Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

4,2 v8 viritys

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    S8:n kone taitaa olla monellakin tapaa eri kuin normi A8:n kone. Siitä se ero. Luonteeltaan ne on aivan erillaiset, vaikka tehoissa ei ole älytöntä eroa. S8:sta on 340 ja 360hp versiot vakiona jo.

    Olikos noista eroista jo juttua aikasemmin?

    Comment


      #32
      Noiden eri moottoreiden eroista kirjoitin jo aikaisemmin jonnekkin mutta ei täältä löydä edes omia juttujaan... Eroa on mm. softassa, nokissa ja puristussuhteessa.

      Comment


      • #33
        Vakionokista ei kannata lähteä yleensäkkään hiomaan mitään, varsinkaan jos on olemassa parempikin vaihtoehto, eli valmiit nokat taikka niiden teettäminen.

        Vakionokissa kun ei ole materiaalia, mistä hioa järkevää lopputulosta.( Varsinkin kun kyseessä on paininkuppi kone).

        Perusympyrä pienentyy, josta seuraa mm seuraavaa: venttiiliä pitäisi pidentää, nostin nousee ylemmäs kuluneenpaan kohtaan, koska kuppi keinahtaa aina sulkurampin ja avausrampin jälkeen(nostimen pesä on kuluneenpi ylhäältä kuin alempaa).

        Jos nostin alkaa ruveta värisemään esim. huonoista jousivakioista johtuen(liian löysä jousi),saattaa yläkerta särkyä ja sen mukana tulla totaalituho.

        Mielestäni jos tällaista Audin V8:a pitää ruveta virittämään, niin eikö kannattaisi tehdä kerralla hyvä? 2 kertaan tekeminen on hyvin usein melko kallista.

        Tietty jokainen tyylillään.

        Comment


        • #34
          kunnollinen (pitävä) kytkin kulkineeseen?

          no niin eli taas tarttisin klubilaisten apua, eli tällä kertaa olis tarvetta mietiskellä eri kytkinvaihtoehtoja autoon.

          Elikkä tehoa / vääntöä olis tarkotus saada kestämään jonkunverran paljon, mitä suosittelette? Olisko valmiita sarjoja jostain tarjolla? Niin ja sopiikos tällaseen mahdollisesti 5 pyttysen kytkimet?

          -motti paloina tiimin jäsen-

          Comment


            #35
            Sachs Race Engineerin tarjoaa tiukkaa asetelmaa ja tiukempaa levyäkin. molemmat 3-400e per kpl. Vakiolevyllä lupaavat 520Nm (käytännössä 600) ja sintterin kanssa 615Nm (käytännössä 700+).

            Vitosten jatkeena nuo toimineet varsin kivasti, itsellekin moisen riesaan toimitin.

            Comment


            • #36
              Puristussuhteen laskusta

              Eli puristussuhde pitäisi saada laskemaan ~8,5 nurkille, onko jollain tietoa käykö "vanhemman" kasin kansipahvit plussan koneeseen? Ainakin 034 motorsportilla olisi vanhaan koneeseen paksummat pahvit.
              Muitakin ehdotuksia saa laittaa.

              Comment


                #37
                Uudet männät.

                Comment


                • #38
                  Virittämisen vaihtoehto on keventäminen.
                  Ota auton painosta pois niin paljon kuin kehtaat, niin teho/paino suhde paranee ja näinpä ollen myös menopuolikin paranee.
                  Ja keventäminen on taatusti halvempaa kuin virittäminen.
                  Reikäporalla ovet ja kori käsitellen, hiilarista etuloksut ja etukansi.
                  Se on racinkia se.

                  Comment


                  • #39
                    Onkos jollain tietoa miten tollasta alulohkoa vois vahvistaa jos tarkoituksena olisi enemmänkin tehoa ottaa, tai onko tietoa kuinka paljon vakio kampi / lohko kestää ennen kuin alkaa käki kukkua tai jotain vastaavaa tapahtuu? Mikä yleensäkin mahtaa olla tossa koneessa se heikoin lenkki?

