Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8T BFB puristukset hukassa.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.8T BFB puristukset hukassa.

    Nyt tarvitsisin viisaamman apua.

    Ostin siis tuossa noin viikko taaksepäin 2005 vm. B7 1.8Tq Audin BFB koneella, ajettu noin 366tkm. Myyjän sanoin, autoon on tiedossa nokkien välisen ketjun ja kiristimen vaihto, rallattaa hieman. 2-sylinterissä sytytyskatkoksia välillä, kiihdyttäessä nykii hieman. Ahtaa kuulema 0.5bar, pitäisi ahtaa n. 0,7, tätä en kyllä ole testannut vielä. Vikakoodit lukiessa Delphin tusinatesterillä valitti vain sytytyskatkoksista. Pitäisi lyödä kunnon testerin nokkaan.

    Nyt autoa hieman tutkineena, epäilen että kansipahvi on rikki tai kansi halki. Auto savuttaa valkoista hieman normaalia enemmän, ei kuitenkaan kiihdyttäessä jätä peräpeilistä näkyvää pilveä. Käynnistyy hieman yskien, pitää vähän kierrättää reilummin jotta käynti tasoittuu. Todella laiska kulkemaan, huomattavasti laiskempi kuin minun 1.9tdi b5 115hp, vaikka 1.8t menohalut pitäisi olla kovemmat (0-100 varmaan +20sek.). Välillä pätkii kovassa vedätyksessä, jolloin sytyttää mottorin vikavalon. Paisariin kerää melko kovan paineen, neste aina häviää paisarista, varoitusvalo syttyy, ja kun korkin aukaisee niin neste tulee normaalille tasolleen railakkaasti kuplien. Nokkaketju tosiaan rallattaa, voisiko se vaikuttaa kulkuun nuin radikaalisti jos ajoitukset jo hieman pielessä? Itse hieman epäilen. Kansipahvin tai kannen vuotoa epäilen puristustestin tulosten johdosta. Voisiko tulokset myöskin viitata venttiilivikaan tai väljiin männänrenkaisiin? Ja vaikuttaako kansipahvin vuoto ja pieni puristusten katoaminen nuin paljon auton kulkuun?

    Puristustesti selkeyden vuoksi ranskalaisin viivoin:
    - Puristustestissä 1- ja 4- sylinterit vaikuttivat normaalilta, 180 psi kuivana, 220 psi korkillinen öljyä männän päälle kaadettuna molemmissa.
    - Ensimmäinen "kierros" puolet max. puristuspaineesta molemmissa, niinkuin kuuluukin (90psi).
    - 2- ja 3-sylinterit taas näyttivät hieman huonommilta, 2-sylinteri: 145 kuivana, 180 öljyllä. 3-sylinteri: 170 kuivana, 200 öljyllä, kuitenkin molemmissa ensimmäinen kierros puolet puristuksista.
    - Testit tein kaikki tulpat irti ja paisarin korkki auki (jotta näkee paine-eron selkeämmin paineen vuotaessa nesteen sekaan).
    - Tein testin vielä lisäksi 2 ja 3 sylintereille siten, että laitoin toisen tukkoon sytytystulpalla toista testatessa. Tulokset nousivat molemmissa, 2-syl 195, 3-syl 235, molemmat öljykorkillisen kanssa (viittaisi mahdollisesti näiden sylintereiden väliseen vuotoon).
    Kaikki testit vingutin niin pitkälle starttia, että mittarin viisari ei enää noussut, eli noin 6-9 kierrosta, ohjeessa luki 3-4.

    Vuototestiä en ole tehnyt, Biltemasta saisi 70€ hintaan vuototestisarjan jolla selkenisi, vuotaako kansipahvi todella, mutta sama kait tuo olisi sillä rahalla vaihtaa se kansipahvi kuitenkin. Mites kannen oikaisu, onko tarpeen pahvin vaihdon yhteydessä?
    Autossa on uudet sytytystulpat, ja puolien paikkoja on kokeiltu vaihdella, katkokset pysyy 2-sylinterissä. Epäilin myös puolan johtosarjaa ennen puristustestiä, mutta ei taida vika olla siinä.

    Pääpointtina siis, tässä nyt vähän mietityttää, että tulisiko auto kuntoon kansipahvin vaihdolla ja nokkaketjun + kiristimen vaihdolla, vai piileekö autossa vielä jokin muu pommi. Vaihtoehtona siis nuiden vaihdolle suoraan vaihtokoneen ostaminen noin 1000-1500€ hintaan, kun varaosat itse laittaessa olisivat noin 500€. Jakohihna on vaihdettu 333tkm kohdalla, tuskin siinäkään mitään asennusvirhettä käynyt, kun näin pitkälle jo ajeltu. Myös öljysihti oli myyjän puheiden mukaan vaihdettu vasta, se nyt ei ole faktatieto. Turbon vaihdosta ei lue huoltokirjassa, lie orkkis vielä.

    Anteeksi sekava teksti, paljon asiaa ja paljon kysymyksiä. Kiitoksia suuresti neuvoista jo etukäteen.
    Viimeksi muokannut Rase143; 22.8.2019, 11:09.

