Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mikä tämä on? Vastaus: joutokäynnintasaaja (ISV)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Katsoin vielä varmuudeksi ETKAsta. PS-koneessa onlohkon takana kaksi anturia
    - lämpöaikakytkin siinä lohkon päätyyn ruuvattuna, ruskea 2-napainen liitin
    - syylärin jälkipyörityksen anturi, ei ruuvattuna lohkoon vaan mittaa konehuoneen lämpötilaa. Luultavasti venttiilikopan mutterin alle kiinnitetyssä telineessä, harmaa 2-napainen

    Keulassa on vesipumpun yläpuolella siinä ylävesiletkussa alapuolella nelinapainen "multivika-anturi", joka lähettää tiedon ECUlle, autocheckille ja mittarille. Multivika-anturi on saanut nimensä ominaisuudensa mukaan :)

    Putken yläpuolella voi olla kaksinapainen anturi, en tiedä mitä tekee.

    Tepolta pitäisi löytyä uusia multiantureita (huom. ei enään pilkkanimeä, koska ovat paranneltu malli). Osa 034 919 369C.

    Comment


      #32
      Jaaha. Luulin tuota multianturia lämpöaikakytkimeksi.
      Onko netissä paikka josta noita varaosanumeroita voi tsekkailla?
      Siinä multianturin kaverina on 0280 130 053 niminen antura.
      Ja jos menen varaosatiskille ja luettelen tuon 034 919 369C, niin myyjäkö lyö mulle oikean osan käteen?

      Comment


        #33
        Sähkökaavioiden mukaan eculle on oma kaksinapainen anturi.
        Multianturissa on kaksi "ylilämpökytkintä" ilmastoinnin ohjausyksikölle ja varoitusvalolle. Anturitieto menee vain mittaristolle.

        Comment


          #34
          Totta, niinhän se olikin. Se on sitten se siinä putken yläpuolella oleva anturi.

          Comment


            #35
            No se selviää kun ruuvaan tuon irti ja marssin varaosa tiskille.
            Siinä on tämmöinen numero sarja: 0280 130 053.

            Comment


              #36
              Ei tuota anturata näköjään joka varaosa hyllyltä haetakkaan.
              1-2 viikon toimitus ajalla ja hintaa ~40?.
              Marmoritiskillä eivät joutaneet vastaamaan.

              Comment


                #37
                Päätin ostaa hyvän ja halvan anturin, eli ostin AD varaosa putkasta tuommoisen tarvike anturin 13?.
                Tuolla uudella anturilla auto ei toiminut yhtään. Tyhjäkäynti vaelteli ja moottori rynkytti todella pahasti. Kaasun lisäys sammutti moottorin.

                Nyt kun on tuo halpa, niin ensiviikolla ostan sen hyvän.

                Comment


                  #38
                  Nyt on vaihdettu uusi lämpötunnistin ja samalla putsasin ISV:n.
                  Ei mitään vaikutusta, ainakaan parempaan suuntaan. Samat oireet jatkuu.

                  Lisäys. onko faktaa, että multianturi ei anna tietoja ecullekkin?
                  Viimeksi muokannut RH; 21.9.2007, 06:49.

                  Comment


                    #39
                    En siitä päätä pantiksi anna, mutta ei anna sähkökaavioiden mukaan.
                    http://www.autolib.diakom.ru/CARS2/
                    Ja täältä löytyy kaavioita.

                    Comment


                      #40
                      Onko tämä lämpöaikatunnistin? Sijaitsee moottorin takapuolella.
                      En tiedä liittyykö samaan ongelmaan, mutta kun lämmin moottori on seisaksissa vaikka 15min, niin veto puuttuu samallalailla kun kylmänäkin. Virkoaa tosin kun vähän poleksii kaasua.

                      Comment


                        #41
                        Lämpöaikakytkinhän se on.

                        Comment


                          #42
                          Miten Riku autosi käynnistyy "välilämpöisenä" ?

                          Comment


                            #43
                            Kylmänä lähtee kun vain avainta nykäisee.
                            Lämpimänä ja haaleana lähtee suunnilleen yhtä hyvin. Maksimissaan muutaman sekunnin starttauksella. Välilämpöisenä ilmenee myös tämä käyntihäiriö.

