Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 AKG 1998 ei starttaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A8 AKG 1998 ei starttaa

    Ei oireita aikaisemmin. Tänään ei lähtenyt käyntiin. Avainta kun väänsin niin solenoidi napsahtaa ja startti pyöräyttää konetta n. 1 sekunnin todella hitaasti. Testattu toisella uudella akulla ja sama homma. Mistähän alkais vikaa ettiin? Mitähän kautta tuo startin irroitus onnistuu ? Näyttää paikat todella ahtailta. Kellään uutta starttia tarjolla?

    #2
    Hmm. startti, maadotus tai virtalukko. Ehkä vika löytyy noista.

    Comment


      #3
      Kannattaa kokeilla myös laittaa toinen akku lisävirransyöttönapaan konetilassa. Näin ohitetaan yksi liitos akkukaapeleissa.

      Comment


        #4
        Kiitokset vinkeistä. Vika löytyi. Etulokasuojan pohjassa vänkärinpuoilella on virranjako bloki joka oli pahoin hapettunut, etenkin maadoitus puoli. Puhdistin ja rasvasin tuon hyvin ja nyt starttaa paremmin kuin uutena ;) Oli onnea ettei ollut kuitenkaan startti sökönä. Sen verran vaikeaan paikkaan on tuo startti tungettu.

        Comment


          #5
          Jaa se, tyyppivika jos multa kysytään. Ihme paikassa mun mielestä tuollanen.

          Omassa oli myös tuo hapettunut, niin että yksi johto oli irti. Ei vaikuttanut mihinkään. Vedin erkkaria päälle, kun ei kerran mikään sitä kaivannut.

          Mutta enpä olisi osannut ettiä sieltä. Foorumilla oli kyllä jollain ollut jotain oireita autossa ja sieltä samasta paikasta löytyi vika.

          Comment


            #6
            Itsellä käytin kaikki kaapelit irti ja tein niille puhdistus/suojausoperaation viimeksi kun oli auto ylhäällä. Mutta tosiaan ihmepaikkaan on päävirranjako laitettu kun on varmasti talvella yltäpäältä suolassa = varma hapettuminen

            Kannattaa puhdistaa se kunnollisella hapettumienpoisto kliinerillä ja vetää päälle kunnollinen suojavaha/lakka.

            Comment


              #7
              Missä kasin konetilassa on lisävirran syöttönapa? Olen ollut tähän asti siinä uskossa ettei sellaista ole. Ainakaan missään näkyvillä.

              Comment


                #8
                Nyt pihalla käymättä aloin itsekkin miettimään lisävirtapistokkeen sijaintia ja olemassaoloa:)
                Saatoin kyllä sotkea edelliseen kulkineeseen...

                Comment


                  #9
                  Ikivanha threadi, mutta kirjotellaan nyt kun on vähän A8:n starttaamattomuus kokemuksia.

                  Eli AKG sammu ajosta. Hörähteli aluksi käyntiin, ja kävi vajaalla. Loppujen lopuksi ei käynnistynyt enään ollenkaan. Pyöritti kyllä. Tankissa bensaa mittarin mukaan.

                  Selvis, että bensaa ei tule. Virrat päällä bensapumpulle tulee noin 5v virta. Startatessa ja käynnissä 12v+. Hyppylangalla pyöritettiin pumppua ja moottorin päästä paluuputki irti. Ei tule mitään, Webasto kyllä pelaa, eli bensaa pitäisi olla.
                  Jossain vaiheessa tuli mieleen, että pitäskö sitä vaan hakee bensaa ja ottaa sekin mahis pois listalta. No arvatenki se räjähti heti tulille kun tankissa oli tarpeeksi bensaa.

                  Jostain syystä polttoainemittari ei näyttänytkään enään todellista määrää. Ja bensanloppumisesta ei tule mitään vikakoodia :)

                  Comment


                    #10
                    Webastolla lienee oma säiliö joka täyttyy paluulinjasta eli lämppäri saattaa hyvinkin toimia tunnin tai pari ennen kuin loppuu webastola soppa.

                    Comment


                      #11
                      Tuollasta en tiennytkään orggiswebastosta. Loogista tosiaan tuo toiminta, jos näin on.

                      Comment


                      • #12
                        Kasikriisi.