                    Männät ja kanget menee joka tapauksessa vaihtoon, mitä mieltä kampikulmien muuttamisesta tyyliin matala mäntä ja pidempi veivi -> hiukan lisää kierroksia pataan ehkä 7500-jopa 8000?

                    Comment


                    • #40
                      Alulohkon betonoimisesta

                      Niin eli tuli tossa lohkoa mittailtua ja sylinterit näyttäis olevan ~6mm paksuudeltaan, ja tuli mieleen että jos betonointipuuhin alkais.

                      Äkkiseltään tuli mieleen seuraavia asioita, onko alumiini paljonkin erilaista lämpölaajenemaan, eli voiko käyttää valurautalohkoihin tarkoitettuja aineita vai onko sille edes mitään "omaa tavaraa" jota ton kanssa tulis käyttää?

                      Toiseksi jos koko lohkon valaa täyteen miten pitkälle pelkällä hyvällä öljyn jäähdytyksellä alakerta pysyy pidemmällä matkalla kesäkuumalla käyttökunnossa? Eli pitäisikö esim. sylinterien alapäät jättää edes hiukan auki?

                      Comment


                      • #41
                        Ketju löytyi haulla "hengityksen parantaminen" joten jatketaampa sillä...

                        Kun puhutaan paljon tuosta vapareiden hengityksen parantamisesta ja siinä Stage 1 ilmanoton ja filsun modeja sekä sitten toisesta päästä putkiston ja pakosarjojen muutokset.

                        No jos ajatellaan näin ihan maalaisjärjellä (ja todennäköisesti päin kannikkaa) tuota asiaa. 4,2 litrainen 4-tahtikone ja siihen vaikkapa matkanopeudessa 2000rpm kierroksia ja vastaavasti rajoitinkierrokset 6000rpm (mitä tuo kasi mm ottaa ennen vaihteen vaihtoa). 100% täytöllä koneeseen 2,1 litraa ilmaa per kierros. Teoriassa. 2000rpm se tekee 70 litraa sekunnissa, 6000rpm 210 litraa sekunnissa. Äimistelin tovin aikaa noita lukuja itsekin mutta ei siitä noin teoriatasolla ainakaan mihinkään päässyt.

                        No sitten rupesin miettimään sitä imupuolta. Imuränni vakiofilsukotsalta imusarjalle on ehkä 8cm luokkaa halkaisijaltaan mutta laskin 10cm rännillä. Virtausnopeus 70 litraa / s 10cm putkessa on noin 10m/s. 210 litraa, eli se 6000rpm tilanne, 30m/s.

                        Siis eihän tuo mitään äänennopeuksia, 343m/s, ala saavuttamaan mutta onhan tuo jo melkoinen kompromissi. MAF ennen noissa on monesti noita ohjainsiipiä jolla turbulenssit saadaan suunnilleen suoraksi hetkeksi että MAF näyttää oikein. Tai näin olen käsittänyt. Mutta ahdistaahan tuo tuolla yläkierroksilla jo ihan pirusti.

                        En tiedä onko vertaus korrekti mutta mm kaiutinpuolella refleksiputken virtaus pitäisi pitää alle 15m/s että se olisi ns korkeatasoinen toteutus eikä rakenne sen enempää kompressoisi virtausnopeuksien takia tai syntyisi sen suurempia virtausääniä. No imuröhinät konehuoneessa tuskin on ongelma mutta se virtausnopeus voisi olla.

                        No mutta onko tässä sitten vetänyt jotain mutkia suoraksi ja yksinkertaistanut asiaa liikaa? Onko tuolla asialla vaparitekniikassa sitten kuitenkaan sen suurempaa merkitystä? Muuttuuko siinä oikein mikään jos imuputkeksi pistäisi puolimetristä hormia? Siis teoriassa, ei se pellin alle mahdu.

