Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

4,2 v8 viritys

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 4,2 v8 viritys

    eli tuli juuri hankittua tollanen, hetken se kulki muka kovin mut nyt tuntuu ihan tavalliselta autolta jo... ainakin melkein. Elikkäs oliskos tohon moottoriin saatavissa jotain viriosia, säädettäviä nokkapyöriä olen meinannu ja supersprintin putkea... kaikkea kommenttia saa laittaa kunhan pysytään asialinjalla.

    Ai niin juu mitenkäs tollanen moottori, onkos siinä jotain saastevehkeitä jotka sais ohitettua jotenkin järkevästi, tyyliin katsastukseen takas, esimerkiksi takasinkierrätys...? Hyöty?

    Niin ja auto on jo valmiiksi pirteämpi plussa malli.

    #2
    No, kun perus veekasin viritys on työlästä ja kallista niin onko sitten plussan viritys vielä työläämpää ja älyttömän kallista. Ja jos näin äkkiä alkaa tehojen tuntu olla kateissa, niin tuliko hankittua pirssi väärällä koneella? Vitosturbo alle jos tuohon tahtiin tehoja pitää kasvattaa.

    Comment


    • #3
      Minulla oli jossain välissä myös harkinnassa V8 motillinen peli ja silloin tuli tiedusteltua vähän noita laittomahdollisuuksia. Hintavaa se kyllä on. Ahtamalla kai tuosta pääsisi helpoimmalla mutta Suomen päästö ja teho-painosuhdekäytännöillä sen perusteleminen on vaikeaa.

      Paikallinen kansivirityspaja suositteli suoraan 2.2 20VT vaihtoa mutta jos tuosta 4.2 ihan välttämättä haluaa siihen ainakin sai kireämpiä nokkia. Nokat, putkisto, pakosarjat. Aika ahdasta, työlästä ja osaltaan neljän nokka-akselin vuoksi suht hintavaa. Taisivat olla 600 euroa kappale ne nokat. Lastun kanssa tuolla reseptillä pitäisi päästä aika järkevästi +90hv litratehoihin. Lieneekö se sitten tarpeeksi, en osaa sanoa.

      Comment


      • #4
        Tuota kun ei saa turbottaa Suomen lainsäädännön takia, niin virittäminen on todella tuskaista. Rahaa menee paljon, todella hankalaa ja erittäin vähän tulosta euroihin nähden. Suosittelen vaan tyytymään tehoihin tai vaihtaa autoa.

        Comment


          #5
          Voihan sitä yrittää löytää siihen uudemman s8:n kilkkeitä, sillähän pääsisi 360 tehoihin, mutta jos tuossa oli se 340 jo vakiona niin ei kannattane.
          Muuten sama kone kuin S8:ssa? Kyllä sillä pitäisi keretä Suomen kamaralla aika hyvin.

          Comment


          • #6
            Plussahan on jo "valmiiksi viritetty" 326 hp 400 Nm, ja kiertää sen 7250 RPM, joten ihan helpolla/halvalla laitolla ei lisäpaukkua saa. Metallikatit ja avarampi putkisto esim BN-Pipes auttanee muutaman hepan, enemmänkin äänet paranee. Lastunvaihdolla edelleen muutama lisäheppa ja huiput nousee nopeusrajoittimen poiston myötä n. 265->275 km/h eli kiertää kuutosellakin rajoittimelle asti.

            Kyllä se plussa vakionakin kulkee ja kiihtyy melkoisen mukavasti, mutta se ei vaan tunnu totuttelun jälkeen enää miltään hyvän pidon ja laajavetoisen koneen takia.

            Paljon on ylistetty 2.2 koneen viritysmahdollisuuksia ja tottahan se on, että potentiaalia löytyy. Mutta sen mitä olen vakiolla automaattilaatikollisella S6 2.2:lla pari kertaa ajanut lyhyen lenkin, niin tuntuu se perin nuhaiselta plussan rinnalla - en usko halvalla pikkuvirityksellä päästävän tasoihin plussan kanssa saati selvästi nopeammaksi.
            Viimeksi muokannut Sleepy2; 20.9.2007, 12:41.

            Comment


              #7
              Ei taida olla halpaa se 2.2:n viritys jos pitäs päästä yli 320hv, toki eri tekniikan moottoreita ei sopisi vertailla.
              Ja näkisin s6+:n vaihtoehdoksi vain s4 biturboa (tai uudempia s:iä), josta saanee lastulla jo saman verran. Siinäkin tosin ahistaa turbot enempiin jne.

