Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

100 Avant 2.2 turbo quattro '89

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 100 Avant 2.2 turbo quattro '89

    Moro!

    Tälläistä kapistusta olen menossa katsomaan lähiaikoina, mitä tuosta kannattaa tarkistaa ennen kuin rahat vaihtavat omistajaa? Alustan kolinat/kilinät/vetelyt jne, entäs ruostepaikat, tekniikka?
    Testausvinkkejä?

    #2
    Sen ikänen laite että siinä voi olla ihan mitä tahansa vikoja.

    Comment


    • #3
      Eli 'mutu-tuntumalla' pitää auto tarkistaa, mitkä on voimansiirron + tekniikan heikot kohdat vai onko kaikki epämääräisyydet epäilyttäviä vai onko jotain asioita jotka ovat 'normaaleita' näissä eikä kannata huolesta suuremmin? Lähinnä kalliit kohteet mietityttää tuon voimansiirron osalta koska ei moista koskaan ole ollut, eikä kyllä tuolla koneellakaan autoa.

      Searchilla löytyi vähän nihkeästi tietoa tuosta tai sitten en vain osannut.

      Comment


        #4
        Tuon ikäluokan voimansiirto on ns. pomminvarmaa, kunhan ei ole automaatilla.

        Comment


        • #5
          Hydrauliikan vuodot, pakosarjan halkeamat, mittariston toiminta, alatukivarret edessä, puslien kunto, kardaanin tukilaakeri, käsijarrun toiminta (jarruttaako/jääkö päälle?), valoviiksen toiminta(kannattaa relettää valot, jos ei ole reletetty), sähköikkunoiden/kattoluukun toiminta (ikävä, jos jää sateella auki). Kulkeeko, niin kuin pitäisi? Persdynon kalibrointi toimivalla pelillä.

          Ruoste harvoin on ongelma muuten kuin esteettisessä mielessä.

          Comment


            #6
            No searchillä loytyy juuri typ44:sen vikoja, jota tuokin edusta.
            Mitä nyt itselle on jäänyt takaraivoon niin hydrauliikkapuoli tulee ekana mieleen.
            Moottori ja laatikko, kuten voimansiirto on kestävä. Tosin kulumaa on varmasti 18-vuotiaalla jo.

            Automaattiin en sotkisi käsiä, jos se sellainen on.

            Puslat varmaan voi olla jo ehtoo puolella. Pakoputkisto taas taitaa olla galvanoitua, eli voi jopa olla ehjä. jollei ole vaihdettu tarvikkeeseen.
            Ruostetta voi löytyä listojen alta.

            Comment


            • #7
              Manuaali on. Tuosta ylläolevasta 'vikalistauksesta' selviää siis melko moni pelkällä koeajolla, puslat / varret ei mitään kalliita ole ja vaihdettavissa 'helposti' uusiin.
              Toisin sanoen perustekniikka on kestävä?
              Tarvii käydä koeajelemassa jossain epätasaisemmalla tiellä niin pääsee kuuntelemaan noita kolinoita ja kalinoita jos sellaisia esiintyy.

              Comment


                #8
                Hydrauliikkaapuoli pitää kunnostaa kuitenkin, jos sitä ei vielä ole tehty. Ei kannata siihen kiinnittää niin huomiota, sillä vuotaa kuitenkin. Ei ole mikään kovinkaan merkitsevä menoerä ja siis itselle laskettava kuitenkin mukaan ns. auton hintaan.

                Ruostetta voi etsiä takahelmoista/taka-alakulmista. Niistä ruostuu ensimmäisenä.

                Voimansiirron voi todeta ongelmaiseksi, jos tuntuu aivan selkeää suurta välystä veto kytkettäessä, suunta vaihdettaessa tms.. Quattrossa on kuitenkin rattaita melkolailla välissä, joten aivan pienehköjä, mutta havaittavia nykäyksiä ei kannata hirveästi pelästyä.

                Kannattaa oikeastaan lähinnä paneutua vain siihen moottori toimintaan eli vetääkö ok ja käykö nätisti, lähtee käyntiin hyvin ja noin. Sen puolen ongelmat voivat nimittäin olla varsin ikäviä korjata.
                Viimeksi muokannut kalsket; 22.10.2007, 16:46.

                Comment


                • #9
                  Jees, huomiseksi sovittu käynti joten saa nähdä millä tullaan takaisin. Kuvissa joita sain läjän, näyttää ihan perusfiksulta kamppeelta kaikin puolin mutta paikan päällähän sitä sitten paremmin pääsee tutkimaan.

                  Jos tällä kertaa muistaisi myös tarkastaa että puhaltaa lämmintä ettei käy kuten edellisen satkun kanssa jossa oli säätövaijerit poikki :-) (meinas olla vilposta ajella 250km talvella kun pukkasi vain erittäin haaleaa ilmaa) sekä sen ettei omia sähköpatentteja ole tehty paljoa, niiden kanssa palaa hermot (ellei koko auto) hyvin äkkiä, puhumattakaan 'sähköikkunoista' jotka oli puukalikalla kingetty ylös etteivät tipu..moottorit kun puuttuivat ;-)

                  Mutta huomenna ollaan fiksumpia tämän asian tiimoilta (vaikka emäntä kovasti väittää että "SE ON RUMA", no fillarilla pääsee jos kyyti ei kelpaa, eikä ole eka kerta kun ko. kommentin kuulee mutta jo viimeistään viikon päästä auto onkin mieleinen..).