                        Aiemmin ollut hieman käynnistysongelmia eli välillä tehnyt startatessa sillein että startti pyörii mutta solenoidi(?) ei kytke starttia kehälle ja startti vingahtaa vain tyhjää. Nyt sanoi enää naks kun kävi koittamassa. Vajaan viikon seisonut.

                        Mitä tuolle äkkiseltään osaa tehdä? Näkyykö solenoidi yläkautta ja saako siihen eloa naputtelemalla? Vai onko vika mahdollisesti jossain muualla? Kummeneeko vikakoodeja katsomalla?

                        Edit: Äkkiseltään ajateltuna ongelma ei olisi solenoidissa koska aikaisemmassa tilanteessa startti pyöri mutta sole ei kytkenyt. Nyt ei pyöri starttikaan. Naks kuuluu ja olettaisin tämän olevan rele joka käskee mutta mitään ei tapahdu. Sulakkeet voisi tietysti kanssa katsella. Kivoja delta-missioita tähän aikaan maaliskuista perjantai-iltaa...
                        Viimeksi muokannut LongJohn; 11.3.2011, 19:40.

                        Comment


                        • #13
                          Vikakoodit katsottu. Immobilizer oli tehnyt ilmoituksen ja moottorin pyörimisnopeusanturi. Katsottu tietysti ilman että kone käy.

                          Mutta eikös ajoneston pitäisi puuttua peliin vasta startin jälkeen ja sammuttaa heti käynnistymisen jälkeen motti?

                          Akun jännite hieman alhainen mutta apuvirta ja +12v jänöt ei kummentaneet tilannetta.

                          Mitäs sitten?

                          Comment


                            #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja LongJohn Näytä viesti
                            Aiemmin ollut hieman käynnistysongelmia eli välillä tehnyt startatessa sillein että startti pyörii mutta solenoidi(?) ei kytke starttia kehälle ja startti vingahtaa vain tyhjää. Nyt sanoi enää naks kun kävi koittamassa. Vajaan viikon seisonut.
                            Nyt tarvii tulla tähän vähän utelemaan, kun oman auton käynnistys päätti aamulla temppuilla ja kuulostaa hyvin samanlaiselta :)

                            Startatessa pyöritti moottoria pari kertaa, jonka jälkeen "päästi irti" ja pyöri tyhjää niin kauan kuin avainta käänsi. Kolmannella yrityksellä starttasi kauniisti ja pääsin postiin, postin pihalla käynnistyi toisella yrittämällä. Loput käynnistyskerrat tänään ongelmattomia, huominen pelottaa.

                            Startin vaihtotyön olen saanut jo puhuttua kaverin kautta tehtäväksi halvalla, kunhan raatikin on sitä mieltä että startissa se vika on?

                            Comment


                            • #15
                              Tonin juttu kuulostaa äkkiseltään siltä että solenoidi ei kytke mutta miksi on hyvä kysymys. Itsellänihän tuo oireili juuri samoin mutta nyt ei sanonut sitten starttikaan enää mitään.

                              Vikakoodeissa ei ollut tosiaan sen kummempia, VAG-COM tunnisti ~11V jänöt akulta joka on alakantissa mutta tilanne ei kummentunut lisävirralla joka antoi sitten testerin kautta jo 12,5V luokkaa.

                              Miten nuo sähköt on tuohon kytketty?

                              Luin jostain ketjusta että tuo legendaarinen repsikan etuloksun sisällä oleva virranjakoblokki ohjaa virtaa akulta moottorille/startille/laturille (olikohan SR kirjoittelema kommentti?) mutta meneekö kaikki etupään virrat sitä kautta vai voiko pelkästään esim startti ym moottoriosasto kuolla tuota kautta ja mittaristo, valot, moottorinohjaus (kun VAG-COM sen kuitenkin näkee) toimii "normaalisti"?

                              Jäin käsitykseen että virtapuolelle tuolla loksun sisässä on yksi tuleva kaapeli (akulta) ja yksi lähtevä kaapeli. Tämä taas viittaisi siihen että vika tulee aika laajalti jos virtapuolella on häsää. Mutta onko maadoituspuoli sitten tusinan johdon käärmeenpesä jossa osan huono kontakti tuottaa sitten sekalaisia vikoja vai onko se myös suoraviivainen?