              Mutta vieläkin odotetaan sitä, joka ottaa V8:sta ulos kunnon hevoset, vaikka ihan piruuttaa meille jotka sanotaa, ettei kannata. Pari kuitenkin tuollasta v8 itelläki on ollut. :)

              Comment


                #8
                Petri, ei pääse halvalla 2.2T:ssä 350+ tehoihin ei, mutta luultavasti kuitenkin halvemmalla kuin V8:ssa. Tässähän on selvä haaste Antille laittaa plussa vaikkapa 500-kuntoon ja sitten verrataan kuluja vastaavantehoiseen turbovitoseen? Olikos tuosta jälkimmäisestä jollakin jotain käsitystä?

                Comment


                  #9
                  Tuossa autossa ei kiihtyvyys ja nopeus niin paljoa tunnu kuin normi koslassa.

                  Ellei yli 500 hepan sitten mennä :)

                  Comment


                  • #10
                    S2 ja V8:n ääninäytteet:

                    http://www.youtube.com/watch?v=w-hlSQNTaF8
                    Viimeksi muokannut Tommy200rs; 20.9.2007, 20:56.

                    Comment


                    • #11
                      asiasta eteenpäin ajattelin sitten et jos hankkeis tohon supersprintin rännin, ainakin ens alkuun. Onkos jollain tietoa mitä sellanan tohon maksaa katin korvaavilla etuputkilla? ainakin sama putki tilausnumeroineen näytti olevan viitosturboon, etuputket ei sillon tosin taida käydä... niin eli hintatietoutta?

                      Comment


                        #12
                        http://www.bn-pipes.de/joomla/index....mart&Itemid=56

                        Comment


                        • #13
                          no niin herätellään vanhaa topiikkia, kun ei viitti aina uuttakaan alottaa.

                          Eli päivän kysymys kerhon tietoporukalle, mitä eroa v8 32v koneissa? Ainakin s8 moottorille ilmoitetaan muutama heppa enemmän, 326 vs 340hv, ja vääntöä muutama eli tais olla 10 nm. Onkohan saavutettu jollain nokka-akselilla, puristussuhteen muutoksilla vai millä?

                          Toinen mieltä askarruttava asia olis että pitäis tietää kansista lähinnä koskien Ace / Ahk koneen eroja eli normi s6 / plussan eroista, onko "raakakansi" sama, sekä millä saavutettu korkeampi rutistus plussaan?

                          Kyseisistä tiedoista oltaisiin enemmän kuin kiitollisia, ja nimenomaan tiedosta, pohtiakkin saa tietty kunhan ilmottaa tyyliin mutua... Kiitoksia vaivautuneille jo etukäteen.

                          Comment


                            #14
                            Eikös tuon ketjun uumenissa ollut jo melko tyhjentävästi ihmetelty noita moottorien eroavaisuuksia (jaa muitakin eroja):
                            http://www.audiclub.fi/phpBB2/showth...t=A8+hankintaa

                            Comment


                              #15
                              Eihän sen kasinkaan tehdaskannet järin häävit voi olla. Kannet laittoon, uudet nokka-akselit, hyvät pakosarjat ja ehta putkisto. Eiköhän se ala vähän toisella tavalla puhkua. Osien saatavuus vaan ei ole ihan helppoa, osa pitää tehdä.

                              Comment


                              • #16
                                ja taas on aika herätellä vanhaa topiikkia... eli tällä kertaa kyselisin plussan voimansiirrosta, onko torsen pyörästöja vai joku abs jarruilla toteutettu muka lukko? kyse siis kaikista kolmesta pyörastöstä.

                                Toinen asia vapareita virittäessä on koneen koon kasvatus, ja siitä seuraavat tässä tapauksessa ilmeisesti tasapainotusongelmat;
                                eli miksi / miten v8 eroaa esim 4 tai 6 sylinterisen koneen stroukkauksesta / mäntien tai veivien painoissa vai olenko väärässä eli ei eroa mitenkään? Myydäänhän rapakon takana ainakin sikäläisiin v8 koneisiin stroukkisarjoja???

                                Comment


                                • #17
                                  Toinen asia vapareita virittäessä on koneen koon kasvatus, ja siitä seuraavat tässä tapauksessa ilmeisesti tasapainotusongelmat;
                                  eli miksi / miten v8 eroaa esim 4 tai 6 sylinterisen koneen stroukkauksesta / mäntien tai veivien painoissa vai olenko väärässä eli ei eroa mitenkään? Myydäänhän rapakon takana ainakin sikäläisiin v8 koneisiin stroukkisarjoja???
                                  Eihän V8 eroa mitenkään stroukkaamisen suhteen, koska tasapainotus on syytä tehdä joka tapauksessa (varsinkin jos on tarkoitus kierrättää konetta reilusti). Toki suoran 4, 5 tai 6 sylinterisen tasapainottamisessa on eroja V8:iin verrattuna, mutta se ei ole tässä tapauksessa itse pointti.