                            Tutkiskelin tuon lämpö/aikakytkimen toimintaa.
                            Kylmänä sen käret menee kiinni sähköisesti virtalukolta tulevalla virralla (vastuslanka lämmittää bimetalliliuskoja) , kun startataan ja ovat kiinni määrätyn ajan (8sek).
                            Lämpimänä käret pysyy auki jolloin rikastusta ei tapahdu käynnistettäessä.
                            Mutta.
                            Kun moottori on käynnistetty kylmänä ja tuo kytkin on toiminut sen 8sekunttia, niin meneekö käret taas kiinni kunnes moottorin lämpö ne taas erottaa?
                            Vois minun tapauksessa olla noin, että kone saa rikastusta kunnes on sen verran lämmin että kytkimen käret aukeaa. Menee mielenkiintoiseksi.
                            Viimeksi muokannut RH; 22.9.2007, 16:14.

                            Comment


                              #44
                              Nyt aamulla nappasin lämpöaikakytkimen piuhan irti ja lähdin kokeilemaan (kylmä moottori).
                              Auto käynnistyi yhtä hyvin kuin ennenkin, paitsi tyhjäkäynti oli melko korkealla.
                              Samalla tavalla rupesi veto puutumaan kun ennekin. Onko l/a-kytkin oikesti mykkä? Multianturin piuhan poistosta lämpömittari herkäsi toimimasta, ei muuta havaittavaa. Mitä kaikkea tuo multianturi ohjaa, kun siinä on 4-napainen liitin?
                              Kyllä se on kohta myönnettävä, että ei tätä kotikonstein kuntoon saa.

                              Comment


                                #45
                                Itsellä oli Pösössä samankaltianen ongelma... siinä oli mun muistaakseni L-jetronic Boschin monipisteruisku ja "hetken" taisteltuani paikkallistin vian... eli L-jetronicissa on ainakin ilmamäärämittari jossa on "portti" joka aukeaa tarvittavan ilmamäärän mukan. Portissa on kiinni ohjauselektroniikka joka toimii hiililiuskalla ja kuparilukupäällä. Hiilipinta oli niin kulunut että ECU ei saanut signaalia paljonko ilmaa koneeseen tulee, joten sekotti seokset täysin. Toimi jotenkuten tyhjäkäynnillä ja kun ei tarvittu paljoa kaasua, mutta kun tarvittiin vääntöä niin alkoi rynkyttää niin että tarvittiin niskatukea.

                                Korjaus ongelmaan oli "säätää" neulaa siten, että se otti lukeman kuluneen pinnan alapuolelta ja homma toimi... paremman korjauksen olisi tehnyt uusi osa, mutta satasen autoon en sellaista viitsinyt ostaa...

                                Tässä yksi ehdotus, mikäli autossa on vähääkään tuonnepäin oleva ruisku...

                                Comment


                                  #46
                                  Ei taida olla tässä vanhuksessa tuommoista. Sinun autossa ilmeni tuo vika varmaan koko ajan.
                                  Minun tapauksessa tuo puutuminen ilmenee vain tietyssä lämpötilassa. Kylmällä moottorilla voi ajaa, mutta kun moottori hiukan lämpiää niin veto häviää. Kaasua pumppaamalla pääsee risteyksestä liikkeelle. Hetken kuluttua auto toimii taas normaalisti.

                                  Mietin tuota l/a-kytkintä. Sen pois kytkeminen ei vaikuttanut toimintaan, paitsi tyhjäkäynti oli korkealla kunnes lämpeni.

                                  Comment


                                    #47
                                    Lämpöaikakytkin toimii vain käynnistyksen aikana ne vaadittavat sekunnit. Sen jälkeen sillä ei ole enää mitään virkaa koneen käyntiin, ellei sitten ole jotenkin jumittunut päälle ja antaa kakkua lisäsuuttimelle koko ajan.

                                    K-jetissä itse koneen lämmön mukaan syöttöä säätää lohkon kyljessä kiinni oleva ohjauspaineen säädin. Kylmänä rajoittaa ohjauspainetta, jolloin seos rikastuu. Koneen lämmettyä nostaa paineet normaaliksi. Ohjautuu ihan lämpömekaanisesti termarin tavoin. Sähköllä vain lämmitetään sitä tarvittava määrä, jotta pystyisi paremmin vastaamaan moottorin lämpötilaa.

