Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Letkulämmitin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Herätetääs vanhaa keskustelua,
    Laitoin omaan 1.9tdi koneeseen defan yleismallisen 550w letkulämppärin, kun ei AVG koneeseen enää lohkista saanut (vanhan kärähtäneen tilalle). Hehkutusvalo sammuu nopeammin, kun on pitänyt piuhassa, mutta muuten tuntuu heikolta tuon letkulämmittimen teho.

    Mietinkin tässä, että onko kukaan viritellyt vesipumppua tuollaisen lämmittimen kylkeen tehostamaan vesikiertoa?

    Esim. haaroittaisi defa-johdosta 12v-muuntajan, joka sitten pyörittäs lisävesipumppua lämmityksen aikana. Vai olisikohan sanottavaa hyötyä...

    Comment


    • #32
      On myös Defan ns. letkulämmitin käytössä eikä mitään onkelmaa, en tosin tiedä onko se joku yleismalli, kuitenkin se on niissä öljynsuodattimen peukalonpaksuisissa lämmitysletkuissa, merkkipajalla laitettu ja lämmittää kuten kuuluukin. Kyllä vesi kiertää aivan tarpeeksi omalla voimallaan jos se lämmitin oikea ja oikein asennettu, eli vapaa kierto voi toimia. Jos vehje on asennettu niin että se on vasten termostaattia, niin ei silloin vesi juurikaan kierrä...

      Comment


      • #33
        Laitatin omaani Calixin letkulämppärin syksyllä ja olen ollut tyytyväinen. Ainakin TDI-koneissa lämppäri tulee Pentin kuvailemalla tavalla öljynjäähdyttimen letkuihin, jolloin se lämmittää samalla myös moottoriöljyä. 2h lämmityksen jälkeen kansi on kädellä kokeiltaessa lämmin ja auto lähtee myös nätisti käyntiin.

        Comment


        • #34
          Jaahans, no hyvä tietää että toimivat. Samanlaisesti se mulla menee öljysuodattimen jalasta siihen ylävesikiertoon, kuten defan ohjekuvassa neuvottiin http://www.defa.com/doc/700/781.pdf

          Pitänee tutkailla asiaa vähän enempi ja koittaa kädellä lämpiääkö kansi.
          Käyntiin on kans toistaseks lähteny hyvin.

          Voi olla että mulla on vaan luulotautia letkulämmittimen toimimattomuudesta:)

          Comment


          • #35
            Vastaillaan vanhaan ketjuun... Infrapunamittarilla mittailin -9*c pakkasessa kannen lämpöä 12-15 astetta oli vajaan 2h Calixin huudatuksen jälkeen. Ihan jees, vähän kiroilin kun tunnin lämmitys tuntui vain haittaavan pikkupakkasilla mutta hyvinhän tuo toimii.
            Pitää vetää sähkö kiertovesipumpulle vielä ja katsoa mitä vaikuttaa.

            Eeberi odottamassa laatikossa kun halvalla sain, sitten ainakin lämpiää myös työmaan pihasta :)

            Comment


            • #36
              Kannattaa odotuttaa muutama minuutti ennen käynnistystä lämmityksen jälkeen niin ei ole niin vaikeaa. Lämpö ehtii tasaantua vähän.

              Comment


                #37
                Onko kukaan laittanut letkulämmitintä S4 2.7 bi-turbo moottoriin? Lähinnä kiinnostaa onko siinä sopivaan kohtaa mihin tuollaisen letkulämppärin voisi asentaa?

                Comment


                  #38
                  Miksi? Siinä on hyvä paikka lohkolämmittimelle.

                  Comment


                    #39
                    Joo, löytyy toki hyvä paikka lohkolämppärille ja helppo asentaa kun on moottori irti;) Helpompaa asennus prosessia tässä vaan haetaan letkulämppärillä.
                    Sanoohan ne kovasti, et asennus onnistuu myös motti kiinni alakautta, turbon putken ja vakaajan irrottamalla. Näyttää vaan niin ahtaalta tuo kohta.

                    Comment


                    • #40
                      Mulla on tuossa V6sessa joku ruotsissa asennettu defa alavesiletkussa. On sellainen punainen nyrkin kokoinen kotelo siinä letkun kyljessä, ja näyttää vanhalta, ilmeisesti hyvin kestänyt kuin letku myös..

