siinä ei mitään pelättävää ole.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Moottorin koneistus ja kasaustyö
Collapse
X
-
Jatketaan vanhaan ketjuun kun niin läheltä liippaa. Rakennuskohteena 1.8T AWT josta meni öljysihti tukkoon. Moottori purettu ja koneistamolla kävi lohko hoonattavana, tasohionnassa ja pesussa. Kampiakselin kaulat kiillotettiin. Kanteen uudet tiivistekumit ja nyt tähän en muista että vaihdettiinko ohjureita. Vanhat männät ja kiertokanget jää käyttöön. Tehotavoite 250-280hp.
Uutta osaa:
-Kaikki laakerit
-Kaikki stefat ja tiivisteet
-Öljypumppu
-Pumpun ketju ja kiristin
-Öljysihti
-Kansipultit
Alakertaa jo kasailtu sen verran että pitäisi runkopukkeja ja kiertokankia kiristellä. Tarvitseeko noita pultteja uusia? Autoon on vaihdettu hieman reilu 100tkm sitten tiukempi kytkin ja kaksoismassavauhtis. Miten tarkastan että onko vauhtis vielä järjissään?
Comment
-
Onko Pirkanmaan/Tampereen alueelta suositella moottorikoneistamoa? Onko se automaattisesti aina Tammer Diesel? Googlen eka tulos tarjosi moottorikoneistamo Jorma Häihälä nimistä lafkaa, kummastakaan ei ole itsellä kokemusta. Joku muu mikä? Paikallisen moottorikoneistamon palveluksia olen nyt käyttänyt neljä kertaa ja kahdella kerralla on jäänyt jotain sanomista joten voisi vaikka tunnin ajomatkan tehdä jos saisi kerralla kuntoon.
Nyt olisi joutilasta aikaa korjata vuotava imuventtiili kun ässä on kesäteloilla pois liikennekäytöstä. Kannen irrotus onnistuu mutta varsinaiset venttiilityöt jätän ammattilaiselle.
Comment
-
http://www.moottorityo.fi
Tuola käytin kerran yhden 1.9tdi kannen oikasussa/ponnistuksessa/venttiilien hionnassa. Ihan asiallinen paikka.
Comment
-
Taas tuli asiaa koneistamolle ja kun ei ollut yhden tai kahden päivän kiire eikä kovin isosta hommasta kyse niin vein taas tuohon paikalliselle pajalle. No nyt se kiire alkaa sitten olemaan päällä kun ei sovittu ja luvattu aikataulu pidä.
En tiedä miten missäkin talossa hommia tehdään mutta olettaisin että työ koostuu ensin kalikan (tässä tapauksessa 16V sylinterikansi) kunnon selvityksestä, sen jälkeen tarvittavien osien ja tarvikkeiden hankkimisesta ja lopulta em. osien asennuksesta ja varsinaisista koneistustöistä. Kun kuitenkin on tiedossa että osien tilaamiseen menee aikaa niin miksi oi miksi sitä osien tarvetta ei voi selvittää heti kun sen palikan asiakas tuo sinne pajalle ja sitten tilata osat. Nyt kansi on viisi päivää maannut niillä sijoillaan johon sen viime viikon alussa jätin ja vasta sen jälkeen alettu selvittämään osien tarvetta joka aiheuttaa taas lisää odottelua. Sitten kun osat ovat tulleet niin kansitöitä tekevä mies ei olekaan juuri sinä päivänä töissä jne...
Ymmärrän mikä on työjono mutta minusta aivan tavallisen 4-sylinterisen kannen tasohionta ja pakopuolen venttiiliohjurien uusiminen ei saisi kestää kahta viikkoa tai ainakaan se ei ole varsinaisesti hyvää mainosta jos on luvattu jotain aivan muuta. Firmalle tietysti tiettyyn rajaan asti hyvä jos töitä on enemmän kuin ehtii ja pystyy tekemään. Jos jonossa olevien töiden määrä taas perustuu siihen että annetaan asiakkaille työn valmistumisaikataulusta epärealistisia lupauksia joista tiedetään ettei tule pitämään ja sitä kautta saadaan nekin hommat jotka kiireinen asiakas muuten veisi muualle niin onhan sekin lisätuloa, ainakin kertakäyttöistä.
Comment
Comment