Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 2.7BiT öljyn käry

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 2.7BiT öljyn käry

    Olen huomannut viime aikoina pidemmän (ja joskus lyhemmänkin) ajon jälkeen lievää öljyn käryä auton sisällä. Onko näissä joku tyypillinen paikka josta pääsee vuotamaan öljyä pakosarjalle/turbolle? Moottoritila sen verran ahdas, että vaikea lähteä summassa etsimään. Öljyä ei kulutus ei ole kasvanut.

  • #2
    Uusi öljykorkki ja tiiviste auttoivat itselläni.

    Comment


      #3
      Venttiilikopan tai nokkaketjun kiristimen (apukuskin puolen) tiiviste. Venttiilikopan tiiviste on helppo vaihtaa, kiristimen ei.

      Comment


      • #4
        Yksi vaihtoehto on öljynlauhdutin.

        Comment


          #5
          Öljynjäähdytin on kyllä sellaisessa paikassa että pitää olla aika ihme että sieltä pääsisi pakosarjalle öljyä. Ehkä sitten jos se sattuu sopivasti paineella ampumaan jotain välistä. Mutta hyvin epätödennäköistä.

          Comment


          • #6
            Itsellä öljykäryn syyksi paljastui nokkaketjun kiristin, joka oli hajonnut ja painanut nokkaketjun kiinni venttiilikoppaan ja syönyt siihen reiän josta öljy pääsi sitten tippumaan pakosarjalle (b5 S4). Ulkoisesti vikaa ei pystynyt paikantamaan sillä venttiilikoppaan tullut reikä oli niin pieni.

            Noin viikon haistelin öljyn käryä ja siinä ajassa nokkapyörä oli päässyt niin pahaan kuntoon, että totaalituho oli lähellä.

            Kannattaa ainakin tarkistaa, että kiristimet ovat kunnossa.

            Comment


              #7
              Kai siitä nokkaketjun kiristimestä lähtee hieman ääntä jos se on hajoamassa? Ylimääräisiä ääniä ei kuitenkaan ole ilmaantunut.
              Millaisilla kilometreillä kiristimiä on hajonnut (omalla ajettu 99tkm)?

              Täytyy viedä auto ensi viikolla korjaamolle tutkittavaksi, kun ei tähän aikaan vuodesta viitsi itse ulkona alkaa korjaamaan.

              Comment


              • #8
                Röyhkeästi topikkia lainaten ja anteeksi pyydellen.

                Oma kippo tuhnuttelee myös öljyntuoksua kabiiniin, syykin on tosin aika selkeä nimittäin venakopantiiviste vuotaa reilunlaisesti. Ensi viikolla menee tiivisteet vaihtoon ja ajattelin tsekata nuo kiristimet samalla. Eli, mitä mun täytyy siitä kiristimestä kattoa että tiedän (ts. mistä näen) onko kyseinen möhkäle ehjä, särki vai mahdollisesti särkymässä?

                Comment


                  #9
                  Ei siitä kiristimestä näe oikein mitenkään onko se menossa rikki. Se on ehjä jos ei pidä ääntä, eikä ketju hankaa mihinkään. Sitten kun se on rikki, se on jumissa.

                  Sen tarkistamiseen pitäisi se oikeastaan ottaa irti kannesta että sitä voi ihmetellä kunnolla. Ehkä sitä voi paikallaan ollessakin jotenkin tutkia jos saat nokkia pyöritettyä niin että ketju on löysällä.

                  Comment


                  • #10
                    Eli kiristin voi pitää ääntä ilman että ketju hankaa mihinkään? Mimmoisesta äänestä mahtaa olla kysymys? On herättänyt omassa autossa (A6 Bit AJK) ihmetystä vain lämpimällä koneella ja tyhjäkäynnillä ilmenevä dieselmäinen sivuääni, joka korvakuulolla paikallistettuna kuuluisi kuskinpuolelta etuosasta venttiilikoppaa.

                    Comment


                    • #11
                      Omaan audiin vaihdettiin tänään nuo venakopantiivisteet, entiset oli menny niin kovaksi että olivat halki muutamasta kohdasta.

