Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0 TFSI PCV vaihto.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    3.0 TFSI PCV vaihto.

    Olisi tässä lähitulevaisuudessa ohjelmassa 3.0tfsi pcv venttiilin vaihto. Kohteena 2010 S5.

    Onkos tuossa jotain erikoista jota ottaa huomioon?
    Tarvitaanko jotain erikoistyökaluja?
    Esim kompressorin hihnan irrotukseen oli joku härvänvärkki mutta tainnee mennä ihan hylsyllä ja varrella.

    Netistä löytyy esim termari vaihdon tiimoilta videoita kompressorin nostoon asti. Niissä ei mitään kummoista tullut esiin.

    Osalistaa jo sainkin. Listalla oli mm. kolmelle suuttimelle uudet tiivisteet.

    Lista olisi kokonaisuudessaan

    06E103547F 1kpl tämä lienee nyt se joka on rikki.
    06E121119K 2kpl
    4E0121666 1kpl
    079129717D 6kpl
    079129717B 3kpl
    06E998907E 3kpl
    06D133036K 3kpl
    06E103213 1kpl

    Olisikohan jotain muuta jota varata ennalta?

    Ja muitakin vinkkejä otetaan vastaan.
    Viimeksi muokannut Lipponen; 26.8.2019, 19:33.

    #2
    Paljonko autolla ajettu, onko termostaatti vaihdettu joskus? Nuo vaikuttaa vähän siihen mitä suosittelen vaihtamaan samalla kerralla, ettei tarvitse hetken päästä uudelleen irroitella. Kompressorin hihnan irroitukseen on itsellä lattaraudan päähän hitsattu 16mm lenkkiavain, kokonaispituus 620mm.

    Comment


      #3
      210tkm
      Termostaattia ei taida olla vaihdettu.

      Comment


        #4
        Vielä jäi kysymättä mikä oli auton malli/vuosi, ettei tule tarjottua vääriä osanumeroita. Kun omat kokemukset ovat tuosta -09 4F:stä

        Comment


          #5
          Kylläpä olen ruosteessa. Lisäsin ekaan viestiin eli 2010 S5 kohteena.

          Comment


            #6
            Jäähdytinnesteet pitää laskea pois, kun vaihtaa PCV venttilin. Nesteet pitää laskea pois öljynjäähdyttimen letku irrottaen, jotta vesi tulee lohkosta pois. Tämä siksi,että PCV venttiili on vesijäähdytetty. Muuten menee nestettä öljynjoukkoon, kun irroittaa PCV venttiilin. Sitten kannattaa varautua, että ahtimen jäähdyttimien ilmausruuvit katkeaa, jos niitä ei ole ikinä avattu ja sittenkin kannattaa aina vaihtaa uudet.
            Suuttimen valkoiseen tiivisteeseen tarvii oman työkalun, jos joutuu vaihtamaan suuttimen irtoamisen vuoksi. Itsellä jäi kyseiset suuttimen korjaussarjat hyllyyn, kun vaihdoin koko suuttimet samalla.
            Imuläppien takaisinlaitossa kannattaa olla huolellinen, jos olleet irti. Läppiä pitää kääntää, kun asettaa ne paikalleen, muuten jäävät ilmanohjainlevyn väärälle puolelle ja jumiin.

            Tuossa oma mielipide mitä kannattaa samalla vaihtaa, kun ahtimen ym. irroittaa, PCV venttiilin vaihtaa ja jos autolla jo ikää ja paljon ajettu. Voi puuttua jotain, kun ei enää muista kaikkea.
            Muistaakseni termarin sai vaihdettua ilman, että irroitti tuon jäähdytinputken edestä, mutta voin muistaa väärin. Joten kannattaa ne tiivisteet olla varalla.
            Samalla kun ahtimen hihnan irroittaa, niin kannattaa tarkistaa kiristimen ja välipyörän laakeroinnin kunto.

            PCV uusin numero 06E103547AC 1kpl
            Termari 06E121111AL 1kpl
            Jäähdytysnesteletku öljynjäähdytin 06E121082C 1kpl
            Jäähdytynesteputki 06E121065N 1kpl
            Jäähdytysnesteletku 06E121545 1kpl
            Jäähdytysnesteletku 06E121546 1kpl
            Ahdin ilmausruuvi 06E127535B 2kpl
            Öljynpainekatkaisin 038919081P 1kpl Harmaa
            Öljynpainekatkaisin 06E919081G 1kpl (CAKA,violetti)
            079129717D 6kpl
            079129717B 6kpl ,näitä ottaisin tuon 6kpl , jos joutuu ottamaan molemmat imuläpät pois.
            06D133036K 6kpl näitä ottaisin tuon 6kpl , jos joutuu ottamaan molemmat imuläpät pois.
            06E103213 1kpl

            06E903133AC Ahtimen hihnan kiristin
            06E903341H Ahtimen hihnan välipyörä
            Attached Files
            Viimeksi muokannut KimmoL; 28.8.2019, 23:34.

