Nyt tarvitsisin viisaamman apua.
Ostin siis tuossa noin viikko taaksepäin 2005 vm. B7 1.8Tq Audin BFB koneella, ajettu noin 366tkm. Myyjän sanoin, autoon on tiedossa nokkien välisen ketjun ja kiristimen vaihto, rallattaa hieman. 2-sylinterissä sytytyskatkoksia välillä, kiihdyttäessä nykii hieman. Ahtaa kuulema 0.5bar, pitäisi ahtaa n. 0,7, tätä en kyllä ole testannut vielä. Vikakoodit lukiessa Delphin tusinatesterillä valitti vain sytytyskatkoksista. Pitäisi lyödä kunnon testerin nokkaan.
Nyt autoa hieman tutkineena, epäilen että kansipahvi on rikki tai kansi halki. Auto savuttaa valkoista hieman normaalia enemmän, ei kuitenkaan kiihdyttäessä jätä peräpeilistä näkyvää pilveä. Käynnistyy hieman yskien, pitää vähän kierrättää reilummin jotta käynti tasoittuu. Todella laiska kulkemaan, huomattavasti laiskempi kuin minun 1.9tdi b5 115hp, vaikka 1.8t menohalut pitäisi olla kovemmat (0-100 varmaan +20sek.). Välillä pätkii kovassa vedätyksessä, jolloin sytyttää mottorin vikavalon. Paisariin kerää melko kovan paineen, neste aina häviää paisarista, varoitusvalo syttyy, ja kun korkin aukaisee niin neste tulee normaalille tasolleen railakkaasti kuplien. Nokkaketju tosiaan rallattaa, voisiko se vaikuttaa kulkuun nuin radikaalisti jos ajoitukset jo hieman pielessä? Itse hieman epäilen. Kansipahvin tai kannen vuotoa epäilen puristustestin tulosten johdosta. Voisiko tulokset myöskin viitata venttiilivikaan tai väljiin männänrenkaisiin? Ja vaikuttaako kansipahvin vuoto ja pieni puristusten katoaminen nuin paljon auton kulkuun?
Puristustesti selkeyden vuoksi ranskalaisin viivoin:
- Puristustestissä 1- ja 4- sylinterit vaikuttivat normaalilta, 180 psi kuivana, 220 psi korkillinen öljyä männän päälle kaadettuna molemmissa.
- Ensimmäinen "kierros" puolet max. puristuspaineesta molemmissa, niinkuin kuuluukin (90psi).
- 2- ja 3-sylinterit taas näyttivät hieman huonommilta, 2-sylinteri: 145 kuivana, 180 öljyllä. 3-sylinteri: 170 kuivana, 200 öljyllä, kuitenkin molemmissa ensimmäinen kierros puolet puristuksista.
- Testit tein kaikki tulpat irti ja paisarin korkki auki (jotta näkee paine-eron selkeämmin paineen vuotaessa nesteen sekaan).
- Tein testin vielä lisäksi 2 ja 3 sylintereille siten, että laitoin toisen tukkoon sytytystulpalla toista testatessa. Tulokset nousivat molemmissa, 2-syl 195, 3-syl 235, molemmat öljykorkillisen kanssa (viittaisi mahdollisesti näiden sylintereiden väliseen vuotoon).
Kaikki testit vingutin niin pitkälle starttia, että mittarin viisari ei enää noussut, eli noin 6-9 kierrosta, ohjeessa luki 3-4.
Vuototestiä en ole tehnyt, Biltemasta saisi 70€ hintaan vuototestisarjan jolla selkenisi, vuotaako kansipahvi todella, mutta sama kait tuo olisi sillä rahalla vaihtaa se kansipahvi kuitenkin. Mites kannen oikaisu, onko tarpeen pahvin vaihdon yhteydessä?
Autossa on uudet sytytystulpat, ja puolien paikkoja on kokeiltu vaihdella, katkokset pysyy 2-sylinterissä. Epäilin myös puolan johtosarjaa ennen puristustestiä, mutta ei taida vika olla siinä.
Pääpointtina siis, tässä nyt vähän mietityttää, että tulisiko auto kuntoon kansipahvin vaihdolla ja nokkaketjun + kiristimen vaihdolla, vai piileekö autossa vielä jokin muu pommi. Vaihtoehtona siis nuiden vaihdolle suoraan vaihtokoneen ostaminen noin 1000-1500€ hintaan, kun varaosat itse laittaessa olisivat noin 500€. Jakohihna on vaihdettu 333tkm kohdalla, tuskin siinäkään mitään asennusvirhettä käynyt, kun näin pitkälle jo ajeltu. Myös öljysihti oli myyjän puheiden mukaan vaihdettu vasta, se nyt ei ole faktatieto. Turbon vaihdosta ei lue huoltokirjassa, lie orkkis vielä.
Anteeksi sekava teksti, paljon asiaa ja paljon kysymyksiä. Kiitoksia suuresti neuvoista jo etukäteen.
