Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Onko vetonivelissä laatueroja?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    En usko talven vaikuttaneen. Alkaa tuolla sinunkin autolla olla sen verran ikää, että ei ole mitenkään epätavallista kumin murtuminen.

    Niin kun tuolla aiemmin olen maininnut, meidän C5:een vaihdettiin kumit n. 100tkm:ssa. Ikää autolla taisi olla silloin 7 tai 8 vuotta.

    Edelliseen 3B Passattiin (-99) vaihdoin viime keväänä, oli sillä toki 300tkm ajettukin.

    Pientä murtuman alkua alkaa olla tuossa nykyisessä -01 3BG Passatissakin, eli menee tänä kesänä vaihtoon. Ajettu nyt n. 180tkm.

    Ensin kokeilin siihen C5:een vetonivelen pesua ja uutta kumia mutta vaihtaa sai koko nivelen lopulta. Jos sullakin on vaseliinit ollu vanteella jo hyvän aikaa, niin ei välttämättä pesu ja uusi kumi enää auta.
    Viimeksi muokannut A6tonen; 28.4.2010, 08:19. Perustelu: lisäys

    Comment


    • #32
      Pörhöltä vetonivel C5:seen kumeineen ja liukasteineen vaihto-osana 192?.

      Comment


      • #33
        Vetonivelen pultti

        Aihe liippaa aika läheltä joten koitetaan tähän.

        Kellään mitään ideoita miksi vetoakselinpultti ei pysy tiukalla? Muutaman kerran vedetty momenttiin ja viime kerralla laitoin loctitea kierteiseen. Taas oli pyörinyt löysälle.
        Ainut mitä mulla tulee mieleen syyksi niin navan- ja vetarinboorien löysyys keskenään ja pääsevät moottorijarrulla liikahtamaan ja lopulta löystymään. Viimevuonna vaihdoin vetonivelen toiselle puolelle mutta en muista enää oliko se tuo puoli.
        Autona typ89.

        Comment


          #34
          Onkos ollut kyseisessä nurkassa laakerin vaihtoa lähiaikoina ?

          Comment


          • #35
            2-3 vuotta sitten viimeksi on laakereita vaihdeltu. Se on tässä viimeisen vuoden aikana pyörinyt sen pari kertaa löysälle.

            Comment


              #36
              Kokeile uudella pultilla.

              Comment


              • #37
                Hämärästi muistan, että pulttia sai virallisesti käyttää kahdesti uudestaan ja sitten pitäisi uusia.

                Comment


                • #38
                  Pitikin eilen korjata sen verran että tossahan olikin mutteri eli vetarin päässä on ulkokierre. En uskoisi tuohon venymiseen koska mutteri oli löysällä vaikka se oli loctitella liimattu.
                  Mutta taidan vaihtaa toisen vetonivelen ja mutterin mut jätän vanhan laakerin vielä kokeeksi.

                  Päteeköhän sama kahden kerran sääntö vetoniveleen missä on ulkokierre? Tuskin :D

                  Comment


                  • #39
                    AJM passattiin ostin ATP:ltä vetonivelet molemmin puolin, maksoi jonkun 15eur/kpl ja vieläpä suojakumin kanssa. Takana 90tkm eikä mitään ongelmia.

                    Myönnän että hieman epäilin kyseisiä kamppeita hinnan takia. :D

                    Comment


                    • #40
                      S8:ssa on vetarin kumi entinen vänkärin ulommaisella puolella. Koetin vetää pulttia irti metrisellä jatkovarrella, mutta ei elettäkään, että irtoaisi. Noissa ilmeisesti on kaikki kierteet normaalikätisiä?

                      Comment


                        #41
                        On normaalit kierteet. Et vaan vääntänyt tarpeeksi, tai sitten joku on vetänyt kunnon lukitteet pulttiin :)

                        Comment


                        • #42
                          Metrinen jatko on kokemuksien mukaan aika lyhyt vielä tohon hommaan :D

                          Comment


                            #43
                            No itse ainakin saan sellaisella helposti ne auki.