                                  Jos stroukki-kittiä on tarjolla niin go-for-it, mutta kannattaa muistaa että 15% tilavuuden kasvattaminen stroukkaamalla ei ole voimallisesti sama asia kuin 15% tilavuuden lisäys kasvattamalla porausta.
                                  Viimeksi muokannut Tykki; 28.10.2007, 00:34.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tykki, mitä eroa sitten on stroukkaus / poraus kasvatuksella? toki tiedossa on stroukkauksen kampikulmien kautta se että koneesta pyrkii tulemaan matalavääntöisempi, mutta tarkoitus kompensoida kampikulmia osittain matalemmilla männillä ettei ihan dieseliä tule...

                                    porauksen koon kasvatus ei vaan taida v8 koneessa onnistua kovin pitkälle pienen sylinterien välisen välin takia... Kellään tietoa meneekö kasiin minkään järkevän kokoset ylikoko männät?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Lannistetaas vähän lisää, eiköhän V8:ssa ollut pinnoitetut alumiinisylinterit. Eli jos mikään muu ei estä porauksen kasvattamista, niin hintaa sitten tulee ihan riittävästi kun joudut pinnoituttamaan ne uudestaan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        jaaha, niin tietenkin... tottakai... pakkohan sen oli olla näin. ja paljonkohan sellanen pinnotus maksaa? ja edelleen onko jollain tietoa järkevästä maksimi porauksesta, tai ei kai tollasen lohkon pinnotusta ole ennen ketään täysjärkinen miettiny.

                                        Comment


                                          #21
                                          Ainakin kaksitahtisissa käytetty Nicasil-pinnoite on joskus muinoin onnistunut teettää Suomessa. Paikasta ei havaintoa, eikä varmaankaan kovin edullista. Alumiiniinhan ei ilmeisesti kovakromipinnoite sovi, joten tuo nicasil lienee oikea vaihtoehto?

                                          Comment


                                            #22
                                            Halvempaa ja viksumpaa on heittää keulalle vaikka Lexuksen 4.2 V8, siihen löytyy vaikka mitä (ahtamiseen liittyvää) osaa. Ja kone on jo tehtaalta sellainen ettei ihan pienestä tehon lisäyksestä ole moksiskaan.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kyllä kait tuosta saa melko tehokkaan moottorin vaparinakin. Nakkaa vakionokat kuuseen, käy kannet läpi, tekee pakosarjat+putkiston, heivaa vakion imusarjan mäkeen ja läppärungot tilalle säädettävän ruiskun kera.

                                              Tulos: mennyt suuri määrä euroja, mutta vastineeksi 100-110hp litralle tehoa ja vääntöä(näin varovaisesti arvioituna).

                                              Comment


                                                #24
                                                Eli suunnilleen sama kuin uudessa RS4:ssa. Niidenkin koneita on myynnissä jo saksassa, hinnat alle 10t?.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Possun alukoneiden pinnoituksia on tehty ihan onnistuneesti suomessa, eikä se nyt tommoisessa viritysbudjetissa nyt niin hirveästi tunnu. Jos vähän extreme meininkiä haluaa, niin ainahan on mahdollista putkittaa kone uusiksi teräsputkilla, mutta sitten halvemmaksi tuleekin jo koko koneen vaihto.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Onnistuuko alumiinilohko putkittaa? Tyhmä kysymys ehkä, mutta aika erillaiset materiaalit jos teräsputkia ajattelee.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Onnistuu.

                                                      E: Laitetaanpas malliputkitus LS1 blokkiin märillä putkilla. http://www.customdesignperformance.c...n_sleeves.html
                                                      Viimeksi muokannut salonenm; 29.10.2007, 18:57.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Jos nokat maksaa 600e pala, eikös halvinta olis käyttää vakionokat hionnassa, ja hiottaa niihin kunnon arvot ja alkaa suunnitella puristussuhteen nostoa samalla kun muotoilee kansista kanavat uuteen uskoon? unohtaa uudet "teho" pakoputkistot, esim. enemmän virtausta saat vakioputkista kun lyö rautakangella katalysaattorit paskaksi....kaikki tämä siis jos haluaa päästä halvalla.. :)

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ruttua ei enää hirveesti voi nostella. ABZ on 10.6 ja AHC on 11.3. Paljon yli tuon 11.3-11.5 ei enää 98:lla mennä.

                                                          Eli järkeväksi vaihtoehdoksi jää vain tuo hengityksen parantaminen

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            mitenkäs on otettu joissain 32v koneissa tehoa esim mtm s8 audeja näkee joskus, 370 hv on nistä otettu eli oman päivitys vastaavaksi pitäisi jo tuntua persdynossa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X