Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Termostaatin vaihto->jäähd.järjestelmän ilmaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Termostaatin vaihto->jäähd.järjestelmän ilmaus

    Lämpöongelmien takia termostaatin vaihto tuossa lomaviikolla edessä ja samalla tietenkin kippaan uudet nesteet sisään. Tuossa yhden bemarikaverin kanssa keskustelin ja sano että kutoskoneet olis aika herkkiä järjestelmään jääneelle ilmalle-> kansi heti mutkalla pienestäkin lämpöerosta pyttyjen välillä. Mites vitoskoneilla? En tuolla söörtsillä löytäny asiasta.

    Tarkkanahan tuossa pitänee olla ettei ilmaa jää. Ensin vähän vettä ja nestettä, ja käyntiin ja putkia puristelemaan paisuntasäiliön korkki aukinaisena ja auton käydessä lisäillä loput nesteet?!

    #2
    Ei ole tuommoista ongelmaa ollut vitossa. Ilma nousee ylimpään mahdolliseen paikkaan, eli lämppärin kennolle. Tämä ilmenee hieman viileänä puhallus ilmana:) Toimiva systeemi periaatteessa ilmaa itse itsensä, mutta kun näin ei aina ole niin:

    Kaadat systeemin täyteen nestettä-> laita kone käyntiin ja anna käydä-> kun neste lähtee kiertämään ja paisuntasäiliö kun hupenee, lisää nestettä-> anna käydä käynti lämpöiseksi-> ilmaa lämppärinkennolle menevästä letkusta(siinä missä on ruuvi), ja sitten syyläriltä. Eli aukaiset ruuveja niin että ilma kuplii sieltä ulos, ja kun tulee pelkkää nestettä, ruuvi kiinni. Kannattaa käyttää paksuja kumi hanskoja, on aika tulista se neste:)

    Entisessä NG:ssäni ole ongelmana että en saanut ilmattua sitä kunnolla, mutta syy oli tukkeessa olevassa lämppärin kennossa. Sen kun vaihdoin niin ei tarttenu ilmailla, ilmas itse itsensä.

    Comment


      #3
      Noinhan se menee, kiitos. Toivottavasti tuo ilmaisi itse itsensä ettei tarvitse myöhemmässä vaiheessa kennoa lähteä vaihtamaan, jos sitä ei kerta kojelautaa purkamatta pääse uusimaan?! Kyllähän tuo tuntuu aika runsaasti välillä tuota painetta kehittävän ja kylmää puskevan. Miten itse, VilleP, huomasit ruveta kennoa uusimaan? Ei meinaan huvittaisi kojelautaa alkaa purkamaan...

      Comment


        #4
        Oho, sori. Siis kyllä se ilmaantui, mut luulin että ei ilmaantunut kun ei puhaltanut lämmintä sisälle. Mut syyhän oli tukossa oleva kenno. Joka tosin selvis vasta sitten kun olin purkanu sen. Jos tulee kylmää välistä sisälle, niin ilmaus auttaa jos vaan ei ole tukossa kenno. Uuteen kennoon mahtui kaikkine putkineen 3dl vettä, tukossa olleeseen 2dl. Eli ei paljoo vaatinut että i riittäny lämmintä ilmaa.
        Viimeksi muokannut VilleP; 10.10.2007, 19:33.

        Comment


          #5
          Ei se 'kuumaa' työnnä kabiiniin, lämmintä kyllä :). Koneen lämmöt mittarin mukaan poukkoilee 50-90 asteen välillä, tuosta syystä termari vaihtoon. Sinänsä ihan hyvin antanut lämpöä, vaikka mittari osoittanut 60 astetta. Mietityttää tuo talvi vaan, jos ei termarin vaihto auta.
          OT. pitänee samalla antaa wd40 käsittely lämpötila-anturin liittimille, ja vaikka muillekin liittimille...
          Edit. pitääkö koko kojelauta, siis ihan koko hässäkkä purkaa, jotta pääsee kennoon käsiksi vai pystyykö tuota sorkkimaan pienemmällä purkamisella? Toivotaan ettei tuohon kuitenkaan jouduta ;p.
          Edit2. Onko likainen/ pitkään vaihtamaton jäähd.neste syypää kennon tukkeutumiseen? Omassa ainakin on vielä mukavan näköistä tuo neste, ja jo muutamaan otteeseen vaihdettu ja taas vaihtoon menossa niin ei luulisi kuljettavan kökköä mukanaan.
          Viimeksi muokannut vV8m5; 10.10.2007, 19:33.

          Comment


            #6
            Mä tappelin termarin kanssa tossa pari päivää.Italian edellinen oli onnistunut asentamaan termarin väärinpäin ja lämmöt ei paljon noussut...termari oli 80C.
            laitoin 87C termarin ja nyt työntää hyvin lämmintä , mitä nyt toi avoin keularatkaisu viilentää koneen aika tehokkaasti.

            Comment


              #7
              Se mittari ei ihan kaikkein luotettavin lähde välttämättä ole. Siellä on semmoinen multifuncitonsensor, joka tuppaa vähän temppuilla näissä, eli jos termari vaihdettu ja lämmöt seilaa niin silloin epäilyksen vois kohdistaa siihen anturiin. Yleensä jos termari jumii niin silloin lämmöt ei noise tietyn pisteen yli, vaan jää siihen eikä hummaa valtavasti.

              Kennoa ei pysty vaihtamaan kuin kojelauta irti. Ja jos on ilmastoitu malli niin vielä hankalempi homma. Itse kojelauta lähtee suht halposti irti.

