Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Voiko ilmamassamittarin korvata MAP-anturilla?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Voiko ilmamassamittarin korvata MAP-anturilla?

    Eli mietin tuossa kun tuli tuo Autronicin boksi vastaan ja muistin siitä että se yksi S4 Audihan on sillä ECUlla. Siinä ei ole ollenkaan MAFfia, vaan kaiketi MAP-anturi?

    Eli jos tuon vikaantumisherkän osan voisi korvata MAPilla ja vielä normaalia Audin omaa Boschin ECUa käyttäen niin olis hienoa. Osaako kukaan sanoa onnistuuko, ja millä vaivalla?

    Lähinnä virityksen kannalta tätä ajettelin. Tuosta saisi muutakin hyötyä, esim. blow-offin ilman kattien hajoamisen pelkoa ja vaikka paukutkin ;-) (no, ei noita kuitenkaan...) Eipähän olisi MAF heti huutamassa hoosiannaa jos autoa virittää sen rajoille.

    #2
    Siihen on saatavilla adapteri, jolla vanha ecu ymmärtää MAP:ia. En vaan muista mistä sen sai ostaa ?

    Comment


      #3
      Ko. adapteri sitten toivottavasti on vähän ylempää heuristiikkaa sisältävä, koska MAF mittaa "suoraan" ilmamassan grammoina, MAP mittaa paineen ja tarvitsee kompensoidakseen ainakin lämpötilan, muutakin ehkä? En ole tutustunut aiheeseen liiemmin.

      Comment


        #4
        GTI lehdessä helmikuun-maaliskuun 2004 aikaan sellainen oli myytävänä, tarkemmin ei tietoa vehkeestä.

        Comment


          #5
          Oliko se jonkun firman myynnissä, vai yksityinen ilmoitus? Tuskinpa tuokaan adapteri voi olla ihan universaali?

          Pitää etsiä se lehti käsiin.

          Comment


            #6
            Firman muistaakseni ?

            200 e sis. map-anturin.

            Comment


              #7
              Tässä löytyi numero: 041 580 7651

              Taitaa olla yksityinen myyjä.

              Comment


                #8
                Joo, löysin tuon myös itse. Tuossahan sanotaan että korvaa läppätyyppisen mittarin, eli ilmamäärä mittarin, ei ilmamassamittaria. Tuo ilmamäärämittari on käsittääkseni paljon yksinkertaisempi? No, täytyy kysyä tarkemmin että löytyykö myös MAF->MAP adapteria.

                Comment


                  #9
                  Joo niimpä sanottiinkin, tuli luettua vähän hätäisesti toi sun kysymys.

                  Tiedä sitten mitä eroa tarkalleen on määrä ja massa mittarilla, että löytyykö siihen mitään sopivaa ?

                  Comment


                    #10
                    Ilmamäärämittari on mekaaninen (vrt. K-jetronic), eli siellä on läppä joka liikkuu ilman virtauksen mukaan. Ilmamassamittari on ihan erityyppinen, siellä on vain se "tikku" sisällä joka mittaa ilman kulkua. Tuossapa on kuva rikkinäisestä, murtui tärinästä "mukavasti" kun oli liian jäykkä putki MAFfin ja koneen välissä.

                    Comment


                    • #11
                      Onhan sitten esim. L-jetronicissa käytettyjä mekaanisia ilmamäärämittareita, joissa mukana on myös lämpöanturi -> mekaanisesti toteutettu MAF, eikö? Toki tuollaisella kuumalanka/kalvomittarilla jää ahdistus ja läpän liikkeen hitaus pois haittaamasta.

                      Comment


                      • #12
                        Onhan sitten esim. L-jetronicissa käytettyjä mekaanisia ilmamäärämittareita, joissa mukana on myös lämpöanturi -> mekaanisesti toteutettu MAF, eikö? Toki tuollaisella kuumalanka/kalvomittarilla jää ahdistus ja läpän liikkeen hitaus pois haittaamasta.
                        L- ja LE/LU-jetroniceissa käytetään tosiaan läppätyyppistä ilmamäärämittaria. Lisänä on myös lämpöanturi. Sen sijaan L/LE:ssä ei ole paineanturia, jolloin esim. korkeuden mukaan muuttuvan ilmanpaineen vaikutus jää kompensoimatta. MAF-mittauksessa tämäkin tulee huomioitua automaattisesti.

                        Se läppä muuten ei ole ollenkaan hidas, katselin sitä kerran kaasuvipua käännellessä ja kyllä se läppä seuraa täysin ilman mitään viivettä kaasun asentoa. Toisaalta jossain väitetään että läppä olisi täyskaasulla täysin selällään jo 4krpm:ssä.

                        LH-jetronicissa on kuumalankamittari. Kyllä nekin ovat vakiona (suojaritilää, kuristusta) melko ahdistavia.

                        Comment


                          #13
                          Jo muinaisessa D-jetronicissa taisi olla jonkunlainen MAP:in esiaste. Ei vaan tainnut olla kovin hyvä, kun siksi harvaan autoon tuo järjestelmä eksyi.

                          Comment


                            #14
                            Toyota osti muuten aikoinaan D-Jetin lisenssin, ja käytti siitä sittemmin nimitystä TCCS.
                            Tuosta on tullut myöhemmin vielä uudempia versioita, joissa on mm. samanlainen läppätyyppinen ilmamäärämittari kuin L-Jetissä.

                            Comment


                              #15
                              Tulipa tässä mieleen että kaipa nuo virityspajat myisivät noita konverttereita jos se olisi helposti laitettava? Kun kyllähän joku paja myy jenkeissä S4:seen Boschin tilalle Hitatchin MAFfia kun se alkuperäinen ei ole niin luotettava. Kaipa sitä saisi "samaan rahaan" sitten myös MAPilla tehtyjä laitteita jos se onnistuisi...? Karala voisi tietää miten tuo onnistuu?

                              Comment


                                #16
                                Kannattaako taistelu tässä asiassa, kun nykyjään sen MAFfin saa kuulemma vaihto-osana n 100e hintaan? Itse kuvittelisin että ei, mutta jos on tarpeeksi pioneerihenkeä, niin sitten varmaan. MAFfi vikaantuu -jos vikaantuu- kuitenkin aika harvoin.

                                Comment


                                  #17
                                  En pelkästään sen takia vaihtaisi sitä että se menee rikki, vaan saisin sen pois "ahdistamasta" välistä ja voisi vaikka laittaa turboille omat ilmanputsarit ym. Kyllä se vähän helpottaisi hommia. Niinkuin tuossa "Autronic Audissa" on tehty, tuskin ne sitä on vaan huvikseen sinne modanneet.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kirjoitellaan nyt lisäajatuksia aiheesta, vaikka juurikaan mitään asiasta tiedäkään..

                                    Tuossa taitaa olla sekin periaatteellinen ero, että tuo Autronic syytää soppaa koneeseen pääasiassa MAP vs. RPM kartan mukaan (joka kuvaa koneen "täyttöastetta") muilla mitattavilla suureilla korjattuna ja varsinaisesta ilmamassasta ei ole hajuakaan. Sitten taas motronikki on rakennettu haistelemaan koneeseen menevän ilmamassan määrää ja syöttää hevosille ruokaa tämän tiedon mukaan -> sarjatuotannossa fiksumpaa kun osaa haistaa erot ilmamäärissä eikä koneiden yksilöeroja tarvitse huomioida kartoissa. Viisaammat saavat korjata / täydentää höpinöitäni..

                                    Comment

                                    Working...
                                    X