                  Comment


                  • #10
                    Kannattaa myös tarkistaa jarrutehostimessa olevan painekytkimen liittimet. Se painekytkin vilkuttaa jarrujen vikavaloa kojetaulussa, jos paine järjestelmässä on liian alhainen.
                    Yleensä johto on nyppäisty toisesta liittimestä irti ja valo näin sammutettu.

                    Uusia pumppuja saa kaupasta, joten sikäli ei maailmaa kaatava vika, mutta saat ainakin hyvän syyn tinkiä hinnasta muutaman satasen.

                    Comment


                    • #11
                      Hydrauliikka vuotoja en löytänyt etsimisellä, antureiden piuhat olivat kiinni eikä muutenkaan mitään ihmeellistä löytynyt. Paitsi, ajotietokoneen mukaan ahtoi maksimissaan 1,3bar eli 0,3bar ahdettua ilmaa, liekkö turbo finaalissa vai pakosarjassa halkeamia (tai näyttääkö tietokone mitä tykkää). Yhdestä sivuäänestä en päässyt selville mikä on, kiihdytyksen jälkeen kytkin pohjaan ja kuulostaa kuin kardaanin nivel ääntäisi, tai kannatin laakeri.. Tai sitten se turbo sakkaa melko äänekkäästi.

                      Comment


                        #12
                        1b:ssä maksimiahdot on 1.4bar, helposti mittari näyttää myös 1.3bar, joka voi siis todellisuudessa ilmeisesti olla 1.39bar.

                        Comment


                        • #13
                          Jos tuo satku on alkuperäisellä koneella, niin se on MC(2) ja silloin ahdot vakiona 0.4bar yli ilmakehän, eli ihan oikeissa raameissa liikutaan.
                          Anton ilmeisesti puhuu absooluttisesta, mutta kai 1B tarvii enemmän ahtoa 200hv:n tehoihin, jos MC:ssä noilla paineilla 165hv...?

                          Comment


                            #14
                            Absoluuttisia toki. Alkuperäinen mittari kun niitä näyttää. Ja 1b tuottaa 200hp noilla vakio 0,4bar ahdoilla.

                            Comment


                            • #15
                              Näin luinkin aikaisemminkin että näyttää ilmakehänpaineen+ahdetun yhteismäärän. Eli siltäkin osin voi olla kuosissa. No tänään tehdään ostopäätös.

                              Comment


                                #16
                                puslat / varret ei mitään kalliita ole ja vaihdettavissa 'helposti' uusiin.
                                Varaudu ny siihen, ettei noi nyt ihan hullun halpoja osia ole. Kannattaa jokunen satku alustan elvytyshommiin budjetoida.

                                Comment


                                  #17
                                  Touhotonni palaa helpolla pelimerkkejä jos kaikki uusii, iskarit, jouset sun muuta kivaa.

                                  Ei wanhaa autoa kannata ostaa jos säästää meinaa:)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jos ei siinä mitään varsinaisia vikoja ole ja pystyy ite tekemään kaikki asennushommat, niin muutamalla tonnilla tollasesta saa jotakuinkin luotettavan kulkupelin. Jos hyvän haluaa niin budjetti tuplaantuu.
                                    Kummassakaan tapauksessa ei kannata miettiä sitä tosiasiaa, että se on kuitenkin vain muutaman tonnin auto...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jotenkin luulen että Mikolla ei mene sormi kovin syvälle suuhun parin alustan kumin takia.. Ellei se sitten keksi tehdä tähän lasikuidusta pullistuksia? :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kyytsis, hahah..tosin, tulihan niistä pullistuksista loppupeleissä ihan hyvät touringiin vaikka 2d:n ovat tarkoitetut ;-)
                                        Mutta aiheeseen kaupat peruuntuivat tämän osalta, noh nyt väännetään sitten perus etuvetovessan osalta kauppoja. Ei tuo nykyinen passattikaan mikään halpa auto ole ollut vaikkei ostohinta yli 2ke:tä ollutkaan, varmaan saman verran tungettu euroja nyt pelkkään kun-se-ei-vielä-ollut-rikki-niin-vaihdoin-sen-kaiken-varalta -korjauksiin, puhumattakaan huolloista (varmaan 90% alustan+jarrujen hiluista on jo ainakin kertaalleen vaihdettu, alustasatseja ollut useampikin alla, puhumattakaan sitten muista hipistelyistä) :-)
                                        Isompaa autoa siis hakusessa, vaikkei tuo passattikaan mikään pienin kinneri ole. Ja minä pidän vanhojakin autoja hyvässä kunnossa, ainakin omasta mielestäni. Kuitenkin ~55tkm vuosiajoilla sietää pitää kunnossa.... ja sitten aina jossain vaiheessa kuuluu se kuuluisa moponpärinä ja parannellaan vähän sieltä täältä ja vähän tuoltakin ettei joku asia häiritse silmää (puhumattakaan sitten siitä vääristyneestä ajatusmaailmasta joka haluaa tehdä saksalaisesta autosta maatahipovan lintan leveillä palloilla..)

                                        Comment

                                        Working...
                                        X