Audi 100 -93. Eli mistä kaikesta tämä varoitusvalo (punainen valo, jossa ympyrän keskellä huutomerkki ja ympyrän ympärillä ikäänkuin sulkeet) alkaa hälyttämään? Vilkkunut tasaisesti nyt pari päivää, ensin vilkkumista oli katkonaisesti. Nesteet ok, pinta ei alentunut, jarrujen toiminta muutenkin ok, poljin ei painu mitenkään pidemmälle kuin aikaisemmin. Mistä vikaa voisi alkaa hakemaan?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Jarrujen varoitusvalo Audi 100
Collapse
X
-
Hydraulineste, jarruneste, jarrutehostimen hydraulinesteen paine ja mikäli erillistä muuta jarruvaloa ei ole, myös jarrupalojen kulumisvaroitin.
Helppo lähteä tutkimaan irroittamalla yksi kerrallaan jarrunestesäiliön, hydraulinestesäiliön ja jarrutehostimen liitin. Jos sammuu, vika löytyi noista.
Comment
-
Hydraulineste on myös tarkistettu. Huomasin tuossa, että jyrkässä kurvissa loppuu hetkeksi tuo vilkkuminen. Tuota anturien johtojen irroitusta voisi kokeilla seuraavaksi. Mitäs tuolla autocheckillä tarkoitetaan? Onkohan tässä karvalakkimallissa sellasta... mitään äänimerkkejä ei siis kuulu, ainoastaan tuon valon tasainen vilkkuminen. Jarrupalat menee siis myös tarkistukseen, en tiennyt edes ko toiminnosta, onkohan kulumisen valvonta kaikissa tämänikäisissä? Kitos kaikille vaivautuneille!
Comment
-
Jos jyrkästi renkaat käännettynä lakkaa valo palamasta, yleensä vika on silloin rispaantuneissa jarrupalan kulumisvaroittimen johdoissa.
Jarrupalan kulumisvaroitin on normiajossa täysin tarpeeton kapistus. Auto pitää kuitenkin huollattaa säännöllisesti, jolloin jarrupalojen kunto tulee katsottua. Eivät ne palat yllättäen kulu loppuun kesken ajon. Kulumisvaroitinhan löytyy jo edellisestäkin 100:sen mallista ja kautta linjan kaikissa on johdot enemmän tai vähemmän rispaantuneet. Poikki vain vaikka konehuoneen puolelta ja johdot yhteen, mikäli johdot on pyöräkotelossa kauttaaltaan huonossa kunnossa.
Comment
-
Kiitokset foorumilaisille, vika todella löytyi yhdestä jarrupalan kulumisvaroittimen johdosta, joka oli kulunut poikki. Nips piuha poikki konehuoneen puolelta ja päät yhteen -->valo sammuksiin. Aikaisemminkin on pärjätty ilman kulumisvaroitinta, joten eiköhän nytkin. Jarrupalat nyt tulee tarkastettua ihan visuaalisesti joka renkaanvaihdon yhteydessä.
Comment
-
Ei se hydrauliikan paine tai nesteen taso säiliössä vaikuta tuohon varotusvaloon jollei ole keskushydrauliikkaa. Varmaan yleisimmin se tehostin toimii alipaineella ( ainakin minulla ).
Minulla oli sama vika, ja oli jarrupalojen kulumisentunnistin rispaantunut. Ilmeisesti tyyppivika C4:ssa.
Comment
-
Ei se hydrauliikan paine tai nesteen taso säiliössä vaikuta tuohon varotusvaloon jollei ole keskushydrauliikkaa. Varmaan yleisimmin se tehostin toimii alipaineella ( ainakin minulla ).
C3:sissa ja C4:ssa on kaikissa hydraulitehostettu jarrutehostin. Painetta jarrutehostimessa valvoo yksi anturi. Säiliön nestepintaa valvoo anturi. Jarrupaloilla on edessä kulumisanturit. Kaikki nuo anturi sytyttelevät tarpeen vaatiessa varoitusvaloa mittaristossa. Mallista riippuen kaikki voivat olla saman varoitusvalon takana, tai osalle omansa.
Comment
-
Siis ainakin ohjekirjan mukaan vilkkuva valo huutomerkillä on jarrusäiliön nestepinnan tason ilmaisin( ehkä sama sama säiliö myös nestekytkimelle). Tasaisesti palava keltainen tai vihreä valo ilman huutomerkkiä on jarrupalojen varoitusvalo, kuten todettua voi palaa omia aikojaan, siis tyyppivika. Ainakin itselle jarrutehostin "tavallista" tyyppiä eli vacuum brake boosteri, josta menee letku imusarjalle. Jarrutehostimen toiminnan voi testata esim. pumppaamalla jarruja muutaman kerran koneen käymättä, jätetään paine päälle ja käynnistetään kone, jos poljin painuu vähän koneen käynnistyessä, tehostin toimii.
Comment
-
En tiedä mistä Aku Ankan numerosta Jasso faktansa etsii. Teen nyt selväksi asian ettei tuo postauksesi johdata harhaan muita, jos sama vika ilmaantuu.
Avataan konepelti ja katsotaan. Auto on siis Audi A6 Avant quattro -95 ( C4 )
Seuraavassa vielä muille räjäytyskuvat molemmista sekä alipaine että hydraulitehosteisista jos auttaa korjaamisessa:
Comment
-
Mulla alkoi myös palamaan tuo kyseinen valo. Erikoista on se että palaa aina, PAITSI kun vedän vaihdekepistä taaksepäin!!
Comment
-
Mulla ainakin tuossa C4 A6:ssa syttyi palamaan tuo valo kun pyörittelin autoa kunnolla, jolloin ohjaus meni pari kertaa tappiin. Varmasti johtuu irronneesta/huonosta kontaktista tunnistimessa. Minullakin on nyt sen jälkeen kuulunut toinen "merkkiääni" kun liitin on sitten hangannut jonnekin.
Viitsisikö joku vielä kertoa tarkemmin miten tuo yhteenniputus konehuoneen puolella tapahtuu, jotta valo saadaan sammumaan? Jatkossa ei tosiaan tuolle tarvetta tuolle valolle, kyllä jarrujen silmämääräinen tarkastelu riittää.
Comment
Comment