Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

audi 100 2.0 -87 joutokäynnintasaaja (ISV)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • audi 100 2.0 -87 joutokäynnintasaaja (ISV)

    Eli tietoa tarvisin tästä joutokäynnintasaajasta(lisäilmaluisti,tyhjäkäyntim oottori,apuilmaventtiili,millä nimellä kukakin sen tuntee)tietoa.viime syksynä audiin tuli käynnistymis- ja tyhjäkäyntiongelmia ja sillon hain romikselta toisen tasaajan ja 25000km takana sen jälkeen ja nyt alkoi uudestaan samat viat.eli lähinnä kiinnostais:
    -voiko sitä jotenkin korjata?
    -mikä sitä ohjaa?
    -miten se toimii,suoralla sähköllä vai jollain sähkölämmitteisellä kaksoismetallilla?
    -onko jossain sivuilla kyseisen mekaaniseen ruiskuun jotain ohjekirjoja?
    -mistä saa halvimmalla uuden jos tarvii ostaa?

    Kiitos jo etukäteen!
    Viimeksi muokannut jtlukkari; 10.9.2007, 08:07. Perustelu: lisätty avainsana otsikkoon

  • #2
    Kokeile hakua hakusanalla ISV. Pitäisi löytyä ainakin puhdistusohjeet ja on siitä ohjauksestakin ollut aiemmin juttua.

    Comment


      #3
      - Erittäin harvoin hajoaa lopullisesti. Kunnollinen liotuspuhdistus auttaa.
      - Sitä ohjaa ratin alla oleva iso leveä rele.
      - Solenoidi, jota ohjataan käsittääkseni pulssisuhteella.
      - Linkkejä K-jetronic -sivuille: http://cuatrokoop.audi-quattro.org/CIS_Links.htm
      - Jostain käytettynä. Purkamoilta tai yksityisiltä.

      Ja haulla löytyy paljon, paljon lisää.

      Comment


      • #4
        aivan,hakusanalla isv löytykin aika paljon juttua samankaltaisista vioista.ihan tuttua mulle just että tyhjäkäynti käy alhaalla ja sammuilee ym.

        eikös auton pitäisi sammua kun ottaa johdot isv:n päästä irti?mulla ei sammunut kun kokeilin,silloin kun se suostui käymään tyhjäkäyntiä..

        onko joku kokeillu sitä ultraäänipesua?työpaikalla on vissiin sellanen pesuri,vinkkejä?

        Comment


        • #5
          Tärpättiin tms. pariksi yöksi, huljuttele välillä.

          Comment


            #6
            Jep, kaiken järjen mukaan auton pitäisi sammua, kun nykäisee ISV:n johdon irti, koska venttiili sulkeutuu ja kone ei saa enää happea.

            Nyt se on jumissa aukiasennossa.

            Comment


            • #7
              ISV ei ole ihan kokonaan kiinni, vaikka se on lepoasennossa. Venttiili avautuu kokonaan, kun siihen ohjataan jännite.

              Comment


                #8
                Jostain luin, että 9V patterilla kun laittaa jännitettä ja koittaa puhaltaa läpi, pitäisi olla tukossa.

                Comment


                • #9
                  Justiinsa tuossa pöydällä testasin reguloidulla virtalähteellä Audi 100:n ISV:tä osa #034 133 455B. Ainakin tämä yksilö on n. puoli milliä auki lepoasennossa ja 7V jännitteellä täysin auki. Lepoasennolle on trimmiruuvi.
                  Aikanaan ihmettelin, että onko ISV rikki, kun laskee läpi levossa, mutta kun toinenkin samanlainen oli yhtä paljon raollaan, oli pakko uskoa.
                  e: pihalta irrotin -85 mallista osa##034 133 455F ja se oli levossa kokonaan kiinni ja jännitteellä auki. Kun piuhan irrotti, tyhjäkäynti laski, eikä palannut, vaikka piuhan kiinnitti takaisin. Piti buutata kone.
                  Saman tekee esim. UrS4.
                  Viimeksi muokannut jtlukkari; 9.9.2007, 18:13.

                  Comment


                    #10
                    Typ44:ssä ainakin ISV putoaa todella kokonaan pelistä pois, mikäli piuhan nappaa irti. Pitää aina käyttää kone ja virrat sammuksissa ennen kuin palaa toimintaan.

                    Comment


                    • #11
                      ok,täytyy kokeilla ja ajattelin samalla ottaa boksin irti ja tsekata onko hapettumaa liittimissä ihan varmuuden vuoksi.

                      Sitten olis toinenkin pikku vika,eli nykii jonkun verran tasakaasulla kun ei ole veto päällä esim.95km/h vitosella tai 80km/h nelosella.onko ideoita?

                      Ittellä tuli mieleen että meneeköhän se liian laihalle noissa tilanteissa,veto päällä menee oikein hyvin eikä nyi eikä pätki,eikä se vaikuta sytkävialta vaan just bensapuolelta.

                      Comment


                        #12
                        Alipaineletkujen vuotoja?

                        Voin sanoa täysin varmaksi, että ISV:n boksin liitin ei ole hapettunut. Ei voi hapettua, ellei ole käyttänyt autoaan järven pohjassa. Itse boksikaan harvemmin hajoaa.

                        Comment


                        • #13
                          ei siellä kyllä semmosia ole..jostain luin että ilmamäärämittarit takkuilee kanssa vissiin,onko perää?

                          Comment


                            #14
                            Jos takkuilee, tekee kyllä paljon pahempia vikoja.

