Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Syy suurehkoon polttoaineen kulutukseen?

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Syy suurehkoon polttoaineen kulutukseen?

Olen nyt ajellut vajaat kaksi kuukautta tuolla quattrolla ja hiukan, eikä niin hiukankaan ihmetyttää bensiinin kulutus. Ohjekirjan mukaan pitäisi kulua keskimäärin 8-9 l/100km. Tankkasin eilen ja lukemat olivat seuraavat: ajettu (trippi) 417 km ja tankkiin lorahti 55,7 litraa eli kulutus tuolla tankkausvälillä oli 13,36 l/100km. Ajo on pääsasiassa rauhallista? työmatkaa, n. 15 km sivu; osa 80 ja osa 100 rajoitettua. Molemmista päistä lähtö roikan päästä.
    Auton mukana tulleen huoltomuistion mukaan keväällä (n. 12 tkm sitten) on tehty vuosihuolto ja siinä yhteydessä vaihdettu mm. polttoaine- ja ilmansuodatin sekä sytytystulpat. Keväisen katsastusraportin mukaan lambda on ainakin tuolloin ollut hengissä.

Auto on mielestäni hiukan "tukkoinen" tai laiska; esim ei tahdo nelosella jaksaa 80 km/h vauhdissa kiivetä valtatien mäkeä ylös, vaan vaatii kolmosen.

Tulee vankasti mieleen kilpa-autoilija Pauli Toivosen kommentti jonkun 1960-luvun Hankirallin jälkeen (auto oli silloinen porrasperä VW 1500 tai 1600) : "Tarvitaan saksalainen insinööri, että noin suuresta kuutiotilavuudesra noin suurella bensamäärällä saa noin vähän tehoa irti."

Olisiko kenelläkään vanhemmista audisteista tietoa tai valistunutta arvausta siitä, mistä moinen kulutus saattaisi johtua?

Huoltokirjat pitävät paikkansa joskus.

Vaihda ensimmäisenä tulpat (tarkista oikea tyyppi) ja ilmansuodatin. Saattaa olla niinkin pienestä kiinni.

Virranjakajan kansi ja pyörijän kunnon tarkastus (tapahtuu helpoiten osat uusimalla) kannattaa tehdä samalla.

Virranjakajan alipaineletkua kannattaa imeä imusarjan päästä. Ilmaa ei saa tulla läpi ja kovasti imien hall- anturin tulee liikkua. Jos ehdot ei täyty, osien uusintaa.

Tulpanjohdot tulee olla oikeaa tyyppiä (kuparijohto 5 kOhm etuvastuksella)

Polttoaineena kannattaa käyttää 98:a.

Kaikki alipaineletkut (ne kudospintaiset) kannattaa uusia kerralla konehuoneesta.

Mulla kulkee -89 100 quattro 2.2 E 8,6 l/ 100 km ja vetää hyvin.

Tossa meneekin viikonloppu leppoisasti, mutta saattaa hyvinkin kannattaa.

Comment

Vaihda se lambda-anturi. Itse lähtisin siitä liikkeelle. Katsastusrajoihin kyllä tavallisesti menee huonommallakin anturilla. Todettu monessa autossa!

Jos tuosta vehkeestä vikakoodeja saa ulos niin kannattaa ne tsekata. Ilmeiset anturiviathan se osaa varmaan kertoa.

Comment

ursyncrolla 15,5 litraa sataselle työmatka-ajossa... onneks tuo tdi on loivasti taloudellisempi :D

Comment

Melkein vastaava kippo ja seuraavanlaiset on kulutukset:
          http://www.tankkaus.com/graph_yearco...searchcar=1823

Ajan aika paljon kaupunkiajoa, hirvittää silti :) Uusi motonet-tarvike-lambda odottaa tuossa vieressä pöydällä asennusinspiraatiota., katsotaan jos muutosta tapahtuisi..

Comment

Kiitos tähänastisista vinkeistä!

Alla palautetta/infoa "löydöksistä"

Sen verran vilkaisin pellin alle, että katsoin tulpan johdot, niissä oli seuraava teksti:

7 mm double silicone copper core ISO 3808 class f 7 ja tulpan "piipussa" ys 5 kohm. Metalliset piiput ovat erittäin kirkkaat, samoin johdot uuden näköiset, joten oletan ne äskettäin vaihdetuiksi. Tulppia en vielä irroittanut, kun työskentely "Pohjolan liikenteen tallissa" ei flunssaisena oikein maistu. Sen havainnon tein, että niissä oli VW-leima; koodia en nähnyt.

Virranjakajasta en alipainekelloa löytänyt.