                                    Jos kerran kuitenkin lämpimänä kaikki viat häviävät, en uskoisi kyse olevan viallisesta ohjauspaineesta. Eikä myöskään tuosta lämpöaikakytkimestä, koska toimii vain käynnistyksen yhteydessä.

                                    Löytyykö tuosta rintapellistä noin puolan vierestä alipainekello, johon menee kaksi johtoa ja alipaineletku? Jos löytyy, se antaa lisärikastusta kylmänä koneelle. Alipaine tulee kellolle kannessa olevan termarin kautta. Kun kone on kylmä, on termari auki ja alipaine vetää kellon kalvoa, jolloin johtimet yhdistyvät. Kun kone lämpiää, termari sulkeutuu jolloin alipainetta ei enää tule kellolle. Käsittääkseni tuo vastaa erityisesti vaadittavasta rikastuksesta juuri kaasua painettaessa. Ohjaa mielestäni lisäsuutinta siinä imusarjassa eli sitä samaa, mitä la-kytkinkin.
                                    Viimeksi muokannut jasso; 23.9.2007, 16:51.

                                    Comment


                                      #48
                                      On alipaine kello, johon menee 5 letkua eripuolilta konehuonetta. Ei sähköjä.

                                      Comment


                                        #49
                                        Nyt alkaa olemaan jo liikaa letkuja mulle :)

                                        Otetaan uusi etsintä. Lähteekö la-kytkimen vierestä kannesta alipaineletkuja? Pitäisi olla yksi tai kaksi pientä sellaista anturin näköistä termaria, joihin tulee aina kaksi letkua. Seuraa niitä letkuja mihin menevät. ETKAn mukaan PS:ssä pitäisi olla se mainitsemani alipainekello.

                                        KE-jetti on kyllä vielä ikävämpi kuin K-jetti. Juuri kun alkaa ymmärtämään K:tä tuodaan E siihen sähköineen sotkemaan koko pakan...

                                        edit: Korjataan vielä lisää. KE-jetissä ei taida enää olla lohkossa ohjauspaineensäädintä, vaan homma hoidetaan ECUn ohjaamilla painesäätimillä, jotka sijaitsevat jossain siinä määräjakajan ympärillä.

                                        edit-edit: Äh, näinhän tuo Ari jo sanoi tuolla aikaa sitten
                                        Alkuperäinen kirjoittaja Sleepy2
                                        K-jetissä ohjauspaineensäädin. KE-jetissä ecu.
                                        Koneen tyyppi vois helpottaa arpomista.
                                        KE osaa vikadiagnostiikkaa, joten koita tirkistellä, jos niistä jotain löytyisi. Tuskin mitään löytyy, mutta kokeile.

                                        Tuli jotenkin sellainen tunne, että ollaan sotkettu sinua jo niin epämääräisillä ohjeilla, että mennään jo persus edellä puuhun.
                                        Viimeksi muokannut jasso; 23.9.2007, 16:50.

                                        Comment


                                          #50
                                          Konehuoneesta löytyy 2 alipainekelloa. Toinen on puolan vieressä. Kumpaankaan ei mene sähköjohtoja. Tavallaan kumpaankin menee 2 letkua, ne vaan haarautuu moneen suuntaan. Kumpikin kello on yhteydessä toisiinsa, välissä on maitopurkin kokoinen epämääräisen muotoinen "säiliö".
                                          Puolan viereisestä menee letku haitariputkeen, + ohut pilli kaasuläpän kohdalle. Ei taida näistä tiedoista olla kenellekkään apua. Miten tuosta saa ne vikakoodit ja onko vaarana että eculta lähtee järki lopullisesti?
                                          PS. Pitää vielä tarkastaa käyttöohjeesta, että onko tämä ominaisuus eikä vika.

                                          Sanooko muuten tämmöinen sarja teille mitään 0 261 231 036. "Anturi" löytyy lohkosta heti kannen alapuolelta. On erikoisen näköinen juttu 2e kolikon kokoinen n.2cm korkea ja 10mm pultilla keskeltä kiinni lohkossa. Luulin aluksi maa-kaapeliksi. piuhat menee samaan jöötiin kun muutkin anturit.
                                          Viimeksi muokannut RH; 23.9.2007, 17:40.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Eikö tuo ole nakutustunnistin ja löytyy KE-jetistä, K:ssa ei moista tunnistinta ole.