            Comment


              #7
              Kimmolta hyvä DIY-ohje. Ahtimen takana on jonkin verran sähköliittimiä ja alipaineletkija, niiden paikat vaikka valokuvata tai muuten merkitä. Imusarjan tiivisteiden (ne vihreät) / ahtimen asentaminen näytti myös huolellisen miehen hommalta että tiivisteet asettuisivat nätisti, painepuolella kun ovat.

              Comment


                #8
                Tänään kerkesi muutaman tunnin harrastaa ja kuvan mukaiseen tilanteeseen pääsin.

                Eli kompura nousi pois melko helposti. Toiselta puolelta poistin suutin kiskon ja molemmille kiskoille menevän polttoaine linjan.
                Lisäohjelmaa tulee ainakin yhden huohotus letkun uusinnan verran. Oli ihan paperia ja napsahti poikki.

                Kanavissa ei ihan kauheasti öljytöhnää ollut. Liekkö joskus putsattu. Ei nuo kiiltävän kirkkaat ole mutta ei siellä milli tolkulla töhnää ole.

                Uutta PCV:tä pyörittelin käsissä ja huomasin tosiaan sen jäähdytysnesteen laskemisen välttämättämyyden. Kompuran irrotukseen ei koko konetta tartte tyhjentää. Riittää että paisarin imee tyhjäksi.
                Attached Files

                Comment


                  #9
                  Ja sen verran korjausta että se katkaisemani letku olikin lisäilmaa kuljettava tuubi osanumerolla 06E 131 143 AH.

                  Comment


                    #10
                    Mullakin näytti imukavavat yllättävän puhtailta. Paitsi kolmosen, johon välijäähy oli pari-kolme viikkoa tihkuttanut jäähynestettä.

                    Varauduin myös siihen että PCV vuotaa, mutta näytti olevan kunnossa. Olishan tuon voinut vaihdattaa samalla, mutta miksi ottaa ahdin pöydälle kerran kun sen voi tehdä kahdesti.

                    Comment


                      #11
                      Tänään viimein sain loppuun tämän tuusauksen. En ole maailman nopein mekaanikko minä.

                      Homma meni Kimmon ohjeilla. Ei tuo nyt mitenkään rakettitiedettä ole mutta sähköliittimet ja putket kannattaa merkata tarkkaan. Väärin asennuksen mahdollisuus on molemmissa on mahdollinen.

                      Sen verran olisi pitänyt Kimmoa kuunnella että monia osia olisi ollut viisasta ottaa uudet etukäteen. Nyt jotain hajoili asennuksissa ja uutta osaa joutui aina pari päivää odottaa.

                      Varauduin noilla osilla jotka ensimmäiseen viestiin listasin.
                      Noista osista jäi käyttämättä suuttimen kiinnike raudat kun suuttimia en nostanut pois.
                      ​​​​​​​Vaihdoin vain suuttimen ylimmät tiivisteet jotka tulee jakotukkia vasten. Pari O-rengasta jäi myös yli. Ei tullut vastaan moisia purkaessa mutta luulen että Marmori oli suunnitellut purkavansa coolereiden päädyt auki. Itse irrotin vain coolereiden vesiletku.

                      Ylimääräisiä osia joita jouduin vaihtamaan.

                      ​​​​​06E 131 143 AH. Lisäilmaputki apukuskin puolen kannen päädystä, ahtimen ali ja haarautuu molempien kansien taakse. Jos vain tämän vaihtaa niin ahtimen joutuu kuitenkin irrottaa ja kannattaa varata pitkästi jatkoja 1/4 räikkään. Olikohan T25 kantaiset kiinnitysruuvit.

                      06E127065B Väliholkki bensalinjan ja jakotukin välissä. Onnistuin vääntämään väärälle kierteelle. Omaa tyhmyyttä.

                      06E127535B Ahtimen ilmausruuvit. Muovia. Kimmo jo sanoikin että katkeaa helposti.

                      Mutta ei tokkeentunut vinkuna/vikinä tuolla pcv:n vaihdolla. Kylmänä kun käynnistää niin on hiljaa mutta heti kohta lämmettyään alkaa. Sitten vinkuu tyhjäkäynnilläkin mutta selvimmin noin 2000rpm kohdalla. Jostain ahtimen suunnalta ääni tulee. Ehkä enemmän keulalta mutta myös tulipellin päästä kuulee.

                      Imuvuoto/painepuolen vuoto ei tietenkään ole pois suljettu. Ahdin kyllä asentui ihan nätisti paikalleen. Näyttäis olevan kaikki mutterit ihan samalla tasolla joten eiköhän se siellä suorassa ole. Momenttiavaimella naksuttelin mutterit kiinni 20nm.

                      Ahtimen ja pcv:n väliin tuleva putken tumppi vähän epäilyttää. Sen kun joutuu sokkona laittaa niin on toki voinut asentua väärin ja ilmaa fuskais jostain siitä välistä.

                      Ääni on kyllä vähän sellainen että voisi olla mekaaninenkin ei tosin seuraa ihan orjallisesti kierroksia.

                      Voikos tuon koneen käynnistää ilman kompuran hihnaa ja apulaite hihnaa?

                      Niin vikakoodeja ei tule ja minun persdynon mukaan vedot on ok.

                      Comment

                      Working...
                      X