Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Käyntihäiriö TT:ssä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Käyntihäiriö TT:ssä

    Lauantai-illan iloksi vm. 2003 TT nykäisi kerran rauhallisen kiihdytyksen aikana. Sen jälkeen kojetauluun syttyi keltainen moottorielektroniikan merkkivalo. Aluksi valo vilkkui mutta jäi sitten palamaan.

    Suuri osa moottorin tehoista katosi saman tien. Auto myös nykii erityisesti kiihdytettäessä mutta myös jonkin verran tasaisella kaasulla ajettaessa. Tyhjäkäynti on hyvin epäsäännöllistä. Auto käynnistyy kyllä laakista.

    Vien tietysti auton heti aamulla huoltoon mutta "hieman" kettuuntuneena ja huolestuneena kyselen jo nyt vinkkejä missä vika voisi olla. Mahdollisuuksia on varmaan monia...

    Erityistä hatutusta aiheuttaa se, että auto kävi juuri kuukausi sitten isossa huollossa merkkiliikkeessä. Vaihdettiin mm. jakopään hihna sekä vesipumppu, lasku oli yli 900e. Teetin huollon etuajassa (110000km) koska halusin ennakoida talven tuloa enkä halunnut ottaa mitään riskiä hihnan kanssa. Voidaanko huollossa kämmäillä jotain niin, että edellä kuvatut oireet voisivat johtua siitä? Voiko esim. huolimattomasti asennettu tulpan hattu tai jopa viallinen tulppa aiheuttaa tuommoista? Tulpathan vaihdettiin myös...

    #2
    Oliskohan joku puolista mennyt särki.

    Comment


    • #3
      Oli mikä oli...

      ...mutta mielestäni neljä vuotta vanhassa autossa ei tarvitsisi olla tuommoista vikaa :(

      Comment


      • #4
        ei varmasti tarvitsekkaan mutta kyl se on mahdollista.
        esimerkiksi isälläni oli 520D bemari vm.02 3vuotta ja nyki talvella tasakaasulla ja tietyllä kierros alueella aina ja vika ei koskaan selvinnyt
        Viimeksi muokannut FLeba; 11.11.2007, 20:40.

        Comment


          #5
          Selkeesti joku pytty pimeänä jostain syystä. Katoaa suurin osa tehoista ja tyhjäkäynnillä huomaa että käy vajaalla. Varmaankin puola rikki. Audi on varmaan väärä merkki jos ei siedä 4 vuoden ikäisenä pikkuvikoja :-)

          Comment


          • #6
            Tjoo...

            ...saattaapi tosiaan olla, että käy vaan kolmella pytyllä koska erityisesti tyhjäkäynti röpöttelee melko mahtipontisen kuuloisesti. Yllättävän hyvin toisaalta käy vapaalla korkeammilla kierroksilla...

            No, kaiketi puola olisi halvempi vaihtoehto kuin esim. sytytystä ohjaavan yksikön vaihto??? Sekin kaiketi olisi tuossa mahdollinen.

            Ja niistä pikkuvioista sen verran, että mulla on vaihdettu alle kaksi vuotta vanhaan Toytotaan takuuna moottori... Ihan vaan "puolimoottori" mutta lasku oli 5700e... Siinä mielessä ei hämmästytä mikään näissä uudehkoissa autoissa.

            Valmiiksi jo ottaa pannuun, kun tiedän, mikä on vastaus paikallisessa merkkihuollossa: "Seuraava vapaa aika on kahden viikon päästä."

            Comment


            • #7
              Jos ei lähettyvillä kenelläkään "Audi-veljellä" ole mahdollisuutta vikakoodien lukuun, voithan pyytää merkkihuollon sen tekemään. Jos kyseessä on puola-vika, se on helppo ja kohtalaisen nopea TI-homma tehtäväksi.

              Ja samalla kannattaa vaihtaa kaikki puolat, koska puolan hintakaan ei ole epäinhimillinen.

