Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 quattron takaperän kolahtelu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 quattron takaperän kolahtelu

    Varsinkin kylmänä vedon kytkeytyessä kuuluu perästä selvästi havaittava jysäys.. Jossain siis väljää mutta onko kellä kokemuksia missä ja onko tälläinen suvaittavaa 160 tkm ajetulle autolle?

    #2
    Mulla on tässä sama ongelma, mutta mulla kolahtaa myös sillon kun tomaatti vaihtaa neloselta vitoselle. Oon yrittäny kysellä vaan en oo oikein saanu vastausta mistään. Kaikki vaan tuntuu olevan sitä mieltä että ite perä ei oo rikki koska muuten se rahisis ja huutais ajossa. Auto on käynyt pari kertaa nosturilla ja missään ei oikein tunnu välystä. Oon väännelly ja heilutellu kaikkia mahollisia vaan ei löydy... Autolla ajettu 220tkm

    Comment


      #3
      Mulle sano tuttu Laakkosen korjaaja et se klonksahdus tulee perästä. On Quattron tyyppivika. Sano et saat ulla vaikka heille kokeileen 6tkm ajettuja "uusia" autoja ja niissäkin on sama homma. Ei siis haittaa menoo. Siispä oon omallekin antanu vaan monoo/kaasua( kun tota luntakin näköjään alko tippuun).

      Comment


        #4
        Ja mitä nyt käsitetään "jysäyksellä"... Toisille se on hirvee pamaus ja toisille pienempi...
        Kaikki quattrot millä olen ajanut ei ole pitäneet pitäneet häiritsevää/huomattavaa jysähdystä. Voi olla että en sitten kiinnitä huomiota. Mutta ei esim. 2.7t paukkanu vaikka meni vedolta moottorijarrulle ja päinvaston. Automaatilla voi olla osuutta ilmiön havaitsemiseen.

        Tokihan se paukahtaa jos tekee asvaltilla kytkinslippilähdön, mutta sitä ei kai lueta normaaliin ajoon...

        Kenkää vaan! "Autot tykkää kun niillä ajetaan..."
        btw, Huomenna 20.1. ilmestyy Kummeli II, Artisti maksaa... Pakko lähtee kauppaan :)

        Comment


          #5
          Juuri näin kuten kerroottiinkin jo eli käytin auton taas nosturilla ja kartaanista kun pyöräyttää niin välystä on. Syöksyin heti hätäpaniikissa juoksujalkaa pörhölle ja teknisen puolen äijä sano että ei haittaa mitään ja se on ns "tyyppivika" ja tulee kaikkiin yli 100000 ajettuihin kuatroihin. Sen pystyy säätämään jos haluaa mutta perä pitää ottaa irti ja jostaki keksiä uuet simmitykset sinne.

          Comment


            #6
            Suoranaista kolahdusta ei kuulu, mutta kyllä sen huomaa joskus kun painaa kaasua, että pieni välys on, tosin vain jos oot rullannu "moottorijarrulla" ja pistät hana hieman liikaa. Mut on vaan parkittu sikaväljällä takaveto nissanin perällä, ettei pienet kolinat/paukahdukset haittaakkaa. :)

            Comment


            • #7
              Mulla 140tkm ajetussa 1.8t q :ssa kuuluu perästä lonksahdus jos pakilta heittää ykkösen päälle ja nostaa kytkimen (rauhallisesti ) ylös. Ilmeisesti siis ei kuitenkaan ole kysymys mistään vakavasta viasta perässä :-)

              Comment


              • #8
                jep,kiitoksia kommenteista! Pitää tarkkailla tilannetta kun ääni on kyllä ihan selvästi huomattavissa myös (lähes)normaaleissa vaihdoissa.

                Comment


                  #9
                  Sen perän pystyy säätämään kolahtamattomaksi mutta se täytyy purkaa ja simmittää uusiksi se kartaanin pää siitä. Merkkiliike ei tee sitä, joku rallimies ehkä tietäis ja merkkiliikkeestä ei saa niinä rikkoja sinne.

                  Comment


                    #10
                    No ihan varppina saa shimmejä merkkiliikkeestä. Tai siis maksaa varmaan pitää, mutta kyllä niitä myydään.

                    183 525 231 0,95mm
                    183 525 231 A 1
                    183 525 231 B 1,05
                    183 525 231 C 1,1
                    183 525 231 D 1,15
                    183 525 231 E 1,2
                    183 525 231 F 1,25
                    183 525 231 G 1,3
                    183 525 231 H 1,35
                    183 525 231 J 1,4
                    183 525 231 K 1,45
                    183 525 231 L 1,5
                    183 525 231 M 1,55

                    Silleensä.

                    Tulee sitten laakereiden väliin, eli yritys/erehdys voipi olla kallis lähestymistapa.