                            Comment


                            • #44
                              Helposti aukeavat, jos vain on isommat avaimet pelissä, kun ne normaalit 1/2" avaimet. Niissä ei taivu kuin varsi, eikä pultti aukea...

                              Comment


                                #45
                                Ei välttämättä. Yhdessä B5:ssä joskus keskimutterin aukaisussa oli apuna:
                                -Pönkä polkemassa jarrua
                                -2.5 metrin jatko
                                -Autonosturi
                                Eli jarru päällä, tuo 2,5 metrin jatko toisesta päästä lattiaa vasten, ja autonosturilla laskin autoa niin että tuo jatko vääntää pultin auki. Tai niin luulin. Auton kulma oli 10 senttiä ilmassa nosturin kynkältä, mutta pultti ei auennut. Mutta 17 mm kuusiokolokanta vastaavasti alkoi saamaan pyöreitä piirteitä. Sitten kun pultin kantaa viilteli reunoilta katkaisulaikalla, niin antautui. Pari tuntia meni keskipultin kanssa nujutessa. Ois pitänyt kutsua Okkim kaveriksi metrisen jatkon kanssa...:)

                                Comment


                                  #46
                                  Tuossa(kin) se väkivalta lopettaa vittuilun. Pitää olla kaveri mukana antamassa 3kilon hienosäätölekalla vauhtia hylsyn päähän niin aukeaa huomattavasti helpommin.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Ite oon aina saanut irti kun ottaa vanteesta keskilätkän irti ja antaa pyörän olla vielä paikoillaan ja reilu putki jatkoksi niin yleensä on niin lähtenyt jos renkaan on ottanut irti niin tahtoo vaan voima mennä hukkaan. Kumeista vielä joskus otin tarvikkeena löbrön nivelen niin ei kumi kestänyt kun 2kk. Nyt paikoillaan tarvike joka on kestänyt, tosin asensin sen sisäpään hieman lähemmäksi niveltä kun on tarkoitettu eli sen akselissa olevan pykälän ulkopuolelle ei joudu kumi venymään niin paljoo...

                                    Comment


                                      #48
                                      Alkuperäinen kirjoittaja Metsässä Näytä viesti
                                      Tuossa(kin) se väkivalta lopettaa vittuilun. Pitää olla kaveri mukana antamassa 3kilon hienosäätölekalla vauhtia hylsyn päähän niin aukeaa huomattavasti helpommin.
                                      Mitä jos ei ole kaveria? :)
                                      Volvon napamutteri vastusti n.2m jatkovartta ja lämpöä/kylmää. Lopulta rälläkkä hoitin homman päätökseen.
                                      Pultin kohdalla olis voinu raapia hetken päätä...
                                      Onneksi näistä VAG;sta lähtee 99% pitkällä varrella irti, jos ei ole liimoja laiteltu väliin.

                                      Comment


                                        #49
                                        Alkuperäinen kirjoittaja Metsässä Näytä viesti
                                        Tuossa(kin) se väkivalta lopettaa vittuilun. Pitää olla kaveri mukana antamassa 3kilon hienosäätölekalla vauhtia hylsyn päähän niin aukeaa huomattavasti helpommin.
                                        Ei lopettanut, jos sitä rälläköintiä ei lueta siihen väkivaltaan. Unohdin tuossa mainita että pieksin kyllä tuohon pultin päähän tai siis siihen vääntimeen isoimmalla lekalla mitä pajasta löytyi. Lämpöäkin taisin jollain onnettomalla kaasupuhaltimella tarjota. Suunnittelin että silvon sen pultin kannan niin pieneksi että se mahtuu läpi navasta, mutta viiltelyn ja katkaisutuurnalla pieksämisen jälkeen jännitys antautui sen verran että sai sitten ihan perus pulttikoneella pyörimään. Aika harvinaista toki varmaan on että noin tiukkaan jämähtää.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X