                      Ootteko millä tavoin pessy konehuonetta, tuppaa vieläkin sitä öljynkäryä tulemaan todella paljon? uskaltaako pestä höyrypesurilla ja liuottimella?
                      Viimeksi muokannut Matti83; 24.10.2010, 18:54.

                      Comment


                      • #12
                        A6 2.7 biturbo öljynkäry kabiiniin

                        Auto on vuodenvaihteen 2001/2002 ARE moottorilla varustettu A6 2.7 biturbo quattro tippiaskilla.

                        Hankin auton kesällä pikkuvikaisena (lambdat/egt-anturi/venakoppien öljyvuoto) ja nämä "pikkujutut" tulikin hoidettua tuossa yksi kerrallaan kuntoon. Näin saatiin menopuoli takaisin sille tasolle missä sen kuvittelisin kuuluvan olla.

                        Edelleen vaivaa yksi juttu, sellainen vieno öljynkaltainen käry kabiiniin jos käyttää autoa paikoillaan, ongelma on vain siinä että käry tulee likipitäen heti kun täräyttää auton tulille ja jos antaa käydä paikoillaan. Käry ei suoranaisesti ole pakosarjan/turbon päällä käryävän ulosvuotaneen öljyn tuoksu vaan enemmänkin sellainen huohottimesta tuleva "käihä".

                        Ilmapumppuhan tässä on vielä ongelmana, antaa incorrect flow vikakoodia, egt/lambda-jumpassa huomasin että kombi-venttiilien välinen haitariputki oli poikki ja käytännössä rapisi käsiin kun siihen koski. Varoen korjasin sen tähän hätään ujuttamalla sen päälle kumiletkua pitämään letkun yhdessä - patentin tiiviydestä ei pysty sanomaan, toisaalta tällä ei ollut tuohon vikakoodin ilmenemiseen mitään vaikutusta. Koodi tulee päälle käytännössä heti kuittauksen jälkeen, vikavalon se sytyttää tosin vasta jos käyttää autoa useamman minuutin paikallaan.

                        Käsittääkseni siellä moottorin takana alempana on huohotinputkia tuon ilmapumpun putken lisäksi? Liekö sieltä joku putki poikki josta käry tulee. Kovin pahassa paikassa päästä tutkimaan. Vai voiko tällä ilmapumppu-ongelmalla olla joku syy-seuraus suhde tuohon käryyn?

                        Venakopat kyllä tiivistyivät tuolla tiivisteiden vaihdolla ja samassa yhteydessä tuli moottori "pestyä" pumppupullo+bräklen yhdistelmällä päältä ja alta nosturilla. Lasketin kylmään moottoriin varmaan yhteensä litran verran edellä puhuttua liuotinta venakoppien reunoista idealla että huuhtoisi pakosarjojen/ahtimien päältä suurimmat pois. Ja tuon remontin jälkeen on kuitenkin kuukauden päivät / 5000km ajettu joten luulisi sieltä suurimpien palaneen jo pois.

                        Ketjunkiristäjien alla olevat puolikuut vuotavat vielä mutta niiden sijainti on vaan sellainen etten oikein usko niistä tämän johtuvan. Nekin menevät vaihtoon tässä "kun saa aikaiseksi" / viimeistään 30tkm päässä häämöttävässä jakopääremontissa jossa tarkoitus muutenkin uusia ketjut ja kiristimet kun välillä startissa päästävät pienen parkaisun.

                        Käryn ilmenemiseen ei tunnu olevan mitään yhteyttä sillä onko vähän kokeillut venttiilinnostoa vai ajellut nätisti, paikallaan kun seisottaa autoa niin käry tulee sisälle jos ei pidä sisäkiertoa päällä :D

                        Ajatuksia ja ideoita aiheesta otetaan vastaan.

                        Comment


                          #13
                          Kyllä mä korjaisin SAI-pumpun putket ja liitokset. Tai poistaisin koko härvelin (vaatii softaan muutoksen). Kombivalvet voivat fuskata letkun lisäksi.

