Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S3 -99 APY ei anna kipinää(?)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S3 -99 APY ei anna kipinää(?)

    Iltaa tietäjät!

    Kävi niin että Audista loppui ilmeisesti kipinät. Auto toimi normaalisti kun ajoin raksalle, muttei suostunut käynnistymään enää pois lähtiessä. Hinasin talliin ja rupesin tutustumaan tilanteeseen. Vag-Com ei anna mitään viitteitä viasta. Starttaa hyvin ja sahaamisen jälkeen haisee putken päässä bensa. Irrotin 1 sylinterin tulpan ja se oli litimärkä, eli ilmeisesti on kipinä kateissa. Onko APY moottorissa erillistä sytytyksenvahvistinta (ainakaan sitä ei ole ilmanpuhdistimen kotelossa kuten A3:sessa), vai onko se naitettu ECU:un? Kun ajoin raksalle niin suutus päissään käänsin virrat pois kesken ajon, voiko tuo kommervenkki särkeä jotakin?
    Ajonestolaitteen merkkivalo sammuu normaalisti virrat päälle käännettäessä. Koitin myös vara-avaimella käyntiin. Ei lupaakkaan.
    Polttoaine oli myös vähissä kun auto herkesi toimimasta (merkkivalo syttyi matkalla, 30 km pääsis ajotietokoneen mukaan) jota ensi töikseni lisäsin 10 litraa.
    Auttakea nyt kädetöntä kun ei ymmärrys riitä!

    #2
    Veikkaisin puola vikaa, Ei jätä vikakoodia ja ilmaantuu varoittamatta. En usko että auton sammuttamisella tai bensan vähyydellä on ollut tekemistä asian kanssa. Eilen oli vaan audilla huono päivä.

    Comment


      #3
      Tarkastapa ensiksi sulakekotelosta kaikki sulakkeet. Puola- tai sytkävahvarivika tuo ei voi olla, tai sitten on ollut todella huono tuuri, jos vahvarit tai 4 puolaa hajoaa yhtä aikaa. :)

      Edit: Tämä vastaushan oli puoliksi puutaheinää. Aamulla luin, että "jahas vahingossa väärin kirjoitettu ABY, vastataas tähän..." :DD
      Viimeksi muokannut pasi_; 20.11.2007, 09:35.

      Comment


      • #4
        Tietäjäksi en itseäni luokittele, mutta ehdotetaan puolien tai ecun maajohtoa.

        Comment


          #5
          ECUn maadoitusvika estää suuttimien ohjauksen, joten bensa ei voi käynnistäessä haista.

          Edit: kuten aiemmin sanottu, tätäkin saa epäillä :DD
          Viimeksi muokannut pasi_; 20.11.2007, 09:37.

          Comment


            #6
            On muuten todella huono tuuri jos tuosta autosta hajoaa viisi puolaa ;)

            tai sitten on ollut todella huono tuuri, jos molemmat vahvarit tai 5 puolaa hajoaa yhtä aikaa. :)

            Comment


            • #7
              Aukeaako ECU Vag-Comilla jos siinä on maatto vika? Ajattelin käydä ehtoolla noutamassa uudet tulpat kun en muutakaan keksi, ja joskus ne on vaihdettava kumminkin (kesällä viimeksi vaihdettu). Mites tuo sytkävahvistin, onko se erillinen mötikkä vai onko moottoriohjainlaitteen sisässä? Voiko tuota sytkää logata jotenkin erikseen Vag-Comilla?

              Minun tuurilla siitä on hajonnut ainakin 6 sytytyspuolaa :)

              Comment


              • #8
                Korjausta tilanteeseen!

                Kipinää tulee sittenkin kun irtotulpalla testasin. Sitä en tiedä saako kipinää paineen alla, mutta tulpat on irrottaessa aivan litimärät, eli polttoainetta se saa. Omituiselta tuntuu että se ei todellakaan yhtään potkase statatessa jos kerran kipinän ja polttoainetta saa. Tulppakauppaan pääsee vasta huomenna.

