Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8:n Tyhjäkäynti seilaa ja sammuu ajoittain

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8:n Tyhjäkäynti seilaa ja sammuu ajoittain

    Elikkäs uutta vikaa pukkaa, kun edelliset on saatu korjattua.

    Auto Siis -96 Audi A8 4.2 Quattro. Kylmänä Auto toimii ihan moitteetta, mutta kun kone lämpenee ja hiljennän esim. liikenne valoihin ja nollaan kaasun niin kierrokset seilaa n. 700-1000 kierroksen välillä. Kun auto on täysin pysähdyksissä ei seilaamista ilmene.

    Sitten kun lämpimällä koneella lähtee liikkeelle, niin kierrokset saattaa tippua niin alas että moottori sammuu. Käyntiin lähtee kuitenkin ihan normaalisti. Samaten jos auto on pysähdyksissä (vaihde siis parkilla) ja polkaisen kaasua ihan olemattomasti, niin kierrokset kyllä nousee ihan normaalisti, mutta saatta sit laskea niin alas että sammuu.

    Lopuksi vielä semmonen että onko bensamittarin lukemaa mahdollista kalibroida. Tankki kun on tyhjä niin mittari näyttää bensaa olevan jäljellä reilu 1/4.

    #2
    Onkohan tuossa mallissa erillinen tyhjäkäyntiventtiili? Jos on niin putsaus auttanee.

    Jos tyhjäkäynnintasaus on integroitu kaasuläppäyksikköön, niin siinäkin tapauksessa putsaus auttanee. Sen jälkeen sopeutus VAG-COMilla.

    VAG-COMilla pitäis pystyä toi bensamittarikin kalibroimaan.

    Comment


    • #3
      Tyhjäkäyntiventtiili itselläkin käynyt mielessä, mitenkäs hankalassa paikassa se sijaitsee?

      Comment


      • #4
        tyhjäkäynti seilaa

        Jos sinulla on käytössäsi VAG-COM niin tarkasta minkälaisia arvoja sieltä saat esim. lambdoista. Itselläni oli molemmat labdat "rikki" joten välillä bensaa kului todella paljon, ja välillä kun piti lähteä liikkeelle niin ei ollutkaan voimaa.

        Toisena pikakonstina voisit tehdä "nirsk-narsk" testin, eli avata kaikki liittimet ja laittaa ne kiinni uudestaan. mahdollisten kontaktihäiriöiden vuoksi. Jos tämäkään ei auta, niin sitten letkuja purkamaan kaasuläppien lähistöltä.

        Bensamittarin kalibrointi hoitui itselläni kun putsasin hapettumat pois liittimistä. Se on se ainainen kiro kun liittimiin pääsee kuitenkin kosteutta eikä johtoja ole kolvattu.

        Comment


        • #5
          Lambdat viittaisi myös oireisiin, matka ajossa kun tietokoneen mukaan vie besaa 11-12 litraa, kun nopeus on 100km/h. ennen oireita vei ehkä 7-8 litraa. Itsellä ei Vag-comia ole.
          Keskiviikkona auto huoltoon, jospa sieltä jotain selviäisi.
          Ajattelin vain että olisiko kotikonstein ollut jotain tehtävissä, ennen kuin korjaamolle vie.

          Comment


            #6
            7-8l? Puhutaanko me edelleen 4.2l V8:stä? Ajotietokoneen lukemiin ei kannata luottaa aivan täysin. Se valehtelee jos anturit antaa vääriä lukemia.

            Aina mä toitotan samaa, lue/luetuta vikakoodit. Voinevat kertoa ongelmasta. Tuo 11l/100km alkaa olemaan nimittäin oikealla tontilla, tosin karvan liikaa.

            Kylmänä käytössä on kylmäkäyntisuutin, joten vika vois olla bensapuolella. Takaisku tms vuotaa, eikä paineen pysy kohillaan?

            Comment


            • #7
              Tollasia lukemia tosiaan näytti ennen, bensapumpun joutu vaihtamaan edellisten vikojen yhteydessä, oisko sillä sit jotain vaikutusta noiden lukemien kanssa.

              Keskiviikkona tosiaan huoltoon, jospa vika selviäisi.

              Comment


                #8
                Ja kyllä itsekkin pääsen matka ajossa n. 90-100kmh vauhdissa keskimäärin alle 8l/100km lukemiin. Eli ei se mitenkään mahdotonta ole.

                Kylmäkäyntisuutin??? Ei sellaista ole näissä vehkeissä.

                Kokeile onko bensakorkin aukaisulla vaikutusta asiaan. Eli siis pyöräytä kierros pari auki ja käy koeajamassa. Ei maksa paljoa testata ennen testeriin menoa! Melkeimpä voisin veikata että on... Jos on niin vian korjaus maksaa n. 60e ja ei tarvita huoltoon viedä.

