Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mistä tuo ääni johtuu ?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mistä tuo ääni johtuu ?

    Skoda Octavia II vm 2005 ajettu 188 000km, Bensa 2.0 6 lovinen manuaali laatikko. FSI /BLR

    Alakertaan tehty täys remppa, uudet laakerit ym.

    Nokka-Akselin ajoitus säätöventtiili pistokkeen kun irroittaa ääni katoaa ja palautuu kun pistokkeen laittaa takaisin, mistä tämä johtuu?


    https://www.youtube.com/watch?v=njjH...ature=youtu.be

  • #2
    Vvt pyörä varmaan valittelee kuluneisuuttaan, sitten kun alkaa pukata vikakoodia, yleensä P00A, niin rojut menee vaihtoon. Suosittelen hommaamaan korjauskitin, missä tulee mukana vvt pyörä, sille kotelo + tiiviste ja ajoitusventtiili, ton korjaussetin saa Tepolta melkein pelkän pyörän hinnalla, samallahan siinä kannattaa jo vaihtaa ketju ja kiristinki samaan konkurssiin, jos ei oo vielä vaihdettu. Yleensä noista koteloistakin on renkaita poikki.

    Vikakoodia ei vissiin anna?

    Comment


    • #3
      Ketjut, laahain ja kiristin nokkien väliin vaihdettu, samoin jakohihna, kiristin , VAG LongLife III 5W-30 504 öljyt ja suodatin RVS käsittelyn kera, kaikki stefat, alakerran kaikki laakerit, vesipumppu ja kaikki rullat,
      Moottorin öljynpaineenvalo vilkahtaa punaisena kera summerin välillä ja yleensä hiljaisilla kierroksilla, (ei aina),, öljysihti päällisin puolin puhdas.
      Säätöventtiili, nokka-akselin ajoitus (VVT) , Öljynpainekytkin, Tunnistin, nokka-akselin ajoitus, Impulssianturi kampiakseliin tilattu.
      Alan kallistumaan öljypumpun puoleen, eikös siellä pitäisi olla sellanen 6 kulma akseli joka näissä kuluu ? Vikakoodin pukkas viikko sitte P0012 Nokka akselin asennon ajoitus liian myöhäisellä paikka 1.
      Tänään tarkistin toistamiseen ajoitukset ja ne pitäisi mielestäni olla kohillaan, jos ei olisi niin kyllä sen vedoista huomaisi, auto kulkee hyvin ja kiihtyy, leimakin tuli ja sano leimaukko että hyvät on päästöarvot.
      Nokka-akselit oli mielestäni kuivahkon näköiset kun aukasin kopan, ihan niinku voitelu ei toimisi. Kylmänä kolkatus ääni ei kuulu ollenkaan , sitte ku lämmöt on siellä 90 paikkeilla niin kolkatus kuuluu ja vain aavistuksen verran tyhjäkäyntiä isommalla tasakierroksella, kaasuttaessa tai ajaessa ääntä ei siis kuulu eikä kylmänä.

      Comment


      • #4
        https://studio.youtube.com/video/Db7G-Gja8kY/edit

        Aavistuksen tyhjäkäyntiä suuremmalla kierrokset.

        Comment


        • #5
          Vaihdettiinko öljyruiskut uusiin alakerta remontin yhteydessä? noitakin on kuoleentunut useammalla, eivät pidä siis painetta kun ovat jumittuneet ja tuloksena alhaiset öljynpaineet varsinkin tyhjäkäynnillä.

          Comment


          • #6
            Ne on ilmeisesti ne pienehköt putket alakerrassa ? Jos ovat niin niitä ei vaihdettu, ihmettelinki että mitäs putken pätkiä ne nuo on ku alakerran aukasin. netistä luin että niissä tuuppaa menemään joku o - rengas tms tiiviste ja 4 pytyn kohilla sitä ei saisi vaihdettua ilman koneen irroitusta koska ei saa irti, onkohan näin ? Ei kai tässä taas prkle joudu konetta irroteleen, en oikeen usko siihen ettei niitä sais alakerran kautta tarkistettua.

            Mistähän nuita öljyruiskuja vois alkaa kyseleen, saako korjaus sarjaa vai meneekö vaihtoon, marmorilta tietty löytyy.




            Viimeksi muokannut okkim; 27.10.2019, 07:10. Perustelu: Viestit yhdistetty, älä tee heti uutta viestiä perään vaan muokkaa edellistä.

            Comment


            • #7
              Englannin kielinen nimi on ”oil spray jet”

              Kolmeen sylinteriin ruiskut voi vaihtaa ymmärtääkseni suht helposti ottamalla öljypohja auki ja öljypumppu irti, neljännen öljyruiskun vaihtoon tarvii irottaa kampiakseli, toiset on vaihtanut vaan ne kolme ruiskua ja kuntoon on tullut.

