Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Letkulämmitin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Letkulämmitin

    Eli oisko kellään kokemuksia tommosesta lämmittimestä, koska olen ässään semmosta kaavaillut. Vai pitäiskö laittaa tuttu ja turvallinen lohkolämmitin??
    Niin ja onko tietoa missä hinnoissa nuo letkulämppärit pyörii??

  • #2
    Lohkolämmitin on yleensä tehokkaammin toimiva, lämmittäähän se suoraan sitä paikkaa mitä pitääkin. Letkulämmittimen on väitetty myös haurastuttavan letkuja, tiedä häntä? Omissa kärryissä on kahdessa ollut letkulämppäri, kummassakin se toimi hyvin; Esim. puolen tunnin lämmityksen jälkeen kansi oli kädellä kokeillen selvästi lämmin.

    Lohkolämmittimen kuitenkin laittaisin, jos mahdollisuus. Tuossa vinkkejä ässään:
    http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?p=4661

    Comment


    • #3
      Pari päivää sitten a4:seen asennettiin defan letkulämmitin. Hintaa lämmittimellä oli 230e sisähaaralla.

      Comment


      • #4
        Mulla on toisessa autossa(renu 19) tuollainen letkulämmitin. Oma kokemus siitä on, että ihan sama käyttääkö vai ei. Eli siitä ei ole mitään hyötyä. Toki noitakin on erilaisia, toiset toimii toiset ei.

        Comment


        • #5
          Joskus joku asentajaguru saattaa asentaa letkulämmittimen niin, että neste ei kierrä, kun se toppaa termostaattiin. Ne letkulämppärit mitä meidän traktoreissa on, on ainakin hemmetin tehokkaita.

          Comment


          • #6
            Mulla on 80tdi:ssä letkulämmitin ja hyvin se toimii. Oli lisäksi helppo asentaa. Tuli ko. autossa vielä sellaiseen paikkaan (öljynlauhduttimen viereen) että lämmittää myös öljyä. Toisaalta melko kallis halvimpiin lohkolämmittimiin verrattuna.

            Comment


            • #7
              Kyllä oikein asennettu letkulämmitin on tehokas. Yhdessä 6-pyttyisessä traktorissani oli aikoinaan(ja on varmaan vieläkin) 2000w letkulämmitin ja vajaan tunnin päälläolon jälkeen lämpömittari oli reilusti vihreällä.

              Comment


                #8
                A4 B5 1,8t:ssa letkulämmitin ei tee muuta kuin sulata lumet konepellin päältä, lämpömittari ei hievahdakkaan vaikka naru on seinässä pari tuntia. No kyllähän se climatromikki alkaa "vähän" aikaisemmin puhaltaa kuin ilman lämmitintä. Mutta en olisi asentanut defaa kiinni jos olisin tiennyt sen vaatimattomuuden etukäteen. Webasto hommattu kunhan kaveri kerkiää asentamaan sen kiinni ja KYLLÄ LÄMPIÄÄ !!!

                Comment


                  #9
                  Henkilöautoon tarkoitettu 550 wattinen lohkolämmitin harvoin lämmittää moottoria 0-kelissäkään paljon yli 30 asteiseksi. Lämpömittarin asteikko sensijaan alkaa yleensä jostain 70 asteesta, joten viisari tuskin heilahtaa vaikka kuinka hehkuttaisi. Webastojen tehot ovat kai parin kilowatin luokkaa?

                  Comment


                    #10
                    Mulla on 5kw toi webasto.

                    Comment


                    • #11
                      mulla toi S:sän lohkolämppäri nostaa 2:n tunnin lämmityksellä 25 astetta koneen ulkoilmaa lämpimämmäksi. Mittarina ilmastoinnin huoltonäytöt. 3 tuntia defa ilmoittaa maksimi hyödylliseksi lämmitysajaksi kovalla pakkasella. Ja 600W on nykyään noiden ilmoitettu teho

                      Alkuperäiseen kysymykseen voisin sanoa, että ehdottomasti lohkolämppäri letkun sijasta. Kun kerran sellaista näihin saa, about tasan 100e oli lohkolämppäri piuhasatsin kanssa(ei sisähaaraa)

                      Comment


                      • #12
                        Saako ABH-koneeseen mitään lämmitintä?

                        Comment


                        • #13
                          Letkulämmittimen saa ainakin defalta, pyydä etsimään koneen koodilla, eivät ainakaan minulle löytänyt mallin perusteella.

                          Comment


                          • #14
                            Jassoo, menee siis letkujen pilkkomiseksi. Täytyy kysellä varaosaliikkeestä.

                            Comment


                            • #15
                              Noihin traktorin lämppäreihin:niissä on se ero h-autojen letkulämppäreihin että niissä on pumppu joka kierrättää jäähdytinnestettä. voi kun saiskin tollaisen autoon ,olis jo tuulilasikin sulana ,melkein ku Webasto .

