Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
viime öljynvaihdossa hain suotimen vag-tiskiltä. myyjä tarkasti atkesta suotimen numeron ja rupesi mutisemaan itekseen: ei se kyllä tämä ole...... suotimia oli kahta kokoa: kumpikin olisi ilmeisesti sopinut, mutta myyjä muisteli, että v-koneissa olisi aina käytetty "tätä isompaa suodinta" joka oli tietysti tuplat kalliimpi. hyvin on toiminu. tais hinta olla 20e korvilla.
Joo noillakin oli kaksi vaihtoehtoa mutta se johon päätyivät oli aivan totaalisesti liian pieni. Siis halkaisijassa (tiivistepinnoissa) 1-2cm ero. Arvatkaa kaksi kertaa havaitsinko tämän kun olin jo valuttanut öljyt pois?! Ei tullut mieleenkään, että olis voinut olla jotain probleemaa ennenkuin homma oli jo käsissä. Ketutti jonkun verran. Pakko oli tunkea uudet öljyt koneeseen ilman suodattimen vaihtoa - olin tee-se-itse hallin nosturilla.
In 1:een (30tkm/vuosi) kuuluu vain suodattimien vaihdot ja saranoiden rasvailua yms kuikuilua.
In 2:een (60tkm/2v) kuuluu sit jo sytytystulppaa etc sälää...
Jahas, ja tarkempi tutkiskelu toi vielä lisäinfoa. Tässä ainakin yksi ero suomalaisen ja saksalaisen huoltokirjan välillä:
sytytystulpat: 30 tkm (suomi) / 60 tkm (saksa)
Erikoista, että noin usein menee tulpat. 100tkm tulpat tulivat markkinoille jo 90-luvun alussa. Miksiköhän Audiin pitäisi vaihtaa jopa 30tkm välein?
Pistetääs tulppienkin tyyppi tänne ylös niin on muidenkin haettavissa:
Kävin ostamassa sytytystulpat ja NGK:n tämän vuotinen kirja antoi tämmöiset AAH-koneeseen: NGK BKUR6ET-10 (#2397).
Sama tulppa näytti käyvän saman ikäiseen 2.6L V6:een (moottorikoodin unohdin). Näyttävät olevan tämmöset 3-kärkiset, näissä ei varmaan säädetä mitään?
No just joo. Pitäis aina itse tarkistaa eikä luottaa asiantuntevaan viralliseen huolto-organisaatioon. Mulle on myyty suodatin 06A115561B. Näkeekö ETKASTA miten mihin laitteeseen se on tarkoitettu? Oliskohan toi syy nostimen naputukseen ?
Onko tossa runkonumerossa kirjaimilla mitään merkitystä vai onko vain numerot ratkaisevia?
Hertsikan vv-auton varaosamyynti ON asiallinen. Ei vinoilua tuontiautosta, ja runkonumeron perusteella katsoivat omaani sopivan.
Kaikilla kerroilla on jäänyt vaikutelma , että tuontiauton omistajakin on asiakas....
Taas pitäisi öljyt vaihtaa. Onneksi on tiedot täällä tallessa. ETKA kertoo mulle sopivaksi suodattimeksi 06A115561B, pikkumalli, ilmeisesti väärin. Ainakin viimeksi huolto laittoi ison mallin jonkin osaluettelon perusteella.
Teppo, mistä sun tietämys on peräisin ?
so wird gemacht tai mikä lie saksankielinen korjausmanuaali kertoo että -93 saakka 30tkm vaihtoväli ja -94 alkaen 60tkm ( taitaa olla tarkka sarjanumero missä kohtaa tuo vaihtui jopa kesken vuoden)
Epäilen kyllä tuota 30tkm vaihtoväliä... jos jollakulla tietoa todellisesta muutoksesta niin olisi mukava tietää.
Olettais vaan, että kun menee viralliselle tiskille asioimaan, että saisi heti oikean osan tai runkonumeroa kysyttäis. Ei voi mitään, ei näitä autoja uutena suomessa ole myyty.
Se on kyllä totta! kommenttini ei ollut mitenkään kohdennettu sinuun silleen negatiivisesti. Älysivät kysyä itseltäni VV -auton tiskillä hertsikassa...
Myivät Fram PH5833 suodattimen uudempaan AAH-moottoriin. Löytyi tuollainen lista kun suodattimen sopivuutta varmistelin netistä. Laitetaan tänne talteen.
Fram PH5833
Ulkohalkaisija (mm) 86
Liitinkierre 3/4"-16
Korkeus (mm) 119
Valmistaja Alkuperäinen numero
FRAM PH5833
AC PF32
FORD 028115561B
FORD 3U7J6714AA
FORD 1037150
GUELDNER 0009830608
GUELDNER 0009830608V
HYSTER 297865
PORSCHE 90110720302
PORSCHE 90110720305
PORSCHE 90110720301
PORSCHE 90110720303
PORSCHE 911901107
VAG 074115561B
VAG 078115561D
VAG 078115561J
VAG 028115561B
VAG 075115561
VAG 078115561H
VAG 911901107
VAG 068115561E
VOLVO 1328162
VOLVO 1318162
VOLVO 13281621
Aloin googlettelemaan suodatinta, kun paikoillaan ollut on erilainen kuin uusi. Vaikuttaisi siltä, että vanha voi olla väärä. Sama homma oli jakopään kanssa, että vesipumppu oli ainakin vääränlainen, vanhaa mallia. Vanha suodatin on numerolla Bosch 0 451 103 314. Se kääntyi mielestäni vanhemman AAH-vaihtoehdon suodattimeen.
Comment