                        Comment


                          #42
                          S6+ 4.2 V8 ainakin hävisi tehoissa kun vaihtoi alkuperäisen ilmanputsarin ja kotelon tilalle kaiken isoimman K&N kartiofiltterin omavalmistekotelossa. Eli imuäänet ja horinat kasvoivat mutta teho korkeintaan laski :)

                          Comment


                          • #43
                            Tuossa K&N muutoksessa tärkein kohde on eliminoida kuuman ilman imeminen filtteriin konehuoneesta esim. läheltä turboa / pakosarjaa. Silloin ei ole mitään hyötyä tuning filtteristä, joka virtaa paremmin, jos imuilma on niin kuumaa, että sytytyksen imuilman lämpökorjaus ECU:ssa leikkaa tehoja pois. Ja tehoa on huonommassa tapauksessa vähemmän kuin vakiossa.

                            Comment


                            • #44
                              Vanha topikki mutta saako tuollaista MTM:n kompura-ahdettua S8:aa (joka näyttää olevan Saksassa kilvissä) jossa on 464 hv ilmoituksen mukaan, Suomessa kilpiin ollenkaan?

                              Comment


                                #45
                                Kun kerran on rekisteröity saksaan, pitäisi teoriassa saada tännekkin. Varsinkin jos löytyy TUV laput, kuten MTM:n paketeista yleensä.

                                Comment


                                • #46
                                  Taas kerran, ei se merkkaa mitään vaikka olisi katsastettu Venäjällä ennen Suomeen tuontia. Vaikka EU:ssa ollaankin, jokaisella maalla on oma lakinsa, direktiivit määrittelevät vain jäsenmaiden lainsäädännön vähimmäistason.

                                  Jos siinä on yli 20% enempi tehoa kuin mallisarjan tehokkaimmassa, vaatii Trafilta erikoisluvan. Tuon alle menevät tehonlisäykset onnistuvat normaalissa muutoskatsastuksessa.

                                  Comment


                                    #47
                                    Taas kerran, ei se merkkaa mitään vaikka olisi katsastettu Venäjällä ennen Suomeen tuontia. Vaikka EU:ssa ollaankin, jokaisella maalla on oma lakinsa, direktiivit määrittelevät vain jäsenmaiden lainsäädännön vähimmäistason..
                                    Kuten sanoinkin, teoriassa:)

                                    Jos siinä on yli 20% enempi tehoa kuin mallisarjan tehokkaimmassa, vaatii Trafilta erikoisluvan. Tuon alle menevät tehonlisäykset onnistuvat normaalissa muutoskatsastuksessa.
                                    Aivan, jos kyseessä olisi ei-vähäpäästöinen auto. Mut S8 taitaa olla jo vähäpäästöinen, eli VTT kutsuu jos tosiaan ei TUV papereita tuosta setistä löydy.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Päästösäännökset täytyy täyttyä, luonnollisesti.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Ja 464hv ei tule menemään läpi. 7kg/1kw teho-painoraja menee yli ja siitä ei tehdä poikkeuksia kuin mallisarjan sisällä. Poikkeusluvalla ja riittävillä alusta ja jarrumuutoksilla sen W12 koneen sinne voi tunkea mutta siihen se jää.

                                        Virallisesti. Epävirallisesti kai siellä voi olla mitä tahansa.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Alkuperäinen kirjoittaja mikaj
                                          Jos siinä on yli 20% enempi tehoa kuin mallisarjan tehokkaimmassa, vaatii Trafilta erikoisluvan. Tuon alle menevät tehonlisäykset onnistuvat normaalissa muutoskatsastuksessa.
                                          Mjoo, eli tässähän kannattaisi kattoa että löytyykö ne TUV laput ja jos löytyy -> sitten vaan nelivetopenkkiin ja softalla tai muulla kikalla tehot tuon 20% sisään.

                                          Sitten rekisteröintikatsastuksessa näyttää ne TUV laput ja sen dynamometrituloksen ja kilvet kainaloon.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Ei onnistu. Jos tehoja kuristetaan, muuttuvat myös päästöt. Eli päästölaput vaaditaan tehojen kuristuksen jälkeen.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Onko kukaan tehnyt putkistoa kasikoneelle? Omaan ässään tehtiin putket rosterista, katit jäi paikoilleen ja siitä perään asti tuli sitten 2" putket suorana. Komeat oli sävelet mutta tehoja hävisi!! Eli siis tarviiko mikälaisen vastapaineen vai onko oikeasti vain isojen äänien myötä auton tehot "hukkuneet" korvien väliin?