                Comment


                  #9
                  Kerran on käynyt niin, että kaverin auto hyytyi matkalle ja tallilla tutkittaessa lopulta selvisi, että kaikki 4 tulppaa oli menny yhtä aikaa. Ja eivät edes olleet vanhat tulpat. Joten kaikki on mahdollista, mutta epätodennäköistä. :)

                  Edit: korjataan vielä, että kaikki tulpat antoivat kipinää, kun testattiin.. ;)
                  Viimeksi muokannut pasi_; 21.11.2007, 10:26.

                  Comment


                    #10
                    Kokeile tuleeko jokaisesta tulpasta kipinoitä. Jos kaikki kipunoi niin syy lienee kohtalaisen yksinkertainen. Bensa-kipinä + oikea aika ja silloin pitäs pauketta kuulua.

                    Comment


                      #11
                      Edellisessä AaNelkussani 1.8T teki juuri noin. Tuli kipinää ja tulpat kastui. Ei käynnistynyt. Ei vikakoodeja. Uusi lämpötila anturi korjasi vian, kesti 6kk ja ei lähtenyt enään lämpimänä käyntiin. Taas oli lämpöanturi rikki. Sitten olikin hanskalokerossa aina yksi uusi varalla.

                      Ja tietysti jos on VAG-COM käytössä niin kannattaa katsoa mitä se näyttää moottorin lämpötilaksi.
                      Viimeksi muokannut jad; 21.11.2007, 13:36.

                      Comment


                        #12
                        Kerran on käynyt niin, että kaverin auto hyytyi matkalle ja tallilla tutkittaessa lopulta selvisi, että kaikki 4 tulppaa oli menny yhtä aikaa. Ja eivät edes olleet vanhat tulpat. Joten kaikki on mahdollista, mutta epätodennäköistä. :)
                        Tuttu juttu, minulla oli yhdessä autossa hetken tuollainen vika. Koneesta meni kaikki tulpat muutaman kilometrin ajon sisällä. Ensin alkoi pikkuisen nykimään ja kohta meno hyytyi kokonaan Teki sitä jonkun 5 kertaa peräjälkeen ja sitten ongelma katosi yhtä mystisesti kuin oli tullutkin. Alkuun oli pikkaisen vaikea löytää vika, kun ei voinut uskoa kaikkien tulppien olevan yhtäaikaa pimeinä.

                        korjataan vielä, että kaikki tulpat antoivat kipinää, kun testattiin.. ;)
                        Em tapauksessa yksikään kynttilä ei antanut kipinää. Kerran tosin mopon kanssa kävi silleen, että siitä särkyi tulppa juurikin noin. Antoi kipinää testattaessa, mutta kone ei käynyt kuitenkaan. Ilmeisesti ei antanut kipinää paineenalaissa tilassa. Tässä tapauksessa diagnosoitiin viaksi se, että tulppa oli irroitettaessa tipahtanut lattialle ja sen posliinieristeeseen oli tullut hiushalkeama, jonka kautta sähkö karkasi sopivissa oloissa.

                        Pointti siis on, että tulppien toiminta kannattaa aina varmistaa vikaa etsittäessä.
                        Viimeksi muokannut Ilkka L; 21.11.2007, 22:09.

                        Comment


                        • #13
                          Kyllä siinä nyt se epätodennäköinen on totta. Kaikki tulpat laakista vainaat. Antaa kipinän irrallaan ja paineen alla ei minkäänlaista. Vaihdoin kaikki tulpat ja johan hörähti tulille. Ei mitään häiriöitä. Luulen että ne tulpat hajosi kun läksin kylmällä koneella ja ajoin n.150 metriä ja sitten sammutin kesken ajon. Oisko sitten imukanaviin pisaroitunut bensa kastellut tulpat ja ne siitä sitten itseensä ottaneet. Kaveri kertoili että moottoripyörä puolella tuo tulppien kastelu hajottaa ne hetkessä. Lämpötila-anturin vois kyllä testata. Kiitokset avuista!

