleen että olisko se kumminkin pitäny kiristää vähä lisempää.
Comment
-
Ai noin paljonko se ohjekireys on sille, siinä tapauksessa voishan tuota käsin vielä vähän vetää jatkovarren kanssa. muistelin vaan jostain lukeneeni että se annettu momentti ois ollut jotain 250nm-300nm väliin niin sillä aattelin että riittäis tuo koneella kunnolla kiinni väännätys, ilman jatkoa toki jo pyörät maassa kokeilinkin että ei käsivoimin tiukenpaan mene tuolla koneella kirimisen jälkeen.
Comment
-
-
Taisi olla 180Nm + puoli kierrosta se ohje jos ei oo niin järeää momenttiavainta että sais suoraan kerrasta vedettyä sen 450Nm. Siinä kiristäessä kyllä huomaa kun jossain vaiheessa vastus ei enää kasva ja kaikki loppu vääntö muuttuu vaan pultin venymäksi. Iskevä pulttikone ei varmuudella vedä noin järeää naulaa siihen momenttiin mitä koneen maksimiksi ilmoitetaan. Käsimomenttiavaimella ja sit kovalla varrella oon noi kaikki väännelly kiinni.
Comment
-
Juu ei löydy semmosta avainta jossa riittäs asteikko tuonne 450nm suoraan, muistaakseni parin sadan newtonin paikkeille loppuu. Pitääpä löysätä ne pultit vielä ja vetästä tuohon 180 ja puoli kiekkoa päälle niin ovat ainakin jotakuinkin siinä kireydessä missä ohjeen mukaan kuuluukin.
Comment
Comment