Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mikä tämä on? Vastaus: joutokäynnintasaaja (ISV)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Mikä tämä on? Vastaus: joutokäynnintasaaja (ISV)

    Eli kysymys liittyy tuohon vetopois/rynkytys kylmänä ongelmaan. Onko tämä se ISV? Siihen menee kaksi letkua + tuo sähköpiuha. Toinen kiemurtelee jonnekkin haitarikumin alapuolelle, toisesta ei saa selvää näin päällisin puolin.

    Viimeksi muokannut jtlukkari; 10.9.2007, 08:10. Perustelu: lisätty avainsanat otsikkoon

  • #2
    On se ISV. Vaikuttaa vain tyhjäkäyntiin, ei aiheuta vetojen puutumista.

    Comment


      #3
      Mutta sillon kun vedot puutuu, niin tyhjäkäyntikin ontuu. Nykyään myös jos lämmin moottori on seisoksissa 15 min ja lähtee ajamaan niin tyhjäkäynti on rynkyttävä ja veto poissa, tosin vain hetken aikaa.
      Onko tuo huollettavissa ja miten? Jos kumminkin vilkaseis sitä.

      Comment


        #4
        ISV:hän on sähkötoiminen "kaasuläppä", joka päästää ilmaa varsinaisen kaasuläpän ohitse eli se ns. painaa kaasua tarvittaessa. Ei voi aiheuttaa vedon nykimistä.

        Comment


          #5
          Ok. Uskottavahan se on.
          Aikamoinen ongelma tämä. Monella samanlainen vika, mutta kukaan ei ole tainnut saada vikaa korjattua. Ei ainakaan ole kertonut.

          Comment


            #6
            Ainakaan haittaa ei voi olla siitä, että nappasee laitteen irti ja puhdistaa rasvanpoistajalla (jarrukliineri). Puhistuksen aikana voi lisäksi antaa huoletta 12V, jotta saa laitoksen mekaniikan liikkumaan.
            On kuulemma auttanut monella tyhjäkäyntiongelmiin.
            Kannattaa myös tarkastaa imuvuodot - kylmänä kone tarvitsee tietty enemmän ilmaa.

            Comment


              #7
              Huoletta ja huoletta. Jostain mielestäni luin, että ainakin typ44:ssä ISV toimii käsittääkseni max. 9V:llä.

              Comment


                #8
                Sitä ajetaan portaattomasti PWM:llä (pulssileveysmodulaatiolla), joten jos yleismittarilla mitataan voi 12V kanttiaalto näyttää 9 voltilta yleismittarin numeronäytöllä.

                Comment


                  #9
                  Juu, PWM:llähän sitä ohjataan. Se oli sitten varmaan niin, että halutessa pystyi testaamaan 9V patterilla.

                  Comment


                  • #10
                    Pikeentynyt ISV voi vaatia pitkällisenkin liotuksen. Harvemmin nuo taitavat sähköisesti rikki olla.
                    Monesti varoitellaan akkujännitteen antamisesta tuollaiselle venttiilille. Audin ISV on täysin auki noin 7V jännitteellä.

                    Comment


                      #11
                      Itsekin otin varmanpäälle ja räpsyttelin sitä RC-auton akulla, niin ei ollut kuin 7,2V.

                      Comment


                        #12
                        Akulta saa kyllä kieltämättä sellaisia virtalukemia, että voi kärähtää ensin käämi ja sitten akku.

                        Comment


                          #13
                          En ole ruvennut rassaamaan tuota kun ongelmani ei varsinaisesti ole tyhjäkäynnissä.

                          Voisikohan tämä vika johtua lämpö anturista. Esim talvella kun käyttää lohkolämmitintä, niin tätä rynkytystä ei ilmene. Kylmällä koneella jos lähtee heti ajamaan niin auto rupeaa toimimaan aina samassa kohtaa eli noin 1km ajon jälkeen tai muuataman minuutin tyhjäkäynnin jälkeen. Tämä siirtymävaihe on se tuskallisin, silloin tyhjäkäyntikin on mahdotonta rynkyttämistä ja kaasu pedaalia joutuu pumppaamaan jos meinaa päästä risteyksestä liikkeelle. Eli kun vesi rupeaa lämpeämään, niin auto rupeaa toimimaan.

                          Comment


                            #14
                            No kyllähän tuo lämpöanturi sopisi diagnoosiin.

                            Comment


                              #15
                              Rupeaakohan nyt polttamaan?
                              Motonetistä katsoin lämpötila-anturia ja siitä sanottiin seuraavaa, "i" Bosch-lämpöaikakytkin --87 jos 0280130214 ("ryyppy").
                              Onko tämä se iso motikka joka on liitin alaspäin ylävesiletkussa lähellä lohkoa?

                              Tuolla, http://www.ffp-motorsport.com/tuning/k-jetronic.php sanottiin että " 9. Kylmäkäynnistyssuutin - Tätä ohjaa lämpöaikakytkin, joka antaa suuttimelle virran vain moottorin ollessa kylmä (alle 30 asteinen) ja silloinkin vain määräajan".