                E: Ainiin, onko lämpimänä käyntiinlähdössä ongelmia?
                Viimeksi muokannut SR; 15.10.2007, 19:45.

                Comment


                • #9
                  Koe ajot on nyt suoritettu, ei ollut vaikutusta korkin aukaisulla.

                  Lähtee aivan normaalisti käyntiin niin lämpimänä kuin kylmänäkin.

                  Comment


                    #10
                    Äh. Ei sitten.
                    Muistikuva oli se, että kylmänä oli selkeesti rankempi esim ilmanottosuhina kuin hetken lämmettyä.

                    En minä päässyt kuin nippa nappa alle 10 omalla, olisko eroa 4v ja 5v laatikoissa vai missä. Lambdoista se ei ainakaan kiinni ollut.

                    Comment


                      #11
                      Se mikä kylmällä "suhisee" on lisäILMApumppu jolla saadaan päästöt kylmäkäynnistyksessä alas.

                      Itsellä oli ennen hankalaa päästä alle 10 lukemiin matkaajossa. Sitten EVAP -venttiili meni epäkuntoon/likaiseksi ja alkoi aiheuttamaan käyntihäiriöitä jonka jälkeen vaihdoin sen. Samanaikaisesti kulutus tippui n. 1-1.5l/100km samalla ajomatkalla verrattuna. Piti vielä varmistaa tankkausasemilla muutamaan kertaan... Tankilla ennen bensavaroitusta (70-75l) pääsee sellaiset 850-900km. Mutta heti kun joutuu työajoon (n.20km suuntaansa ) alkaa lukemat "hieman" pienetä ;)

                      Vikaantunut EVAP aiheutti lambdakorjauksien menemisen täysin tappiin jota kautta aikoi olemaan seokset tyhjäkäynnillä ja osakuormilla sikapaksulla.
                      Siitä ensiksi luulin että lambdat olisivat menneet kerralla sököiksi.

                      Mutta uatun tapauksessa isv tai lambdat voisivat olla oikea arvaus. Mutta testerin tuloksen jälkeen ei tarvii arvailla... isv/kaasuläppä...

                      Comment


                      • #12
                        A8:n kulutus

                        Kyllä tuon kulutuksen saa melkoisen pihiksi, mutta se vaatii vähän jumppaa.

                        Anturit on syytä olla kunnossa, samoin tulpat ja putsarit. Ja jos joku on kurkannut 8:n kaasuläpistä sisään, niin hetkessä näkee 2-3mm pykäliä joka puolella. Ei kun porkkana käteen ja pykälät pois. Ihan kanavien kohdistus auttaa paljon kun ajetaan "pintakaasulla".

                        Sitten seuraavan on nokkien ja kampuran ajoitus. Niitä on melkein mahdoton saada paikoilleen niillä asennustyökaluilla. Heittoa on melkein 5mm kampuran ulkokehällä. Ei muuta kun heittokellot reikiin ja kääntelemään nokat ja akseli paikoilleen. Ja muistakaa kiristää se jousijalka minimi pituuteen. Ja sitten vielä strobolla tarkastamaan sytytyksen ajoitusta. Mahdollisesti pientä viilausta vielä induktioantureiden jaloissa. Ja vot, meillä on auto jossa on ajoitukset kohdallaan. Otti aikaa itsellä kolme pitkää päivää.

                        Keskikulutus 9.2, tasaista motarinopeutta (120-140) 7.8 ja nurkkaa pahimmillaan 10.6. Haittapuolena on, että tehoa tarvittaessa saa polkaista parikin kertaa ennenkuin antaa kauroja koneelle ;)

                        Comment


                        • #13
                          Vian paikallistivat korjaamolla ilmamäärämittariin, siispä se vaihtoon.
                          Ei vissii koko suomenmaasta kyseistä osaa löydy, joutuu tehtaalta tilaamaan, maanantaiksi lupasivat.
                          Eikä oo ihan halpa osa tuo. :(

                          E: niin ja kiitos vaan kaikille vastanneille vaivannäöstä.

                          Comment


                            #14
                            Jaa justiinsa, ei muistunut tuo mahdollisuus. Meikän entisessä oli sitä lambdaongelmaa ja huolto mittasi ensin maffi:n. Kuulemma tosiaan voi aiheuttaa mitä mystisimpiä ongelmia.

                            Comment


                            • #15
                              Tänään Purin ilmanputsari kotelon auki katsoakseni missä jamassa ilmamäärämittari on, niin kuinka ollakaan siellähän oli piuhat irti siitä anturista.
                              Omaa Huolimattomuuttahan se oli, Kerran oon aikaisemminkin sen purkanut ja ilmeisesti liitintä en ole tarpeeksi pohjaan painanut, niin pääsi irti.
                              Nyt toimii siis auto ihan normaalisti.

                              Että näinkin voi käydä :)

                              Comment

                              Working...
                              X