Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.3 NG lämpimänä käynnistymisongelmia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Ainakin aikasemmin tussautteli putkeen. en ole nyt kokeillut kun vaihsoin nuo johdot.
    Kipinä on tasainen. Pitää vielä tarkastaa nuo läpilyönnit, kun ilta pimenee :)

    Comment


    • #32
      Aamusella pitäs lähteä kokeileen onnea konttorille. Korjaamon kautta...

      Enään ei jaksa edes odottaa et menis läpi, iskeny pessimismi :D

      Comment


      • #33
        Eihän se mennyt läpi päästöistä... HC edelleen yhtä korkealla. Perjantaina katalysaattorin vaihto.

        Huomasinpa samalla yhden mielenkiintosen jutun, koskien tuota lämpimänä käynnistämistä.
        Kun säätää sytkän ajotuksen lähelle 4, käynnistyy hyvin lämpimänäkin. Mutta käy huonosti eikä jaksa liikkua kunnolla. Kun taas sytkä on tuolla normi 15, ei käynnisty lämpimänä mutta kulkee suht normaalisti. Mistähän moinen vois johtua?

        Yksi ongelma on kuitenki kadonnu, ainakin toistaseksi, eli tuo hummaaminen. Liekkö tuo tulpanjohtojen vaihto auttanu...

        Comment


        • #34
          Nyt on vihdoin auto leimalla :)

          Katista se oli kiinni. Tarvikeesta hommasin uuden, hyvin pelaa.

          Kiitoksia kaikille ongelmissa auttaneille. Ilman teidän apua olisin jo luultavasti menettänyt hermoni :D

          Comment


          • #35
            Mites nuo käynnistysongelmat?
            Menikö päästöt läpi "heittämällä"? Paljon muuten oli HC:t ennen katin vaihtoa ja nyt uudella katilla noin suurinpiirteisesti?

            Varmasti menetit hermosi ainakin kertaalleen :)
            Mutta onnea ja kovaa ajoa tälle vuodelle!

            Comment


            • #36
              Olipas korkea HC rikkinäisellä katilla. Mulla oli hc ilman kattia jotain 100-200 väliltä:)

              Comment


              • #37
                En oo huomannu noita käynnistymisongelmia enään...

                HC:t oli nyt jotain 60 kieppeillä tyhjäkäynnillä ja kierroksilla 50. Eli aika iso muutos :)
                Tokihan tuohon hc arvoon on vaikuttanu kaikki muuki mitä olen matkan varrella korjaillu.

                Comment


                • #38
                  Oliko katti tyhjentynyt vai kennot sulanu?

                  Comment


                  • #39
                    Tyhjentyny.

                    Comment


                    • #40
                      Kansiremontin jälkeen käynti parani huomattavasti. Tulihan siinä vaihdettua samalla kaikenlaista, mitä eteen sattui - muun muassa suuttimet.

                      Heti remontin jälkeen ilmeni kuitenkin ongelma käyntiinlähtevyydessä lämpimänä/välilämpöisenä: Ei nimittäin tällöin tarjoa tippaakaan bensaa määräjakajalta eteenpäin. Tämä tuli tarkistettua irroittamalla muutama suutinputkista. Kipinää piisaa, sillä starttipilotilla hörähtää käymään.

                      Kylmänä ei starttausongelmaa ilmene, ja lähteekin kättä kääntämällä käymään kaikilla samantien. Käy myös nätisti tyhjäkäyntiä ja liikkuu sen, mitä voi olettaa vanhukselta; Oli moottorin lämpötila sitten pakkasen puolella tai normaali.

                      Mutta sitten. Riittää, kun hetkenkin pata lämpiää ja joutuu sammuttamaan. Uudelleen startatessa ei sitten edes lupaa enää.

                      Saa sen lämpimänäkin käyntiin ykkösellä, kun nyppäsee ECUn lämpöanturin (2-nap. ylävesiletkun päällä) irti. Itse anturia on vain vaikea uskoa syylliseksi ongelmaan, kun vastusarvot ovat rajojen sisällä, ja ikää tapilla on reilu vuosi. Meneekö KE3 sitten vikatilaan, kun huomaa lämpötilasignaalin puuttuvan - ja siksi lähtee myös lämpöisenä käyntiin?

                      Jostain sähköhömpästä vaan tuntuisi kiikastavan, kun dilemma on kuitenkin suhteellisen "selkeä", eli lämpöisenä käynnistyksessä ei bensa kulje suuttimille asti.