                              Kun nyt tietäisi mistä alkaa etsiä. Tuohon jakoblokkiin pitäisi siis päästä käsiksi pelkästään renkaan poisotolla? Eli vermeet ei ole sisälokasuojan ja puskurin suojissa?

                              Sulakkeet pitää kyllä kanssa katsella. Olisiko jollain sulaketaulusta linkkiä tai tietoa mikä on mikä? Akun yläpuolella on kai jo jotain ja sitten repsikan jalkatilassa sivuseinässäkö on pääsulaketaulu?

                              Comment


                              • #16
                                Sulaketaulun kannessa ei ollut merkintöjä mikä on mikä. Kaikki (+)20A sulakkeet kunnossa. Merkintäkaavio olisi kyllä rok juttu jatkoa ajatellen jos joltain/jostain löytyy...

                                Etkasta vastaavasti löytyi liitteen mukainen kuvaelma jossa Samin aiemmassa keskustelussa mainitsema johtoviidakko akun, laturin ja starttijärjestelmän välillä. Mukana myös Jumper cable socket #34 mutta ohittaako se noita pyöräkotelossa olevia ongelmakohtia ja jos mistä tuo löytyy konehuoneesta? Ja onko tuo startti-laturi paketti kytketty akkuun suoraan siten että vain sillä osastolla voi olla vikaa kontaktien kanssa siinä missä mm Motronic ja muut sähkölaitteet pelaa?

                                Edit: jumper cable socket näkyy Etkan mukaan olevan kontissa akun lähellä ja joku viritys myös sulakeaskin yhteydessä repsikan jalkatilassa. Eli konehuoneen osalta no-go edelleen.
                                Attached Files
                                Viimeksi muokannut LongJohn; 12.3.2011, 14:10.

                                Comment


                                  #17
                                  Kasin jumper cable socket on takaluukussa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jep.

                                    No ongelman sai kuitenkin ratkaistua. Pyörä irti ja tutkimaan virta ja maadoitushommia. Maadoitukset näytti varsin hyvälle ja siistille, ei oikein nimeksikään hapettumaa. Mutta se virtapuoli sen muovisen häsmän sisällä oli ihan kaputt. Akulta tuleva johto oli liitoksen pohjalla eli lähempänä runkopalkkia. Se vielä suht ok hapessa vaikka vihreää oli siinäkin. Mutta alempana eli päällimmäisenä liitoksessa oleva startille lähtevä johto karvaa vaille poikki. Rengasliitin oli vain syöpynyt kaulastaan kokonaan pois.

                                    No puhdistus, apukaapeleilla kokeilu -> hyvin pelaa, ja sitten vain liitinkaupan kautta nippuun. Pelaa taas ihan ok. Solenoidin pätkintä ei ratkennut eli edelleen pyörähtelee välillä ilman että ottaa kehälle kiinni. Liekkö siihen muuta ratkaisua kuin vaihtaa solenoidi?

