Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Voimansiirto katkesi varoittamatta

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Voimansiirto katkesi varoittamatta

Ajoin hetkonen sitten tuolla profiilin uudemmalla ajoneuvolla epätasaista mukulakivikatua alamäkeen, kun yllättäen moottori ryntäsi ja havaitsin, että jotain välillä kampiakseli - renkaat on vialla. Mitään varoittavaa ääntä tms. en havainnut. En muista, olinko vaihtamassa pykälää isommaksi, vaiko vain menossa moottorijarrutuksella alamäkeen. Mikähän tuossa olisi vikana? Oma arvaukseni on jonkinlainen vika vaihteensiitomekanismissa.

epäilys

Itse epäilisin ensimmäisenä vetoniveltä. Oletuksella että kytkin ei ole
    luistanut, ei jäänyt pohjaan eikä laatikosta ole kuulunut ylimääräisä rutinoita tai vinkunoita. Tosin, vetonivelkin kyllä naksuttaa kurveissa yleensä hyvän aikaa ennenkuin siitä voiman välitys loppuu.

Comment

Mutta sisempi nivel ei välttämättä juurikaan varoittele itsestään. Kahdesta poikittaismoottorisesta 1.9TDIstä olen nähnyt menneen boorit sisemmästä nivelestä aivan yllättäen, tekemättä vahinkoa vaihdelaatikon akselitumpin booreihin... En tiedä onko ollenkaan käyttökelpoinen vinkki, mutta kerroinpa kuitenkin.

Comment

Lisäinfoa:

käväisin joku aika sitten autolla ja kun käynnistin sen ja panin vaihteen "silmään" ja nostin kytkimen, alkoi kuulua hijaista rahinaa ja samalla nopeusmittari kävi näyttämään "hypoteettista" nopeutta.

P.S. koetin muokata alkuperäistä viestiäni, mutta sanoma jäi "pyörimään paikalleen" eikä lähtenyt liikkeelle ainakaan puolen tunnin kuluessa.

Comment

Tuosta voisi siis päätellä, että jompikumpi etuvetarien nivelistä on rikki. Epäilen kuskin puolta, siinä ainakin on vanhemmissa nopeusanturi.

Comment

Siis nelikkokin halvaantuu tuossa tilanteessa?

Comment

Tarkemmin sanottuna torsen nelikko halvaantuu, ei kaikki nelikot.

Comment

Mun autosta irtos joku aika sitten etuvetari, ei ennakkoääniä, yksi kolaus ja veto pois.
                Pultit oli löystynyt vaikka kiristin ne hampaat irvessä kuukausi/kaksi aiemmin.

Comment

Onneks näissä vanhemmissa tosen-nelikoissa on kytkettävä takalukko, siltä varalta jos vetari lojahtaa:) Pääsee joten kuten kotia.

Comment

Eipä tuo taka-akselin junttilukko auta kuin jos takavetari hajoaa, etuvetarin kanssa loppuu matkanteko. Pitäisi eteenkin saada samanmoinen, pääsisi vähän sitten lumihankeenkin syvemmälle jumiin.

Comment

Paitsi jos on tarpeeksi vanha quattro keskilukolla ;) Ongelmatilanteista selviytyminen ja ajettavuus eivät kuitenkaan kulje samassa voimansiirrossa.

Comment

Korjattu

Hainpa äsken ajokin pois pajalta; oli vasemmanpuoleinen etuvetari irronnut sisäpäästä. Korjaaja puhui jotain katkenneista pulteista; kuulemma ei ei ensimmänen VAG-tuote, jossa moista ilmenee. Onneksi oli helppo, ja halpa, korjaus, pelkäsin jo pahempaa.

Comment

No en minä kovin kaukana arvaukseni kanssa sitten ollut. Pultit tai boorit, sama asia. :)

Comment

Onko sulla vaihdettu niveliä tai jotain siihen joskus?
                            Nimittäin ei kovin helpolla näytä saavan pysymään niitä pultteja kireällä ilman liimaa.
                            Miten ne siellä huollossa ne kiinnittää, kiristämällä pelkästään vai liiman kanssa?

Comment

On siihen ulompi nivel vaihdettu jokunen aika sitten. Pitääpä kysäistä, varmistiko pulttien pysymisen liimalla.

Comment

Kyllä ne minulla ovat pysynyneet hyvin ilman liimaakin. Siis vetarin sisälaipan pultit.

Comment

Aika monta kertaa ne on tosiaan itelläkin irrotettu ja kiinnitetty (vaseliinin kanssa), ei oo yksikään koskaan löystynyt.

Comment

Kuulemani mukaan jollain muullakin on ne pultit löystynyt, kuten myös topicin aloittajalla ilmeisestikin. Kun mun irtosi niin siellä oli enää yksi melkein kunnolla ollut, mikä menetti kierteensä ja vääntyi ja yksi muutamalla kierteellä joka vääntyi vain aavistuksen ja loput aivan auki. Toisella puolen oli myös löysää.
                                    Kiristin myös mielestäni niin tiukkaan kuin voi kun ensimmäinen avain rikkoutui kiristäessä ja seuraavaksi käytin parempilaatuista vähintään yhtä kovaa.

Olen jo harkinnut muttereiden laittamista laipan taakse jos seuraavalla tarkastuskerralla on löysää, jos ne sinne mahtuu.

Comment

Momenttiinhan nuo pultit kannattaa vetää, eikä lonkalta.

Comment

Momenttiinhan nuo pultit kannattaa vetää, eikä lonkalta.
                                        Niin varmasti. Eikä tässäkään tapauksessa varmaan tarvi muuta kun kattoa peiliin.

Comment

Jos minua tuolla peiliin katsomisella tarkoitat, niin enpä viitsi vilkaista, koska en noita voimansiirtoelimiä ole itse räpläillyt. Saattaa olla, että peili pitäisi toimittaa tehtaalle saakka, sillä vetonivelen vaihtanut verstas ei akselin sisäpäätä irroittanut.

Comment

Jos minua tuolla peiliin katsomisella tarkoitat, niin enpä viitsi vilkaista, koska en noita voimansiirtoelimiä ole itse räpläillyt. Saattaa olla, että peili pitäisi toimittaa tehtaalle saakka, sillä vetonivelen vaihtanut verstas ei akselin sisäpäätä irroittanut.
                                            En tietenkään sinua tarkoittanut vaan itseäni :) Ja kylläpä pelästyin kun katsoin

Comment

Working...
                                            X