                          Comment


                            #14
                            No jopas. Se oli sitten toinen meikäläisen kohdalle sattunut tapaus. :) Vaan hyvä että toimii.

                            Comment


                            • #15
                              Onko laatu tosiaan noin tasaista, että käyttötunnit tulee kaikilla tulpilla samaan aikaan täyteen vai tapahtuuko siellä jotain joka ne rikkoo?

                              Edit: jaa siellähän oli jo asiaa spekuloitu.

                              Comment


                                #16
                                Myös laiha seos tappaa tulpat suhteellisen nopeasti.

                                Comment


                                  #17
                                  No jopas. Se oli sitten toinen meikäläisen kohdalle sattunut tapaus. :) Vaan hyvä että toimii.
                                  Pystyn vielä muistamaan yhden 2.4 v6:n tästä ihan lähihistoriasta, joka teki ihan saman tempun.

                                  Comment


                                    #18
                                    Toi on aika normaalia, että tulpista tulee vainaat jos pääsevät kastumaan. Jos se on saanu bensaa, kun oot vauhdista sen sammuttanut ja sitten kipinää ei enää ookkaan tullut niin se kyllä tappaa kaikki tulpat laakista. Kipinä tulee kun testaa, mutta paineen alla ei sitten enää toimikkaan. Moottoripyörän kanssa tullut tämä ongelma monesti todettua. On lämmitelty tulppia pillillä ja koitettu vaikka mitä, mutta kyllä ne vaan hajoavat kun ne kastuvat. Kaverin evo mitsusta (evo9) hajos vähän aikaa sitten kaikki tulpat kerralla. Siinä on sellanen juju, että jos koneen tempasee tulille ja sammuttaa sen pian tämän jälkeen, kastuu tulpat todella herkästi hyvin rikkaan polttoaineseoksen takia.

                                    Edit: olis kyllä kiva tietää miten tuo kastuminen noi tulpat rikkoo.... Ja ei ole kiinni huonoista tulpista / sunnuntaikappaleista. 2t kisaenskojen kanssa toi tulppahomma oli aina murheena. Jos seos oli laihalla, tulppa kesti, mutta mäntä ei. Jos seos oli rikkaalla mäntä kesti, mutta tulppa ei, jos ajo oli vähänkin siistimpää. Ratkaisuna olu antaa kunnolla kenkää vähän rikkaamman puoleisella seoiksella ja silloin tulppia piti vaihtaa vain kerran kuussa ja konekin pysyi nipussa. Palotilan liian matala lämpötila ainakin lyhentää tulpan ikää huomattavasti.

                                    Comment


                                      #19
                                      Mutta eihän suuttimet anna enään bensaa kun virrat katkaistaan. Ei tulppien pitäisi silloin päästä kastumaan. Tässä tapauksessa ne luultavasti kastui vasta kun autoa yritettiin käynnistää.

                                      Comment


                                        #20
                                        No ei kyllä pitäisi tosiaan. Ellei sitten jotain mystistä ole tapahtunut kun auto on sammutettu vauhdista.

                                        Comment


                                          #21
                                          Itse laitoin vuos sitten kunnolla kastuneet tulpat nyt takasin sen jälkeen kun olin ne tolueenissa ensin liuottanut (ei ollu nyt muuta siihen hätään saatavilla) ja putsannu ja hyvin lähti käyntiin ja edelleen kukkuu täysillä. Sillon kun ne vuosi sitten kastu niin ei toivoakaan että olisivat käynnistäneet. Noi oli boschin platiniumit eli ne fdp5r tms.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Teoriassa tuo tulppien kastelu on mahdollista siten, että kylmän moottorin imusarjan/kanavien seinämiin jää polttoainetta jonka se moottori sitten imee, kun virrat on katkaistu kierroksilta.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X