EDIT: jatkoin harrastusta tänään lauantaina. Vaihdoin ilmansuodattimen, kun Timoteus moisen ystävällisesti eilen toimitti. Entinenkin oli kyllä likimain uudenveroinen noin silmämäärällä arvioiden. Samalla putsasin ilmamäärämittarin; lautasen päällä sekä sen yläpuolella kumitorvessa olevassa verkossa oli jonkin verran öljyä; muuta outoa en havainnut. Samalla liottelin ISV:n lakkabensassa, kuten eräässä vanhassa topicissa neuvottiin. Saapi nähdä mikä noilla on vaikutus. Sen kokeilin, että kylmäkäynnistys ei juurikaan helpottunut. Nollakelissä sai startata useamman kerran, ennenkuin moottori suostui jäämään käyntiin.

Comment

Edellä tarinaa siitä, mitä olen havainnut tai tehnyt. Taas eilen illalla tankkasin ja kulutus oli ainakin likimain entisen suuruinen.
              Suosituksena edellä oli mm. tulppien vaihto. Mitkähän olisivat nyky-ymmärryksen mukaan sopivimmat tulpat? Ohjekirjassa on kyllä joitain suosituksia, mutta luulen, että 15 vuodessa tälläkin rintamalla on jonniinmoista kehitystä tapahtunut.
              Pitäisikö ISV:n luistin sulkeutua kokonaan? Katselin vekotinta ja poikittaisesta putkesta katsellessa näkyi pieni rako eli aukko ei ollut täysin suljettu, kun vempaimesta olivat sähköt pois. Kuuntelin eilen illalla tyjäkäynnillä käyvää moottoria lähinnä mahdollisten ilmavuotojen paikallistamiseksi ja ISV:sta kuului selvä suhina. (moottori oli käyntilämmin). Voisikos tuosta mahdollisesti karkaava ylimäääräinen ilma aiheuttaa lisääntyneen kulutuksen?

Comment

Mulla ollut A6 Avant 2.8 Quattro Aut. -96 viime vuoden joulukuun alusta lähtien, ja olen seurannut kulutusta hiukan hämmästellen.

Kulutus oli 12,3 l, kun ajokilometreistä puolet oli matka-ajoa ja toinen puoli kaupunkiajoa(Helsingissä).

Kulutus pelkällä kaupunkiajolla oli järkyttävän paljon eli 19,5 l.
                Manuaali lupailee kulutukseksi kaupunkiajossa 14,3 l.

Toiminassa en huomaa mitään vikaa, vetää, kulkee ja käy nätisti. Pyritään pitämään auto aina ennen lähtöä roikassa.

Katsastuksessa arvoiksi tuli:
                CO-pitoisuus 0.02/0.03
                HC-pitoisuus 37/60
                Lambda 1.00
                CO2-pitoisuus 15,2
                O2-pitoisuus 0.06/0.10

Comment

Kuten Porkkis jo neuvoi: Vaihda lambda, sillä voi olla uskomattoman suuri vaikutus.

Comment

OK, vaihdetaan se lambada pikapuolin; onko väliä ruuvataanko sinne "originaali" vaiko jokin "villi" haistelija?
                    Kysäisen tuota lähinnä siksi, että epäilen "alkuperäistäkin" jonkin alihankkijan valmisteeksi ja hinnassa on mukana pakkauslisä.

Comment

motonetista saa Boschin lamdoja hintaan jotain 110?. niitten joku oma on 59? Vaihtotyö on niin suuritöinen omassa autossa, että otin nuo Boschit, eivät tod.näk. ole huonommat kuin alkuperäiset. (elleivät jopa samat)

Comment

Nokka-akselin ajoituksen voisi myös tarkastaa, jos lambdan vaihtokaan ei auta. Searchilla löytynee ohjeet siihen.

Mun autolle tuntuu pensa myös maistuvan. Turha unelmoidakaan, että tehtaan ilmoittamiin kulutuslukemiin pääsisi. Polttoainetta menee aika tarkkaan 9,5-13l/100km ajotavan ja vuodenajan mukaan. Alle ysin tuolla ei tunnu pääsevän millään.

Comment

Lambda on jo moneen otteeseen mainittu ja kerran myös tuo jakopään ajoitus. Minulla oli kerran yksi 1.8 volkkari joka imi bensaa sutena ja syykin paljastui muistaakseni 3. sylinterin venttiilin vuodoksi.

Minun neuvoni lambdan lisäksi olisi että tarkista jakopään ajoitus ja sylinterien puristukset ilman öljyä ja öljyn kanssa (männän päälle annosteltuna).

Comment

Working...
                          X