Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AAR jakohihnan vaihto-ohjeet 100 2,3E quattro 1991

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AAR jakohihnan vaihto-ohjeet 100 2,3E quattro 1991

    Minulla metsästyskäytössä tällainen vanhus, jolle piti jakohihna vaihtaa jo ajat sitten. Viimeksi vaihdettu 15v/110000km sitten, kilometrit 370000. Yritin etsiä apuja sivustolta, sieltä täältä löytyi pätkiä, joista oli/ei ollut apua, joten päätin lisätä tarkat ohjeet muistiksi itselleni ja avuksi joillekin harvoille, jolla tällainen museoauto on. Jäähdytin pitää ehdottomasti ottaa irti, jotta työtilaa on. Samoin siipipyörä viskotuulettimesta, moniurahihna apulaitteilta ja sen kiristin. Kun ne ovat poissa, pääsee tekemään sen helpoimman osuuden eli itse jakohihnan vaihdon.

    1. Irrota jäähdyttimen ja valojen päällä oleva pelti. Neljä 10 mm:n pulttia ja lamppujen kiinnitysruuvit 2kpl kummallakin puolella. Irrota konepellin avausvaijerin pää (7mm lenkki ja jakari apuna). Nosta pelti pois ja pujota avausvaijeri irti sekä käännä se vaikka rullalle sivuun.
    2. Irrota oikea (apukuskin puoleinen) ajovalo. Vedä ensin lampunpesin käsin esiin ja pidä siitä kiinni. Irrota pesimen suojus, jos se ei irtoa vetäessäsi. Pidä pesintä vedettynä ja avaa jäähdyttimen vierestä ruuvilla kiinnitetty ajovalon alla oleva metallisuojus. Kampea se irti lampunpesimestä ja käännä itseesi päin, jolloin se lähtee irti vasemmalla olevasta syvennyksestä. Sieltä alta löytyy kaksi ajovalon ruuvia ja niiden alla olevat muoviprikat. Irrota ja pane jemmaan. Irrota ajovalon pistokkeet sekä vilkun virtajohto (irtoaa kääntämällä polttimoineen). Käännä jäähdyttimen puoleista päätä itseesi päin, jolloin voit vetää ajovalon irti.
    3. Irrota jäähdyttimen vieressä olevat kumi/muovisuojat (2 kpl ristipääruuveja/kpl). Niitä joutuu vähän longistelemaan, jotta irtoavat.
    4. Irrota puskurin alaosan ritilät vetämällä, jotta voit irrottaa ohjausvaihteen hydraulijäähdyttimen putket jäähdyttimen alareunasta (kummassakin jäähdyttimen sivussa ruuvi ja lisäksi jäähdyttimen alaosassa yksi ruuvi). Irrota myös jäähdyttimen alaosaan muovipannoilla kiinnitetty oikean ajovalon pesimen letku, n. 12mm, kuituvahvistettu.
    5. Irrota jäähdyttimen kuskin puolella olevat kolme vesiletkua ja ota valuneet pakkasnesteet talteen.
    6. Irrota jäähdyttimen kummassakin reunassa olevat 10mm mutterit alapuolelta päin, jolloin voit nostaa sen pois. Vaatii hieman taas longistelua mutta lähtee.
    7. Irrota siipipyörä viskotuulettimesta (4 10 mm pulttia).
    8. Purista vaikka lukkopihdeillä tai jakarilla moniurahihnan kiristintä ja käännä sitä ylöspäin, jotta hihna löystyy ja laita sen etuosassa olevaan reikään 6mm poranterä, jonka pujotat kirisimen rungon reikään (kuva kiristin). Irrota kiristimen 3 10 mm pulttia ja ota osat jemmaan. Jokaisessa pultissa on kaksi prikkaa, älä hävitä.
    9. Irrota kiristin ja moniurakiilahihna.
    10. Irrota nyt hyvin esillä olevan nokkahihnan yläpuolinen muovisuojus avaamalla kaksi lukkopuristinta ja nosta se jemmaan.
    11. Suurin työ: Kampiakselin hihnapyörän mutterin irrotus. Pyöritä hihnapyörän mutterista vaihde vapaalla myötäpäivään kunnes hihnapyörällä oleva piste non alaosan suojan pisteen kohdalla. Samalla yläpään pisteen pitäisi olla sen takaosan kolmion kohdalla ja vauhtipyörässä oleva 0-merkki viisteen kohdalla (numero 2 oheisessa kuvassa, näkyy kuskin puolelta) Älä käytä ala-arvoisia halpisvehkeitä. Lainaa joltain 3/4 tuuman hahlolla oleva väännin ja 27 mm hylsy. Laita metrin putkenpätkä vääntimen päähän ja aseta se lattiaa vasten kuskin puolelle. Tue hylsyä, että se pysyy paikoillaan esim. 5 tuuman lankunpätkällä etupuskuria vasten. Sitten eikun lyhyesti starttaamaan ja jopa avautuu. Itse kokeilin kaikkea pulttipyssystä itse vääntämiseen, enkä onnistunut.
    12.Kierrä nyt kampiakselin hihnapyörää, kunnes siinä oleva merkki on hihnan alapuolen suojapellissä olevan merkin kohdalla. Samalla yläpään venttiilikoneiston hihnapyörässä oleva piste pitäisi olla taustamuovin merkin kohdalla. Tarkasta kuskin puolella olevan vauhtipyöran aukon kautta (kohta 2), että siellä 0-merkki on myös tasoviisteen kohdalla. Nämä ovat ajoitusmerkit.

