Ajattelin kysäistä, että tarviiko automaatin ojausta mennä lastutuksen ohella mulkkaamaan, laatikossa on 5 ohjelmaa eri ajotyyleille ohjekirjan mukaan. Auto on s6 aan koneella,,onkos edes niin viisasta mennä enempi potkua hakemaan, mitenkähän aski kestänee, kokemuksia jollain ??
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Automaatti ja lastutus
Collapse
X
-
Hämäläisen Artolla pidemmät kokemukset. Hän kertonee itse mutta mulla on jäänyt kuva, että hyvin on kestänyt kun on laatikkoöljyjen vaihdosta pitänyt huolen.
Mulla on lastu ollu vasta sellainen 3kk. Vääntöä on maksimissaan ehkä 400nm, vielä ainakaan ei ole laatikko muuttanut käytöstään mitenkään.
Ja voin sanoa, että lähes jokainen kiihdytys on rivakka.
Laatikon ohjausta ei tartte muutella mitenkään.
Tosin itsellä esim. on sellainen, että pakkovaihteilla ei parane kierrättää liian ylös. Laatikon boksi sallii vain tietyn kierrosmäärän (jota en nyt muista) ja sen ylittyessä laatikko menee vikatilaan. Tämä tuli todettua lastutuksen yhteydessä.
Mutta jos nyt jotain pitää sanoa, niin 6400rpm on vielä turvallinen luku pakkovaihteilla. Harvemmin niitä tulee kylläkään käytettyä.
Tuo edellä mainittu johtuu siitä, että lastut on customoitu ABY:n vakio-ohjelman pohjalta.
-
Minuakin kiinnostaa tämä aihe, vaikka oma autoni onkin diesel 4-vaihteisella automaatilla. Potkua pitäisi saada vähän lisää :)
Comment
-
Enpä ihmettele yhtään, että automaatti ässäläiset haluaa lastuttaa, sillä tosiasiahan on, että vakiona nämä on melko munattomia vehkeitä ajaa :) En tarkoita, että vakiona nämä olisi erityisen hitaita, mutta se kiihtyvyys on kieltämättä oudon tuntuista (turhan lineaarista) jos esim. vertaa isolla vaparikoneella olevaan automaattiin, jossa voi olla havaittavissa jopa jonkin asteinen vääntö-/tehohuippu.
Askin kestävyydestä ei taida olla liiemmin kellään heittää faktaa, mutta omassani (440Nm) ei mitään ongelmia ole ollut, vaikka olen käynyt radalla pyörittelemässä, varttia ajamassa ja vetänyt isojakin kuormia perässä.
Huolto ja oikeanlainen käyttö on minusta askin kestävyydessä se ratkaisevin tekijä. Eli öljyt ja suodatin riittävän usein vaihtoon ja aina oikea määrä ja laatuista öljyä laatikkoon. Muuten on varmasti ongelmia tiedossa, sillä luistamista ei mikään laatikko pitkään kestä. Lisäksi näiden akileen kantapää kakkosen akseli, joka menee poikki jos laatikossa on liian vähän öljyä.
Summar sum, väittäisin, että jos muuten pysytellään vakio kamoissa, niin aski kyllä sen kestää mukisematta, kunhan se on vain oikein huollettu.
Comment
Comment