Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

4 vaihde alkoi rusahdella, korjaamon vika?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 4 vaihde alkoi rusahdella, korjaamon vika?

    Tässä tarina tämän viikon vastoinkäymisistä autoilun parissa.

    Profiilin mukaiseen autoon tehtiin viime viikon perjantaina jakohihnaremontti eräässä Oululaisessa korjaamossa. Asennuksen yhteydessä jäi kuitenkin yksi osa (moniurahihnan kiristin) asentamatta ja aika varattiin seuraavalle viikolle. Vaihteistossa ei mitään ongelmia näiden välipäivien aikana.

    Torstai aamuna ajoin auton korjaamolle, jolloin oli tarkoitus vaihtaa tämä kiristin sekä (jälleen) rikkoutunut lohkolämmitin. Aamulla vaihteiston kanssa ei pienintäkään ongelmaa. Iltapäivällä hain auton ja huomasin heti ensimmäisellä kerralla vaihtaessani 4 vaihteelle rusahduksen, tuntui juuri siltä kuin vaihdekeppi raapaisisi maata. Sama tapahtui sen jälkeen lähes joka kerta, ei kuitenkaan aina.

    Kysymys kuuluukin: Mikä on voinut mennä niin pahasti vikaan yllämainittujen osien vaihdon yhteydessä? Vai onko ollut yli-innokas koeajaja (en tiedä onko koeajoa tehty)? Jokatapauksessa tällä hetkellä ottaa aika pahasti pattiin... Hyvät ehdotukset tervetulleita :-)

    #2
    Moottorin keulaa ropeloimalla täytyy tehdä todella töitä sen eteen, että saa vaihteiston rikottua.

    Saisikohan sitä edes lainkaan vaurioitettua, vaikka vääntäisi kampiakselin pulttia nelospykälää vasten auki?

    Comment


      #3
      Tuollainen tilanne on vaikea selkoinen.
      Vaihteistoon ilmeisesti ei ole noiden töiden yhteydessä kajottu, joten voihan sitä hienovaraisesti kysyä korjaamolta, huomasivatko he mitään ja oliko käyty koeajolla.

      Ei tuollainen ominaisuus laatikkoon itsestään tule. Kysymällä asiasta et ainakaan häviä mitään.

      Comment


      • #4
        Vaikeeks asian tietty tekee myös se, että kyseessä on vanhahko auto jolla varmaan kilometrejäkin takana jokunen.

        Comment


        • #5
          Tiedustelin korjaamolta, että moniurahihnan kiristyksen yhteydessä ei oltu tehty koeajolenkkiä ollenkaan, eli kyseessä on ilmeisesti todella huono sattuma. Tällä hetkellä tilanne on nimittäin se, että 4 vaihde ei mene enää päälle laisinkaan...eli remppa on tiedossa :\

          "Vaikeeks asian tietty tekee myös se, että kyseessä on vanhahko auto jolla varmaan kilometrejäkin takana jokunen."

          Totta, autolla alkaa oleen ikää ja kilometrit ovat jo 350tkm pahemmalla puolella, eli ei se mikään ihme ole, että tällaisia onglemia tulee vastaan.

          Eli nyt alkaisikin remonttikustannusten arvio. Tarkoituksena on samalla tehdä kytkinremontti ja korjata tuo 4 vaihde + tarkastaa muut mahdolliset orastavat ongelmat laatikosta. Korjaamon arvio oli töineen + osineen minimissään ~1000 euroa, mikäli synkron korjauksella päästään. Mutta mikäli 4 ratas joudutaan vaihtaan, niin hinta voi pompsahtaa maksimissaan 1500 euroon.

          Jälleen kaivattaisiin hyviä ehdotuksia, miten asian kanssa lähtee etenemään ja mitä muuta työn yhteydessä kannattaisi tarkistuttaa.

          Comment


            #6
            Kannattaa selvittää vaihtolaatikoiden hinta. Voivat varsinkin harrastajilta irrota niin järkevään hintaan ettei ole järkeä kajota nykyiseen ellei itse pysty tekemään.

            Comment


              #7
              Eikös nuo tuon ikäiset 5-vaihteiset lootat ole aika harvassa varsinkin ehjänä. Mielikuva on, että just nuo olis niitä missä on vikoja aika usein?

