Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Eli kysymys liittyy tuohon vetopois/rynkytys kylmänä ongelmaan. Onko tämä se ISV? Siihen menee kaksi letkua + tuo sähköpiuha. Toinen kiemurtelee jonnekkin haitarikumin alapuolelle, toisesta ei saa selvää näin päällisin puolin.
Viimeksi muokannut jtlukkari; 10.9.2007, 08:10.
Perustelu: lisätty avainsanat otsikkoon
Mutta sillon kun vedot puutuu, niin tyhjäkäyntikin ontuu. Nykyään myös jos lämmin moottori on seisoksissa 15 min ja lähtee ajamaan niin tyhjäkäynti on rynkyttävä ja veto poissa, tosin vain hetken aikaa.
Onko tuo huollettavissa ja miten? Jos kumminkin vilkaseis sitä.
ISV:hän on sähkötoiminen "kaasuläppä", joka päästää ilmaa varsinaisen kaasuläpän ohitse eli se ns. painaa kaasua tarvittaessa. Ei voi aiheuttaa vedon nykimistä.
Ok. Uskottavahan se on.
Aikamoinen ongelma tämä. Monella samanlainen vika, mutta kukaan ei ole tainnut saada vikaa korjattua. Ei ainakaan ole kertonut.
Ainakaan haittaa ei voi olla siitä, että nappasee laitteen irti ja puhdistaa rasvanpoistajalla (jarrukliineri). Puhistuksen aikana voi lisäksi antaa huoletta 12V, jotta saa laitoksen mekaniikan liikkumaan.
On kuulemma auttanut monella tyhjäkäyntiongelmiin.
Kannattaa myös tarkastaa imuvuodot - kylmänä kone tarvitsee tietty enemmän ilmaa.
Sitä ajetaan portaattomasti PWM:llä (pulssileveysmodulaatiolla), joten jos yleismittarilla mitataan voi 12V kanttiaalto näyttää 9 voltilta yleismittarin numeronäytöllä.
Pikeentynyt ISV voi vaatia pitkällisenkin liotuksen. Harvemmin nuo taitavat sähköisesti rikki olla.
Monesti varoitellaan akkujännitteen antamisesta tuollaiselle venttiilille. Audin ISV on täysin auki noin 7V jännitteellä.
En ole ruvennut rassaamaan tuota kun ongelmani ei varsinaisesti ole tyhjäkäynnissä.
Voisikohan tämä vika johtua lämpö anturista. Esim talvella kun käyttää lohkolämmitintä, niin tätä rynkytystä ei ilmene. Kylmällä koneella jos lähtee heti ajamaan niin auto rupeaa toimimaan aina samassa kohtaa eli noin 1km ajon jälkeen tai muuataman minuutin tyhjäkäynnin jälkeen. Tämä siirtymävaihe on se tuskallisin, silloin tyhjäkäyntikin on mahdotonta rynkyttämistä ja kaasu pedaalia joutuu pumppaamaan jos meinaa päästä risteyksestä liikkeelle. Eli kun vesi rupeaa lämpeämään, niin auto rupeaa toimimaan.
Rupeaakohan nyt polttamaan?
Motonetistä katsoin lämpötila-anturia ja siitä sanottiin seuraavaa, "i" Bosch-lämpöaikakytkin --87 jos 0280130214 ("ryyppy").
Onko tämä se iso motikka joka on liitin alaspäin ylävesiletkussa lähellä lohkoa?
Tuo lämpöaikakytkin ei tosiaan käytä muuta kuin tuota ryyppysuutinta vähän aikaa käynnistyksen yhteydessä. Tais maksimi ajat olla 8-12 sekunnin luokkaa.
Eli tuskin tuon vaihtamisella korjaantuu ongelmat.
Niinpä taitaakin olla. Jippii.
Mikä on "se", joka säätää /rikastaa seoksia, kunnes moottori rupeaa hiukan lämpeämään?
Ajallisesti n.vajaa 5min tyhjäkäynnillä, tai n.1km ajoa ja rupeaa toimimaan. Näistä edellämainittujen aikojen puolessa välissä alkaa ne varsinaiset ongelmat ja kuin veitsellä leikaten auto ,rupeaa toimimaan normaalisti. Vaikea selittää.
Ke:ssä menee sähkötöpseli määränjakajan kylkeen, kun taas k-jetissä ei mene.
Myös ke-jetin määränjakaja taitaa olla alumiinia tai ainakin sen värinen, kun k-jetissä rautaa/mustan värinen.
Selviää myös niistä lohkoon stanssatusta moottorikoodista.
Joo eli KE-jetti siinä taitaa olla.
Taidan ottaa riskin ja vaihtaa tuon lämpötila-anturin. Jostakinhan sen ecun on saatava tietoa lämpötiloista. Nyt jos se antura kusettaa tuota ecua.
No tuo lämpöaikakytkin ei ohjaa ainakaan muuta kuin sitä ryyppysuutinta tai semmoisessa käsityksessä minä ainakin olen.
Koneen tyyppi auttaisi. Eli löytyy lohkon kyljestä juuri kansitason alapuolelta 3 pytyn liepeiltä. Olisko tuo mahdollisesti PS kone?
Tai esim. huoltokirjan tietotarrasta.
Tosiaan huolto vihkosessa kerrotaan että moottorin tyyppi on PS.
Mutta mistä se ecu tietää millon moottori rupeaa lämpeämään? Vai pysyykö seokset koko ajan samana, olipa moottori kylmä tai kuuma.
Siinä missä on tuo lämpöaikakytkin alapuolella on letkun yläpuolella pienempi 2-napainen anturi. Millä tavalla tämä liittyy asiaan? Vai onko tämä flektin anturi.
En tarkoita että lämpöaikakytkin olisi rikki, mutta toimiiko se samalla normaalina lämpöanturina.
Flektinanturi on syylärin alareunassa. Tuo toinen kaksinapainen voisi hyvinkin olla ecun anturi.
Mikäli Venäjän pojan sähkökaavioihin on luottaminen, niin tuolta ecun anturilta lähtevät johdot pitäisi olla: ruskea/punainen ja Musta/punainen.
Löytyykö jostakin tuon anturin varaosa numeroa?
Ettei sekin ole vaan lämpömittarin anturi, tosin sen piuhat menee samaan nippuun johon lämpöaikakytkimenkin.
Comment