                      Eikö se ilmeisen tehokas ole jos puolen tunnin jälkeen vaikeuttaa käynnistystä. Ecu anturi on kuitenkin toisella puolella konetta monen mutkan takana.. Eikö se lämmin vesikin lähde ylöspäin (tuossahan termari sielä lohkon alaosas, ts . Lämmittimen takana) ja kiertää koneen ja sit anturille ja niin eespäin. 2h ja lämpömittari nousee heti käynnistyttyä 1-2 viivalle. Hetken lämmitys on turha jos haluaa kerrasta pelit tulille, vaatii poikkeuksetta 2 starttia.

                      Comment


                      • #41
                        Mä en ole vieläkään jaksanut vetää sähköä kiertopumpulle, pitää viikonloppuna riipaista.
                        Sitten testi että miten vaikuttaa. Ajattelin ajastuksen tehdä, eli aina puolen tunnin välein pyörittää 15 minuuttia vesipumppua.

                        Mitä nyt suorasyötöllä olen testaillut niin ei tunnu teho riittävÄn Calixissa jatkuvalle vedenkierrolle 70l/h vai mitä se oli.
                        ->riittää se kun tarpeeksi kauan vesi vastuksen läpi kiertää, ilman kellokytkintä eli aina kierto.
                        -> no nyt kovilla pakkasilla ei tunnun riittävän, puolen tunnin välein 15min pumppausta on tämänhetken viritys.

                        edit_ ebaysta muuten saa kotiinkuskattuna 40€ noita Boschin pumppuja, Zusatzwasserpumpe on taikasana ja paria erilaista on liikkeellä, Touranista sun muista purettuja missä tuo on kaiketi vakiona

                        edit2_
                        luokkaa 25 astetta lämmittää kantta 5-10 asteen pakkasella, tasaisesti.
                        Olisko öljypohja lämmenny 10 astetta tai jotain.
                        Ja ainakin osaa ryyppyä antaa lämmitettynäkin tuon pumpun asennuksen jälkeen.

                        Hyvä vai huono sijoitus? No 40€ edestä ihan jees, työaikaa suunnitteluineen ja sovitteluineen ehkä 6 tuntia.
                        Viimeksi muokannut kontio; 25.12.2012, 16:51.

                        Comment


                        • #42
                          Pitäisi omaan "uuteen" audiin lämmitin hommata 1.8t AWT koneeseen, saako tähän lohkolämmitintä? Defan luettelosta ei löydy kuin letkulämppäri, tuntuis defalta löytyvän jos saa.

                          Comment


                            #43
                            Ei saa, letkulämmitin löytyy.

                            Comment


                            • #44
                              Juu, alumiinilohkon mukanaan tuomia negaatioita ettei kestä lohkolämmitintä.

                              edit_ väärää tietoa/sokea omistaja. rautalohkohan se.
                              Viimeksi muokannut kontio; 20.12.2012, 21:39.

                              Comment


                              • #45
                                Päivitin pari viestiä ylemmäs kiertopumppukokemukset.
                                Eeberiä jos alkais joulunpyhinä askarrella, kun tuli ebaysta hyvään hintaan käytetty uusilla piuhoilla ja letkuilla huudettua...

                                Comment


                                • #46
                                  Eikös kaikki 1.8t oo kuitenkin rautalohkolla? (sori offtopic...)

                                  Comment


                                  • #47
                                    Alkuperäinen kirjoittaja kontio Näytä viesti
                                    Juu, alumiinilohkon mukanaan tuomia negaatioita ettei kestä lohkolämmitintä.
                                    Miksi ei kestä?
                                    Eiköhän syy ole ettei pakkasproppuja ole alumiinilohkoissa?

                                    Comment


                                    • #48
                                      Täh? Olen ollut uskossa että just alumiinilohkon takia ei ole noita proppuja? (valutekninen syy tai jotain,ettei sovellu ko systeemiin?)
                                      Jos oon eläny harhakuvitelmassa eli lohko onkin rautaa niin miksi ne sen propun olis pois jättäneet?

                                      valaiskaa joku viisas tuota lohkon materiaalia?

                                      Edit_ ei perhana, rautalohkohan se,pelkkä kansi alumiinia?
                                      Rautaa ilmeisesti potentiaalin (=paineet, ahdot yms) ja lämpölaajenemisen takia... Mutta miksi ei pakkasproppua?
                                      Viimeksi muokannut kontio; 20.12.2012, 22:06.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Kyllä alumiinimoottoreissakin voi pakkasproput olla.VAG:n moottoreissa ei taida kyllä olla missään..

