Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 2.4 -02 kierrokset seilaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 2.4 -02 kierrokset seilaa

    Moro,

    En ole itse löytänyt ongelmaan ratkaisua, joten kysytään viisaammilta. Auto on Audi A6 2.4 (125kw) autom. 2002 ja kierrosluku seilaa 100-200rpm. tasakaasulla ajettaessa. Sama tapahtuu myös vakionopeudensäätimellä.

    Kun käynti seilaa niin kierrokset ovat yleensä n. 1400-2000rpm., mutta tätä ei tapahdu koko ajan. Vika ei ole mittarissa, sillä käyntiääni seilaa mukana ja pienen vedon lisääntymisen ja laskemisen huomaa. Sillä kuva kertoo enemmän kuin 1000 sanaa, joten liikkuva kuva kertoo vielä enemmän? Täten kuvasin hieman "humppaamista": https://www.youtube.com/watch?v=AMi6qbFUQSM

    Googlettelu antaa tulokseksi usein vaihdelaatikon momentinmuuntajan. Olen tätä kohtaan skeptinen, sillä minusta tuntuu enemmän siltä, että moottori koittaa säätää käyntiä jonkin "väärän arvon" mukaan. Esim. vuoto alipaineltkussa tms. jota jokin anturi tulkitsee ja ECU koittaa korjata? Pitäisi varmaan hommata vcds.., mutta mitä arvoa tarkkailisin? Voiko tuota momentinmuuntimen kuntoa testata mitenkään avaamatta? Ehdotuksia otetaan vastaan ja kiitos mahdollisesta avusta jo etukäteen!

    Ps. en ole itse kovin perehtynyt Audin tekniikkaan, sillä auto ei ole ollut minulla vielä kauaa.

    Edit: Ei vikakoodeja.
    Viimeksi muokannut jununee; 27.6.2019, 13:18.

    #2
    Tekeekö samaa hummaamista parkissa paikallaan jos koitat pitää kierrokset tuolla alueella?

    Comment


    • #3
      Jos ei paikallaan hummaa, olisko kyse turbiinin lukituksesta? Vähän tarkempi kuvaus siitä, että missä tilanteessa ongelma ilmenee, voisi auttaa asian analysoinnissa...

      Comment


      • #4
        Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
        Tekeekö samaa hummaamista parkissa paikallaan jos koitat pitää kierrokset tuolla alueella?
        Moi,

        Testasin asiaa pariin otteeseen ja ei, vapaalla en saa aikaiseksi tuota humppaamis -efektiä. Toisaalta huomasin, että kun vapaalla kaasuttelun jälkeen vapauttaa kaasupolkimen niin kierroksien laskun jälkeen humppaa hetken alhaisilla kierroslukemilla ennen kuin käynti tasoittuu. Tuossa tilanteessa kierrosvaihtelu ei ole noin tasainen kuin videolla hyppii koko ajan saman rpm. määrän ja vapaalla kaasun vapauttaessa kierrosvaihtelu on joka "syklillä" eri. Voi olla autossa on havaittavissa myös aivan pientä kierrosten variaatiota normaalilla tyhjäkäynnillä, mutta tämä voi olla korvien välissäkin.

        Kierrosten seilaus tapahtuu kun kone on lämmin (ei koskaan kylmällä koneella) ja yleensä kun ajaa täysin tasaista maantietä tasaista nopeutta, eli juurikin monesti vakionopeuden säädintä käyttäessä soutaminen alkaa. Tätä sitten kestää yleensä niin kauan kunnes tulee jokin suurempi jarrutus/kiihdytys/vaihdeiden vaihto tms. Tätä ei kuitenkaan tapahdu 100% ajasta. Välillä samat kierrokset samalla vaihteella eivät seilaa ja toisinaan taas seilaa -mene ja tiedä. Asiaa tapahtuu niin 40km/h, 60km/h kuin 80km/h -nopeuksissa. Kierrokset ovat tuolloin yleensä arviolta 1400-2200rpm. Ymmärrän, että hankalaa analysoida näillä tiedoilla, silläpä mietin, että onko jotain anturiarvoja tms mitä voisin seurata?

        Comment


        • #5
          Näköjään humppaa tyhjäkäynnilläkin välillä: https://youtu.be/hVeafbteOwM

          Comment


            #6
            Veikkaan imuvuoto tai maffi. Noitten kutoskoneisten muoviset huohotinputket on niin hauraita että ne on aika usein ollut rikki. Ilmamäärämittarin voi koittaa pestä, motonetista saa varmaan sitä kliineriä.

            Comment


            • #7
              Itsellä on topran 20€ huohotinletkusto kestänyt jo vuoden! Mielestäni laatuvaikutelma oli todella hyvä. Kaikki sopi justiinsa paikalleen, en olisi orggiksesta erottanut. Kampikammiosta tuleva letku oli vittumainen irrottaa ja vaihtaa kaasuläpän ollessa kiinni imusarjassa. Voin suositella, kunnes en voi enää suositella.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                Veikkaan imuvuoto tai maffi. Noitten kutoskoneisten muoviset huohotinputket on niin hauraita että ne on aika usein ollut rikki. Ilmamäärämittarin voi koittaa pestä, motonetista saa varmaan sitä kliineriä.
                MAFfin pesin heti ensimmäisenä, itsekin epäillyt imuvuotoja, mutten ole mitään löytänyt.

                Mistä Ihmemies ostit tuon huohotinletkuston? Voisin koittaa vaihtaa kun ei ole kallis.

                Comment


                • #9
                  Fuel trimmejä katsomalla voisi selvittää imuvuotoja: jos plussalla tyhjäkäynnillä, mutta laskevat kierroksilla (kaasun avaus) niin viittaisi imuvuotoon. Pitäs pystyä lukeen ne ihan perus obd2 lukijallakin.

                  Comment

                  Working...
                  X