Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 polttoainepumppu / pumput

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8 polttoainepumppu / pumput

    Olen tästä kysellyt aikaisemminkin mutta asiasta sen enempää tietämättä...
    Elikkäs a8 -96 oireilee tällä tavalla:
    Bensa "loppuu" tasan puolessa tankissa ja vähän ennen kuulee kun pumppu rupeaa repimään ilmaa ja ei sinne mahdu kuin 40 litraa???
    Autossahan on minun käsityksen mukaan ns.2-osainen tankki?
    Purkailimpa sitä tuossa muutama ilta takaperin mutta en kyllä viisastunut yhtään??? Vasemmalla puolella on anturi puoli mikä näyttäisi toimivan niin kuin pitää. Oikealla taas pumppu puoli (ja ISO ei minun järellä mahdu ulos tankista...) Mutta kun olen kuullut nyt kahdenlaista tietoa että tankissa on varsinainen bensapumppu ja SIIRTOPUMPPU että jälkimmäinen olisi siirtynyt eläkkeelle jos näin missä se on mitä maksaa? Ja toiset taas sanoo että on vain yksi pumppu tankissa mikä hoitaa kaiken, Moottorille aineen ja tankissa "tasapainon" (siis oikealla puolella tämä kaikki)

    Mikä onkaan nyt totuus tähän asiaan? Jos jollain tietoa mitä taikoja tarvitaan että saisi ajaa tankin välillä tyhjäksikin ja eurojahan tietysti tarvitaan melkoinen läjä ja millä ihmeellä mahtuu 2x isompi möykky kuin reikä ulos tankista? Tuleehan se tietysti rautakangella tai tulitikulla mutta jos nyt kummiskin vielä pääsisi yhteisymmärrykseen tämän asian tiimoilta...

    Jos jollain vielä jotain rautalangasta väännettyjä kuvia tms. nii laitelkaahan linkkilöitä :-)

    Kiitoksia etukäteen kaikille vastanneille....

    #2
    Mulla on se käsitys, että tuo kaksosanen tankki kyllä merkkaa sitä, että siellä on ns hätävaratankki jossa on alle 10l tilavuus.

    Tiedä sitten olisko tuollanen ihmeviritys siellä oikeasti.

    Comment


    • #3
      Tankissa on vain yksi pumppu oikealla puolella. Erillistä siirtopumppua ei ole vaan bensa kulkee ejektoripumppujen avulla kammioista sähköpumpulle.

      Sähköpumppu on banaaninmallinen, kyllä se sopii reiästä pois ja takaisin riehumatta. Ahdas se kyllä on.

      Veikkaan että bensapumppu on jossain vaiheessa asennettu väärin ja ejektoripumppujen letkut on irti.

      Comment


      • #4
        Pumpusta

        Mikä on se ns. ejektoripumppu? Toimintaperiaate ja missä se on tankissa? Onko se sähkötoiminen myös?
        Kun kattelin pumppupuolta niin putket mitä nyt näki muutaman sentin aukosta näyttivät päällisin puolin ehjältä ja olevan kiinni?

        Comment


        • #5
          Ejektoripumput toimii sähköpumpun antaman virtauksen avulla ja on letkujen päissä tankin kammioissa. Turhaan lähdet niitä etsimään, ne toimii sinänsä maailman tappiin asti.

          Sähköpumpun alla on letkuliitos ejektoripumpuille eikä niitä näe päällepäin. Tämä liitos tod.näk on irti tai epätiivis.

          Comment


          • #6
            Jatketaanpa kun löytyi sopiva aihe. Eli kaverilla on kanssa ollu semmoista vikaa, että kun polttoainemittari laskee alle puolenvälin niin se on vain arvoitus, että koska auto jättää tielle. Ja tässä viikkotakaperin se sitten jäi, huoltamolta tultiin lukemaan vikakoodit ja niitä ei ollut ollenkaan paitsi akusta kun oli virta päässyt heikoksi. Asentaja epäili, että bensapumppu olis sökö.
            Osaattekos sanoa, että mitä tuo bensapumppu kustantaa?