                              Vaikuttaa melko kalliilta osalta, mutta oireiden perusteella nyt vois tärpätä.

                              Comment


                                #16
                                Tuo lämpöaikakytkin ei tosiaan käytä muuta kuin tuota ryyppysuutinta vähän aikaa käynnistyksen yhteydessä. Tais maksimi ajat olla 8-12 sekunnin luokkaa.
                                Eli tuskin tuon vaihtamisella korjaantuu ongelmat.

                                Comment


                                  #17
                                  Niinpä taitaakin olla. Jippii.
                                  Mikä on "se", joka säätää /rikastaa seoksia, kunnes moottori rupeaa hiukan lämpeämään?
                                  Ajallisesti n.vajaa 5min tyhjäkäynnillä, tai n.1km ajoa ja rupeaa toimimaan. Näistä edellämainittujen aikojen puolessa välissä alkaa ne varsinaiset ongelmat ja kuin veitsellä leikaten auto ,rupeaa toimimaan normaalisti. Vaikea selittää.

                                  Comment


                                    #18
                                    K-jetissä ohjauspaineensäädin. KE-jetissä ecu.
                                    Koneen tyyppi vois helpottaa arpomista.

                                    Comment


                                      #19
                                      [LEFT]Erottaako nämä k ja ke:n jotenkin päällisin puolin? Onko tuntomerkkejä vai selviääkös tuo lohkon numerosarjan perusteella?
                                      [/LEFT]

                                      Comment


                                        #20
                                        Ke:ssä menee sähkötöpseli määränjakajan kylkeen, kun taas k-jetissä ei mene.
                                        Myös ke-jetin määränjakaja taitaa olla alumiinia tai ainakin sen värinen, kun k-jetissä rautaa/mustan värinen.
                                        Selviää myös niistä lohkoon stanssatusta moottorikoodista.

                                        Comment


                                          #21
                                          Jakaja on alumiininen ja sähköt tais mennä myös siihen.

                                          Lohkossa lukee 034 103 021.
                                          Kannessa 034 103 373p ja z-4-5-3 wwo.

                                          Comment


                                            #22
                                            Joo eli KE-jetti siinä taitaa olla.
                                            Taidan ottaa riskin ja vaihtaa tuon lämpötila-anturin. Jostakinhan sen ecun on saatava tietoa lämpötiloista. Nyt jos se antura kusettaa tuota ecua.

                                            Comment


                                              #23
                                              No tuo lämpöaikakytkin ei ohjaa ainakaan muuta kuin sitä ryyppysuutinta tai semmoisessa käsityksessä minä ainakin olen.
                                              Koneen tyyppi auttaisi. Eli löytyy lohkon kyljestä juuri kansitason alapuolelta 3 pytyn liepeiltä. Olisko tuo mahdollisesti PS kone?
                                              Tai esim. huoltokirjan tietotarrasta.

                                              Comment


                                                #24
                                                Tosiaan huolto vihkosessa kerrotaan että moottorin tyyppi on PS.
                                                Mutta mistä se ecu tietää millon moottori rupeaa lämpeämään? Vai pysyykö seokset koko ajan samana, olipa moottori kylmä tai kuuma.
                                                Siinä missä on tuo lämpöaikakytkin alapuolella on letkun yläpuolella pienempi 2-napainen anturi. Millä tavalla tämä liittyy asiaan? Vai onko tämä flektin anturi.
                                                En tarkoita että lämpöaikakytkin olisi rikki, mutta toimiiko se samalla normaalina lämpöanturina.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Lämpöanturit pitäisi löytyä keulasta vesipumpun yläpuolelta. Tuo lämpöaikakytkin ohjaa vain kylmäkäynnistystä.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Flektinanturi on syylärin alareunassa. Tuo toinen kaksinapainen voisi hyvinkin olla ecun anturi.
                                                    Mikäli Venäjän pojan sähkökaavioihin on luottaminen, niin tuolta ecun anturilta lähtevät johdot pitäisi olla: ruskea/punainen ja Musta/punainen.

                                                    http://www.lrdirect.com/image.php?productid=119830
                                                    Tässä vielä lämpöaikakytkimen kuva. Tämän ei siis pitäisi ohjata muuta kuin ryyppysuutinta.
                                                    Viimeksi muokannut Sleepy2; 12.9.2007, 12:17.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Löytyykö jostakin tuon anturin varaosa numeroa?
                                                      Ettei sekin ole vaan lämpömittarin anturi, tosin sen piuhat menee samaan nippuun johon lämpöaikakytkimenkin.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        034906161
                                                        Onkos tuossa monta anturia sitten ylävesiletkun lähdössä? Onko kannen takapäässä mitään lämpöanturia?

                                                        Nyppää tuosta johto irti ja katso lopettaako miittari näyttämästä.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ylävesiletkussa on vain tämä sininen anturi ja lämpöaikakytkin.
                                                          Lähteekö ecusta savut jos pyörittää/käynnistelee moottoria anturien piuhat irti?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Ei karkaa käyttövoima pois vaikka käyttelee ilman anturia.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X