Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

4,2 v8 viritys

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Ei se 4-tahti vastapainetta tarvi mutta pakopulssien ja virtausten laskenta ei ole ihan amiksen autolinjan puuhaa. Eli väärin mitoitettu putki ei hyödynnä pakokaasujen liike-energiaa oikein jolloin se alunperin riittävästi ja hyvin virtaava putkisto on parempi.

    Ahdetussa tälläkään asialla ei ole mitään merkitystä kun ahdin kuitenkin rikkoo yksittäisten sylinterien pakopulssit. Vaparissa sillä vapaammalla putkellä saa enemmän ääntä mutta todellisuudessa virtauksia ajatellen menee helposti huonompaan suuntaan.

    Comment


      #62
      Vaparissa vaikuttaa tosiaan eniten pakosarjat (mahdollinen trumpetti mukaanlukien), sen jälkeen tuo yhdysputken sijainti, sen jälkeen pitää sitten sielläkin virrata vapaasti. Ihan peruskirjallisuudesta voi jo lukea, että yksikään äänenvaimennin (vaikka kuinka valmistajat uhoavat) ei paranna virtausta verrattuna suoraan putkeen. Audi kasissa kun on vielä syttyjärjestys sellainen, että siellä on oikeasti 2 rivinelosta rinnan, voi putkenkin toki rakentaa kuten kahdelle neloskoneelle.

      Toki x-putki/h-putki muuttaa sitten ääniä. Autourheilupuolella on tullut kuunneltua liiaksikin tehon ehdoilla tehtyjä nelosen putkistoja ja aina siellä on peltinen räminä tupannut olemaan matkassa.

      Suoraa putkea toki vaikea sovittaa minkään auton alle, aina siinä mutkia tahtoo olla ;)

      Comment


        #63
        Komppaan. Tuossa jäi minulta juuri mainitsematta että putken halkaisija on se joka virtauksiin vaikuttaa, jos nyt ajattelee että ne vaimentimet ei ole jostain syystä vaihdettu vakiota ahdistavampiin. Liian pieni putki ahistaa ja liian suuressa torvessa virtausnopeus eli liike-energia laskee jolloin seuraavan tahdin täytös heikkenee.

        Comment


        • #64
          Tämä nyt ei anna vastausta sille että miksi autosta lähti tehoja kun sinne tehtiin putki joka on "suora". Putki joka on paikoillaan on alkuperäinen ja siinä on vaimentimet jotka tehdas on siihen laittanut, eli miksi autosta nyt hävisi tehot ja kulutus putosi kun sinne laitettiin putki jossa ei ole vaimentimia? Koko ei voi vaikuttaa siihen koska en usko että tuo 2" ahdistaa vaikka alkuperäinen olisikin 2,25", eikä se kyllä liian suurikaan voi olla. Toki en voi mennä varmaksi sanomaan mutta minusta tuntuisi ainakin että ei voi olla niin suurta merkitystä.

          Miten se sitten vaikuttaa jos putkeen ei tee h- tai x-pipeä vaan laittaa molemmille omat?

          Edit: voi nämä kysymykset olla minun omaa tyhmyyttäkin ja voin kysellä samoja asioitakin mutta ei voi aina ymmärtää ;)

          Comment


            #65
            Aika karkea nyrkkisääntö: Ilman yhdysputkea tehoalue nousee ylemmäksi ja yhdysputken kanssa maksimit saa pienemmillä kierroksilla, ehkä hiukan yläpäässä kärsien. Tehoahan mikään putkisto ei voi tuoda tosiaan lisää mutta moottorin luonteeseen voi vaikuttaa paljonkin.

            Comment


              #66
              Tehon puuttumisesta olis tietysti hyvä olla faktaa esim. ennen ja jälkeen muutosten tehdyn dynotuksen muodossa. Luonteen muuttuminen voi toisaan myös antaa tunteen että tehoa on kadonnut.

              Vanha sääntö: Viritys on onnistunut jos teho ei laskenut 25 prosenttia enempää. ;)

              Comment


                #67
                Mitäs jos käy heittää lenkin pelkällä h-putkella ? Ei pitäis ainakaan ahistaa sen jälkeen. :)

                Edit. tai ilman koko putkea, ääni maailma ei varmasti ole toivoma mutta antais viittaa kulku puoleen.

                Comment


                  #68
                  Jos 2,25 tuumainen putki pienennetään 2 tuumaiseksi, laskee pinta-ala ~20% joka ihan varmasti on merkitsevää.