                                            Comment


                                              #52
                                              Joo, joku semmonenhan tuo vois olla. Taidan käydä huomenna kysymässä paikallisesta korjaamosta mielipidettä.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Google sanoo samaa, eli knock sensor/Blue/0 261 231 036.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Jospa minäkin sotkisin lusikkani soppaan. Mahdolliset imu- ja pakovuodot lienevät jo tarkisteltu ensitöiksi? Ainakin omassa pienikin vuoto ennen lambdaa aiheuttaa uskomattoman suuria ongelmia tyhjäkäyntiin ja menohaluihin. Auttaako akunkengän irroitus vähäksi aikaa noihin oireisiin? sjmautotechik:in sivuilta löytyy ohjeita vikakoodien lukemiseksi ja tulkkaamiseksi mikäli tuosta ne pistokkeet löytyy. Sijaitsevat tod.näk sulakerasiassa tai kuskin jalkatilamuovin yläpuolella etulaidassa.
                                                  Viimeksi muokannut b7567; 23.9.2007, 19:35.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Kyllä tähän soppaan lusikoita mahtuu. Virrattomana käyttämisellä ei ole merkitystä.
                                                    Pitää tutkia tuota koodihommaa, mutta ensi töikseni huomenna menen käymään korjaamolla, jos vaikka olisikin tuttu onkelma.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Kävin paikallisella korjaamolla kyselemässä, näistä autoista jonkin verran tietävältä hepulta ja hänkin nosti kädet pystyyn.
                                                      Yksi asia millä monasti käynti/kulku häiriöt korjaantuu, on bensapumpun vaihto uuteen. Samalla selvisi niiden alipaine kellojen toiminta, eli bensa huurujen kierrätykseenhän ne kuuluivat.
                                                      Äsköttäin tutkin sitä alipaine letku hässäkkää, ja löysin puhki rispaantuneen letkun. Tämä letku ohjasi sitä puolan vieressä olevaa alipaine kelloa. Letku oli murtunut aivan liitoksensa juuresta imurarjassa. Vaihdoin uuden letkun ja testasin että alipaine kello toimii. Lämpimän moottorin käyntiin tuolla ei ollut merkitystä vaikka nyppäsin letkun irti lennosta, mutta varmaa on että ilmaa se tuosta riipi. Saa nähä miten tuo vaikuttaa kun motti on kylmä.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Mun mielestä kyseessä voisi olla jo edellä mainittu imuvuoto. Koeta ruiskutella esim. starttipilottia ISV:ltä lähtevien letkujen liitoksiin, imusarjan liitoskohtiin, ja sen alla/ympärillä oleviin letkuihin.
                                                        "Kohiseeko" imupuolella, kun nostat kierrokset nopeasti korkeelle ja annat laskea tyhjäkäynnille?
                                                        Itellä oli samanlaisia vikoja (tai oikeastaan vieläkin), mutta ensi viikolla vaihdan tiivisteitä/letkuja imupuolelle ja uskoisin että ainakin paranee. Tällä hetkellä omassa autossa vuodon kuulee, vaikka olis pelti kiinni.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Kannattaa reilusti irrottaa ne huohotin- ja ISV -järjestelmään liittyvät letkut ja tarkistaa, että niissä ei ole moskaa, joka pakkasella hyytyy. Vaikutti omani tyhjäkäyntiin oleellisesti.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Ei ole moskaa isv:n putkissa ja ko. liitokset pitäsi olla kunnossa. Suhinoita ei kuulu. Tuo korjauksen jälkeen auto rupesi toimimaan paremmin. Veto parani pers dynolla mitattuna ja kylmänäkin toimii hiukan paremmin kuin ennen. Eilen vaihdettiin polttoaine suodatin ja pumpun äänet hiljeni puolella, eli oli tukkoisuutta vanhassa suodattimessa. En vielä tiedä vaikutusta kylmällä koneella.
                                                            Mikä ohut muoviputki n:3-4mm lähtee imusarjasta ja kiemurtelee tulipellistä läpi hytin puolelle. Mihin siellä tarvitaan alipainetta?
                                                            Kyllä tässä on kyse todennäköisesti imu vuodosta. Mikäli käyntihäiriötä vielä on, niin siellä vuotaa vielä jokin.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Osa ilmastoinnin/lämppärin läpistä toimii alipaineella, joten menisikö niille.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X