Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kylmäkäynnistyksessä kierrokset seilaa.. Audi 100 2.0E (RT) --> Vika selvinnyt

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kylmäkäynnistyksessä kierrokset seilaa.. Audi 100 2.0E (RT) --> Vika selvinnyt

    Tervehdys kaikki foorumilaiset, jälleen kerran joudun turvautumaan kirjoittamanaan tänne, koska kokoajan vaan vikoja tulee.

    Elikkä kun auton käynnistää kylmänä "seisonut yön yli" starttaa auto ihan hyvin ja käynnistyy, mutta nostaa kierrokset noin 2000rpm niin kuin vissiin pitäisikin, kunnes heti tämän jälkeen kierrokset putoavat noin 600rpm ja samalla auto ei vastaa yhtään kaasuun vaan tuntuu, että sammuu.

    Kierrokset seilaa tämän 2000rpm ja 600rpm välillä muutaman kerran kunnes kone hieman rupeaa lämpiämään, jolloin alkaa taas toimimaan.

    Joten nyt kysynkin onko vika ISV:ssä vai kylmäkäynnistys suuttimessa, vai minkä sitten ylipäätänsä pitäisi vaikuttaa rikastimen toimintaan?

    Ja autohan on Audi 100 2.0E -88
    Viimeksi muokannut samoksan; 30.8.2007, 11:34. Perustelu: Kuvaavampi otsikko...

  • #2
    Itselläni on sattunut joskus lämpimällä koneella samaa, ilmeisesti puhutaan samantyyppisestä viasta mukava olisi tietää mistä moinen johtuu???

    Comment


      #3
      Ettei vain kylmä ISV kanittaisi ja lämmettyään rupeaa notkistumaan? Helpoin lähteä liikkelle liottamalla ISV perusteellisen puhtaaksi ja katsoa poistuiko ongelma.

      Comment


        #4
        Kylmärikastuspiiri on mielestäni K-jeteissä melkoisen varmatoiminen, ainoa mikä sieltä voi rikki mennä, on lämpöaikakytkin. Toinen ääni ISV:lle, on ainakin helppo sulkea pois laskuista.

        Comment


        • #5
          Kiitoksia, eikun siin kokeilemaan... Onko tämä lämpöaikakytkin siinä puolan vieressä sijaitseva alipainekellon oloinen hässäkkä? Muistaakseni 3 napainen liitin yläpuolella? Ainiin miten voi testata ISV:n toimintaa? Vai onko siihen mitään mahdollisuuksia ylipäätänsä?

          Comment


            #6
            Onko tämä lämpöaikakytkin siinä puolan vieressä sijaitseva alipainekellon oloinen hässäkkä?
            Ei ole, se rikastaa täyskaasulla konetta. FFp:n puolella on aika hyvä alku K-jetin itseopiskelumateriaaliksi: http://www.ffp-motorsport.com/tuning/k-jetronic.php.

            Comment


            • #7
              Jeps... Kiitoksia nyt paikallistankin osan missä se sijaitsee... Enpä kyllä olisi uskonut, että se ohjaa nimen omaan kylmäkäynnistys suutinta. Nyt on sitten polttoöljyssä likoamassa ISV, kokeillaanpa, jospa vika vaikka siinä olisi.

              Ilmoittelen myöhemmin lisää jos vika selviää..

              Comment


                #8
                Kylmäkäynnistysrikastus tapahtuu tuon suuttimen ja lämpöaikakytkimen avulla. Varsianainen kylmäkäyntirikastus säätyy taas ohjauspaineensäätimellä.

                Comment


                • #9
                  Aha... :) No tekevä oppii... Missäs tämä ohjauspaineensäädin sijaitsee? Olisiko se mahdollinen syy, joka voi aiheuttaa tämän vian?

                  Comment


                    #10
                    Lohkon kyljessä. Osanumero 8 tuossa ffp:n linkissä.
                    Mikä kone muuten kyseessä? KE-jetissä ei taitanut enään olla tuota ohjauspaineensäädintä.