                  Comment


                  • #69
                    Kulutuslukemathan lienee syntynyt mitä suuremmissa määrin osakaasulla ajaessa ja ns. tasaisempien ajotilanteiden seurannaisena, eikä pelkästään läppä tiskissä vetämällä. Osakaasulla ja pienehköillä kierroksilla uusi putki ilman loukkuja voi olla hyvinkin virtaavampi ja aiheuttaa moottorille vähemmän rasitusta, mitä alkuperäinen. Tuloksena kulutuksen pienentyminen.

                    Sitten kun testataankin miten vetoja löytyy uudella hormilla ja annetaan kunnolla hanaa --> suurempien pakokaasu massojen edessä 2" rööri meneekin tukkoon, eikä kykene virtaamaan sitäkään vertaa, mitä vanha. Tuloksena persdyno ilmoittaa, että nyt on menty huonompaan suuntaan.

                    Miltäs tällainen lähestymistapa kuullostaa? Jos näin on niin asiahan selvinnee tekemällä putken 2,25" tavarasta, mutta ilman noita vakiosta löytyviä loukkuja. Silloihan se ei enää pitäisi tuntua laiskemmalta, mutta taloudellisuus hyötykin luulisi vielä olevan tallella. Voi olla ettei kyllä yhtään piristykään vakioon verrattuna, mutta se ahditus pitäisi ainakin kadota.

                    Comment


                    • #70
                      Tuo lähestyminen kuulostaa jo suhteellisen järkevältä! Eli kun pääsen taas auton alle niin tarkastan alkuperäisen putken koon. Jos se on se 2.25" niin sitten tulee jatko saman kokoisena, entäpä jos putki onkin 2"! Miten tämä tehojen laskeminen sitten selittyy?

                      Tässä putken teossa ei ole missään vaiheessa ollut tarkoitus saada nousemaan hevoset vaan volumet, kuitenkaan tehon lasku ei ollut tervetullut yllätys. Autossa on voimaa nyt ihan tarpeeksi ja haluaisin sen säilyttää, sitten kun vireys omasta mielestä ei enää ole tarpeeski niin laitetaan puhaltimet paikoilleen :).

                      Comment


                        #71
                        Eiköhän se ole alunperin 60mm torvea niinkuin valtaosassa muistakin aikakauden 4.2 koneissa.

                        Comment


                        • #72
                          Putki on nytten tehty alkuperäs kokoisena, vaikutus -----> sama. Eli auto on tehoton, pitää katsoa mitä tapahtuu kun väliin tulee vastapainetta antamaan simons pönttö.

                          Comment


                          • #73
                            Tämä kyllä tuntuu perin oudoksuttavalta. En ole kyllä koskaan ennen kohdannut tehojen laskemista putkikoon muuttuessa, pois lukien aivan ääritapaukset 1.3ltr moottori ja 3" putki. Olisko saatavissa mitään G-techillä tms laitteella mitattuja suoritusarvoja? Tai edes kaverin kanssa kellolla mitattuja aikoja? Jos eron tuntee pers'tuntumalla, sen näkee selkeesti kellonajoissa.

                            Voihan sitä vastapainetta lisätä ihan tulppaamalla putken päästä.

                            Comment


                            • #74
                              Ihmetystä se on herättäny täällä kans! Pitää laittaa tuo pönttö väliin niin ei tarvi enää miettiä että onko vika siinä, jos ei muutu miksikään niin sitten minä luovuta ja ajelen alkuperäinen putki paikoillan :).

                              Comment


                              • #75
                                Vähän aihetta sivuten. Työkaveri otti yhteen sora-autosta pudonneen kiven kanssa ja alusta koki kovia mukaanlukien katit, downpipen mutkat ja loppu putkikin. Auto siis vm 97 S6+. Olisiko ehdotuksia miltä valmistajalta saisi koko rännin uusiksi? Alkuperäiset katit 1800e kpl ja vakuutusyhtiö jo vähän yskäisi että aika kallista. Samallahan tuon päivittäis paremmin hengittävään.

                                Comment


                                  #76
                                  Tuolta

                                  Cat-back rahteineen rontti 500€. Katit saa sit Suomestakin kohtuurahalla.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Tuli tuossa nettiä selaillessa mieleen nämä keskustelut siitä ettei vaparia toinna ja ei siitä mitään saa ja miten koneet on jo tehtaalla optimoitu jne.

                                    Liekkö nämä APR lupaukset sitten asiasta ihan yhtä tyhjän kanssa:

                                    http://www.goapr.com/products/ecu_upgrade_42fsi_s5.html

                                    http://www.goapr.com/products/apr_ex...s5_42lfsi.html

                                    http://www.goapr.com/products/intake..._42fsi_s5.html

                                    B8 S5. 355hv APR mukaan. Lastu + putki + intake = 33hv? Lastulle noista merkitty parhaimmillaan +15hv @ 5750rpm.