              Jos nestekiertoon on joskus kaadettu esim. syylärin paikkaussementtiä, tai vastaavaa, eikä nesteitä ole vaihdettu koskaan, vaan lisäilty jotain huoltoaseman kannussa lilluvaa kuravettä, niin tukkoonhan se menee. Ja jos neste on ollut vesi voittoista, on ruostetta päässyt syntymään lhkon ja kannen jäähdytyskanavissa ja se sitten irti päästyään tukkii kennon. Eli ei oilisi pahitteeksi joskus huuhdella asiaan tarkoitetulla aineella jäähdytysjärjestelmä.

              Comment


                #8
                Olikos tuossa t89 syylärissä erillistä pohjaproppua, josta voisi hyvin tyhjentää nesteet, vai onko parempi tyhjätä tuosta alapaluuletkun (vai millä nimellä sitä nyt sanottiinkaan) syylärin päästä?
                (Tuo alapaluuletku kulkee kyllä mukavassa paikassa: jos vaikka sattuisi tuo letku posahtamaan kiinnikkeestä laturin yläpuolella niin eipä tuo laturi kyllä kovin kiitollinen olisi tuosta 'kuumasta suihkusta'.)

                Comment


                  #9
                  Eipä oikeen ole kunnollista tyhjennys proppua(vissiin?). Ja ei tule nesteen lohkosta pois jos alavesiletkun irroittaa. Itse kun vastaavaan autoon pumpun vaihdoin, niin kokeilin irroitin alavesiletkun siinä toivossa että vedet tulisi pois. Mut tulihan sitä sitten vielä kun itse pumpun irroitti, ei hirveästi mut tuli kuitenkin. Eli laske sieltä letkusta enimmät pois, ja siiten pumpun irroituksessa varovasti loput, märkää hommaa mut minkäs teet. Tosin onhan siellä lohkon kyljessä niitä "pakkasreikiä" vai miksi niitä nyt kutsutaan, mihin lohkolämppäri laitetaan. Semmoisen kun irroittaa niin nesteet valuu pihalle.

                  Comment


                  • #10
                    Mahtaakohan V6 Tdin (ake) ilmauksessa olla mitään niksejä jotka olisi hyvä tietää? Letkulämmitintä asentamassa..

                    Comment


                    • #11
                      mulla olis kanssa typ89 :ssä vesikierto ongelmia.. ekaks oli oireena, että ei tullu kapiiniin lämmintä ilmaa ja vähä nostatti lämpöjä korkeelle(100*C). sitten totesin että täytyy putsailla ja huuhella jäähytysjärjestelmä, myös lämppärin kenno on vaihdettu ja alkuperäinen termostaatti. noh lämmintä ilmaa alkoi tulemaan ja lämmöt pysyivät siinä 90 asteen hujakoilla. ja toimi jonkun aikaa. nyt taas on lämmöt ruennu heittelemään. yleensä on siinä 88-92 astetta, mutta sit saattaa välillä käydä 100 asteessa ja saattaa jäädä siihen tai sit taas laskee 90 tienoille.. hyttiin tulee hyvin lämpöistä ilmaa. missä on vika? miten järjestelmän saa hyvin ilmattua ja miten tietää varmaks että neste kiertää. tuntuu jotenkin että termari ei aukee aina kunnolla. kun alaletku on vain "lämmin" eikä kuuma, niin kuin ylävesiletku.

                      Comment


                      • #12
                        niin, viitaten edelliseen viestiin. missä vika? välillä lämmöt 90 ja välillä nostaa 100 asteeseen. termari ja lämppärin kenno vaihettu.. alavesiletku on viileä ajon jälkeen? kiertääkö vesi?

                        Comment


                        • #13
                          Niinhän sen kuuluu ollakin, eli ylävesiletku on kuuma, josta neste menee jäähdyttäjään ja kuormituksesta riippuen alavesiletku on haalea tai viileä, sillä sieltähän se jäähdyttävä neste menee takaisin moottoriin, eihän se muuten jäähtyisikään.
                          Ylävesiletkukin kuuluu olla kylmä siihen asti kun moottori saavuttaa käyttölämpötilansa...
                          Jos lämppärin kennokin kuumenee ei sekään ole ongelma.
                          Eikös tuo 90-100 astetta sitten ole sopiva lämpö?
                          Anturi voi aiheuttaa tuota pientä heittelyä ja ellei lämpene liikaa, vesipumppukin vielä toimii...

                          Comment


                            #14
                            Täällä juuri vaihdettu AATuun (2.5 TDI) termari, sekä huuhdeltu järjestelmää ja taas lämpenee. Vanhalla ei meinannut lämmöt nousta yli 60 asteen. Nyt nakottaa nätisti 90 asteessa, mitä nyt välillä käy vähän alle. Tänään rekan perässä sellasessa vesipöllyssä körötellessä putosi 70 asteeseen.

                            Tuntuu ilmaantuvankin itsekseen, kun on sai välillä lisäillä nestettä noin 100 km matkalla. Nyt näyttää pinta paisarissa vakiintuneen.

                            Termarivika paljastui, kun ajosta tullessa sammutti koneen ja käänsi virrat takaisin päälle. Ajossa lämmöt oli ~60 astetta ja paikallaan kone seis nousi melkein 90 asteeseen. Startin jälkeen lämmöt alkoi välittömästi pudota.

                            Comment

                            Working...
                            X