                    Comment


                    • #11
                      Hmm... Kun tietäsinkin kumpikone on kyseessä. Tämä kone ulkoapäin katsottuna on se uudempi malli, Eli imusarja tulee siihen kannenpäälle... ja esim. ISV sijaitsee keulassa. Pitää varmaan kurkkia koneen numero esiin niin eiköhän se siitä sitten selvine. Muuten, nyt laitoin takaisin ISV:n ja ainakaan nyt ei sitä vikaa tehnyt, mutta ei kyllä kone ollut kovin kylmäkään. Joten jää huomenaamuun nähtäväksi oliko vaikutusta.

                      Kuullosti kyllä siltä, että minulla voisi venttiilit hieman vuotaa, kun tunnusti, että olisi parikertaa kylmänä voinut putkeen iskee... :( tai mikä sen sitten aiheuttaakaan..

                      Comment


                        #12
                        KK-suutinta voi myös ohjata lämpöaikakytkin ohjausreleen kautta mallista riippuen. Eli ei välttämättä ole suoraan KK-suuttimeen yhteydessä tuo lämpöaikakytkin.

                        Konetyyppi löytyy stanssattuna välittömästi tulpparivistön alta keskeltä lohkoa.

                        Comment


                        • #13
                          No niin nyt on sitten koneen tyyppinumero tiedossa mulle se ei kyllä kerro mitään, mutta kertokaa viisaammat.

                          Eli se on: *RT 004 431* Viimeinen numero ei välttämättä ole 1 vaan se voin olla joku muukin... Oli niin perhanan hyvin peittyneet numerot. :)

                          edit: Tiedätte varmaan VAGCAT sivuston niin esim. Audi 100 -88 vaihtuu juuri keskenkaiken malli nähtävästi niin mitähän tuo numero siinä sitten mahtaakaan tarkoittaa? Kun ei näyttänyt olevan koneenkaan numero.

                          Comment


                            #14
                            Noilla numeroilla ei ole väliä. Koneen tyyppi on siis RT. Mallivariaatiot eritellään runkonumeron mukaan.

                            Comment


                            • #15
                              Muuten tuli mieleen, että kannattaako runkonumeroa nyt ihan yleisesti laittaa jakoon :) vai voiko siitä olla jotain haittaa? :)

                              edit: Onko olemassa jotain välimallia näistä koneista, koska minusta tuntuu, että koneeni ei ole täysin uudempaa vaan jotain vanhaa ja jotain uuttakin esim. imusarja ja sijainnit ovat muuttunut.
                              Viimeksi muokannut samoksan; 28.8.2007, 20:23.

                              Comment


                              • #16
                                RT on aina uudemman mallisella imusarjalla. -88 mallissa todennäköisesti ruiskuna K-jetti ilman mitään hienouksia. Vähäpäästöiset taitavat olla KE-jetillä.

                                Comment


                                • #17
                                  No niin, nyt tuli aamulla testattua hävisikö vika, mutta jouduin vielä pettymään. Joksin tunnusti, että paljon paremmin toimi ei vetänyt suoraan kierrokset alas ja teki sen vaan kerran. Joten pistinkin uudestaan likoamaan ja laitoin nyt iltapäivällä takaisin. Kokeilin, että ISV liikkuukin, joten nyt en uskoisi siinä enää vikaa olevan.

                                  Siinä samalla sitten kahtelin kun laitoin takaisin ja käynnistelin niin huomasin, että tulpanjohdot lyö läpi siitä häiriöinpoistosta, joten otin ne irti ja nyt ei ainakaan silmällä huomannut läpi lyöntiä. Eniten siinä ihmetyttää kun pistin ihan uudet tulpanjohdot ja tulpat jotain 1kk sitten ja ei johdot nyt ollut sitä halvintakaan vaan ihan alkuperäiset.

                                  Nyt jää nähtäväksi sitten huomeaamulle, että häviskö vika. Jotenkin tuntuu, että nyt vikaa ei enää sitten olisi, ainakin toimi nyt iltapäivästä hyvin.
                                  Joten kerronpa sitten huomenissa, että lähtikö vika pois.

                                  Jeps... Eli mulla on siis varmaankin K-Jetti, onpahan hyvä tietää sekin asia nytten.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Sama laitos minullakin. Samat viatkin pääpiirteittäin ;)

                                    Itse sain käynnin tasaantumaan, kun vaihdoin bensapumpun, lämpöaikakytkimen ja tein kansirempan. Vieläkin nostaa startissa kierroksia 2000:iin hetkeksi, jos on ollut seisonnassa.