                          Sitten tutkisin seuraavaksi pakoputken ensimmäiset liitokset. Sieltä mulle tuli käryä heti käynnistyksessä kun varsinkin kun oikein rikastaa. Vuodon ei tarvitse olla iso kun hajua tulee. Sinne uudet pannat ja tahnaa väliin.

                          Kolmas on tietysti se huohotinhässäkkä. Siitä on paljon juttua foorumilla, erityisesti S4-miesten kirjoittamana. Varsin todennäköinen hajun aiheuttaja ja painevuotojen syy.

                          Pimeässä tehokkaalla kiilamaisella taskulampulla voisi tietysti tutkia näkyykö keilassa savua ja mistä se tulee.

                          Comment


                          • #14
                            Vaihtaisin sen puolikuutiivisteen vielä. apukuskin puolella on sellaisessa paikassa, että valuttaa pakoputken päälle kantta pitkin ja käryt tulee suoraan sisälle.

                            Comment


                            • #15
                              Ne huohottimenkin putket on sitä murenevaa mallia, eli voi olla rikki. Näkyy paremmin kun nostaa sen sai-pumpun kokonaan edestä. Sen aikaa kun mulla oli huohotin ulkoilmaan, niin paikallaan kärys mutta ajossa ei.

                              Comment


                              • #16
                                Jäi sanomatta alussa että sai-pumpulla oli tarkoitus heittääkin vesilintua ensi tilassa ja tulevan ohjelmoinnin yhteydessä poistattaa sen toiminnot eculta kokonaan. Pumppu itsessään tuntuu pöhisevän ok ilman ylimääräisiä mekkaloita mutta tuosta kun ei taida sen suurempaa käytännön hyötyä olla niin saa lähteä, turhaa vähää tilaa viemässä siellä. Nuo putketkin sen verran arvokkaita varaosina että ennemmin sijoittaa nekin rahat johonkin muuhun kohteeseen autossa.

                                Pitää tässä joku päivä käyttää se pumppu irti kun siinä hyvin käsillä joka tapauksessa on jos löytäisi sieltä rikkonaisen huohotinputken.

                                Comment


                                  #17
                                  Omaani laitoin jo jokin aika sitten block-off platet niiden combi-valvejen tilalle kun tuntui olevan enemmän harmia kuin hyötyä koko lisäilmajärjestelmästä vuotoineen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Päivitystä aiheeseen. Tuli tuossa viikko takaperin vaihdettua sytytystulpat ja tutkailin samalla vähän lisää tilannetta.

                                    Ilmapumpun letkusta löysin toisenkin murtumakohdan jota tuli sitten vähän paikkailtua "patenteilla" mutta tiiviiksi sen sain. Kuittasin vikavalon vaihteeksi pois mittaristosta - koodeina väijyi edelleen "sai incorrect flow bank 1 + bank 2" kuten tähänkin asti ollut. Tuntui että valo pysyi nyt hieman pitempään poissa mutta pari aamua sitten sain perinteisessä paikassa valon syttymään. Kotoa aamulla kylmänä Nurmijärven kirkonkylältä motarille pohjoista kohden lähdettyä pysähdyin ennen Nurmijärven suoraa stop n go cafeeseen ostamaan askin tupakkaa (eli ajanut n. 5km motaria ja muutaman kilometrin taajamaa). Tapana kurvata rekkaparkin puolelle ja jättää auto oven eteen käyntiin kun kipaisee sisällä. Takaisintullessa vikavalo paloi - tässä paikassa olen valon saanut syttymään n. 90% kerroista kun olen siinä pysähtynyt ja valo on ollut kuitattuna. Koodihan siellä useasti väijyy hetipian kuittauksen jälkeen mutta valo syttyy vasta tietyissä olosuhteissa. Tuleeko tästä selitetystä "tilanteesta" kenellekään ajatuksia mihin osaan tuota ilmapumppujärjestelmää vika kohdistuisi? Poisto tulee tapahtumaan mutta jahka saa tuon paketin muuten kitkettyä muutamista pikkujutuista kuntoon niin kehtaa ohjelmoitavaksi auton viedä. Lähinnä kiinnostaa aina näiden vikojen kanssa päästä siihen ns. jännän äärelle ja opetella vähän ymmärtämään näitä.