            Comment


            • #7
              Niin mistähän johtuu kun vaihdoin autoon uuden käytetyn bensapumpun ja toimi ihan hyvin sen vähän aikaa kun sitä ehti testailla nyt vehe on seissyt pari viikkoa ulkona ja bensapumppu ei lähtenyt ollenkaan pumppaamaan.
              Suorat virrat kun laitto akulta pumpun liittimeen niin lähti auto käyntiin ja sen jälkeen kun laittoi takas alkuperäsen pistokkeen jakso vehes käydä ainakin niin pitkään että sai talliin.
              Onko tuossa bensapumpun releessä vika vai missä ja onko bensa pumpun rele jotenkin erikoinen ns. eroaako muista tavan releistä??
              Autossa on vuoden verran ollut ajossa tilapäinen universaali pumppu jolle otettu virrat enne alkup. bensapumpun liitintä alkuperäisistä bensapumpun piuhoista ja koskaan ei ollut mitään ongelmaa.
              Auto teki myös vanhan alkuperäisen rikkinäisen pumpun kanssa samaa että ei tahtonut pyöriä kun suoralla virralla.

              Comment


              • #8
                Tutun kuuloinen dilemma. Taustaa:

                Lueskelin juttua A8 kojelaudassa olevasta bensapumpusta? Kojelaudan suunnalta on satunnaisesti kuulunut pientä vinkunaa auton pyöriessäkin. En tiedä minkä ikäinen pumppu, maileja koko autolla +300tkm.

                Nyt kävi sitten niin että lähdin parkista ajamaan mutta normaalin soundin lisäksi selvästi takaa kuului vinkuna joka sitten vaimeni mutta matka tökkäsi n 500m päähän lähtöpaikasta. Hyytyi mäkeen. Käynnistyi mutta pyöri huonosti ja selviä merkkejä bensansaantiongelmista. Tankissa 1/3 tankki jäljellä, tänään tankattu ja oli puoli tankkia ennen ajeluja.

                Asia saatiin lopulta ratkaistua lisäämällä 10 litraa bensaa jonka jälkeen käynnistyi normaalisti ja pääsi hyvin pihaan.

                Mutta mikä halvattu tuossa on? Tohtiiko tuolla ajaa nyt alle 1/3 tankilliseen asti ollenkaan ja mikä tuon aiheuttaa? Bensaa lisätessä tankissa ei ollut alipainetta eli korkki ei sihahdellut aukoessa. Ylämäkeen jäi mutta en tiedä ehtikö noin alkupää mäestä vielä siihen osuuteen vaikuttaa.

                Comment


                  #9
                  Mistä olet lukenut että pumppu olisi kojelaudan sisällä? Sanoisimpa että se on täyttä soopaa.

                  Comment


                  • #10
                    http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...a8+bensapumppu

                    Tuommoista aiheesta oli kirjoiteltu.

                    ETKAa pläräämällä pumppu löytyi hieman banaanin muotoisena kakkarana tankista oikeanpuoleisen tarkistusluukun alta. Eli siellä kai se tuossa -97 ainakin olisi. Mutta mistäs halvatusta tuo tuon vian aiheutti? 1/3 tankilla loppuu bensa. Mittarikaan ei voi juuri vipata kun oli aiemmin päivällä tankannut +30 litraa ja ajellut siitä sitten ehkä 150km sen jälkeen eli ainetta pitäisi olla. Aikaisemmin tuon on voinut ajaa pelottavankin kuiviin eikä ole ollut mitään.

                    Tasaiselta oli tuo "viimeinen lähtö" eli ei ollut tankin asennolla väliä. Alkanut vinkuna voisi viitata siihen että veti ilmaa jo siinä vaiheessa...?

                    10 litraa lisäämällä pumppu alkoi kuulostaa normaalille, käynnistyi normisti ja pääsi ajelemaan.

                    Comment


                    • #11
                      No huh huh.Ei kojelaudan sisällä mitään pumppua ole ainakaan normaalisti.
                      Pumppu vaihtoon vain.Pumppu ei jaksa enää imeä polttoainetta kuppiin missä pumppu sijaitsee.Kun tankkaat niin osa valuu samalla sinne kuppiin ja auto toimii hetken.

                      Comment


                      • #12
                        onkohan tuo 199e ad vdo pumppu hyvä valinta? Marmori myy koko murikkaa rapsakkaan n 1040e hintaan.

                        Edit.

                        Niin ja oiskohan tuo pajalle asti, 25km, ajettavissa kun vain tankkaa täydemmäksi? Eilisen 150km vei tankkauksen jälkeen vielä jees. Mutta kerralla kai ne nuo kuolee. Voihan se olla että vajaalla veivannut jo pidempään.
                        Viimeksi muokannut LongJohn; 2.3.2012, 09:32.