                              Comment


                              • #16
                                ...kele! Eikös näissä automalleissa olekkaan pumppua!!? Eihän niillä sitten mitään tee. No, kyllähän sen pumpun tietysti voi siihen rakentaa... tai oikeasti tarvitsisi vain tietää miten se letkulämppäri asennetaan, eli mihin letkuun, ja sitten hakee sellaisen lämppärin, jossa on pumppu. Mutta jos siinä letkussa pitää nesteen päästä virtaamaan vapaasti, niin lämppärin pumppu saattaa haitata. Ompas onkelmallista.

                                Comment


                                • #17
                                  Meillä on duunissa linja-autoissa ihan normaalit defan letkulämppärit ja kyllä ne kummasti lämmittää suunnilleen tonnin painavaa moottorinmöhkälettä. Aamulla kun lyö vehjaksen tulille, on selvä ero lämmitetyllä ja lämmittämättömällä moottorilla. Eikä ainakaan meidän käyttämissä letkulämppäreissä ole pumppua. Lämmitysajat ovat tosin jotain muuta kuin 2 tuntia.

                                  Comment


                                  • #18
                                    No niin letkulämppäriä ei laitettu, vaan ykköslommin paikalle asensin calixin lohkolämppärin. Homma ei sinänsä ollut pahakaan, mutta prkl ahdasta oli.

                                    Comment


                                    • #19
                                      A4 B5 1,8t:ssa letkulämmitin ei tee muuta kuin sulata lumet konepellin päältä, lämpömittari ei hievahdakkaan vaikka naru on seinässä pari tuntia. No kyllähän se climatromikki alkaa "vähän" aikaisemmin puhaltaa kuin ilman lämmitintä. Mutta en olisi asentanut defaa kiinni jos olisin tiennyt sen vaatimattomuuden etukäteen.
                                      *askapuhetta tai väärin asennettu lämmitin.

                                      Tarvitseeko sen lämpömittarin hievahtaa? ulkona -20 ja jos lämmitin nostaa vaikka moottorin lämpötilan +20 niin sekin on jo paljon. Harvoin suomen kesässäkään on +20-> päiviä.

                                      Itselläni oli tänäaamuna -15 asteen pakkasessa n. 1,5h lämmitin päällä, puhallin työntää heti liikkeelle lähdettyä haaleaa ilmaa (selvästi plussalla).

                                      Lisäksi huomasin tässä aiemmin talvella (-10c) lyhyen ajon jälkeen (moottori ei lämmennyt normaaliin n.90c) tyrkkäsin auton tunnin ajastuksella tolppaan. Ehti sen 2h melkein olla, lähtiessä moottorin lämmöt olivat 90c

                                      Itselläni on Calixin lämmitin johon olen erittäin tyytyväinen. Ainut miinus tulee lämmittimen aiheuttamasta käynnistysvaikeudesta tietyllä lämpötilalla/lämmitysajalla. Ilmeisesti lämmittää moottorin lämpöanturia liikaa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mun audissa on Defan "letkulämppäri" ja olen ollut ihan suht tyytyväinen, lämmitän talvisin aina kelistä riippumatta 2h ja puolen kilometrin ajon jälkeen tulee jo mukavan lämmintä ja nesteen lämmöt jossain 70-75 korvilla.
                                        Toinen puoli kilsaa ja 90 on saavutettu mittarin mukaan, öljyn lämmöistä ei kyllä ole mitään tietoa mutta nehän lämpeneekin aika hitaasti....mun autos letkulämmitin oli ainoa vaihto ehto pois laskien tietysti webasto ja eberi koska ei ole pakkastulppia lohkon kupeessa ollenkaan!! Aika hassua mutta totta....

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mullakin toimii tosi hyvin. Tdi:hin ei muuta saanutkaan kuin letkusysteemin. Lämpömittari ei kyllä nouse, mutta lämmintä tulee jo noin 4min ajon jälkeen. Ja kyseessä on siis "kylmä" tdi.

                                          Comment


                                            #22
                                            Lainaus:
                                            A4 B5 1,8t:ssa letkulämmitin ei tee muuta kuin sulata lumet konepellin päältä, lämpömittari ei hievahdakkaan vaikka naru on seinässä pari tuntia. No kyllähän se climatromikki alkaa "vähän" aikaisemmin puhaltaa kuin ilman lämmitintä. Mutta en olisi asentanut defaa kiinni jos olisin tiennyt sen vaatimattomuuden etukäteen.
                                            Mulla on myös letku-defa ADR 1.8 koneessa ja allekirjoitan tuon edellisen kommentin täysin.

                                            Olin tuohon ihan tyytyväinen pitkän aikaa, en edes kokeillut miltä tuntuu lähteä lämmittämättömällä autolla liikenteeseen. Nyt kun syksyllä vaihdoin uuden toimivan termarin ja aloin hämmästellä auton todella nopeata lämpiämistä, niin piti oikein kokeilla eroa lämmittämättömällä ja lämmitetyllä autolla. Ero on kyllä ihan marginaalinen. Ainoa etu tuosta Defasta tosiaan on se, että konepelti on aina sula ;) Bensankulutukseen ja lämpiämisnopeuteen sillä ei kyllä ole huomattavaa vaikutusta. Harmi sinänsä että TM:ssä eivät ottaneet moottorinlämmitinvertailuun mukaan näitä letkuun asennettavia malleja.

