Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pitäisikö huolestua Tiptronicista?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Pitäisikö huolestua Tiptronicista?

    Pari viikkoa olen nyt ajellut "uudella" -00 A6 2.5 BiT quattrollani. Lastutettu on, kuulemma ABT:n lastu, 29x hv. Kerroin lastusta sen takia että se vaikuttanee kysymääni asiaan. En tiedä onko minulla ongelma, kertokaa te. :)

    Kiihdytettäessä hiukan pintakaasua suuremmalla teholla (luulisin että kakkonen tai kolmonen on pesässä tuossa vaiheessa) tapahtuu seuraavaa: Moottorin kierrokset tippuvat vähän yli 3000 kierroksen jälkeen muutama sata kierrosta alaspäin. Ei äkisti vaan automaattimaisesti luistaen ja alkavat sitten nousta taas uudelleen. Moottorin äänestä kuulostaa vähän siltä, kuin olisi löysännyt kaasua hetkeksi ja painanut heti uudelleen. Kiihtyvyyden osalta tuntuu siltä, että tuon pudotuksen jälkeen auto lähtee vetämään tehokkaammin, eli ikäänkuin se ensimmäinen kierrosten nousu olisi ollut osittain luiston syytä.

    Jotain muitakin erikoisia juttuja laatikko tekee, mutta periaatteessa mikään ei tunnu varsinaiselta vialta. Johtuuko vain lastusta tai luonnollisesta kulumisesta ja iästä? (Ajettu 155tkm)

    Lisää esimerkkejä:
    Yksi juttu on vaihdon hitaus: Kun kiihdyttää täysillä sellaiseen 70km/h nopeuteen ja sitten nostaa kaasua tasatakseen nopeuden tuohon, niin kierrokset jäävät tosi pitkäksi aikaa ylös 3500:n päälle. Siinä ehtii melkein 10:een laskea odotellessa että laatikko alkaa latoa isompaa. Sitten kun se sen tekee niin se heittääkin peräjälkeen pari pykälää isommalle. Periaatteessa tuo voisi olla tarkoituskin, eli että auto "ajattelee" että kuski haluaa ajaa urheilullisesti tai jotain... Se on vaan kummallista.

    Toinen juttu oli täyskiihdytys moottoritielle. Laatikko päästi kierrokset (vaimo kertoi) 7000:een, mikä minusta on jo hälyttävän paljon. Onko laatikko liian hidas tai jotain? Uskaltaako sillä edes kiihdytellä kunnolla hajottamatta moottoria. Vai pitääkö käyttää manuaaliasentoa noissa tilanteissa kaiken varalta.

    Tällaisia olen pannut merkille. Kertokaa jos joku juttu viittaa johonkin alkavaan tai piilevään vikaan niin siitä voisi ehkä neuvotella vielä myyjäliikkeen kanssa. Toisaalta jos lastutettu BT yksinkertaisesti toimii noin, niin sitten sen kanssa pitää vaan tulla toimeen. Ei sillä että esim tuo luistaminen haittaisi ajoa, mutta vähän tulee pelko persiiseen jos se on epänormaalia...
    Viimeksi muokannut okkim; 7.9.2007, 08:27. Perustelu: Korjasin sotkut

  • #2
    sori tuo sotku, korjaan sen illalla, nyt kiire

    Comment


    • #3
      Ainakin omassa tipissäni loota ikään kuin luistattaa siinä 3000rpm paikkeilla kun kiihdyttelee puolikaasulla, nopeuttaa kiihdytystä kun pitää kierrokset väännön huippulueella. Eli pitää kierrokset paikallaan, mutta nopeus kasvaa kunnes lukitsee vaihteen.
      Ja ymmärtääkseni lastun asennus nostaa koneen kierrosrajoittimen about 7200rpm paikkeille, mikäli lootakin on lastutettu, tuskin se juuri sitä aiemmin vaihtaa täyskiihdytyksellä. (Mutua)

      Ja ainahan voit nollata lootan Vag-Comilla ja opettaa talon tavoille ;)

      Comment


      • #4
        ja ainahan voit nollata lootan Vag-Comilla ja opettaa talon tavoille ;)
        Tuoko tosiaan on mahdollista? Ja onnistuu samalla tavalla Multiin kuin Tippiinkin? - Kukas ehtii ensimmäisenä ilmoittautua vapaaehtoiseksi oman Multitroniccini säätäjäksi? Olen nimittäin lopen kyllästynyt sen alikierroksilla jurnutukseen. Ja ajattelen, ettei S-moodin pitäisi olla välttämättömyys normaaliajossa, kuten nyt tuppaa olemaan.
        - Uskaltaako tuohon kajota takuuaikana? 13 tkm mittarissa ja autolla ikää vajaat puoli vuotta.

