Kirjoitampa ihan ylös pikku tarinan viikonloppuna tapahtuneista AAH-koneen lämpöongelmista. Oli jotenkin omaan järkeen ensin niin nurin peräinen tilanne että oli insinöörin aivot solmussa.
Syy kuitenkin on melko varmasti keksitty ja se rastittaa kaikki ruudut ongelmasta.
Alustus
Auto typ89 Cabrio. Moottori AAH. Autossa manuaali-ilmastointi eli tupla sähköflektit. Autoon tehty jakopääremontti noin viikko ennen vian eskaloitumista. Silloin vaihdettu vesipumppu, termari yms hilkkeet. Remontti tehty siten että flektipaketin purettu keulalta pois. Silloin saa tarpeeksi tilaa vaihdella hihnat ja kiristimet.
Remontin jälkeen ilmattu ja ajettu noin viikko/700km. Sisältänyt 20km per suunta työmatka-ajoa ja yhden pidemmän noin 300km siirtymän. Nämä ajot ilman ongelmia ja noin 10-15 asteen lämpötiloissa.
Flektejä ohjaava lämpökytkin vaihdettu vuosi aikaisemmin.
Kaikki toiminnassa kuten alunperin suunniteltu.
Vikapäivä 1.
Autolla krusailtu noin 20 asteen lämmössä. Ajeltiin letkassa ja ajonopeus 40-80kmh. Välillä pysähdyksiä ja odottelua välillä kiihdyttelyä. Ilmastointia ei juuri käytetty. Ehkä vähän aikaa ihan päivän lopulla.
Viimeisellä ajopätkällä lämmöt alkoi nousta. Kaikkein pahimmin hitaassa noin 40kmh nopeudessa.
Viimein lämpömittari näytti jonkin matkaa 90° kohdalta seuraavan viivan yli ja auto tirskautti nestettä pihalle.
Pelit seis, vähän aikaa jäähdyttely. Uutta nestettä paisariin ja kohti loppumääränpäätä. Kun sai ajaa yksikseen vähän reippaammin niin ei juuri ongelmia.
Perille päästyä kuultu että muillakin oli ollut vähän lämpö ongelmia. Asia letka-ajon piikkiin. Kuitenkin seuraavanakin päivänä olisi tarkoitus ajaa pienemmässä letkassa ja lämpimämmässä säässä. Tein hyppyjohdon lämpötilakytkimen nastoihin jotta flektit huutaa täysillä koko ajan.
Syy kuitenkin on melko varmasti keksitty ja se rastittaa kaikki ruudut ongelmasta.
Alustus
Auto typ89 Cabrio. Moottori AAH. Autossa manuaali-ilmastointi eli tupla sähköflektit. Autoon tehty jakopääremontti noin viikko ennen vian eskaloitumista. Silloin vaihdettu vesipumppu, termari yms hilkkeet. Remontti tehty siten että flektipaketin purettu keulalta pois. Silloin saa tarpeeksi tilaa vaihdella hihnat ja kiristimet.
Remontin jälkeen ilmattu ja ajettu noin viikko/700km. Sisältänyt 20km per suunta työmatka-ajoa ja yhden pidemmän noin 300km siirtymän. Nämä ajot ilman ongelmia ja noin 10-15 asteen lämpötiloissa.
Flektejä ohjaava lämpökytkin vaihdettu vuosi aikaisemmin.
Kaikki toiminnassa kuten alunperin suunniteltu.
Vikapäivä 1.
Autolla krusailtu noin 20 asteen lämmössä. Ajeltiin letkassa ja ajonopeus 40-80kmh. Välillä pysähdyksiä ja odottelua välillä kiihdyttelyä. Ilmastointia ei juuri käytetty. Ehkä vähän aikaa ihan päivän lopulla.
Viimeisellä ajopätkällä lämmöt alkoi nousta. Kaikkein pahimmin hitaassa noin 40kmh nopeudessa.
Viimein lämpömittari näytti jonkin matkaa 90° kohdalta seuraavan viivan yli ja auto tirskautti nestettä pihalle.
Pelit seis, vähän aikaa jäähdyttely. Uutta nestettä paisariin ja kohti loppumääränpäätä. Kun sai ajaa yksikseen vähän reippaammin niin ei juuri ongelmia.
Perille päästyä kuultu että muillakin oli ollut vähän lämpö ongelmia. Asia letka-ajon piikkiin. Kuitenkin seuraavanakin päivänä olisi tarkoitus ajaa pienemmässä letkassa ja lämpimämmässä säässä. Tein hyppyjohdon lämpötilakytkimen nastoihin jotta flektit huutaa täysillä koko ajan.
Comment