Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kansi/venttiilityöt

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kansi/venttiilityöt

    Olisi tulossa käytettyyn kanteen(moottori CAHA) uudet tarvikeventtiilit. Mitä kaikkea joutuu uusiin venttiileihin tekemään, ennen paikalleen laittoa? Hiomisesta/läppäyksestä oon joistain paikoin lueskellut ja jostain tahnoista oli puhe mutta mitä tarkalleen käytännössä tarkottaa?
    Viimeksi muokannut bonus; 22.10.2019, 15:02.

    #2
    Läppäyksessä venttiili ja venttiilin vastainen seetirengas hiotaan tahnalla toisiaan vasten.
    Tällöin ne muotoutuvat pariksi.

    Comment


      #3
      Riittää siis ku sillä puukepakolla pyörittelee ja hioo tahnalla?

      Comment


        #4
        Kävikö kansi pajalla seetien kunnostuksessa vai laitatko vaan uudet venttiilit vanhaan kanteen? Jos seetipinnat on kunnossa ja kulmat kohdallaan, niin sitä läppäystä ei tarvita, se tekee enemmän pahaa kuin hyvää. Venttiilinohjurien kunto tarkastettu?

        Comment


          #5
          Tää tuli itsellekin mieleen. Omasta kannesta ajeltiin seetit miran koneella, uusittiin pako-ohjurit, hiottiin venttiilit ja koko hoito taisi olla jossain 150e nurkilla. Toinen paja olis ottanut samasta hommasta 500e. Noissa on melkoisia hintaeroja. Hyvässä tikissä olevia seetejä en kyllä alkaisi pilaamaan tahnalla ja puukepillä. Kasauksen hoiti koneistamo ja osat vein sinne valmiiksi purettuna.
          Viimeksi muokannut JM; 23.10.2019, 00:33.

          Comment


          • #6
            Minun näkemys poikkeaa hieman näistä edellisistä, mutta perustuu kuitenkin vain omaan kokemukseen.

            Parhaan tiiveyden saanee läppäämällä lopuksi. Monessa tapauksessa se kansimies moottorikoneistamollakin läppää venttiilit hienolla tahnalla viimeisenä työvaiheena.

            Jos uudet venttiilit asennetaan vanhaan kanteen, niin kyllä minä ne läppäisin, olipa seetit tehty tai ei. Se vain pitää tehdä ennen venavarren kumien asennusta. Kansi pitää olla ohjurin suuntaisesti pystyssä ja läppäykseen käytetään hienoa tahnaa. Se perus Motonetin kaksipäisen purkin hienompikin tahna on ehkä hieman karkeaa viimeistelyyn, mutta paremman puutteessa menee. Samaisen purkin karkealle tahnalle en ole vielä löytänyt sopivaa käyttökohdetta, mutta luultavimmin se on jossain toisen maailmansodan aikasen metsälöytöpanssarivaunun ja maamoottorin välimaastossa.

            Ihan ummikkona tuota ei kannata mutulla lähteä tekemään, mutta kysyy joltain neuvoa tai katsoo vaikka vähän youtubea. Siihen tulee hyvä tatsi aika nopeasti ja tajuaa miten homma pelaa. Läppäys tehdään käsin, sitä imukupilla varustettua puukapulaa hyödyntäen. Unohda heti kaikki sähköiset apuvälineet.

            Lienee sanomattakin selvää, ettei tahnaa saa päästää venttiiliohjurin pinnoille läppäyksen aikana ja se pitää puhdistaa erittäin huolellisesti pois ennen loppukasausta.

            Comment


              #7
              Tässähän on taustalla semmonen pieni jakohihnaexodus, eli hiljasessa vauhissa jakohihnasta irtosi hampaita ja jako hyppäsi. Keinuvivut meni poikki kaikki ja suurin osa venttiileistä hiuksen hienosti vääntyivät, kumminkin sen verran että rautaa vasten huomasi. Kantta ei oo käytetty koneistamolla. Seetipinnoissa en kyllä näe mitään vikaa silmämääräsesti, ei koloja eikä reikiä. Ohjurit testattu uudella venttiilillä, kaikissa liikkuu eikä ole liian väljäkään. Toki liika väljyys pitäs varmaan heittokellolla kattoa, mutta ei ne ainakaan kalkata sivusuunnassa. :D
              Viimeksi muokannut bonus; 23.10.2019, 08:46.

              Comment


                #8
                Ite ainaki käyttäny akkukonetta tos läppäykses, nopeuttaa hommaa aika lailla(tosin en tiedä mitä haittaa siitä on?). Imukuppivarren sorvasin muotoon et sai istukkaan kiinni. Tuo karkea hionta-aine josta kenax mainitsi on joo kyllä turhan karkeaa, mutta tuli sitäkin käytettyä ku fiksailin yhen kannen johon oli seeteihin palanu alumiinit kiinni sulaneesta männästä. Hyvin lähti ja hienolla sit viimeistely.

                Comment


                  #9
                  Kun seetipinnat on tehty kunnollisilla koneilla, niin että pinnat on suorat ja keskeisyydet ja kulmat on kunnossa, läppäämiseen ei ole tarvetta. Läppääminen ei korjaa kulmavirheitä eikä epäkeskeisyyksiä, vaikutus on lähinnä henkinen. Varsinkin kun audin kansissa on kunnolliset kovat seetit ja venttiileissäkin voi olla stelliittipinnoitteet, ei siihen pintaan saa läppäämällä muuta kuin erilaisen kiillon. 70-luvulla kun materiaalit oli heikompia niin läppääminen saattoi olla perusteltua. Valitettavasti vanhat tavat on sitkeässä ammattitekijöilläkin.

                  Se huono puoli mikä läppäämisessä on todettu olevan on se, että se syö seetin poikkipinnan epätasaisesti. Kun se pinta on koneen jäljiltä suora, niin läppääminen syö tyypillisesti enemmän keskeltä ja vähemmän reunoilta eli poikkipinnasta tulee kaareva.

                  Comment


                    #10
                    No siis, ite en oo uusiin pintoihin koskaan koskenu, mut mielestäni on perusteltua kuitenki johonki tommosiin muutama sata tkm ajettuihin jos ne käy auki, eikä ny muuten tartte mitään varsinaista seetiremonttia alkaa tekemään. Tai jos pienellä budjetilla uusii juurikin venat, niin kyllä läppäisin ne vanhoihin seeteihin. Ihan ok keino kuitenki puhdistaa noi pinnat, eikä maksa varsinaisesti mitään. Siis jos tämmöstä kyläseppämeeninkiä tykkää harrastaa. Muuten jos massia löytyy, niin ehdottomasti vaan kansipajalle laittoon.

                    Kuvassa toinen seeti puhdistamaton ja toista jo vähä sipaistu.
                    Attached Files
                    Viimeksi muokannut Thuppu; 23.10.2019, 12:53.

                    Comment


                      #11
                      Samoin minä olen läpännyt käytetyt venttiilit, tosin akkukoneella letkun avulla pyöritettynä. Eipä ole ollut ongelmia.

                      Comment


                        #12
                        Joo kyllä nyt aattelin että pelkästään läppään uudet venttiilit nuihin käytettyihin seeteihin. Turhaa kantaa koneistamolle.. Toki jos ois joku hiporahamoottori tulossa ni asia eri. :D

                        Comment

                        Working...
                        X