Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ulinaa koneesta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ulinaa koneesta

    Audin koneesta on jo jonkin aikaa kuulunut ihmeellinen ulina. Vian paikantaminen ainakin minulle on aika mahdotonta, kun ulina kuuluu hiukan erikoisesti.
    Kiihdytettäessä suht rauhallisesti kone ulisee ehkä noin 3000rpm kohdalla ja lopettaa sitten. Reippaasti kiihdytettäessä ulinaa ei kuulu.
    Jos jalan nostaa kaasulta niin taas ulina kuuluu hetken aikaa, kun ahtopaineet laskee.
    Mielestäni ulina kuuluu melko tarkasti kun ahtopaineet ovat nollassa tai hiukan pakkasen puolella. (En kuitenkaan laittanut tätä tuonne turbot -otsikon alle, kun mitään varmuutta ei ole että ulina liittyisi turboon.)

    Eli mielestäni vika liittyy turboon, eikä esimerkiksi hihnoihin, joista täälläkin on ollut puhetta. Mutta mikä ihme turbossa voi aiheuttaa tuollaisen ulahduksen? Luulisi pikemminkin jos turbo vetelisi viimeisiään, että ääni kuuluisi kovilla ahdoilla rajusti kiihdytettäessä.

    Tuleeko kellekään mieleen hyvää selitystä vai kuulenko omiani ja olen sekoamassa :)

    Niin ja auto on siis A4 B5 1.8T

  • #2
    jeeespoks eli mul oli kai sama vika ? :]

    bypassissa oli reikä :P tsekkaas se by-passis

    Comment


    • #3
      Mullakin sama ongelma enkä ole löytäny ratkaisua... Nyt kuitenkin otin ääninäytteen, koska paremman kuvan äänestä saa sillä kuin selittämällä :)
      Eli tässä: http://files-upload.com/files/564319/ulina-01.mp3

      Voiko johtu mahdollisesti tuosta bypassista vai kenties joku laakeri paskana?

      Tuo nyt on yksi vika... Toinen on varmaankin kompurassa. Eli kun laitan ilmastoinnin päälle ( hiutale syttyy ), niin rupeaa kuulumaan helvetinmoista vonkunaa. Tämä ei kuitenkaan tapahdu joka kerta, mutta usein kyllä :) Toivottavasti ei tarvis koko kompuraa vaihtaa, ehkä on vaan joku laakeri sieltäkin rikki?
      Nämä on nyt jonkin aikaa häirinnyt ja olisi mukava päästä niistä eroon. Että toivottavasti joku osaisi auttaa :)

      Comment


        #4
        Jambbe, löysitkös tuon ulinan aiheuttajan?
        Minun autossani on nimittäin täsmälleen kuvailemasi kaltainen vika/ominaisuus.

        Jostain muistelisin lukeneeni, että ulinan aiheuttaja on jonkin ahtoletkun resonointi sopivilla ahdoilla ja kierroksilla. En vain muista mistä. :/

        Voisihan tuonkin pistää joskus kuntoon, kun tietäisi mitä pitää korjata tai vaihtaa.
        Viimeksi muokannut AhtiL; 31.8.2010, 17:39.

        Comment


        • #5
          Jambbe, löysitkös tuon ulinan aiheuttajan?
          Eipä ole kyllä vikapaikkaa löytynyt. Auto oli juuri huollossa, missä vaihdettiin jakopäänremmi, joten voisi kyllä hylätä noitten hihnojen aiheuttaman ulinan.
          Nyt kun olen tarkkaillut tuota niin ulina alkaa melko tarkasti, kun ahtopainemettari näyttää -0.3 ja loppuu kun paineet ovat nollassa.

          Comment


          • #6
            Pitäisiköhän sitä alkaa taas kevään tullen alkaa etsimään ulinan alkuperää. Pitäisi varmaan lähteä siitä liikkeelle, että askartelisi kuulosuojaimiin letkun, minkä toisen pään laittaisi moottoritilaan ja yrittäisi sillä paikallistaa ulinaa. Eikös tuollaiset ole yleisessä käytössä viri-viri-pajoilla, missä kuunnellaan moottorin nakutusta? Mitenköhän tuollaisen saisi askarreltua hajottamatta kuulosuojaimia? Olisiko kellään esittää parempaa ideaa miten ulinan lähteen saisi paikallistettua. Autollahan on siis ajettava, että ulina kuuluisi, paikallaan kaasutettaessa ulinaa ei kuulu.

            Comment

            Working...
            X