                    Comment


                      #11
                      Pörhöllä sanoi tekninen setä että ei saa.

                      Kävin tänään koeajolla -00 A4 q:lla ja perä kolahteli samallain kun mullakin vaikka oli vasta 100000ajettu!

                      Comment


                      • #12
                        Itsellänikin 120k ajettu A4 ja perä "tömähtää" ykköselle ja kakkoselle vaihdettaessa, moottorijarrulla ei kolahtele vaikka yrittäisi. Kaipa se sitten on ominaisuus.

                        Tömähdys on tosin aika pehmeä, mutta kyllä se on vähän häiritsevä.

                        Comment


                          #13
                          Jepjep. Mielestäni ei mitään vaaraa vaikka tömähtäis, kunhan ei liian lujaa pauku. omalla autolla rullailtu 350 000 ja tömähtää vain pehmeästi. on tömähtänyt kaikissa takavetoisissakin millä olen ajanut, että mielestäni ei vaaraa.

                          Comment


                          • #14
                            Muistelin että tuosta takaperän ääntelystä oli jotain juttua... kaivoin vanhan topicin esiin...

                            Eli samaa "vikaa" tuossa Passatissa, perä tömähtelee jonkin verran. Käsin koittaen perässä tuntuu selvä välys, ajokilometrejä 210tkm. Perää en alkanut kuitenkaan tähän hätään säätämään kun huomasin samalla, että takaperän etummainen tukipusla oli aivan loppu. Perän etupää ikään kuin roikkui ja puslassa tuntui selkeä välys. Puslan kumi murtunut.
                            Hommasin uuden puslan (n. 25e vag tiskiltä) ja vaihdoin sen. Eihän tämä toimenpide perän välystä poistanut, mutta vaimensi kabiiniin kuuluvaa tömähdystä aikalailla. Jotenkin välyskin tuntuu nyt paljon pienemmältä, kun perämutikka ei anna niin paljoa myöten.

                            Nyt jos jaksaisi vielä syventyä tuohon perän säätämiseen, niin tulisi varmasti melko välyksetön ja äänetön paketti.

                            Comment


                            • #15
                              Nostetaanpa taas vanhaa aihetta ylös. Tuli mieleen että tuo tömähdys voisi osaltaan johtua väljistä vetonivelistä takapäässä. Onkos kukaan joutunut vielä vaihtamaan niveliä kulumisen/hajoamisen takia? Tuskin ihan pienillä kilometreillä leviävät.

                              Comment


                              • #16
                                Jos quattron vetonivelet eivät takana ole syntyjään vialliset, niin ainakin vanhemmissa malleissa kestäävät ajaa varmaan sen 400 tkm ennenkuin edes murroksen kumeja tarviaa vaihtaa. Uskomattoman pitkäikäisiä tuntuuvat olevan. Välystähän aina on vanhemmissa autoissa, mut ne lienevät jakaantuneet tasaisesti koko voimansiirtolinjan osalle. Mahdollisesti myös kulunut kardaanin keskikannatinlaakeri pääsee liikkumaan ja aiheuttaa oman osansa välyksiin.

                                Comment


                                • #17
                                  Ok, aika lujiahan nuo sitten kuulostavat olevan. Eli nou hätä. Epäilyttävän paljon tuossa omassa autossa tuntuu voimansiirron osissa väljää olevan.

                                  Sitten kun kytkin vielä irroittaa vähän huonosti, on ruuhkaliikenteessä ajo tuskaa. Täytyy varmaan lähteä koeajelemaan ja ihmettelemään autoliikkeisiin vastaavia laitteita ja hakea vähän referenssiä noiden voimansiirron välyksien suhteen ;)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Hankin juuri A4 quattron (vm.96/160tkm) ja moottorijarrutuksen jälkeen kiihdytettäessä kuuluu tömähdys, tavallaan nykäisee. Varsinkin maantienopeuksissa tämä häiritsee, aivan kuin perä lähtisi vetoon mukaan hieman myöhässä. Jos tällaisen ominaisuuden saisi jotenkin korjattua niin ohjeita otetaan mielellään vastaan.

                                    Tällaista ominaisuutta ei minulla ole ollut C4 vm.92 quattrossa, jolla on ajettu kuitenkin 370 tuhatta.

                                    Comment


                                      #19
                                      Passatissa tuntuu olevan samanlainen tömähdys, tämä ilmenee vaihdetta vaihtaessa kun vedon katkaisee tai kytkintä nostaessa kytkee vedon takas... Perästä oli etummainen kannakekumi tiensä päässä, tämä vaihtamalla ääni vaimeni, mutta kuuluu edelleen.