                                    Toki tuohon 4,2FSI mosaan on myös Stage III remmisarja saatavissa mutta se on jo ihan toista sarjaa se.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Äkkiä katottuna en nähnyt noissa missään linkeissä 33hepan tehonlisäystä. Laskutapa että lasketaan kaikkien viritysten mainostetut tehot yhteen, ei toimi.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Alkuperäinen kirjoittaja mikaj Näytä viesti
                                        Äkkiä katottuna en nähnyt noissa missään linkeissä 33hepan tehonlisäystä. Laskutapa että lasketaan kaikkien viritysten mainostetut tehot yhteen, ei toimi.
                                        No ei mutta kaikki kolme viittaa siihen että kaikkia kolmea on optimoitavissa. Vai onko nuo puhdasta mainospuhetta ja lopputulos sitä samaa mitä ihmiset on vapareissa tottuneet saamaan (+-0 + vähän mölyä lisää)?

                                        Pelkälle putkistolle, jos noita erittelemään lähtee, lupaillaan yksinään +17hv.

                                        Comment


                                          #80
                                          Lastulle "luvataan" 355hp->362hp, eli 7hp lisää. Dynokäppyröissä sitten väitetään jopa 15hp lisäystä. 7hp on noin 2% lisää tehoa maksimitehon kierrosluvulla, eli täysin mitätön. Uskallan väittää että vaikka teholupaus pitäisi paikkansa, sitä ei voi erottaa persdynossa - ja parannus 0-100 kiihdytyksessä jää alle 1/10s, puhumattakaan huippunopeudesta...

                                          Comment


                                            #81
                                            Ei onnistu 30 heppaa eli lähes 10% ihan helposti. Putkistolla ja ilmanotolla voi hyvässä tapauksessa saada 10hp. Moottorin luonteen muutos voi olla se isompi hyöty jos saa paremmin hengittävänä vähän herkemmin reagoivan koneen. Perussääntö virityksessä on että pataan pitää saada enemmän ainetta. Bensan lisäyshän ei ole ongelma mutta ilmamäärän kasvattaminen vaatii kierroksia. Nokkakepeillä ja kansitöillä ynnä rajoittimen nostolla saa yläpäähän voimaa. Bang-per-buck suhde jää aika heikoksi.

                                            Comment


                                              #82
                                              Saksassa keskustelin APR:n edustajan kanssa aiheesta. Lupaavat perhefarmarin V10:lle 20hv ja 20Nm lisää, eli käännetään ohjausarvot korkeaoktaanisen kartoille. Ei ryhdytty muutostoimiin. Viidentuhannen ylittävällä kierrosalueella en ole kauheasti kärsinyt vakionakaan tehovajeesta...
                                              Yrityksen Ameriikan sivustoilla lupaukset ovat optimistisia Eurooppamalleihin koska sikäläinen kalusto on koodattu käymään partavedellä. Euroopan versiot on ohjelmoitu toimimaan laadukkaalla bensiinillä.

                                              Comment


                                                #83
                                                +15 hevosvoimaa on suurin ero koko kierrosalueella vakiosoftaan. Huipputehoa tulee siis se 7 heppaa lisää, 4500-6500 väliin enemmän suhteessa vakiosoftaan. Se on sitten ihan eri juttu huomaako mitään eroa vakioon kun suurinkin tehoero taitaa jäädä 5% luokkaan.

                                                Nuo RSC putket ovat todella "horoja" verrattuna vakioputkiin, joten kyllähän ne tosiaan vaikuttaa tehoihin.

                                                Kaikki APR sivuilla näkyvät tehokäyrät on useamman dynovetäisyn keskiarvoja ja ne on vetäisty napadynolla, joten tehoeroja ei ole kikkailtu millään liinojen kireydellä tms.

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja salonenm Näytä viesti
                                                  Nuo RSC putket ovat todella "horoja" verrattuna vakioputkiin, joten kyllähän ne tosiaan vaikuttaa tehoihin.
                                                  Eri juttu mihin suuntaan jos tuota tähän ketjuun tovi sitten toimitettua S8 ihmettelyä lukee. Suorat rännit ja persdynon mukaan hitaammin mennään.

                                                  Comment


                                                    #85
                                                    Voisin kuvitella, että APRrällä ovat ajaneet dynossa ennen ja jälkeen. Olisi aika typerää tuoda markkinoille viritysputki jolla saa vähemmän tehoa.

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Onhan noista APR yo releistä kaikista dynomittaukset vakiona ja laiton jälkeen. Löytyy noiden linkkien takaa.

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Äkkiähä tuollasessa koneessa missä on jo kumminkin ainakin 2 eri profiilia nokille ja säätövaraa joka nokassa on sen 62 astetta, saa tehoja jossain kohtaa kierrosaluetta ylös :)

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X