    #2
    Kansiahan näistä on halkeillut melkosen paljon. Nostaa kannen pois ja kurkistaa mikä siellä mättää.

    Comment


    • #3
      Jos kansi olisi halki, niin voisi kuvitella että tulis koneen kyljestä ulos jotain ylimääräistä? Jos kansi tosiaan on halki, niin mistä kannattaa katsella uusia. Autodocilla näyttää olevan kansi yli 500€, alkaa olla sitä luokkaa, että ennemmin katselee jo vaihtokonetta.
      Viimeksi muokannut okkim; 22.8.2019, 16:25. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

      Comment


      • #4
        Ei tuu välttämättä mitään ulos. Kysele purkaamot läpi ja mielellään niin että pääset itse käpistelemään kannen käsissäsi.
        Viimeksi muokannut JarnoN; 22.8.2019, 19:02.

        Comment


        • #5
          Ei noilla puristuksilla pitäs kyl mun mielestä viel olla vaikustusta.

          Comment


          • #6
            No pitää tosiaan sitten kun on tiivisteen ostanut valmiiksi niin ottaa kansi irti ja tutkailla onko halkeamia. Voisikohan tuo menohalujen puute olla jokin "vikatila" sytytyskatkoksiin ja huonoon ajoitukseen liittyen? Tuossa eilen tuli käytettyä akunkenkää irti, vikavalo lähti, ja ihan kuin olisi vähän kulku parantunut. Voi toki olla kuvitelmaa vain. Aika huomaamaton vikatila kyllä olisi, mutta käytännössä voisi olla kuitenkin, ykkösellä liikahtaa ihan hyvin, mutta kakkosella ja siitä ylös tuntuu että vääntö puuttuu ihan kokonaan.

            Mites, jos kansipahvin vaihtaa pelkästään ja kansi muuten ok, niin onko syytä käydä oikaisemassa kansi jossain koneistamolla? Vai onko yhtä tyhjän kanssa.

            Comment


            • #7
              Tulpat ja puolat vaihdettu? Pitäs kattoo ahtojen pyynnin ja toteutumat ja MAF arvo. niistä ny selviis jo jotain.

              Comment


              • #8

                Tulpat on vaihdettu, puolia ei ole, mutta sen verran on kokeiltu, että puolien paikkoja on vaihdeltu keskenään, katkokset pysyy 2-sylinterissä. Mutta nuista puristustestien tuloksista voisi päätellä, että vika ei puolissa ole? Kykeneeköhän OBDelevenillä pro version kanssa kattomaan ahtojen pyynnit ym. mitä mainitsit. Sellanen kolahtaa maanantaina postiluukusta.
                Viimeksi muokannut Killeri; 24.8.2019, 19:57. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                Comment


                • #9
                  Siihen en osaa sanoa en tunne kyseistä testeriä. Suutin?

                  Comment


                  • #10
                    Suutin tuskin puristuksiin vaikuttaa myöskään. Mutta pätkimiseen ja tehoihin voisi kyllä olla vaikutusta. Mitenkäs suutinten kuntoa ois hyvä kartoittaa?

                    Comment


                    • #11
                      Onkos tuossa suutinten vaihto miten iso homma jo? Vaihtaa päikseen pyttyjen kesken, niin sillähän se selviää.

                      Comment


                      • #12
                        Voisihan sitä kokeilla. On kait siinä oma hommansa, mutta hommaa tuossa on muutenkin kun taitaa jokatapauksessa ainakin kansipahvin joutua vaihtamaan niin eipä se haittaa. Tosin, suuttimetkaan ei niihin puristuksiin vaikuta. Jännä sinänsä, kun tuskin pelkät matalat puristukset sytytyskatkoksia tekee. Liekkö sitten osana just venttiilit tai suuttimet.

                        Comment


                        • #13
                          Tulipa tässä mieleen, että auton myyjä kertoi vaihtaneensa koneen takana olevan muovisen vesiletkun mutkan, mikä vissiin näissä on tyyppivikana. Oiskohan se sitten haljennut kerrasta ja vuotanut kaikki nesteet pihalle, ja kone ois päässyt käymään kuumana ja sen takia pahvi mennyt, ellei muutakin. Jotenkin alkaa tämä kuva selkenemään. Sitten heti auto myyntiin, kun tajuttu että nyt tais vähän kone keittää. Millähän todennäköisyydellä tuosta sitten ois muutakin mennyt, kuin pelkkä kansipahvi jos nuin ois tosiaan käynyt.

                          Comment


                          • #14
                            kannen sain pois, lohkossa, pahvissa ja kannessa ei näy mitään selkeää vuotokohtaa. 2 pytty ja mäntä kiiltää puhtauttaan. Huomasin siinä vielä että 2 ja 3 pyttyjen pako- ja imunokkien väliset ohuet kaistaleet on halki kannessa. Tästä varmaan johtuu nuo heikommat puristukset. Liekkö lämpötilamuutoksen takia haljenneet kun neste on vuotanut sekaan. Taitaa mennä kansi uusiksi.

                            Comment

                            Working...
                            X