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen on VDO

                          Comment


                          • #14
                            Onko tuossa pumpun vaihdossa mitään erikoista mitä pitäisi tietää? Esim noihin tankissa oleviin imuletkuihin liittyen tms? Vai tuleeko se murikka sujona pois sieltä, pumpun vaihto ja rok?

                            Comment


                            • #15
                              "banaani" tulee yhdessä asennossa ulos tankista.
                              Tässä ohjeistusta.
                              Attached Files
                              Viimeksi muokannut Hartsi; 4.3.2012, 12:11.

                              Comment


                              • #16
                                Onkohan tuossa muita vaihtoehtoja kuin tuo että pumppu on oikeasti kuollut?

                                Tuossa on nimittäin ongelmia tuon startin kanssa ja ne voi periytyä kaapeliongelmiin repsikan pyöräkotelon maadoitus-virranjakopisteessä. Itse jakopiste on kunnostettu mutta koko hässäkkää ei ole käyty läpi.

                                Ongelma on käynnistäessä nimittäin se ettei Pendix ota päälle kuin välillä. Tuntuu olevan kovasti keliriippuvainen eli nyt kosteammilla ja lämpimämmillä keleillä yrityttää enemmän kuin kuivemmilla ja kylmemmillä keleillä joilla on pelannut välillä kuin junan vessa. Erikoista jos keli vaikuttaisi Pendixin toimintaan...? Eli jos esimerkiksi solenoidi ei saa riittäväti virtasta huonojen kaapelointien / liitosten takia voisiko se kytkeä startin muttei jaksa kytkeä kehälle asti joka yrityksellä?

                                Tuo useampaan kertaan starttaus kun on aiheuttanut muitakin ongelmia aikaisemmin. Kertaalleen mm kattoluukun vaivasi auki vaikkei ko kapistukseen oltu koskettukaan. Samaten tuo polttoainepumppuongelma ilmeni siinä vaiheessa kun olin kymmenissä kerroissa laskettavan määrän koittanut saada massiinan parkista pyörimään. Alkoi se sirisevä ääni kuulua kontista ja matka päättyi puolen kilometrin päähän.

                                Ota tuosta selvä.

                                Comment


                                • #17
                                  Olet varmaan tarkistanut ja putsannut päävirtakaapelin liitoksen?
                                  Kattoluukku saattaa juuri aueta kun virta on vähissä ja startataan.(Syytä tähän en tiedä.)
                                  Polttoainepumppu on kulunut eikä nosta bensaa kuppiin.Todennäköisesti kymmeniä kertoja kun ole starttaillut pumppu on räkinyt senverran kuppiin bensaa että jaksaa käydä vähänaikaa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Joo tuo päävirtaliitos oli just se joka antautui vuosi sitten ja kunnostettiin sen jälkeen.

                                    Tuo vinkuna oli se joka ilmeni sen pitkän käynnistelysession jälkeen ja sitten sakkasi koko vekotin. Mutta taitaa olla viisain vaihtaa se pumppu. On se vähän vekkulia kurnuttelua pitänyt aikaisemminkin. Mm kun pysäyttää koneen takaa kuuluu pulputusta tai loisketta aivan kuin siellä loiskaisi kontissa iso saavi tms. Kai se pumppuun liittyy. Pysähtymisestä johtuvaa loisketta tankissa tuskin on, ei ole niin kovista vauhdeista. Samaten se juraus minkä se pitää toimiessaankin kun virrat pistää päälle ei kuulosta ihan terveelle.

                                    Edit:

                                    Onhan tuossa ohjeessa jonkun verran juttua. Mitenkähän tuo lie tehtävissä jos tankkia ei tyhjennä? Ja miten välttämättömiä lie nuo erikoistyökalut? Jetpump asennuksessa tuossa taitaa oikeastaan olla saumaa tyriä ja ei tuo siltä osin, ainakaan ohjeen perusteella, vaikuta puoliksikaan niin ahterista olevalle hommalle kuin öljyjäähdyttimen nesteputken vaihto.
                                    Viimeksi muokannut LongJohn; 4.3.2012, 17:39.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Miksi ei olisi tehtävissä jos tankkia ei tyhjennä?Ja miten tyhjentäisit?Joo kyllä siinä vaaditaan nuo kaikki kalut.

                                      Comment


                                      • #20
                                        VAG omia kaluja tai tee-itse menetelmällä tekemään?

