Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ty44 nostimien vaihto?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • ty44 nostimien vaihto?

    eli lötkössä naputtaa kylmänä nostajat..Tarviiko mitään erikois työkaluja.?
    ja miten homma tapahtuu?
    nokka-akseli irti?..mites jako? nippusiteelläkö hihna kiinni siks aikaa?

  • #2
    Ei tarvitse erikoistyökaluja.
    Voihan hihnaa kokeilla jotenkin jättää juntturiin, mutta jos epäilyttää yhtään ettei hihna pysy kampiakselilla paikoillaan, niin fiksumpaa purkaa sitten koko jakopää.

    Comment


    • #3
      siis mihin juntturiin?

      Comment


      • #4
        Täh.
        Jos se on levyillä säädettävä niin ainahan se "naputtaa".

        Vanhan Audin kuuluukin käydä kuin niittosilppuri.
        Levyillä säädettävät eivät useimmiten juurikaan säätöä kaipaa (enää).

        Comment


        • #5
          Siis vaikka nippusiteellä hihna kiinni nokkapyörään tms.

          Comment


          • #6
            Laita hihnaan ja vastaavaan kohtaan nokkapyörää joku merkki. Sitten hihna vaan irti ja kiristät sen kampuran hihnapyörälle esim. em. nippusiteellä. Sitten vaan nokkaa poistamaan ja nostimia vaihtamaan. Lopuksi kohdistat hihnan tekemiesi merkkien avulla paikoilleen. Varmista kuitenkin koneen ajoitiusmerkkien avulla nokan vielä olevan kohdallaan. Pyöriutä konetta vielä varmuuden välttämiseksi pari kierrosta käsin.

            Täh.
            Jos se on levyillä säädettävä niin ainahan se "naputtaa".

            Vanhan Audin kuuluukin käydä kuin niittosilppuri.
            Levyillä säädettävät eivät useimmiten juurikaan säätöä kaipaa (enää).
            Eipä noita palasäätöisiä vitosia ole öpaut kahdeksankytluvun puolivälin jälkeen linjalta tullut ulos. Alkavat nykyisin olemaan jo hieman harvinaisempia tapauksia.

            Comment


            • #7
              ja eiks toi ole ns.tyyppivika noissa..eikä haittaa menoa?

              Comment


              • #8
                Hep, juuri -85 KP-koneen palat säädin. Taitaa olla luultavasti viimeisin kone, jossa on vielä palat. Sain lainaan oikein vartavasten suunnitellut työkalut, joilla sujui kuin tanssi ilman nokan irroittamissa. Hytikkanostimissa pitää tosin ilmeisesti ottaa koko "kupit" ylös.

                Kun nostimet vaihtaa, luultavasti on ihan ajankohtaista samalla vaihtaa myös jakopään osat. Järkevää se ainakin on, kun oikeastaan samalla työllä ne vaihtuu.

                Comment


                • #9
                  KU:hun pitäisi nostajat vaihtaa. Samalla vaihtuu jakopää vesipumppuineen.

                  Mutta ei niin pientä remonttia, etteikö kysymyksiä olisi. Selailin kansioita ja ymmärsin, että 80Nm olisi nokan hihnapyörän pultin kiristysmomentti?
                  Mutta jäi hieman epäselväksi, että mikä on nokan pukkien oikea kiristysmomentti.
                  20Nm ymmärsin sen olevan, mutta kun 12Nm:kin oli mainittu nokan yhteydessä. Oli vaan termit niin ihmeellisiä, etteivät minusta oikein sopineet Audin koneeseen. -Kun puhuttiin keinuvivuista ja vastaavista.

                  Lisäksi, että kannattaako nostajia täytellä etukäteen. Onko siitä sanottavaa hyötyä? Itse olisin raa-an tyylin kannalla, että tyhjinä käyntiin, niin vähemmällä lutraamisella pääsee ja keräävät hetken vähemmän aikaa tallipölyä koloihinsa.

                  Comment


                  • #10
                    nokkapukit 20 Nm
                    nokkapyörä 80 Nm
                    noin sanoo Haynesin manuska

                    Comment


                    • #11
                      ja eiks toi ole ns.tyyppivika noissa..eikä haittaa menoa?
                      Omassani nostimet vaihdettiin jossakin 360tkm kohdalla, ilmeisesti ensimmäisen kerran. Eihän tuo ääni menoa estä, mutta kunnolla käyvän vitosen käyntiä on sen verran mukava kuunnella, että remppa kannattaa, varsinkin, kun on typ44 remonteista ihan halvimmasta päästä. Samalla tosiaan voi tehdä jakopään uusiksi.

                      Taitavat olla aika harvinaiset typ44:n palasäädöt. KU-koneeseen remppaa tehdessäni en erikseen täyttänyt nostimia ennen asennusta. Hieman saattavat pitää meteliä koekäytössä, mutta hiljenevät kyllä. Forte-käsittelyn tein vielä nostimien vaihdon jälkeen hiljeni vielä entisestään.

                      Kannattaa olla tarkkana ajoituksen kanssa, nokkapyörässä on muitakin merkkejä, joiden mukaan tehty staattinen ajoitus voi mennä pieleen. Itsellä kävi tyhjäkäyntiä hyvin, mutta oli vedätettäessä hengetön. Nokka olikin pari hammasta pielessä.

                      Comment


                      • #12
                        Kiitoksia vastauksista!

                        Tässä KU:ssa on vajaa 400tkm mittarissa ja ilmeisesti ensimmäinen vaihto nostajille.

                        Kolme Typ44:sta on huollettavana ja kahdessa on ostohetkellä ollut jako hampaan pielessä.
                        Minun pelastus on ilmeisesti ollut se, että olen joskus hyvän kuvan nähnyt nokan oikealle asennolle. Sen tosiaan saa helposti ainakin hampaan pieleen, jos mallikuva on vähänkään epäselvä.
                        Täytyy varmistaa ajoitus vielä lampulla.

                        Comment


                        • #13
                          Saksalainen insinööri on ollut kyllä ajoitusmerkkien suunnittelun aikaan aika tuiskussa. Jos ei tiedä mitä tekee, ne saa kyllä helposti poskelleen.

                          Kerran kun tekee, niin sitten kyllä onnistuu aina. Ei se loppujen lopuksi niin vaikeaa ole, sillä yhden hampaan muutos suuntaan tai toiseen on niin iso hyppy, että merkit kyllä menevät jo reilusti ohi.

                          Comment

                          Working...