                                    Mut joo. La illan derby meni ihan sujuvasti ja lopputulos ok. Pitää suojailla nuo liitokset pysyvämmin kun pääsee seuraavan kerran pajalle. Tuossa parkkialueella hangessä äheltäessä ei ole kaikkea saatavilla...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Toi virranjakohässäkkä tuntuu tosiaan olevan varsinainen tyyppiriesa. Entisessä kasissani vaihteiston vaihdon yhteydessä korjaamon kiltit sedät käytännössä rakensivat kaikki nuo liitokset uudelleen, sen verran lohduton oli siellä näky.
                                      Hyvä, että selvisi.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Onhan tuo pieni suunnittelun kukkanen kieltämättä. Suojien alta tuodaan kontista tuleva akkukaapeli ja naitetaan starttikaapeleihin niin että liitos on ihan tahallaan tuotu pyöräkoteloon suolan ja kosteuden armoille. Samaten siellä on solenoidin herätejohto. No kai tuo helpottaa hieman testaamista ja tuo johtohomma sallii sen ettei koko roikkaa tarvitse hankkia jos tulee jotain vikaa. Mutta paremminkin olisi tuon hintaisessa laitoksessa voitu tehdä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mahtaako V8:ssa olla vastaavaa virranjakoliitosta? Itellä auto teki tenän eilen. Ensin lähti hieman nihkeästi pitkän starttauksen jälkeen käyntiin ja nyt vain pyöritti starttia. Kaupan päälle siinä pyöritettäessä kuului eräänlainen "räks" ääni, ja sen jälkeen startti vaan rääkäsee... :/ Pelkään että startti meni siinä paskaks, mutta jos edes voisi tarkastaa paikkoja ennenkuin alkaa osia ostelemaan...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jos startti pyörii mutta moottori ei niin vika on bendix-laitteessa. Myös tuo "rääkäisy" viittaa ko. osaan -> startti pöydälle.
                                            Mitä tulee tuon virta blokin suunnitteluun niin tuskin on suomalaisia olosuhteita otettu huomioon niin kuin ei muussakaan autojen suunnittelussa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Selvisi tuo rääkäisyn syykin. Startissa ei ulkoisesti ainakaan ollut mitään vikaa, mutta hammaskehältä, mitä startti pyörittää, puuttui pari hammasta startin kohdalta. Kuinka tuota hammaskehää voisi kääntää niin että saisi startille ehjät hampaat? Sillä tavalla voisi tuota ainakin koittaa käyntiin saada, jos muuten olisi kunnossa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Minulla kanssa kiekuu startti monesti mutta syyksi olen epäillyt sitä että solenoidi kytkee virrat startille muttei kytke sitä kiinni kehään. Tyhjää tuntuu vonkuvan ja sitten kuitenkin pyörittää kun saa rattaan kehälle.

                                                Vai olisiko mahdollista että tuostakin puuttuu hampaita kehältä? Ei se sitten kyllä starttaisi ollenkaan. Tai siis lähtisi pyörittämään jos kohdalla ei ole ketään.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Vaikka hampaita puuttuu, niin se ei kai, ainakaan teoriassa, haittaisi normaalia käyttöä. Paitsi silloin kun se tyhjä kohta osuu startille :)
                                                  Olisikin kiva tietää kuinka konetta saisi pyöritettyä niin, että tyhjän kohdan saisi ohitettua.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kai sitä sais tuon parin hampaan verran pyöräytettyä minkätahansa hihnapyörän päästä, laturin vaikka. Näkyykös sieltä A8:n pellin alta muita... en nyt muista. Pyöräytä vaan myötäpäivään, niin ei satu heti se kolo kohdalle.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tuossa tuli haulla vilkaistua ja aika potentiaaliseksi juttujen perusteella tuossa omassa voisi nousta startin pendix kytkin. Pitääpä tutkia varaosakuvastoa illasta millainen prokkis tuo olisi vaihtaa ja mitä jää kalikalle hintaa.

                                                      Turha siihen on alkaa solenoidi vaihtaa jos startti kerran pyörii. Se kai ei pyörisi ollenkaan jos sole ei pelaa...?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Vaikka hampaita puuttuu, niin se ei kai, ainakaan teoriassa, haittaisi normaalia käyttöä
                                                        Hetkellinen apu siitä pyöräytyksestä voi olla mutta moottoreilla on ikävä tapa pysähtyä usein samaan kohtaan. Joihinkin trukkeihin ja työkoneisiin myydään pelkkää hammaskehää mutta henkilöautoihin taitaa vaihtua koko vauhtipyörä/vetolevy.

                                                        Pitääpä tutkia varaosakuvastoa illasta millainen prokkis tuo olisi vaihtaa ja mitä jää kalikalle hintaa.
                                                        Startin osien saatavuus ja hinnoittelu on sitä luokkaa että viisampi vaihtaa koko startti tehdaskunnostettuun vaihtolaitteeseen.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Turha siihen on alkaa solenoidi vaihtaa jos startti kerran pyörii. Se kai ei pyörisi ollenkaan jos sole ei pelaa...?
                                                          Ennen vanhaan sanottiin, että on pendix paskana kun startti vain pyörii eikä lyö rattaalle. En tiedä onko se näin oikeasti, koska ei ole koskaan ollut moista ongelmaa.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kyllä se edelleenkin pitää paikkaansa, ei ole rakenteellisesti startit juurikaan muuttuneet sen jälkeen kun ne on keksitty.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X