                                        No ohjeessa oli mainittu että tyhjää tankki ensin mutta eikai siinä muuta ole kuin ehkä vähän sotkuisempi ilman tyhjennystä. Pohjaropusta en tiedä eli liekkö siinä mahdollisuuksiakaan muuta kuin jollain imemällä tyhjentää.

                                        Mitä noita kuvia katselin jäi käsitys että repsikan puolelle on tuo kuppi joka ei näytä olevan tankin alin piste (joka lienee sakan takia fiksuakin) ja josta tuo polttoaineen toimituslaitteisto (jossa mm pumppu) aineen ilmee. Lisäksi siellä on tuo jetpump joka imee kuskin puolen sivuhaarasta ainetta. Muussa tapauksessa ohje mainitsee että soppa loppuu 1/3-1/4 tankillisella kuten minulla tuossa kävi. Eli yksi vaihtoehto sekin että pumppu voisi vielä jotain pumpata muttei jaksa jetpumpin kautta vetää kuskin puolelta jolloin bensa voi loppua vaikka tankissa on mittarin mukaan ainetta. No huomennahan tuo alkaa selvitä. Toivon mukaan...

                                        Comment


                                        • #21
                                          "Eli yksi vaihtoehto sekin että pumppu voisi vielä jotain pumpata muttei jaksa jetpumpin kautta vetää kuskin puolelta jolloin bensa voi loppua vaikka tankissa on mittarin mukaan ainetta."
                                          Etkö sä lue viestejä?10 viestissä se ongelma on jo kerrottu.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja Hartsi Näytä viesti
                                            Etkö sä lue viestejä?10 viestissä se ongelma on jo kerrottu.
                                            Luen luen. En hoksannut että tarkoitit juuri jetpumppua tuolla kommentilla. Kyllähän tuonne kuppiin valuu ainetta kaiken aikaa kun vain taso on repsikan puolella yli kupin reunojen. Siitä vaan saa jotain menemään putkea eteenpäin ja homma etenee. Vai ymmärsinkö päin metsiä?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Sama pumppu sen sinne kuppiin imee.Turha tässä on enempää pähkäillä,vaihda pumppu niin toimii taas.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Pumppu vaihdettu ja taas rokkaa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Hyvä juttu!

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Pumppu on siinä mielessä kojelaudassa, että hiukan ennen hajoamistaan surina kuuluu hämäävästi kojelaudasta!

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Eikös sielä kojelaudan alla jossain ole pumpun rele? Se voi surrailla kyllä.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja ollir Näytä viesti
                                                        Pumppu on siinä mielessä kojelaudassa, että hiukan ennen hajoamistaan surina kuuluu hämäävästi kojelaudasta!
                                                        No huh huh! Ei se pumppu siellä silti ole vaikka kuinka siellä joku surisisi.

                                                        Ehkei kannata viljellä disinformaatiota jos ei tiedä faktoja.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ja mulla on nyt turhaan kojelauta irti!

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Joo. Eipä muuten ratkennut tuo ongelma pumppua vaihtamalla. Uusi pumppu ollut vajaan kk ja reilut 1000km ja sama ongelma iski eilen. Suuri osa tuosta ajosta ajettu "jetpump" linjan alapuolella eli en usko että sielläkään olisi mitään. Samaten tänä aamuna, eilisiltaisen Jerry-kannu reissun jälkeen, sai taas ajella vajaat 20km töihin ilman mitään ongelmia.

                                                            Hypoteesi: eiliset olosuhteet oli aika lähelle identtiset edellisen kanssa. Sopiva keli (tuntuu vaikuttavan tuon startin toimintaan...) ja MONTA starttauskertaa (se pendix...). Joka kerta kun virrat pistetään päälle polttoainepumppu saa sen pikku herätteen jolla se vähän pyörähtää. Arvaus: se räkii tuolla tavalla sen kuppinsa tyhjäksi muttei sillä lyhyellä spurtilla saa jetpumpilla vielä mitään tilalle - riittävän monta starttia ja kuppi on tyhjä. Auton sai ajallaan käyntiin mutta pumppu vinkaisi ihan samalla tapaa kuin aikaisemminkin (soppaa ei kupissa - vinkui tyhjää) ja soppahan siitä ajallaan sitten loppuu.

                                                            Todennäköinen ratkaisu: Vaihtaa viimein se startti.

                                                            Tämä sillä että joskus joku muukin törmää vastaavaan.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X