Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.3 NG lämpimänä käynnistymisongelmia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.3 NG lämpimänä käynnistymisongelmia

    Olen yrittänyt löytää vanhempia aiheita asiasta, muta hukassa on...

    Mistä moinen voisi johtua että kylmänä starttaa suht normaalisti mutta lämpimänä ja välilämpöisenä erittäin huonosti? Välilämpöisenä ei usein suostu käynnistymään ollenkaan.
    Auttakaa ihmeessä.

    ISV vaihdettu vasta.

  • #2
    Ihan vaan veikkaus: lämpöanturi?

    Comment


    • #3
      Minultakin ääni lämpöanturille

      Comment


      • #4
        Lähteekö väli-/lämpöisenä jos nyppää kk-suuttimen liittimen irti eikä paina kaasua?

        Sitä ylävesiletkun päällä olevaa 2-napaista lämpöanturia itsekin epäilisin.

        Comment


        • #5
          En ole kokeillut tuota kk-suuttimen johdon irrottamista. Täytyy testailla.
          Ylävesiletkun yhteydessä olevaa lämpöanturia aloin myös epäilemään ja suunnistin varaosa tiskille. Sain sieltä kuitenki mukaani väärän osa joten täytynee palata takasin hakemaan oikeaa osaa.

          Toivotaan että sillä lähtis vika.

          Comment


          • #6
            Yleensä antavat ensin vääränvärisen. :(
            Mullekin tarjosivat olikohan punaista - ei muista.

            Comment


              #7
              Minulla oli Coupessa aikanaan samantyyppisiä ongelmia. Lämpimänä ei lähtenyt käyntiin lainkaan. Ei auttanut ylävesiletkun lämpöanturin vaihto, vaan ratkaisu lämpimänä käynnistämiseen oli johdon irroittaminen kyseiseltä lämpöanturilta.

              Comment


              • #8
                Nyt siis vaihdettu tulpat, ISV ja tuo lämpötilatunnistin. Ongelma ei poistunut. Kun näppää tuon johdon irti tunnistimelta niin johan pörisee.

                Mitäs seuraavaksi?

                Tulipas muuten mieleen, että löytyisköhän jostain jotain kytkentäkaaviota mistä ilmenee tuolle lämpötilatunnistimille menevien johtojen värit ja järjestys? Tuli vain mieleen että liitin näytti sisäpuolelta todella kärsineeltä ja josko mahollista että noiden johtojen paikkaa olisi jostain ihmeen syystä vaihdettu.

                Comment


                • #9
                  Muistaakseni ei ole väliä kumminpäin piuhat on, mutta voin tarkastaa tänään vielä omasta.

                  Lähteekö paremmin lämpöisenä käyntiin starttaamalla ja painamalla progressiivisesti kaasua. Tällöin voisi imuvuotoa epäillä vahvasti. Poljinta ei pitäisi normaalisti tarvita painaa yhtään käynnistyksessä.

                  Comment


                  • #10
                    Jos on imuvuoto, niin tyhjäkäynti olisi perseellään.

                    Comment


                    • #11
                      ...kytkentäkaaviota mistä ilmenee tuolle lämpötilatunnistimille menevien johtojen värit ja järjestys?
                      Mulla on näin:

                      1: musta/punainen
                      2: ruskea/punainen

                      Jos liittimessä ei näy numeroita: anturin "keskipykälän" ollessa ylhäällä - 1 on oikealla.

                      Comment


                      • #12
                        Kevyt kaasun käyttö auttaa käynnistyksessä. Pitänee tarkastella vielä tuo imupuolikin. Kylmänäkään kone ei ikään kuin jaksa käynnistyä, vaan käy ja sammuu välittömästi kahdella ensimmäisellä käynnistyksellä. Kolmannella lähtee lähes poikkeuksetta kun antaa aavistuksen kaasua. Täytyypäs jatkaa etsintöjä.

                        Comment


                        • #13
                          Jos anturissa on kaksi napaa, niin johtojen paikalla ei ole väliä.

                          Comment


                          • #14
                            Selvenpi homma. Näkyi olevan tuossa omassani juuri päinvastoin nuo johdot, eli musta/pun 2 ja ruskea/pun 1.