              Comment


              • #8
                Niin vähän ajattelinki että jos sitä yhtä ei saa vaihdettua ilman kampiakselin irrotusta niin vaihan vaan ne kolme, huomenna öljypohja ja pumppu pois nii katellaan saataisko selkoa mikä siellä mättää. Onko siitä mitään haittaa jos paineilmalla täräyttää sen neljännen suuttimen läpi ja pääseekö sinne yleensäkään paineilmaa laittamaan siihen yhteen ruiskuun ja saako sinne paine ilmaa laittaa, ettei hajota mitään ? Kampiakseli on käytetty koneistamolla päittäis välyksen takia, kampiakseli hiottiin ja toinen poskilaakeri tehtiin erikois laakeri ja normi paksumpana jotta saatiin päittäis välys pois. Mielestäni se laakeri oli ehkä 1 mm liian pitkä vaikka koneistamolla sen mittasivat ja messinki laakeri kyseessä, eikö se kuitenki pitäis painua kasaan ku momenttiin vetää sen verran ettei siitä haittaa ole tai kanna?

                Comment


                • #9
                  Tuossa yheltä foorumilaiselta vähän enemmän asiaa öljyruiskuihin liittyen:

                  https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...33#post1500533


                  Laakeri asiaan osaa varmasti joku muu vastata.

                  Comment


                  • #10
                    Kiitoksia linkistä, huomenna tutkimaan nuo ruiskut, Se vain saattaa olla että ne jouset on kuoleentunu, poikki tai kuula jumissa.

                    Comment


                    • #11
                      Käytin öljypohjan ja pumpun irti, suodatinhan siellä oli täynnä silikonintiivisteliima palasia. olen laittanu vähän liikaa ö-p tiivisteen lisukkeeksi tiivisteliimaa joka oli sitte porsinu öljypohjaan/suodattimeen. Ruiskuja en saanut auki, olivat niin lähellä mutta niin kaukana ku ei ollu oikeaa avainta, pitäis olla pitkä 6 kulma avain tai ohut pitkä räikkävarsi johon 6 kulma hylsä ja mulla ei sellasta ollu.

                      Tai sitte vaihtoehtosesti kampiakseli pois, en haluais sitä irroittaa ku sinne on tehty se erikoislaakeri ja mietin että saanko aseteltua sitä takaisin. Ajattelin että jos se öljynpainevalo johtuukin tuosta sihdistä koska oli melko tukossa joten tuskin se niissä ruiskuissa se vika on öljynpainevalon suhteen. Puhdistin sihdin kunnolla ym, laitoin hilut kasaan ja kävin koeajamassa noin 50 km eikä öljynpaineen valo vilkahtanut kertaakaan eli siltä osin nyt ainaki sain tuon kuntoon.

                      MUTTA se perkeleen nakutus ääni vaan jatkuu. Minun mielestä se tulee yläkerrasta se ääni, Vihjattiin että säätöpyörä voisi olla rikki, miksi se ei sitten kuulu kylmänä se ääni? Kyllä alkaa usko loppumaan ku ei vikaa löydy. Jos joku heittää ratkasevan vihjeen niin lähetän vaikka 24 päkin ratkasevasta tiedosta :D Nyt on sen verran monta päivää menny ihmetellessä että alkaa mielenkiinto hiipumaan totaalisesti.
                      Viimeksi muokannut okkim; 27.10.2019, 07:14. Perustelu: Lisätty kappalejaot luettavuuden parantamiseksi.

                      Comment


                      • #12
                        Epäilen edelleen sitä vvt:tä äänen lähteeksi, olishan se hyvä vielä mitata ne öljynpaineet niin olisi varmuus että ne oikeesti on hyvät? Laita auto käyntiin ja joku ohut metallitanko siihen vvt koppaan kiinni ja korva toiseen päähän tankoa, niin kuulee tuleeko ääni siitä? Sitä en kyllä tiedä miksi ääni ei kuulu kuumalla koneella.

                        Comment


                        • #13
                          Ääni kuuluu vain kuumalla koneella ja kylmänä ei ollenkaan. Starttailin ilman koppaa ja nokat ainaki saa voitelua.
                          Viimeksi muokannut samipoika; 27.10.2019, 14:39.

                          Comment


                          • #14
                            Ostin biltemasta Elektronisen stetoskoopin, hyvä laite paikantamaan mistä äänilähde tulee ja paikansin äänen vvt pyörän tienoilta, eli se saattaa olla siinä se vika, tilasin saksasta uuden vtt:n 200 ekua sekä solenoidin ym. Asennellaan paikoilleen kunhan hilut saapuu niin selvenee oliko vika siinä.

                            Comment


                            • #15
                              Kopan metallirenkaat voi mennä irroituksessa poikki, jos renkaat on syöny pyörän sisäpinnan syville urille ja isolla todennäköisyydellä onkin, sen tietää jo siitä jos koppa ei lähde kevysti vetämällä vaan on jumissa ja siinä ne sitten napsahtaa poikki kun joutuu käyttämään voimaa että saa sen kopan vedettyä pois. Päivitetyssä alkuperäisessä vvt kopassa metallirenkaat on vaihtunut muoviin/nailoniin juuri tuosta syystä, ettei ne syö pyörää urille ja sitä kautta aiheuta öljyjen pääsemistä pois renkaiden ja pyörän välistä, jolloin pyörä on entinen. Myös pyörässä oleva lukitustappi? voi olla irti.

