Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tiptronic-ongelma & lastutus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tiptronic-ongelma & lastutus

    Searchilla löysin tippiasiaa mutta en seuraavanlaista ongelmaa.

    Välillä kierrokset nousevat tyhjäkäynnillä n.1100rpm:ään ja vaihdoissa kierrokset nousevat n.+500rpm ennen seuraavan vaihteen kytkeytymistä, ikäänkuin "välikaasu". Vaihtamisnykäykset todella teräviä tällöin. Ongelma menee hetken päästä ohi, kestää yleensä muutaman minuutin kerrallaan. Olen kokeillut tipillä myös ja sama +500rpm vaihtaessa myös silloin, tuntuu että menisi nopeammin ohi kun tipillä ajelee hetken.

    En ole löytänyt oikein selkeää syytä ongelmaan, edes ajotyylillä ei tunnu olevan vaikutusta. Kulutus ollut sekalaisessa ajossa 5,5-6,5l. Pitäjänmäen huollon kaveri epäili varovasti ilmamassamittaria..? Täytynee käydä luetuttamassa vikakoodit josko niistä jotain selviäisi. Auto siis A3 PD 96kw Tiptronic 2002.

    Hanskalokerosta löytyi mystinen 28-jalkainen ST:n piiri. Merkintöjä: B88AB, 9622E, SINGAPORE sekä tarra päällä jossa lyijykynällä merkintä MPV 9600 v.10.5. Varmaan kyseessä viri-lastu eli toivottavasti autossa on kiinni orkkislastu. Onko kellään tietoa piiristä?

    Kiitoksia jo etukäteen vastauksista!

    #2
    Onko laatikkoon vaihdettu öljyjä? Ja onko tuo välikaasu sellainen, että vaihtohetkellä viivyttelee vaihtamista vai onko vaihtaa vain +500 kierroksen kera?

    Luistaako, onko väliä miten paljon on ajanut eli kylmänä ja kuumana samanmoinen?

    Comment


    • #3
      Öljynvaihdosta en tiedä, todennäköisesti ei ole vaihdettu. Auto kuuluu LongLife-huolto-ohjelmaan, nyt 180tkm mittarissa.

      Ei viivyttele vaihtamista mutta kierrokset vaan nousee sen +500rpm ennen kuin vaihde vaihtuu.

      En ole havainnut eroa kylmänä/kuumana. Useammin tosin esiintynyt kaupunkiajossa kuin matkassa.

      Comment


      • #4
        Laatikkoöljyjä ei huolto-ohjelmassa vaihdeta ikinä. Kannattaa aloittaa tuo huuhtelu-rumba, jos ei merkintöjä laatikkoöljyjen vaihdoista löydy. Voi olla että loota tällä tokenee.... tai voi olla että ei. Söötsillä löydät tarkempaa juttua siitä, miten kannattaa toimia, mutta siis käytännössä huuhtelu+uudet öljyt ja suodatin, ja sitten muutaman-tkm - 10tkm ajon jälkeen taas uudet öljyt ja suodatin.

        Tosin en tiedä onko tuo tyhjäkäynnin seilaaminen yhteydessä tähän asiaan??

        Uusien öljyjen yhteydessä kannattanee myös bootata laatikko, koska kyseessä on "oppiva" laatikko, joka muuttaa toimintaansa ajotyylin sekä kulumisen/öljynlaadun perusteella. Ja nyt jos/kun sulla on 180tkm takana samoilla öljyillä (lue: kuralla), ei vanhat "opit" enää vastaa uuden öljyn kitka-arvoja ym, joten laatikko toimii paremmin "alkuperäisasetuksilla".
        Boottaus tapahtuu näin:
        1) virta päälle
        2) kick down painetaan pohjaan, pidetään pohjassa min 30sek
        3) auto käyntiin.
        Eli tämä toimenpide palauttaa laatikkoon "alkuperäisasetukset", ja pitäisi tuntua ajokäytöksessä välittömästi (mm. vaihtokohdat voi muuttua entiseen verrattuna jne). Tämän voi siis tehdä muutenkin kuin öljynvaihdon yhteydessä! Joku on aikanaan jossain kertonut, että pelkästään tällä boottauksella on jotkut häiriöt tipistä poistuneet...

        Comment


        • #5
          Tarkoittaako tuo sitä, että auto käynnistetään kaasu pohjassa? Vai löysätäänkö kaasu ensin?

          Comment


          • #6
            Heh, ei toki käynnistetä kaasu pohjassa! Mutta siis kannattaa huomioida, että jos ei tuon kickdownin polkemisen jälkeen käynnistä, ei mitään mutostakaan tapahdu.

            Comment


            • #7
              Toimii

              Tuo nollaus oli hyvä neuvo, oman laatikon toiminta parani/pehmentyi huomattavasti.

              Comment


              • #8
                Omassani sama vika. Tosin auto on 2.5l ake kone ja 227000 mittarissa. anto tollasen vikakoodin17114 incorrect gear ratio p0730-35-10 intermittent.
                Ja toinen vikakoodi tuli jäähdytys nesteen lämpötila anturista, se tuskin tohon vaikuttaa. Oletko saanut asiaan jo selkeyttä?

                Comment


                  #9
                  Jotain pieniä epäilyksiä mutu kannalta, että tuo vikailmoitus voi tulla jos laatikossa on liian vähän öljyä. Tähän päädyttiin, kun faijan A8:n laatikko meni välillä mäessä vikatilaan. Öljynvaihdossa huomasivat, että liian vähän siellä oli ja nyt pelaa kunnolla.
                  Sama vikailmoitus oli siis ja se saattoi pysyä tovin poissa kun sen poisti.

                  Comment


                  • #10
                    1 Fault Found:

                    00522 - Engine Coolant Temperature Sensor (G62)

                    30-10 - Open or Short to B+ - Intermittent

                    mahtaakohan tuo vika vaikuttaa automaatin toimintaan, kun enää auto ei anna vaihteistosta vikakoodia vaan tuosta...?

                    Comment

                    Working...
                    X