Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B4, ABK, Hall-anturi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    B4, ABK, Hall-anturi

    Tuttavan Audissa on _hieman_ käyntihäiriöitä tai ei oikeastaa häiriöitä enää, koska se ei lähde käyntiin...

    Epäilymme on kohdistunut tuohon hall-anturiin joka sijainnee virranjakajassa.(?)

    Voikohan tuon mitata ihan yleismittarilla? Minkähänlaisia mittaustuloksia tuollasella vastusmittauksella siitä pitäisi saada?

    Jos joku pistää vastaukseksi 'söötsillä' löydetyn ketjun, jossa onpi neuvoa, niin siitäkin olen kiitollinen. ;)

    Edit. Niijoo, kipinä tulee, tulpat kastuu ja startatessa potkii satunnaisesti vastaan, mutta ei käyntiin, ei sitten millään.
    Viimeksi muokannut AhtiL; 31.8.2010, 17:44.

    #2
    Jakasta löytyy ja keskimmäisen navan pitäisi katkoa maata, kun autoa startataan. Tämä siis kun hallin töpseli on paikoillaan.

    Jos kerta kipinää ei tule veikkaisin viaksi puolapakettia.
    Viimeksi muokannut Sleepy2; 21.9.2007, 21:07.

    Comment


      #3
      Kyllä kipinä tulee. ;)

      Vielä tuosta hall-anturin mittaamisesta.
      Pitäisikö vastusmittarin näyttää jotain lukemaa mitattaessa noiden kolmen nastan väliltä, vaikkei starttaa?

      Kiitos muuten nopeasta vastauksesta. :)
      Viimeksi muokannut AhtiL; 31.8.2010, 17:44.

      Comment


        #4
        Katkoa maata? Eikös se nyt kuitenkin ihan jännitettä anna aina aukon kohdalla :)
        Pienitehoinen polttimo tai ledi+etuvastus sen signaalinastan ja maan väliin ja veivaamaan tulille.
        ABK osaa myös alkeellista diagnostiikkaa kertoa ahdistuksistaan esim vagcomille.

        Jos kipinä tulee, hall ei ole syypää tai sitten tulee täysin väärään aikaan. Jakaja pyörähtänyt tai jako hypännyt?
        Hall on ABK:n ainoa pyörintänopeustieto moottorinohjaukselle. Bensapumppu, pumpun rele, ecun rele?

        Comment


          #5
          Jossain testaus ohjeessa vaan oli ledi akun +navan ja hallin keskinastan välillä. Siitä on jäänyt vaan semmonen kuva, että tulis maita tuolta hallilta.

          Comment


          • #6
            Läheskään kaikki Hall-anturit ei "syötä" mitään jännitettä ulos, vaan maadoittaa/ei maadoita signaalinarua. Useimmiten vaatii siis ulkoisen ylösvetovastuksen signaalinaruun (käytännössä tarvii olla töpseli paikallaan mitatessa).

            Yleismittarilla voi mitata signaalia ja pyöritellä konetta käsin hiljakseen (vaikka jakajan kansi auki), niin näkee milloin signaali muuttuu.

            Mutta todellakin jos kipinä tulee, vika tuskin hall-anturissa on.
            Jos vastaan potkii, saattaa kipinä olla hieman väärässä ajassa.

            Comment


              #7
              Juu ei. Hall-anturi ei ollut viallinen. Jakajaa paikallaan pitävä haarukka oli löysällä ja jakaja oli päässyt pyörähtämään.

              Käännettiin takaisin oikeaan kohtaan, mutta eipä auto silti halunnut käydä kunnolla, jos ollenkaan. Hetken sahuutti käyntiin, kävi pari sekuntia tasaisesti kuin ompelukone, sitten rupesi käymään huonommin ja sammui.

              Jakopää on kohdallaan ja bensaa kone saa.

              Käynti - sen hetken kun sen saa kyntiin - kuulostaa pääosin ihan siltä kuin sytytys olisi ihan pielessä.

              Eiköhän tuo tuosta. Pitää raportoida kun se tulee kuntoon...
              Viimeksi muokannut AhtiL; 31.8.2010, 17:43.

              Comment


                #8
                ABK on sitten lambda-anturista todella herkkä. Ainoa peli mihin olen törmännyt ettei oikeastaan toimi ollenkaan anturi irti.
                Tiedäthän sytkänsäätötavan? Auto käyntiin, lämpöanturi irti, 2500rpm ja lampulla 6 astetta. Lämpöanturi irti startatessa ei kelpaa vaan pitää nimenomaan irroittaa käyvästä.

                Comment


                  #9
                  Joopa, se oli sitten puola(telefunken) rikki. Valuaine reilusti halki.

                  Olispa tuonkin heti tiennyt, kun vaihtamiseen kuluu muutama minuutti, puola on konehuoneessa suorastaa tyrkyllä ja ainoastaan parilla pultilla kiinni.


                  Nooh, tulihan tuossa samalla vaihdettua jakoremmi ja pari muutakin pientä fiksausta tehtyä.
                  Mikä tärkeintä, Tekniikka tutuksi! :)
                  Viimeksi muokannut AhtiL; 31.8.2010, 17:43.

                  Comment

                  Working...
                  X