                              Comment


                              • #16
                                Koppa ei lähtenyt kovin kevyesti pois eikä meinannu saada paikoilleenkaan takerteli hiukan vastaan mutta sain sen paikoilleen pienen ähräämisen jälkeen. Mitä metallirenkaita tarkoitat ?

                                Comment


                                • #17
                                  Tossa kolmas kuva kun ovat kopassa kiinni.

                                  https://mehenker.com/en/vag-audi-vw-...koda-seat.html

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tossa kunnossa itselläkin oli vanha pyörä, syvät urat ja yksi rengas oli poikki.

                                    https://www.audizine.com/forum/showt...9-MIL-ON/page2
                                    Viimeksi muokannut Breach; 29.10.2019, 09:46.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mietinki että olisko ne nuo mitä tarkoitit, täytyypä tarkistaa nekin samalla kun aukasen kopan.

                                      Öljypohjan tiiviste näytti vuotavan joten hain uuden tiivisteen, eli tiedossa taas astetta isompaa purkua, öljypohja , ratas ja öljypumppu pois ja vvt ym.

                                      vvt nokka-akselin pultin pää on murjottu joskus pyöreäksi joten ostin uuden pultin, nyt vaan mietin että miten se muljaantunu pultti sieltä pois lähtee, isommalla torxilla vois kokeilla ensin ja jos tuntuu ettei meinaa lähteä niin taidan vetää kulmaporalla kannan pois. eipä tuossa paljon vaihtoehtoja taida olla.

                                      Kulmaporalla sain pultin pois.
                                      Viimeksi muokannut samipoika; 6.11.2019, 00:58.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nokkapyörän pultti pitää uusia aina kun sen irroittaa, siinä voi käydä just noin et pyörähtää jos käyttää vanhaa. Tuo pultin kantahan ei oo torx vaan erikoisempi Ribe. Torxia jos käyttää niin on iso riski et pyörähtää uusikin pultti. Et oikea avain ostoon jos ei jo ole.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mulla on oikea Ribe 10 siihen, tilasin ajoitustyökalu sarjan jossa tuli se oikea Ribe hylsä mukana, kokeilin sitä tähän uuden pultin kantaan ja se istu siihen ku nunna munkkiin joten oikea on hylsä.

                                          Tuon kopan kanavassa on suodatin joka oli hiukan rikki ja jostain pitäis sekin saada hommattua.
                                          Attached Files
                                          Viimeksi muokannut samipoika; 29.10.2019, 11:15.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ainakin jossain välissä tilanne oli se ettei suodatinta saa erikseen ollenkaan, eli homma meni uuden kopan ostoksi, tiedä sitten saako niitä nykyään ostettua? Missä tossa se suodatin on, en oo ite edes huomannut mitään suodatinta kun vanhaa olen pyöritellyt kädessä. Olen siis ollut siinä uskossa että tässä mallissa sitä ei oo.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Muistaakseni nr1 kohdalla on sellanen musta muovi kannalla oleva suodatin, nousee pois kun avittaa jollain pienellä meisselillä varovasti ja nr 2 torxin alla oli pohjalla jonku pyöreä suodattimen näköinen osa ja tappi yläpuolella.
                                              Attached Files

                                              Comment


                                              • #24
                                                Joo, no noin tarkkaan ei tullutkaan tutkittua tuota.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Nokka-akselin vvt pyörässä ja soledoidissa oli vika, nyt toimii.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Missä mun kaljakori? :D

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ei siinä vvt pyörässä päällisin puolin mitään vikaa näkynyt mutta ääni loppu ku laitoin uuden nokka vvt rattaan ja solenoidin, itseasiassa rattaan ku asensin niin ääni aavistuksen veran hiljeni ja sitte ku laitoin uuden solenoinnin paikoilleen niin sillon katos se ääni kokonaan, täytyy vielä käydä koeajo tekemässä. Olipa melko homma porata kulmaporalla se pultti pois, reilu 2 tuntia meni ku ei ollu tarpeeeksi isoa kulmaporaa johon olisi saanut ison pultin kannan kokoisen lyhyen poranterän ja ohukaisella poranterällä ei voinu liian syvälle porata, olis saattanu mennä nokka akselin päästä jengat, metalli jyrsimellä hioin pultin kannan reunat pois ja viimeinki sitte irtosi, nokkapukkia ei tarvinnu irroittaa, asennus onnistu ilman sen avaamista. Päkistä sen verran että ku tiesit puoliksi oikein että vvt pyörässä oli vikaa niin saat 12 päkin kun vaan laitat osoitteen :D juon sen toisen puolikkaan ku arvelin solenoidin olevan sökö :D

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X