                      Lautasen perusasento säädetty kohdalleen pakokaasuarvojen perusteella "häkäputkesta" mitattuna. Päästötkin olivat täysin rajoissa - jopa alhaisemmat, kuin ennen kansiremonttia. Mittasin myös vastuksen tuon lämpöanturin toisen piuhan (olikohan pun/rusk) ja ECUn 3. navan väliltä ja näytti järkevältä.

                      Comment


                      • #41
                        Eihän lautasen perussäätöä voi tehdä mitenkään pakokaasuista mittailemalla. Perussäätöhän on, että lautanen on lepoasennossa keskellä kanavaa (ympäri yhtäläinen rako) ja lautanen on oikealla korkeudella (arvo moottorikohtainen, vissiin). CO-säätö on eri asia.

                        Comment


                        • #42
                          2-napaisen lämpöanturin toinen johto menee ECUn 3 nastaan. Mihin se toinen (maa?) päätyy?
                          Mistäs muaalta tuota vikaa hakisi, jos vaikka olettaisikin tuon lautasen olevan lepoasennossaan arvoissaan?
                          Pitää tosin sekin vielä tarkistaa, mutta mikä on se oikea välys kauttaaltaan?

                          _______
                          Ei vaan sehän maatuukin suoraan kanteen ja toinen karva menee mitä ilmeisimmin sytytysaivoille.
                          Niin ja nyt lähti lämpimänäkin käymään. Tulppasin testimielessä huohotuslinjan ja sitä kautta äkkäsin ilmavuodon muun muassa venttiilikopasta, joka oli yhdestä kulmasta liian löysällä. Oli vaan niin hitonmoinen imuvuoto, että lämpimänä ei sitten lautanen noussut milliäkään? Kuulostaa kyllä omituiselta, mutta nyt tarjoaa bensaa myös startissa normilämpösenä.
                          Pitää vielä tarkistaa tuo lautasen asento ja seos näin vuotokorjauksen jälkeen.
                          Viimeksi muokannut JonasK; 29.12.2008, 07:43. Perustelu: Lisää pähkäilyä

                          Comment


                          • #43
                            Lautasen keskitys sivusuunnassa on siis vain keskitys ympyrän keskelle. Keskipultti löysälle ja tasaa keskelle kanavaa. Bentleyn mukaan onnistuu esim. kahdella 1mm rakotulkilla ristikkäin.

                            Se pystysuuntainen lepoasento on vähän kinkkisempi. Se säädetään taivuttamalla jotain lautasen alla olevaa metalliliuskaa, joka toimii ikään kuin jousena. Mitattava etäisyys on kuvassa näkyvä a (lautasen yläreunasta kanavan viistotaitteeseen).

                            Mikä sitten on oikea mitta millekin moottorille, paha sanoa. Itsellä luki 1B:n lautasessa tarrassa lukema, mutta siitä ei oikein saa selvää mitä siinä on lukenut, epäilen 1,9mm. Bentelystä löytyy ainakin NF:n lukema, joka pitäisi olla välillä 1.9-3.0mm. Lisähuomiona mainitaan, että pitäisi pyrkiä mahdollisimman pieneen väliin eli 1.9mm pyritään.

                            Tuo ehkä pätee kaikkiin KE-jetteihin ja K/KE-sekasikiöihin, joissa on sähköinen paineensäädin siinä määräjajakajan kyljessä. Vanhemmissa K-jeteissä lähes kaikissa ehkä kuuluu säätää tuo rako nollaan (0-0,5mm).

                            Eli tämä on vähän hataraa tietoa, mutta vanhemmissa K-jeteissä levyn yläreuna tasaan kanavan taitteen kanssa (a=0mm) ja uudemmissa KE-jeteissä a=1.9mm.
                            Attached Files

                            Comment


                            • #44
                              Alkuperäinen kirjoittaja NJo Näytä viesti
                              Minulla oli Coupessa aikanaan samantyyppisiä ongelmia. Lämpimänä ei lähtenyt käyntiin lainkaan. Ei auttanut ylävesiletkun lämpöanturin vaihto, vaan ratkaisu lämpimänä käynnistämiseen oli johdon irroittaminen kyseiseltä lämpöanturilta.
                              Löytyikö tähän ikinä syytä? Täällä on kanssa yksi NG-ysikymppi, jossa ylävesiletkun lämpöanturin irroittaminen auttaa lämpimänä käynnistymiseen. Anturi kiinni ei käynnisty lämpimänä.

                              Edit: Nojoo, kyllähän noista edelläolevista viesteistä vähän apuja tuli, kun jaksoi keskittyä yhteen topikkiin kerralla. Lisääkin ideoita vian lähteestä saa laittaa...
                              Viimeksi muokannut angra; 12.11.2010, 14:52.

                              Comment

                              Working...