              Comment


                #8
                Se puola on tosi helppo vaihtaa, ja maksaa alle 40 euroa. Eli kannattaa ainakin kokeilla sitä. Vag-comilla selviäisi mikä pytty on pimeä mutta voihan sitä kokeilla vaihtaa yksitellen. Jos ei auta missään sylinterissä, niin vika on muualla.

                Comment


                • #9
                  Kiitoksia

                  Kiitokset kaikille kommenteista - oikeassa olitte. Itse asiassa kaksi puolaa oli paskana (enemmän tai vähemmän).

                  ISO KIITOS lahtelaiselle merkkiliikkeelle (Autotalo Laakkonen) loistavasta palvelusta:
                  1. Liike aukeaa klo 8 ---> vein auton sinne ilmoittamatta etukäteen klo 7.30 ---> paikalla toinen Audin huoltoneuvojista ---> kuunteli huoleni ja lupasi ottaa auton vastaan ja ainakin hoitaa vikakoodin luvun jo aamupäivän aikana ja soittaa heti, kun tietää lisää.
                  2. Klo 9 mennessä kyseinen huoltoneuvoja (Mikko Torkkel) oli yrittänyt soittaa minulle KOLMESTI antamaani numeroon (puhelin oli jäänyt takin taskuun).
                  3. Soitin takaisin ja sain kuulla vian. Lisäksi kuulin, että koko homma menee Good Will-takuun piikkiin, molemmat puolat ja työt.
                  4. Huoltoneuvojan suosituksesta annoin luvan vaihtaa myös kaksi muuta puolaa omaan piikkiini (noin 40e/kpl). Toinen vaihtoehto olisi ollut odottaa, että niihinkin tulee vikaa ja viedä sitten taas ilmaiseen korjaukseen.
                  5. Klo 9.43 sain tekstiviestin, jonka mukaan auto on valmis noudettavaksi.
                  Tämä kaikki siis ilman ajanvarausta ja huomaa hinnat! Kaikki neljä puolaa vaihdettu uudempaan versioon ja hinta (ilmeisesti) 80e.

                  Ehkä ei pitäisi hehkuttaa ennen kuin on nähnyt laskun ja koeajanut auton mutta tässä vaiheessa tuntuu kyllä hyvältä palvelulta.

                  Oikeastaan vain pari asiaa mietityttää:
                  1. Miksi tekstiviestissä ei näy laskun loppusummaa (kuten esim. Toyotalla)?
                  2. Voiko tulevaa puolavikaa havaita mitenkään ison huollon yhteydessä vai onko kyseessä on/off -tyyppinen vika?
                  3. Jos kerran myönnetään, että kyseessä on tyyppivika, eikö voisi samaan piikkiin vaihtaa ilmaiseksi kaikki neljä puolaa? Periaatteessahan auto voisi jäädä jopa tielle tai epätasainen käynti voisi aiheuttaa vaurioita esim. katalysaattoriin?
                  Nyt vain mielenkiinnolla ja ainakin tässä vaiheessa hyvillä mielin hakemaan autoa työpäivän jälkeen.

                  Comment


                  • #10
                    Mielestäni tuo puolavika ei ole sinällään tyyppivika ja tosiaankin noitten puolen viat tulee täysin puun takaa arvaamatta. Ikävä kyllä. Itellä edellisessä passatissa meni se sytytys yksikkö hajalleen ihan täysin yllättäin ja kaverin passatissa taas puola kyrvähti ihan yllättäin. Molemmissa siis tuo 1.8T kone.

                    Comment


                    • #11
                      Voiko tulevaa puolavikaa havaita mitenkään ison huollon yhteydessä vai onko kyseessä on/off -tyyppinen vika?
                      Yleensä ne hajoaa täysin varoittamatta, ja etukäteen sitä ei mistään näe.
                      Joskus voi käydä niin että yhdestä sylinteristä puola välillä pätkii - välillä toimii, mutta se kertoo vain käyttötuntien olevan hetkisen kuluttua täynnä.

                      Comment

                      Working...
                      X