Pari viikkoa olen nyt ajellut "uudella" -00 A6 2.5 BiT quattrollani. Lastutettu on, kuulemma ABT:n lastu, 29x hv. Kerroin lastusta sen takia että se vaikuttanee kysymääni asiaan. En tiedä onko minulla ongelma, kertokaa te. :)
Kiihdytettäessä hiukan pintakaasua suuremmalla teholla (luulisin että kakkonen tai kolmonen on pesässä tuossa vaiheessa) tapahtuu seuraavaa: Moottorin kierrokset tippuvat vähän yli 3000 kierroksen jälkeen muutama sata kierrosta alaspäin. Ei äkisti vaan automaattimaisesti luistaen ja alkavat sitten nousta taas uudelleen. Moottorin äänestä kuulostaa vähän siltä, kuin olisi löysännyt kaasua hetkeksi ja painanut heti uudelleen. Kiihtyvyyden osalta tuntuu siltä, että tuon pudotuksen jälkeen auto lähtee vetämään tehokkaammin, eli ikäänkuin se ensimmäinen kierrosten nousu olisi ollut osittain luiston syytä.
Jotain muitakin erikoisia juttuja laatikko tekee, mutta periaatteessa mikään ei tunnu varsinaiselta vialta. Johtuuko vain lastusta tai luonnollisesta kulumisesta ja iästä? (Ajettu 155tkm)
Lisää esimerkkejä:
Yksi juttu on vaihdon hitaus: Kun kiihdyttää täysillä sellaiseen 70km/h nopeuteen ja sitten nostaa kaasua tasatakseen nopeuden tuohon, niin kierrokset jäävät tosi pitkäksi aikaa ylös 3500:n päälle. Siinä ehtii melkein 10:een laskea odotellessa että laatikko alkaa latoa isompaa. Sitten kun se sen tekee niin se heittääkin peräjälkeen pari pykälää isommalle. Periaatteessa tuo voisi olla tarkoituskin, eli että auto "ajattelee" että kuski haluaa ajaa urheilullisesti tai jotain... Se on vaan kummallista.
Toinen juttu oli täyskiihdytys moottoritielle. Laatikko päästi kierrokset (vaimo kertoi) 7000:een, mikä minusta on jo hälyttävän paljon. Onko laatikko liian hidas tai jotain? Uskaltaako sillä edes kiihdytellä kunnolla hajottamatta moottoria. Vai pitääkö käyttää manuaaliasentoa noissa tilanteissa kaiken varalta.
Tällaisia olen pannut merkille. Kertokaa jos joku juttu viittaa johonkin alkavaan tai piilevään vikaan niin siitä voisi ehkä neuvotella vielä myyjäliikkeen kanssa. Toisaalta jos lastutettu BT yksinkertaisesti toimii noin, niin sitten sen kanssa pitää vaan tulla toimeen. Ei sillä että esim tuo luistaminen haittaisi ajoa, mutta vähän tulee pelko persiiseen jos se on epänormaalia...
Kiihdytettäessä hiukan pintakaasua suuremmalla teholla (luulisin että kakkonen tai kolmonen on pesässä tuossa vaiheessa) tapahtuu seuraavaa: Moottorin kierrokset tippuvat vähän yli 3000 kierroksen jälkeen muutama sata kierrosta alaspäin. Ei äkisti vaan automaattimaisesti luistaen ja alkavat sitten nousta taas uudelleen. Moottorin äänestä kuulostaa vähän siltä, kuin olisi löysännyt kaasua hetkeksi ja painanut heti uudelleen. Kiihtyvyyden osalta tuntuu siltä, että tuon pudotuksen jälkeen auto lähtee vetämään tehokkaammin, eli ikäänkuin se ensimmäinen kierrosten nousu olisi ollut osittain luiston syytä.
Jotain muitakin erikoisia juttuja laatikko tekee, mutta periaatteessa mikään ei tunnu varsinaiselta vialta. Johtuuko vain lastusta tai luonnollisesta kulumisesta ja iästä? (Ajettu 155tkm)
Lisää esimerkkejä:
Yksi juttu on vaihdon hitaus: Kun kiihdyttää täysillä sellaiseen 70km/h nopeuteen ja sitten nostaa kaasua tasatakseen nopeuden tuohon, niin kierrokset jäävät tosi pitkäksi aikaa ylös 3500:n päälle. Siinä ehtii melkein 10:een laskea odotellessa että laatikko alkaa latoa isompaa. Sitten kun se sen tekee niin se heittääkin peräjälkeen pari pykälää isommalle. Periaatteessa tuo voisi olla tarkoituskin, eli että auto "ajattelee" että kuski haluaa ajaa urheilullisesti tai jotain... Se on vaan kummallista.
Toinen juttu oli täyskiihdytys moottoritielle. Laatikko päästi kierrokset (vaimo kertoi) 7000:een, mikä minusta on jo hälyttävän paljon. Onko laatikko liian hidas tai jotain? Uskaltaako sillä edes kiihdytellä kunnolla hajottamatta moottoria. Vai pitääkö käyttää manuaaliasentoa noissa tilanteissa kaiken varalta.
Tällaisia olen pannut merkille. Kertokaa jos joku juttu viittaa johonkin alkavaan tai piilevään vikaan niin siitä voisi ehkä neuvotella vielä myyjäliikkeen kanssa. Toisaalta jos lastutettu BT yksinkertaisesti toimii noin, niin sitten sen kanssa pitää vaan tulla toimeen. Ei sillä että esim tuo luistaminen haittaisi ajoa, mutta vähän tulee pelko persiiseen jos se on epänormaalia...
Comment