                                            Voihan se olla väärin asennettu, tietty merkkihuollon pitäisi osata se asentaa, mutta onhan näitä nähty.... Missäs tuon letkulämmittimen pitäisi olla, jotta siitä olisi jotain oikeaa hyötyä, vai onko huonoja kokemuksia vain defan letkulämmittimistä ?

                                            Comment


                                              #23
                                              Omassa ainakin ylävesiletkussa niin että kierukka menee lähes koko pituudeltaan kanteen (n.12cm)
                                              Eikös se termari aukea jos siihen puskee kuumaa vettä ? Ero lämmitetyn ja lämmittämättömän välillä on selvä, tosin tämä talvi on ollut niin leuto ettei tosi kokeeseen ole päässyt (auto aina tallissa)
                                              Jos olisi mahdollista ottaisin silti lohkomallin, liekö sitten luulotautia ?

                                              Comment


                                                #24
                                                Kyllä aikaisemmissa autoissa ollut lohkolämmitin on ollut aivan eri luokkaa kuin nämä nykyiset letkumallit. Silloin lämmitys menee perille mootorin sisällä olevaan veteen jolloin lämpiää muutakin kuin letkun pätkä mikä ei edes mene suoraan lohkoon...

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja Audi95
                                                  ...mun autos letkulämmitin oli ainoa vaihto ehto pois laskien tietysti webasto ja eberi koska ei ole pakkastulppia lohkon kupeessa ollenkaan!!
                                                  Esim Volvon alumiinilohkoissa käytetään lohkon kylkeen pultattua lämmitintä, joka ei mene vesitilaan. Siis kirjaimellisesti "lohkolämmitin". Käsittääkseni Defa tekee VAG:lle samanlaista.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Saako ABH-koneeseen mitään lämmitintä?
                                                    Laitatin ABH-moottoriin letkulämppärin ja nyt kun sitä käyttää, niin esim. puolentunnin päälläolon jälkeen auto ei meinaa käynnistyä, prkl.. joutuu 4-5 kertaa starttaamaan ja sitten pörähtää vasta käymään. Ilmeisesti joku anturi ei toimi tuon kanssa....

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kokemuksesta on letkulämmityksestä A6:ssa, syksyllä laitettiin, kun ei lohkoon ollut mahdollisuutta.
                                                      Kyllä letkulämmitin riittävä on kun varaa lämmitysaikaa.
                                                      Pari tuntia kovemmilla pakkasilla on varmaan minimi.. pitempään kannattaa narussa pitää kuin lohkolämppärillä varustettua ennen starttia!

                                                      Aika kallishan tuo Defan lämmitin oli..tais tulla sisäpistokkeella liki 400? merkkiliikkeen asennuspaketin hinnaksi, mutta eipä sen toiminnassa ole ainakaan vielä mitään valittamista ollut.

                                                      Olihan 70-luvun diisselipösöissäkin vain letkulämmitin ja mainiosti niillä tuli juttuun..siitäkin on kokemusta.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Onko tossa defan letkulämmittimessä vaara kärvähtää rikki jollain lailla?

                                                        Esim.ilmatasku juuri samalla kohdalla?

                                                        Mulla toimi n. 2 kertaa uusi ja nyt ei lämpeä kumpikaan letku eikä itse lämmitin.

                                                        Korjaamolta, missä laitatin kyseisen osan kiinni,kysyttiin että pidinkö yli 2 h tolpassa,saattavat
                                                        mennä silloin ,jos "yliaikaa" pitää...

                                                        En oikein jaksa uskoa tuohon muutoin kuin sinne jääneen ilman takia. (jos se nyt mitään vaikuttaa)

                                                        Eikös sen normaalisti pidä kestää vaikka vko:n lämmityksen?

                                                        Sekin ihmetytti ,kun veloittivat 2 l jäähd.nestettä, ei sit vissiin puristaneet niitä letkuja...

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ilmaa letkuissa.Minulla meni noin 1l jäähdytysnestettä,kun asensin letkulämmittimen.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Laitatin ABH-moottoriin letkulämppärin ja nyt kun sitä käyttää, niin esim. puolentunnin päälläolon jälkeen auto ei meinaa käynnistyä, prkl.. joutuu 4-5 kertaa starttaamaan ja sitten pörähtää vasta käymään. Ilmeisesti joku anturi ei toimi tuon kanssa....
                                                            Minulla ainakin jos pitempään lämmittää vastaavaa ongelmaa ei ole. Ongelman syynä taitaa olla siinä toisessa lohkossa samalla kohtaa, mistä letku menee lohkoon, oleva lämpöanturi josta ecu haistelee koneen lämmön.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X