                                              Autoa kokeili useampi henkilö molemmilla putkilla ja tehottomalta tuntui kun rosterit oli paikoillaan.

                                              Comment


                                                #53
                                                2" tuntuu aika pieneltä putkelta,ettei vaan ahdistaisi??

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Toimisiko joku keskipönttö matkalla H- tai X-pipen tavoin tasaten putkien välistä painetta? Ja oliko se vakioputkikin 2,25" kooltaan?

                                                  Edit: Teittekö muuten taakse asti tuplaputket vai vakion tavoin ulostulot vain toiseen reunaan? Onko siellä tankin ympärillä tilaa kunnollisille tuplaputkille?

                                                  Edit2: Jos poistitte kaikki pöntöt katteja lukuunottamatta välistä jäikö soundi kierroksilla rämiseväksi vai onko se ns non-resonating?
                                                  Viimeksi muokannut LongJohn; 30.6.2011, 09:12.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Mielestäni kasin tuplaputkisto tarvii juurikin sen X- tai H-putken sinne, ja eikös joku täälläkin sen myös A6 4.2:ssa omakohtaisesti todennut?

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Siinä olis parit kuvat putkesta.

                                                      Kyllä sinne taakse mahtuu tulemaan molemmilta puolilta putki mutta se vaatii hieman muovien poistamista auton alta sekä puskurin leikkaamista tietenkin, jätin itse sen tekemättä koska en halua "rikkoa" tuota puskuria. Jos vetää putket molemmille puolille ei minun autossa ainakaan tankkia kannata kiertää vaan mutka vasta tankin jälkeen koska tilaa on siellä hyvin.

                                                      Mitä tulee tuohon rämisevään ääneen niin kunnion räminä lähti jos linttasi kaasun lattiaan, tasaisesti ajettaessa auto vain roplatteli niinkuin kasin pitääkin :).
                                                      Otin putket pois koska en pitänyt siitä että tehon hävikki tuntui niin paljon, kyllä ne tulee paikoilleen mutta vasta kun tehotkin pysyy.
                                                      Attached Files

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Näkyyhän tuossa keskipöntön etupuolella H-pipe olevan eli ei sen siitä pitäisi sitten (kai) johtua. Siitä en tiedä miten kriittisiä nuo on H- tai X-pipen sijainnista. Luin noita jenkkifoorumeita niin tuntui jotkut vehkeet olevan aika kranttujakin siitä missä kohtaa se yhdysmutka on.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Aivan, Pitääköhän kokeilla laittaa simonsin läpivirtaavat tuonne jonnekkin väliin ja kokeilla että onko sillä vastapaineella merkitystä vai kokeillakko suoraan laittaa tuo H alkuperäiseen kohtaan?

                                                          Edit: Onko tuolla H-pipen yhdysputken koolla merkitystä?

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Yleensä suositellaan samaa kokoa kuin muukin putki. Sen kun ei tarvitse virrata sinänsä kuin toisen putken kaasut kerrallaan.

                                                            Vanha nyrkkisääntö jenkkien puolelta taisi olla, että etsi putken kuumin kohta ja pistä siihen. Ja tokihan tuo kuumin piste voi vaihtaa paikkaa riippuen siitä mitä perässä on, eli ensin vaimentimet, sitten arpomaan tuon kohta ;)

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Mutta ei tuota H kohtaa liikutettu kuin muutama sentti (kuvassa näkyy). Voiko se vaikuttaa niin paljon? Yhdistävä putki on nyt yhtä paksua kuin muukin putki. Alkuperäisessä se on muuta putkea kapeampi! Onko kukaan päässyt kuuntelemaan livenä kun paikoillaan on X-pipe? Miten sitten tuo vastapaine, ilmeisesti tarvii sitä koska tuli tuota tehon hävikkiä.

                                                              Myöskin sellainen mielenkiintoinen havainto tuli tehtyä että kulutus normaalissa maantie ajossa putosi 1-2L.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X