                                      Auto siis 2.8 V6 Syncro

                                      Comment


                                      • #20
                                        80 quattrossa sama homma (215tkm ajettu), eli moottorijarrutuksen jälkeen tömähtää jos siirtyy kaasulle ripeästi. Lisäksi 1,2,3 vaihteita vaihdellessa pitää kytkintä nostaa todella varovasti, muuten tömähtää =(

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mulla ei mitään pauketta tai sellaista kuulu mutta jos vaihdan vaihdetta ennen, kun kierrokset ovat n.3100 niin saattaa helposti tuntea, että ei mene vaihto ihan pehmeästi. Tämän olen itselleni perustellut siten, että jos kierrokset ovat liian alhaalla, kun veto otetaan pois ja lyödään isompi vaihde päälle niin kardaani pyörii liian hiljaa suhteessa muualle. Tämä voi olla ihan puppua mutta itse olen ajatellut asian niin. Itse kuvailisin tuon äänen/tunteen sellaiseksi jymähdykseksi, kuin kolahdukseksi mikäli ollaan samassa äänessä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            itsellä kans sama tömähdys. ajettu 142tkm. Tosi ilkee juttu. Se perän etummainen kannatin tyyny härdelli on osa syynä ääneen. Kokeeltiin kaverin - 00 a5 quattroo kikkaa, Täytettiin tyyny ylväälleen sikamassalla. Autto jonkun verran. Täytyy tehdä sama itselle. Kysin marmorilta, Tyyny on sama a4, s4 ja rs4. Jenkeistä saa kuleema jotain vahvistettuja juttuja...

                                            Comment


                                            • #23
                                              Nyt alkaa pelottaan Kun pakkaset tuli niin yön yli seissyttä autoa yrittää lähteä liikuttaan niin ei meinaa liikkua eteen eikä taakse ja kun lähtee liikkuun niin kuuluu aivan jumalaton poksahdus perästä.
                                              Muuten ei perä kolise eikä muutenkaan pidä erikoista ääntä mitänyt pientä laahaus ääntä kuuluu mut voi johtua taka jarruista taikka renkaista.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Jäätyy vain vähän paikalleen. Esim renkaat tai jarruihin sulanut lumi. Tuskin mitään vakavaa, vanha A4 teki joskus ja uusi teki juuri eilen saman.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Toivotaan että on vaan jäätä eikä mitään pahempaa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ittellä tuo A4 B5 tehnyt kanssa tommosta pamahdusta, nyt kun pakkaset tuli. Aikasemmilla autoilla ei ole moista tehnyt, joten vähän kummastellut sitä. Vanteet on kyllä vähän lumessa, eli helposti voisin kuvitella, että vesi sulaa ja jäätyy palan ja levyn väliin. Muuten kanssa auto noilta osin kunnossa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Jäätynyt maahan kiinni sekä jarruissa vesi jäätynyt palojen väliin.
                                                      Täällä helsingissä kun satoi ne pari päivää, niin tuli silloin ajeltua paljon. Huomasin sillo, että normaali nopeuksissa ei jarrut lämmenneet eikä kuivuneet lainkaan. Kun sen sitten illalla laitoin tien poskeen parkkiin, niin en meinannut aamulla saada autoa irti kun oli jarrut ja auto jäätynyt kiinni.

                                                      Tänään kävin painepesurilla sulattelemassa alustan, kun ei renkaat mahtuneet kunnolla pyörimään. Oli todella paljon jäätä alustassa ja pyörän kaarissa sekä vanteet aivan täynnä jääsohjoa jota aurat sinne työntäneet.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Jatketaampa tätä hieman.
                                                        S4 b5 voimansiirrossa tuntuu terävä kolaus kun veto kytkeytyy. Sama välys tuntuu moottorijarrulle siirryttäessä ja siitä taas kaasua painaessa. Sama paukaus tapahtuu enemmän ja vähemmän vaihteita vaihtaessa.

                                                        Onko mahdollista että vetarien nivelissä on noin paljon välystä, kun vetarin laippaa kääntämällä tuntuu pieni välys. Sama liike vetarin laipoissa kun kartaania kääntelee. Vai onko syyllinen väljä perä?

                                                        Muutama video aiheesta:
                                                        https://plus.google.com/photos/10669...CMvG3JHhv9uVTQ

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ei oikein videoista auennut oliko välys vetarissa vai perässä.
                                                          Minulla Bertta vitosessa aikansa kolisi ja sitten kerran vain veto loppui. Ulomman taka vetonivelen ja akselin boorit oli sileät. Uusi akseli sisään ja matka jatkui.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Videoitten kuvauksissa on selitetty mitä kulloinkin tehdään ja mistä pätkä on kuvattu.
                                                            Suurempi liike on kartaanissa ja pienempi vetareissa. Eihän vetarien nivelissä pitäisi olla välystä oikeastaan ollenkaan? Vetarien pieni välys vois perävälityksen mukana kertautua kun kartaani pyörii 4 kertaa nopeampaa kun vetarit?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X