Ostin siis tuossa noin viikko taaksepäin 2005 vm. B7 1.8Tq Audin BFB koneella, ajettu noin 366tkm. Myyjän sanoin, autoon on tiedossa nokkien välisen ketjun ja kiristimen vaihto, rallattaa hieman. 2-sylinterissä sytytyskatkoksia välillä, kiihdyttäessä nykii hieman. Ahtaa kuulema 0.5bar, pitäisi ahtaa n. 0,7, tätä en kyllä ole testannut vielä. Vikakoodit lukiessa Delphin tusinatesterillä valitti vain sytytyskatkoksista. Pitäisi lyödä kunnon testerin nokkaan.
Nyt autoa hieman tutkineena, epäilen että kansipahvi on rikki tai kansi halki. Auto savuttaa valkoista hieman normaalia enemmän, ei kuitenkaan kiihdyttäessä jätä peräpeilistä näkyvää pilveä. Käynnistyy hieman yskien, pitää vähän kierrättää reilummin jotta käynti tasoittuu. Todella laiska kulkemaan, huomattavasti laiskempi kuin minun 1.9tdi b5 115hp, vaikka 1.8t menohalut pitäisi olla kovemmat (0-100 varmaan +20sek.). Välillä pätkii kovassa vedätyksessä, jolloin sytyttää mottorin vikavalon. Paisariin kerää melko kovan paineen, neste aina häviää paisarista, varoitusvalo syttyy, ja kun korkin aukaisee niin neste tulee normaalille tasolleen railakkaasti kuplien. Nokkaketju tosiaan rallattaa, voisiko se vaikuttaa kulkuun nuin radikaalisti jos ajoitukset jo hieman pielessä? Itse hieman epäilen. Kansipahvin tai kannen vuotoa epäilen puristustestin tulosten johdosta. Voisiko tulokset myöskin viitata venttiilivikaan tai väljiin männänrenkaisiin? Ja vaikuttaako kansipahvin vuoto ja pieni puristusten katoaminen nuin paljon auton kulkuun?
Puristustesti selkeyden vuoksi ranskalaisin viivoin:
- Puristustestissä 1- ja 4- sylinterit vaikuttivat normaalilta, 180 psi kuivana, 220 psi korkillinen öljyä männän päälle kaadettuna molemmissa.
- Ensimmäinen "kierros" puolet max. puristuspaineesta molemmissa, niinkuin kuuluukin (90psi).
- 2- ja 3-sylinterit taas näyttivät hieman huonommilta, 2-sylinteri: 145 kuivana, 180 öljyllä. 3-sylinteri: 170 kuivana, 200 öljyllä, kuitenkin molemmissa ensimmäinen kierros puolet puristuksista.
- Testit tein kaikki tulpat irti ja paisarin korkki auki (jotta näkee paine-eron selkeämmin paineen vuotaessa nesteen sekaan).
- Tein testin vielä lisäksi 2 ja 3 sylintereille siten, että laitoin toisen tukkoon sytytystulpalla toista testatessa. Tulokset nousivat molemmissa, 2-syl 195, 3-syl 235, molemmat öljykorkillisen kanssa (viittaisi mahdollisesti näiden sylintereiden väliseen vuotoon).
Kaikki testit vingutin niin pitkälle starttia, että mittarin viisari ei enää noussut, eli noin 6-9 kierrosta, ohjeessa luki 3-4.
Vuototestiä en ole tehnyt, Biltemasta saisi 70€ hintaan vuototestisarjan jolla selkenisi, vuotaako kansipahvi todella, mutta sama kait tuo olisi sillä rahalla vaihtaa se kansipahvi kuitenkin. Mites kannen oikaisu, onko tarpeen pahvin vaihdon yhteydessä?
Autossa on uudet sytytystulpat, ja puolien paikkoja on kokeiltu vaihdella, katkokset pysyy 2-sylinterissä. Epäilin myös puolan johtosarjaa ennen puristustestiä, mutta ei taida vika olla siinä.
Pääpointtina siis, tässä nyt vähän mietityttää, että tulisiko auto kuntoon kansipahvin vaihdolla ja nokkaketjun + kiristimen vaihdolla, vai piileekö autossa vielä jokin muu pommi. Vaihtoehtona siis nuiden vaihdolle suoraan vaihtokoneen ostaminen noin 1000-1500€ hintaan, kun varaosat itse laittaessa olisivat noin 500€. Jakohihna on vaihdettu 333tkm kohdalla, tuskin siinäkään mitään asennusvirhettä käynyt, kun näin pitkälle jo ajeltu. Myös öljysihti oli myyjän puheiden mukaan vaihdettu vasta, se nyt ei ole faktatieto. Turbon vaihdosta ei lue huoltokirjassa, lie orkkis vielä.
Anteeksi sekava teksti, paljon asiaa ja paljon kysymyksiä. Kiitoksia suuresti neuvoista jo etukäteen.
Comment