                                        Comment


                                        • #50
                                          Pistin kellon takaisin kun ei kovalla pakkasella tunnu jaksavan,eli puolen tunnin välein 15min virtaa pumpulle niin kahdessa tunnissa öljytikun reiästä ylöspäin keskimäärin noin 8*C , 3 tunnin jälkeen 12 ja 4 tunnin jälkeen 16.
                                          Lähtötilanne kannen kyljessä -16*C, ulkolämpötila hiukan leudompi.

                                          Infrapunalämpömittarilla mittailen.

                                          Mietiskelin että onko Defan alavesiletkuun tulevalla ja Calixin öljysuodattimen jalkaan asennettavalla jotain toiminnallisia eroja, veikkaan että ei koska termarillehan ne molemmat menevät.
                                          Tyhmää noissa on se, että syylärille menevä ylävesiletku (tai siis putki) lämpiää valtavasti.
                                          Viimeksi muokannut kontio; 26.1.2013, 10:52.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Mielenkiintoinen artikkeli, voisi toimia autossakin? Netistä ei löydy vaan yhtään mitään muuta kuin tuo artikkeli, ilmeisesti kysyttävä suoraan keksijältä...
                                            http://www.nasautomaatio.net/files/d...Lehtijuttu.pdf

                                            Comment


                                              #52
                                              Varmasti toimii. Termostaatti kaapelia tulee koneissa käyttyä ja sekin pelaa hyvin, mutta tuo on varmaankin viellä "twhokkaampi".

                                              Comment


                                              • #53
                                                laitetaas tänne.
                                                Ei viitsi webastoa huudattaa koko aikaa.
                                                suunnitteilla laittaa calix letkulämmitin B6 1.9tdi avf koneeseen.
                                                lämmittimessä 16mm tulo/meno aukot. onko liian pieni vai sopiva?
                                                ja mihin kohtaan se kannattaa laittaa?
                                                peukalo keskellä kämmentä näiden kanssa

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Tsekkaa autolampo.fi josta selviää oikea lämmitin ja mahdollinen asennussarja sekä asennusohjeet.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Auto on S3 vm.2007 moottorilla BHZ niin autossa on nyt säteilylämmitin mutta sen teho on aika onneton niin onko joku laittanut letkulämmitintä tai vastaavaa systeemiä?
                                                    Webasto ei tule kysymykseen.
                                                    Viimeksi muokannut Killeri; 11.2.2023, 08:21. Perustelu: Viesti siirretty.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Olen ajatellut laittaa moottorilämmittimen RS6 C5:seen. Millaisia lämmittimiä olette kyseiseen malliin asentanu. Kun tuo tila on melko rajallista. Auto on juuri saapunut maalauksesta ja olis vielä purettuna, joten olis helpompi tässä vaiheessa asentaa paikalle.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Keskustelua asiasta myös tässä: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...000w-ja-pumppu

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Viikon verran taas letkulämppärillä varustetun auton kanssa harrastaneena en muistanut kuinka huonoja noi onkaan. Pumpulla varustettu lämmitin on kyllä sata kertaa parempi kuin letkuun tuleva, eli semmosen laittaisi jos tuon A3:n kanssa eläminen alkaa sujumaan.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Audi A6 C5 vm.2000 2.8 v6 30V 193 hp. Letkulämmitin

                                                            Tarkoitus olisi laittaa lämmitin kun nyt vain Webasto.
                                                            Mihinkä mahtuu? Konehuone äkkiseltään näyttää ahtaalta. Toinen kysymys. Saako vesipumpun vaihdettua ilman nokkahihnan irrotusta. Hihna ja pumppu vaihdettu noin vuosi sitten. Nyt vaan näyttäisi tulevan nesteitä siitä suunnasta. Hyvin vähän kylläkin mutta häiritsee vähän.
                                                            Viimeksi muokannut Killeri; 1.8.2024, 19:11. Perustelu: Otsikko ei ole osa viestiä.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Tuohon koneeseen saa vielä perinteisen lohkolämmittimen. Hiukan ahdas paikka asentaa mut kyl ennemmin se kuin letkulämmitin.Kun se hammashihna pyörittää myös vesipumppua niin sanoisin et hihna on löysättävä jotta saat pumpun vaihdettua.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X