        Comment


        • #5
          ]Kiihdytettäessä hiukan pintakaasua suuremmalla teholla (luulisin että kakkonen tai kolmonen on pesässä tuossa vaiheessa) tapahtuu seuraavaa: Moottorin kierrokset tippuvat vähän yli 3000 kierroksen jälkeen muutama sata kierrosta alaspäin. Ei äkisti vaan automaattimaisesti luistaen ja alkavat sitten nousta taas uudelleen. Moottorin äänestä kuulostaa vähän siltä, kuin olisi löysännyt kaasua hetkeksi ja painanut heti uudelleen. Kiihtyvyyden osalta tuntuu siltä, että tuon pudotuksen jälkeen auto lähtee vetämään tehokkaammin, eli ikäänkuin se ensimmäinen kierrosten nousu olisi ollut osittain luiston syytä.
          Tää on ihan normaalia. Silloin on kakkonen pesässä ja turbiinilukko siellä vaan nytkäyttää.

          Muista en osaa oikein sanoa mutta arvelisin tuon 7000:ssa vaihdon johtuvan lastusta, on saatettu laatikon softaakin muokata.

          Tuo viive vaihtamisessa kaasun hölläämisen jälkeen ei ole normaalia mutta mistä sitäkin taas tietää jos sitä laatikon softaa on käplätty ja kuuluu asiaan.

          Eli kun ei tiedä mitä kaikkea lastu on tuonut tullessaan, niin vähän vaikea sanoa.
          Jos aski ei nypi vaihdoissa tai eri ajoalueita valittaessa, ei luista ja toimii muutenkin loogisesti, niin mun mielestä kunnossa.
          Paljon tietty auttaisi vertailu toiseen tippiautoon ihan ajamalla, vaikka se toinen oliskin vakio.

          Comment


          • #6
            Suositan testaamaan laatikkoa myös sportti moodissa (VAG-COM:lla onnistuu muutos), itse jätin omassa autossa sen päälle, kun miellyttävämpi ajella, kuin tehdasasetus.

            Comment


              #7
              Jos laatikko on lähellä sporttipäätä (siis oppiva asetus) niin kierrokset kyllä jää "keskeytetyn" kiihdytyksen jälkeen yllättäväkin pitkäksi aikaa korkealle. Mutta heti kun ohjelmat menee "pappa" -päähän niin ei tuollaisesta odottelusta ole puhettakaan.

              Ja lastutus varmasti tekee vielä pienen poikkeuksen normaaleihin asetuksiin. Luulisin että on vedetty enemmän sporttiseen suuntaan.

              Comment


              • #8
                Joops, itsellänikin "keskeytetyn kiihdytyksen" jälkeen jää hyvinkin pitkäksi aikaa pienelle vaihteelle odottelemaan, josko taas mentäisiin. Kaasun hölläys ja rauhallinen takaisinpainallus yleensä auttaa vaihtamaan isompaan.

                Comment


                • #9
                  Ihan normaalilta kuulostaa.

                  Häkli; kerrotko lisää, miten sen laatikon saa jätettyä sporttimoodiin vag-comilla? Kiinnostaisi kovasti!

                  Comment


                  • #10
                    Tosta voi lukea tipin koodauksesta:
                    http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...t=sport+coding
                    Ite ei loppuviimeks tykätty tosta pakotetusta sporttimoodista. Tollasessa 2.4 koneessa se vempoi ainakin koko aika vaihteiden kanssa.

                    Comment


                    • #11
                      Kiitoksia kaikille (ja Okkimille myös sotkujen korjaamisesta). Tuo helpotti oloa huomattavasti, eli tuntuu että sittenkin kaikki kunnossa. Jee! :D

                      ps. Ei liity vaihteistoon, mutta on muuten aika tautinen ohituskiihtyvyys verrattuna entiseen 2.4:ään. Ennen kun kiihdytti 80:n alueella käytännössä koko ohituksen ajan niin nyt kun tekee saman niin on 150 lasissa ohituksen lopussa. Ei olisi ikinä uskonut että joskus pitää opetella ohittamaan pintakaasulla. :P Ja se turbo-kutosen ääni on musiikkia korville... :)

                      Comment


                        #12
                        Ennen kun kiihdytti 80:n alueella käytännössä koko ohituksen ajan niin nyt kun tekee saman niin on 150 lasissa ohituksen lopussa.
                        Mie taas oon huomannu että melkein autolla kuin autolla pääsee tuohon (rekkaa ohittaessa). 1.6 pääsee samaan loppunopeuteen kuin 1.8T tai TFSI. Tehokkaammilla vaan ohitusmatka ja -aika lyhyemmät.

                        Comment

                        Working...
                        X