              Comment


              • #8
                Purkaamolta saa suoraan tuommosia laatikoita vissiin ja hinta on jossain 600 euron paikkeilla. Uus käytetty siihen mun mielestä kannattas vaihtaa.

                Comment


                  #9
                  Samoin tuntuvat heikkoja olevan saman ikäiset 6-vaihteiset vajaavetolaatikot. Kaverilla menossa vuoden sisään kolmas laatikko autossa, ja tämäkin jo ujeltaa. Eivät ole vielä avanneet kai yhtäkään, kun Ruotsista on laatikoita saanut, eli eivät tiedä tarkasti, mikä sieltä menee.

                  Comment


                  • #10
                    Kyseessä on 6-vaihteinen laatikko...unohtunut näköjään mainita hyvin olennainen asia. Täytyypä alkaa kyseleen hajoittamoilta vaihtolaatikkoa, voi todellakin olla järkevämpi vaihtoehto, kuin nykyisen korjaaminen. Ja tuo ujellus on tuttu ilmiö. Tuo 4 vaihde alkoi ujeltamaan ennen näitä viimeisimpiä oireita.

                    Comment


                    • #11
                      www.varaosahaku.fi tuolta kannattaa kattoo

                      Comment


                        #12
                        http://www.bildelsbasen.se/
                        Kaverilla on muistaakseni joka kerta ollut 6-vaihde joka on ujeltanut ja sitten joko laatikon kylkeen reikä tai laatikko jumiin.

                        Comment


                        • #13
                          Nyt on sitten laatikko pistetty kuntoon...

                          Eli vikana oli poikki mennyt 4 vaihteen synkrorengas. Ja kaikki on ollut vain huonoa sattumaa, että vaihde alkoi temppuilemaan heti huollosta haettua.

                          Korjaamo käytti laatikon auki: laittoi uuden synkrorenkaan, vaihtoi laakerit (oli melko kalliit, 250 ja 110 euroa) ja kokonaan uusi kytkin (reilu 300 euroa). Oli ilmeisesti kyseessä aika viheliäinen homma laatikon pois ottaminen ja paikalleen laittaminen sekä 6 vaihteisen laatikon purkaminen.

                          Korjaamon pitäjä alunperin arvioi työmäärähän hieman väärin. Arvio oli 2 päivää, mutta kokonaisaika venyi 9 päivään :-) Mutta täytyy sanoa, että on audi hieman eri ajettava. Mukavuushan aina maksaa ja halpaa ei ollut tämäkään. Kokonaishinnaksi muodostui karvan verran päälle 1700 euroa. Samassa operaatiossa kyllä tehtiin muutakin pikku remppaa. Mutta eipä enää kytkin vapise eikä ujelluksia kuulu...niin ja tärkeimpänä, 4. vaihde toimii.

                          Toinen vaihtoehtohan olisi ollut hommata purkuautosta laatikko. Päädyin kuitenkin tähän ratkaisuu, koska vaihtolaatikoista ei koskaan tiedä, mikä orastava vika niissä piilee...

                          Comment


                          • #14
                            "Kokonaishinnaksi muodostui karvan verran päälle 1700 euroa."

                            Ei paha, jos vertaa esim merkkihuollon jakopääremonttiin + muun huollon kustannuksiin:)

                            Comment


                              #15
                              Halpahan tuo oli vielä ;)
                              Hyvä, että tuli kuntoon.

                              Comment


                                #16
                                Ihan oikean ratkaisun teit kun tuon kunnostutit, vaihtoaskeista ei todellakaan koskaan tiedä.

                                Comment


                                  #17
                                  No tuo 9 päivää on ihan bullshittiä. Harrastajakin vaihtaa synkron irtolaatikkoon muutamassa tunnissa ja irroitus+kiinnitys ei voi ammattilaiselta yli päivää viedä.
                                  Viimeksi muokannut porkkis; 1.2.2008, 09:19. Perustelu: hoh, syncro lähellä sydäntä...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Totta, ei korjaamo tietenkään 9 päivää yhtäjaksoisesti töitä tehneet. Aikaan sisältyi myös osien tilaukseen ja odotteluun kulunut aika. Käsittääkseni 4 päivää kuitenkin homman parissa täysipainoisesti painiskelivat. Kuitenkin laskutus tapahtui vain kahdelta päivältä kuten oli sovittu, niin samapa tuolle.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X