                                    Huohotinputket vaikuttivat olevan ehjät ja kuivat siellä takaosassa. Venttiilikopat ovat pysyneet tiiviinä vaihdon jälkeen. Mutta kyllä se kiristäjän puolikuu aika railakkaasti sitä öljyä tykkää ulkopuolelle lykkiä joten voimme sitä pitää vikakohteena. Moottorin alapuoli sieltä apparin takanurkasta näyttää aika roisilta samoin alusta on mukavasti rasvattu sieltä alueelta.. Tikussa tämä vuoto ei onneksi liiemmin näy, hankinnan jälkeen tein hieman perushuoltoa autoon kesällä ja nyt on ajettu näillä öljyillä 12tkm ja en ole edes litraa joutunut lisäämään tällä matkalla mitä pidän hyväksyttävänä.

                                    Comment


                                      #19
                                      Omassa heitteli tuota lisäilmapumpun vikaa silloin tällöin. Välillä saatoi olla pois pitkäänkin 1kk-2kk, riippuen keleistä :) Joskus valo syttyi samana päivänäkin. Pumppu hurisi aina kylmänä käynnistettäessä, vaihdettiin kun ei muutakaan keksitty. Pumpun ääni kyllä hiljeni pumpun vaihdolla, mutta vika säilyi. Nuo kansien päissä olevat venttiilit testattiin, toimivat oikein. Tähän hätään ei sitten muuta keksitty kun vian nollaamista. Myöhemmin kun kone irroitettiin turboremontin vuoksi, huomattiin onnekaasti että sähköventtiili joka ohjaa noita kansien päissä olevia lisäilmaventtiileitä oli letkutettu väärin. Loppujen lopuksi vika oli vaan siinä etteivät venttiilit avautuneet kun pumppu pärähti käyntiin.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Käry katosi tyystin kun vaihdoin apukuskin puoleisen kannen kiristäjän tiivisteet, peltilevy + puolikuu, Febi Bilsteinin osilla.

                                        Vaihto kävi näppärästi purkamatta mitään "ylimääräistä". Venakopan kansi pois, kiristin kasaan, pultit auki, löysäsin imunokan laakeripukkeja hieman ja sain kiristäjän nousemaan sen 1-1.5cm ylös. Tiivistelevy ja vanha kivikova koppura puolikuu pois, putsaus bräklen+rättiä. Sipaisu moottorisilikonia puolikuun alapintaan ja hieroin sen paikalleen, tiivistelevyyn laitoin puolikuun kohdalle ihan pienen pyyhkäisyn silikonia myös. Kaikki takaisin kasaan ja ajoin auton lämpöiseksi, vieno käry ensin alkuun vanhoista valumista mutta tänään työmatkalla jo ajaessakin huomasin että paljon fressimpi ilmanala autossa sisällä, näköjään se vauhdissakin vähän puski sitä käryä sisälle. Paikalleen kun pysähtyi niin melkein silmiä kirvelsi. Nyt on hajuton.

                                        Onnistuuko kuskin puolen kanteen vaihto samalla kaavalla vai vaatiiko se jakopään purun? Katselin että vähän on ahdas väli mutta omaan kyllä "näppärät sormet". Jakopääremonttiin on vielä vähän matkaa ja olisi kiva ennen Tahkon reissua tuokin puoli tilkitä.

                                        Comment


                                          #21
                                          Kyllä vaihtuu välistä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kiitos tästä, olin joskus kuukausi sitten katsonut tuubista pari videota ja molemmissa vaihdettiin vain apparin puoleista, toisessa videossa tekijä puhui empien tuosta kuskin puolesta että onko sitä mahdollista vaihtaa purkamatta jakopäätä. Tästä jäi itselle myös pieni epävarmuus että lähdenkö edes yrittämään, tuossa bitissä kun on kuitenkin jonkun verran purettavaa edestä pois että pääsee työalueelle. Äkkiähän ne ottaa mutta ei jaksaisi turhaan niitä purkaa.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X