                            Täytyypä siis suunnata kauppaan ja noutaa pullo pilottia. Tarkistan vielä varmuudeksi nuo imuvuodot.

                            Comment


                            • #15
                              Eipäs löytynyt imuvuotoja.. Nyt menee pojalla sormi suuhun. Huomasinpa tuossa myös tankissa olevan melkosesti alipainetta. Täytynee tarkastaa korkki ja tuo hiilisäiliön tilanne.

                              Jos jollain vielä löytyy ehdotuksia miten tuon käynnistys ongelman sais korjattua niin kaikki ehdotukset huomioidaan :)

                              Comment


                              • #16
                                Bensapumppu tulossa tiensä päähän.

                                Comment


                                • #17
                                  Suuttimet tiensä päässä? Lämpöaikakytkin zippi?

                                  KK-suuttimelle voi koittaa laittaa testiä varten väkisinohjauksen eli nappaa alkuperäisen johdon irti ja laittaa tilalle väliaikaisen painonapilla katkovan virran syötön. Käynnistyksen yhteydessä sitten lyhyesti painaa kk-suuttimelta lisäsyöttö, kunhan muistaa ettei laita koko konetta tulvimaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kiitoksia taas vinkeistä. Pitänee lähipäivinä kokeilla nuo.
                                    Tuntuu kone tulvivan jo valmiiksi käynnistäessä, on meinaan pakokaasujen tuoksu verrattavissa moottorikelkan kaasuihin kovimmilla pakkasilla. Melkosen rikkaalla on seos.

                                    Mutta katsellaan ja tutkaillaan. Ilmottelen miten projekti etenee.

                                    Niin ja onko kokemuksia kertoa mistä hyvät suuttimet edullisesti?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mistä tahansa varaosasta josta saat. Hinta on välillä 39-51e/kpl, riippuen suuttimen mallista. Boschin luetteloa selaamalla NG:ssä pitäisi olla Boschin suuttimet 0 437 502 043 (VAG:n numero 035 133 551 F).

                                      Veikkaisin, että tuo on ns. uudempaa mallia ja mahdollisesti lähempänä 40e/kpl. Itse kuukausi sitten juuri hommasin vanhempaa mallia 0 437 502 045, jotka maksoivat 51e/kpl ja niiden saatavuus rupesi olemaan jo todella kortilla normaalina varaosana.

                                      Suuttimien kunnon voi helposti silmämääräisesti itse tarkistaa, kun nyppää ne irti ja laskee määräjakajasta bensaa tulemaan. Tosin kun ensimmäistä kertaa nyppää suuttimet irti, menee kaikki tiivisteet ja todennäköisesti myös suuttimen muovinen kannatinholkki uusiksi. Ja ovat sitten muuten ensimmäistä kertaa irroitettaessa todella tiukassa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nyt meni tilaukseen uus laturi, virtalukonpohja, startti ja akku.
                                        Kaikki tunnistimet ynnä muut sensorit käyty läpi. Vielä nuo suuttimet pitää tarkastaa. Luulis jo pikkuhiljaa vian hellittävän :)

                                        Comment


                                          #21
                                          Antureita saa kyllä vaihdella tuomiopäivään asti.
                                          Ite tarjoaisin tämmöstä vaihtoehtoa.
                                          http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...sure+regulator
                                          Eli bensanpaineen säädintä. Tiedän tapauksen jossa vastaavanlainen audi, vastaavan kaltaisella vialla oli mennyt varaosiksi, kun ei vikaa oltu saatu selville. En tiedä olivatko kokeilleet tuota paineen säädintä vaihtaa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kiitoksia vinkistä. Pitääpä tuokin käydä vielä kokeilemassa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Onko selvinnyt uutta tietoa? Vuotaako suuttimet?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Eipäs käynnisty vieläkään...

                                                Täytyypä herätellä vanha aihe eloon taas...

                                                Keräsin tähän samaan nyt kaikki ongelmat.

                                                Ongelma 1:
                                                Ei käynnisty lämpimänä. Käynnistyy vasta kun irroittaa tuon lämpöanturin johdon.

