Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Type 44 :n startti ei pyöritä moottoria

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Type 44 :n startti ei pyöritä moottoria

    Startatessa starttimoottori ei toisinaan lähdekkään pyörittämään moottoria, vaan pyörii "tyhjää". Solenoidi on vaidettu Motonetin uuteen solenoidiin, mutta se ei auttanut ongelmaan.

    Missä vika?

  • #2
    http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ghlight=bendix

    Comment


    • #3
      Startin sisältä on hyvin todennäköisesti haljennut muovinen hammaskehä. Tuohon sai joskus korjaussarjaakin, jossa on muoviosan lisäksi oli mm. hiilet. Ei ehkä kovin mielekästä korjata vanhaa starttia, mutta kerta olet jo solenoidin vaihtanut.

      Löytyi kuva lähes samanlaisesta Boschin startista, joka ehkä selventää startin rakennetta:
      http://www.mjauto.cz/newdocs/bosch/DILY_starter.jpg

      Comment


        #4
        Bendex särki/jumittaa.

        Comment


        • #5
          Ei kai tuossa startissa ole varsinaista Bendix:iä, vaan solenoidi vetää vivun välityksellä tuon pienen hammasrattaan vauhtipyörän kehälle. Juuri kuten kuvassakin on.

          Vai olenko ymmärtänyt väärin?

          Motonet:ssä näyttäisi olevan kaksi korjauspakettia:
          100 2,0/5-syl 83--90 Bosch Korjaussarja. . . . . . . . . . 11-8903 19.50
          100 2,0/5-syl 83--90 Bosch Planeettaratas. . . . . . . . . 11-8952 33.50

          Täytynee taas ottaa se startti irti ja auki ja tutkia tuon planeettarattaan kunto.

          Comment


            #6
            Juu en kattonu kuvaa ollenkaan. On tuo vähän erillainen kuin mitä itse olen purkanut. Mut kuitenkin tuo hammasratas(bendex?) jumittaa jos startti pyörii tyhjää ja solenoidi vaihdettu.

            Comment


              #7
              Itsellä oli aikoinaan startin sisältä muovinen planeettapyörästö avattaessa tuhannen päreinä.

              Comment


              • #8
                http://http://en.wikipedia.org/wiki/Epicyclic_gearing

                Tuommoinen siellä on. Vain kehä on muovia ja hajoaa ensimmäisenä. Planeettaat tuskin on rikki.

                Bendixkin löytyy, mutta sen vaihtotarve ilmenee yleensä "parkaisuna" startissa.

                Ehkä tämä selvittää rakennetta paremmin:
                http://z.about.com/d/autorepair/1/0/T/A/42153059.gif

                Comment


                • #9
                  Juu, ei se startti mitenkään mitenkään "parkaise" eikä mitään muutakaan ihmeellistä ääntä kuulu. Startti pyörii mutta moottori ei.

                  Yleensä ei ole mitään ongelmaa, mutta joskus joutuu starttaamaan yli kymmenenkin kertaa, jotta itse moottorikin pyörii. Toisinaan käy siten, että moottori lähtee pyörimään normaalisti, mutta sitten se laukeaa pois ja vain pelkkä startti pyörii.

                  Comment


                    #10
                    Noin tekee juuri, kun ne muovirattaat on rikki. Uusi vaihto-osa tilalle, niin loppuu murheet kertaheitolla pitkäksi aikaa.

                    Comment


                    • #11
                      Purin laturin. Muovisella kehällä olevat hammasrattat olivat ehjät, mutta muovinen kehä oli hiukan halki. Epäilin että kehä pääsisi leviämään sen verran, että hammarattaat pääsevät pyörimään tyhjää.

                      Hain Motonetstä korjaussarjan, jossa oli tuo muovinen kehä ja vaihdoin sen.
                      Lopputulos oli se, että vika ei hävinnyt mihinkään! Starttti pyörii vieläkin tyhjää, ja laukeaa pois jos sattuu lähtemään pyörittämään moottoria.

                      Comment


                      • #12
                        Ettei vaan olisi vauhtipyörältä hammaskehän hampaat kulunut??

                        Comment


                        • #13
                          Omassani testasin startin irrallaan käynnistyskaapeleilla.
                          Ensin starttimoottorille suora virta ja vauhdissa 50:lle heräte, jolloin vasta solenoidi veti.
                          Solenoidin liike oli "puhdas", mitään takkuiluja ei ollut havaittavissa.
                          Moottori pyöri myös nätisti ilman rutinoita.

                          Tuo mun startti oli ehjä, joten en osaa sanoa, miltä viallisen startin pitäisi kuulostaa, mutta kannattaisi ehkä kokeilla irrallaan sitä vielä, jos solenoidin vetämisessä olisi jotain poikkeavaa.

                          Tulisi mieleen, että pitokäämissä häikkää, jos se vika startista johtuu.
                          Sen pystyy mittaamaankin muistaakseni solenoidi irrallaan (50/30/C-johto irti riittää) 50:n ja maan väliltä (korjatkaa, jos?). Sen pitokäämin pitäisi kuluttaa jotain 10-15A, eli ohmeissa mittaustulos olisi noin 1ohm. luokkaa...?

                          Comment


                          • #14
                            Startti taas vaiheeksi irti. Hampaat vauhtipyörän hammaskehällä näyttivät ihan hyviltä. Kynnellä kokeillen hampaissa tunsi pienen pykälän, mutta en usko että niin pienellä pykälällä on mitään merkitystä.

                            Kokeilen ehkä vielä vaihtaa korjaussarjan mukana tuleet laakerit. Jos sekään ei auta, niin heitän varmaankin pyyhkeen kehään ja haen vaihtostartin.

                            Comment

                            Working...
                            X