                                    Comment


                                      #19
                                      Ohjauspaineensäädin ainakin saa aikaan kaikenlaista veikeetä ongelmaa kun on täynnä likasta ölppäpaskaa / kalvo vuotaa. Säätämällä voi saada paremmaksi tai sitten ojasta allikkoon.. Jälkimmäinen kienee todennäköisintä.

                                      KE-jetti jops kyseessä niin ainakin BOSCH huollon pitäisi osata säätää sitä määränjakajan venttiiliä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        No niin, nyt sitten vika selvisi tai ainakin hävisi... Eli puhdistin noin 8h , ISV:tä polttoöljyssä ja lopuksi vielä kokeilin, että liikkuuko se. Toiseksi huomasin niitten tulpanjohtojen lyövän läpi siitä häiriö suojasta, joten otin ne irti ja ne lopetti lyömästä lävitse. Nytten sitten toimikin auto niinkuin pitääkin, ainakin tänä aamuna.

                                        Voihan se olla, että siellä vielä jotain on, mutta toivotaan, että ei ainakaan mitään isompaa olisi enää hajalla.

                                        ps. kiitoksia kaikille vinkkejä antaneille.

                                        Comment


                                        • #21
                                          tietämätön

                                          tämä on sen verran vanha keskustelu että pitänee kysyä ihan että onko Audi 80 vm-89 2.0e samanlainen kone kun kyseisen keskustelun käyneen autossa? koska ongelma on ainakin sama niin olisi kiva tietää missä sijaitsee tämä joutokäyntisäädin ja mikä on paras aine liuoitusopetaatioon? eli käynnistäessä kierrokset nousevat yli 2000rpm ja tasaantuvat sieltä sitten jossakin vaiheessa noin 1000rpm mutta kierrokset saattavat alkaa seilaamaan 1000rpm-2000rpm väliä (kuulostaa siltä kuin kaasuttelisi vaikka liikennevaloissa). ongelma saattaa poistua hetkeksi kun lämpötila on noin 90 astetta mutta seilaaminen alkaa taas jos lämpötila laskee alle 90 asteen. auttakaa tietämätöntä kiitos

                                          Comment


                                          • #22
                                            nyt kun on hieman fiksumpi googlen avulla ja kävin katsomassa mikä tämä ISV on niin se on uusittu jo koneeseen ja siinä ei ollut vikaa. eli onko nyt vika lämpöaikakytkimessä tai ohjauspaineen säätimessä? vai onko kyseessä letkuvuoto?

                                            Comment


                                              #23
                                              Nappaa se ISV:n johto irti. Joudut pitämään vähän kaasua, että pysyy tyhjäkäynnillä. Mikäli humppaaminen loppui, vikaa ISV:n ohjauksessa ts. jokin anturi antaa väärää tietoa. Jos yhä humppaa, niin ensimmäiseksi lähdetään niistä imuvuodoista ja vaikeutetaan etenemistä asteittain :)

                                              Comment


                                              • #24
                                                selvä.. kokeillaan näin.. kiitos

                                                Comment


                                                • #25
                                                  pitänee kysyä vielä että voiko sen johdon irroittaa kun auto on käynnissä? koska huojuntaa ei tapahdu heti käynnistettäessä

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Voi. Voi vaatia virtojen käyttämisen sammuksissa, ennen kuin taas palautuu toimintaan, joten älä pelästy.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      noniin eli sähköjohto on otettu irti ja heiluminen loppui. eli mistä lähteä hakemaan vikaa seuraavaksi? käsittääkseni vika liittyy nyt ajotietokoneeseen?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Mikä moottorikoodi? Vanhemmissa ISV:tä ohjaa oma pieni purkkinsa, uudemmissa suoraan ECU. Tosin sillä ei ole niin merkitystä, sillä varsinainen vika on kuitenkin jossain anturissa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          öö jos nyt en kovin väärässä ole niin se on tällainen kuin 3A----AUF

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            olinko väärässä koodissa vai eikö vain enää osaa auttaa? :(

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X