                                                Ongelma 2:
                                                Pakokaasuarvot pielessä. HC on korkea lämpimänä (n. 600), happi huitelee siellä 11% kieppeillä. CO:n saa kohdilleen kun säätää ruuvista. Kylmänä taas HC on hyvä, mutta lambda-arvo on ilmeisesti niin korkea ettei mittari antanut sille edes lukemaa (Bosch). Kylmänä kun käynnistää ja erehtyy käymään auton takana, saa sieraimiinsa melko hyväm bensan tuoksun.

                                                Ongelma 3:
                                                Hummaaminen. Kun moottorin lämmöt nousee, kierrokset heittelee väliä 1000-1200. Hummaaminen loppuu kun nappasee paine-ero säätimen johdon irti.


                                                Seuraavat toimenpiteet on suoritettu tähän mennessä:
                                                - Lämpö-anturi vaihdettu
                                                - Suuttimet tarkastettu ja uudet tiivisteet vaihdettu
                                                - Lambda-anturi vaihdettu
                                                - Männänrenkaat, venttiilivarrenkumit sekä kannentiivistevaihdettu
                                                - Imusarjan tiivisteet vaihdettu
                                                - Tulpat ja tulpanjohdot vaihdettu (tulpat bosch ja johdot bremi)
                                                - Paine-erosäädin mittailtu (sisäresistanssi, johdotus yms.)
                                                - Polttoainepaineet mitattu määränjakajalta
                                                - Jako tarkastettu
                                                - Sytytyksen ajoitus tarkastettu ja säädetty
                                                - Imuvuodot tarkastettu
                                                - Ilmansuodatin vaihdettu

                                                Jonkin verran on siis jo ongelmaa rajattu :)
                                                Eräs pitkään alalla työskennellyt autoinsinööri lupaili jo konjakkipullon sille joka löytää autosta vian :)

                                                Sitten yksi pieni kysymys vielä. Missä sijaitsee lämpöaikakytkin?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  itsellä oli hiukan samaa vikaa ja antureita vaihdettiin tiuhaan tuloksetta kunnes vika löytyi vahingossa jarrutehostimesta,tehostimen stefa oli haljennut ja sai ilmaa sisätiloista,uusi tehostin paikalleen ja nyt käy n.900rpm lämpöaikakytkin sijaitsee muistaakseni venttiilikopan päällä koneen takaosassa korjatkaa jos olen vääräs :)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kyllä sen pitäisi löytyä kannen päästä, jos siellä semmoinen on. Kaksi napainen ruskea tunnusväri.

                                                    Venttiilikopan päällä oleva on varmaankin jälkijäähdytys toimintoa varten.

                                                    Onko happiarvo missään vaiheessa järkevissä vai onko kylmälläkin koneella yli 10?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Happiarvo on kylmänä ihan ok. Tai ainaki hyvin lähellä.

                                                      Löytyi tuo lämpöaikakytkin.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Eihän pakoputki/sarja vuoda ennen lambdaa?

                                                        Oletko kokeillut pakokaasutestin aikana irroittaa tuota lämpöanturin johtoa?
                                                        Viimeksi muokannut Sleepy2; 28.4.2008, 14:25.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Putken olen tarkastanut, enkä vuotoja löytäny. Pakosarjan olen tiivistäny.

                                                          Mittailin tuon Hall-anturin noitten ohjeiden mukaan jotka täältä jostain löysin ja se ainakin vaikuttas olevan kunnossa.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Missä kunnossa ovat virranjakajan kansi ja pyörijä? Oletko katsonut, antaako kone tasaista ja hyvää kipinää eikä jätä välistä.
                                                            Pimeellä saatat nähdä, jos tulpanjohtojen/kannen läpi hyppää kipinää. Kannattaa katsoa aivan pimeässä, koska lieviä läpilyöntejä ei tahdo kunnolla nähdä.
                                                            Tuhnautteleeko lämpimänä putkeen, ja kuuluu satunnaisia *puff* ääniä?
                                                            Paukkuuko putkessa, kun annat kunnolla kierroksia paikallaan ja päästät kaasun tyhjäkäynnille?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X