                            Comment


                            • #15
                              Sitten kun noita letkuja alkaa käydä läpi, niin ne ohkaiset kannattaa vaihtaa samoin tein, ellei ole ihan viime kesänä vaihdettu. Letku ei paljoa maksa. Toinen (BTDT) vinkki on irrottaa kaikki huohotusjärjestelmän letkut ja pudistaa ne liuottimella, kaasutinspraylla, tärpätillä tjsp. ennen pakkasia. Viime syksynä ja talvellakin taistelin lötkön tyhjäkäyntiongelman kanssa, muistanette ne välimallin kelit, kun välillä oli hyvin kosteaa ja sitten pakasti.

                              ISV:n irrotin useamman kerran ja puhdistus auttoi hieman joka kerta ja sitten taas palattiin entiseen. Hieman ihmettelin sitä öljyn ja kondensoituneen veden muodostamaa vaahtoa. Lopulta irrottelin myös kaikki ISV:hen kytköksissä olevat osat ja puhdistin liuottimella. Sitä töhnää irtosi todella paljon, mutta sen jälkeen ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa tyhjäkäynnin kanssa, ei edes mietoja kelejä seuranneella pakkaskaudella.

                              Jos järjestelmässä on kosteutta, se tiivistyy vedeksi ja vesi jäätyy ISV:hen, jolloin sitä pitää kuivata esim hiustenkuivaajalla, mikä on vain ensiapua.

                              Comment


                              • #16
                                mulla kans kerää kyllä sitä tahnaa ainakin ilmanputsariin mihin huohotin tulee ja aika reippaita läjiä.täytyy puhdistaa järjestelmä.edellisestä kerrasta on se vuosi.

                                Comment


                                • #17
                                  no niin, käytin ISV:n ultraäänipesurissa nesteenä isopropanoli ja nyt toimii!!Ja aiemmin kertomani nykiminen tasakaasulla myös loppui.Päättelin että olisikohan nykiminen johtunut jumittavasta ISV:stä joka mahdollisesti koitti sulkea/avata pintakaasulla?

                                  Pääasia että vehkeet pelittää taas, omat ja auton... =)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Se on useampaankin kertaan tällä foorumilla todettu, että pikeentynyt ISV ei ihan hetken liottelulla puhdistu. Kuulostaa oudolta, että ISV vaikuttaisi koneen käytökseen kierroksillakin, sillä venttiilin tehtävänähän on ohjata moottorin tarvittavan ilman määrää kaasuläpän ohi, kun läppä tyhjäkäynnillä kiinni.

                                    Comment


                                    • #19
                                      niinhän se tuntuu..Mutta mullakin se teki sitä että ISV jäi auki vaikka otin johdot irti = auki myös kaasuläpän ollessa auki = mahdollisesti yritti sulkea sitä ajossa = nykimistä. tietysti tämä on spekulaatiota kokonaan.

                                      Comment


                                        #20
                                        En uskoisi, että ainakaan kaasuläppä täysin auki ISV vaikuttaisi mitenkään menoon. On aivan yksi ja sama onko se sormen paksuinen ilmakanava auki vai kiinni, kun kaasuläppä on täysin auki. Jos vaikuttaisi menoon, sehän tarkoittaisi sitä, että kaasuläppä on aivan auttamattomasti liian pieni.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Aiemminkin on ollut juttua aiheesta, eli meillä aaltoili (kiihdytti/jarrutti) toinen Audi tasakaasulla ja kun ISV:een sähköpistokkeen irroitti, niin vaeltelu loppui. Tuolla pistokkeen irroittamisella ja koeajolla paikallistettiin vika ISV:hen.

                                          Sitten vaihdettiin ISV:eet Audeista ristiin, niin molemmat toimi sen jälkeen normaalisti.
                                          Kylmänä olen huomannut, että pientä nypytystä on havaittavissa moottorijarrutuksessa, tuossa "viallisessa" ISV:ssä, kun kaasuläppä on melkein kiinni, mutta tuota se on yleensä tehnyt vain pidemmän seisomisen jälkeen ja siis vain kylmänä.

                                          Comment


                                            #22
                                            Täällä myös ristiinvaihto auttoi käyntihäiriöihin. 100:nen otti kierroksia jatkuvasti itsekseen, 200:nen toimi ok. ISV:t ristiin, ja molemmat toimivat hienosti. Tai no 200:nen laskee vaihdettaessa kierrokset hieman viiveellä, mutta en mene sanomaan ettei tehnyt tuota jo aiemminkin.

                                            Mielestäni erittäin mielenkiintoinen ilmiö tuo ristiinvaihdolla korjaantuminen. Ei voi käsittää.

                                            Comment


                                            • #23
                                              ISV on kohtalaisen herkkä sähkömekaaninen laite, jossa on pienehköt toleranssit. Typ44 ISV on levossa täysin kiinni, tyhjäkäynnillä se avautuu pulssiohjauksella hieman, jotta tyhjäkäynti olisi mahdollista. Kun sähköt irrottaa venttiilistä, kierrokset notkahtavat, mutta kone ei välttämättä sammu. Kone saa siis ilmaa vain kaasuläpän kautta, koska ISV ei fuskaa. Kannattaa varmaan tutkia miten tiivis se läppä oikeasti on ja että läpän ohjaama mikrokytkin on kunnossa.
                                              Esim. C4:ssä venttiili on hieman auki levossa ja säätö venttiilin lepoasennolle, millä on varmaan merkitystä tyhjäkäyntiin.

                                              Comment


                                              • #24
                                                mulla on audi 80 2.0e missähän kohalla se ISV sijaitsee. yleensä tyhjäkäynnillä on tuossa 850-900 kierroksen tuntumassa mutta välillä vaihtelee 1000 ja vähän yli kierrokset.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X