    13. Irrota nyt hihnan alaosan suojan 2 10 mm pulttia ja nosta sitä vähän ylös. Se ei lähde pois tiloista johtuen, joten kiinnitä se rautalangalla niin, että se roikkuu. Irrota ja pese ja sen jälkeen samaan paikkaan.
    14. Vedä hihnapyörä hammaspyörineen irti. Lähtee helposti käsin.
    15 Irrota vanha hihna ja kiristin.
    16.Pese osat bensalla, jotta asennus on siistimpää.
    17. Asenna uusi jakohihna vauhtipyörän hampaille ja aseta paikoilleen alustavasti. Kiinnitä kampiakselin pultti oikealle paikalleen kiilaan nähden alustavasti käyttäen jotain lukitusmönjää.
    18. Kiristä pultti vaihde nelosella ja käsijarru kiinni vastaavalla työkalulla, jota käytit irrotuksessa. Voimaa pitäisi olla 450 Nm. Itse tein sen hampaat irvessä, ja pysynee kiinni.
    19
    Attached Files
    Viimeksi muokannut repematti; 17.10.2019, 18:49.

  • #2
    En onnistunut tänään muokkaamaan tekstiäni, joten tehdään se nyt näin lisäyksenä:
    19. Kiinnitä jakohinakotelon peltinen alasuojus ja pyöritä kampiakselin mutterista ajoitusmerkki takaisinpäin kohdalleen, jos se on mutteria kiristäessäsi kääntynyt myötäpäivään. Tarkasta myös, että vauhtipyörän ajoitusmerkki on kohdallaan.
    20. Asenna jakopään hihna muille hammaspyörille (kireälle ylähammaspyörän, vesipumpun ja kampiakselin väliin).
    21. Varmista vielä ajoitusmerkit.
    22. Kiinnitä kiristimen pultit hieman löysästi ja käännä momenttiavaimella keskiön 22 mm kuusiokannasta 35 Nm:n voimalla myötäpäivään sekä kiristä samalla kolme kiinnityspulttia.
    23. Kierrä kampiakselia kaksi kierrosta myötäpäivään ja varmistu, että ajoitusmerkit ovat kohdillaan.
    24. Kiinnitä yläsuojakansi ja purkamasi osat päinvastaisessa järjestyksessä.
    25. Uusi moniurahihna ennen osien paikalleenlaittoa, jos tarvis. On helpointa tehdä, kun on tilaa.

    Hammashihna ja kiristin olivat netistä tilattuina muistaakseni alle satasen (INA 530 0168 10)
    Viimeksi muokannut repematti; 18.10.2019, 09:23.

    Comment

    Working...
    X