Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vitosturbojen sähkövesipumppu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Vitosturbojen sähkövesipumppu

    Itseltäni katosi jäähdytysnesteet pikkuhiljaa. Syylliseksi paljastui tuo sähköinen vesipumppu, jonka rungossa oli hiushalkeama. Paineen järjestelmässä kasvaessa alkoi vuotaa ja tiivistyi taas paineen laskiessa.
    Kuulopuheiden perusteella pumpun muovilaatu on sellaista ettei sitä ammattimieskään muovihitsaa kuntoon, joten uutta tilalle.
    Tiedustelin tarvikkeen saatavuutta, kun ilmeni että esim diesel-transporttereissa ja muissakin diesel-malleissa tuota samaa palikkaa on käytetty. Tarvikeliike vastasi että kyllä löytyy. Letkulähtöjen mitat vain pitää tietää, koska valinnanvaraa on. Kaikissa on AMP-liitin peräpäässä kuten originaalissa.
    Hintaa tarvikkeelle (16mm lähdöillä) vajaa 90 euroa, originaali 190e.

    Ettäs tiedätte jatkossa.

    #2
    Ette muuten usko, mutta Pasilta (pasi_) lainaamani pumppu levisi tänään alle viikon käytön jälkeen. Nyt tilalla on 19mm vesijohtomutka, ei prkl vuoda!

    Comment


    • #3
      juu, samanlainen mutka täälläkin :)
      Ei vuoda ei....

      Comment


      • #4
        Mulla tuo sama pönttö "räjähti". Letku päästi hiukan jäähdytysnestettä kiristimen alta => Kiristämään, oikeaoppisesti tietysti auto käynnissä ja käyntilämpöisenä...
        Ei tarvinnut kuin koskea ruuvitaltalla, ja poks, varmaan puoli sangollista nestettä silmänräpäyksessä pitkin konehuonetta. Oli muuten lämmintä...
        Ihmeen heikkoa muovia tuo. Sinänsä ottaa päähän tuo muovin käyttö noissa jäähdytysjärjestelmissä, kun tuokin pumppu olisi muuten täysin kunnossa, mutta pääty puuttuu :-(

        Comment


        • #5
          Onkohan tosta pumpun pois jättämisestä mitään haittaa? Meinaan ku ittellä kans puuttuu ko. pumppu ja ohitus tehty juuri yo. kuvatulla tavalla. Ite en kyllä ole huomannut koko pumpun poissa oloa, mutta satuin huomaamaan ihan sattumalta pumpun poistuman.

          Comment


            #6
            Kesäkuumilla kun on ajellut hissuksiin esim. kaupungissa ja lämmöt on ylhäällä. Tuolloin kun koneen sammuttaa löytyy ko. pumpulle töitä kannen viilentämisessä.

            Comment


              #7
              Eikös tuossa voi käyttää joita pumppua jonka siihen jotenkin saa sovitettua?
              Ainakin Vitossa käytetty eberin kiertovesipumppu voisi soveltua tuohonkin, joka tosin maksaa ostettuna merkkiliikkeestä. Mulla vaan sattuis oleman niita korillinen.

              Comment


                #8
                Jos niissä on tulo ja lähtö 90 asteen kulmassa toisiinsa nähden ja 19mm letkulle sopivat lähdöt ja mielellään vielä AMP-liiitin takapuolessa niin aletaan hieromaan kauppoja.

                Comment


                • #9
                  Ja kanttahan tarvii viilentää siksi että turbosta nousee se lämmin jäähdytysneste kanteen. (luki jossain :) Hei Porkkis, Typ44 200 20V on sama pumppu ku sulla ;) Mutta asiaan, onko kukaan soveltanut muista merkeistä/malleista kiertovesipumppuja? Noita on lähes jokaisessa turbolla varustetussa härvelissä??

                  Comment


                    #10
                    Jaa mutta joo, eihän siinä sellästa ole, keskeltä sisään ja sivulta ulos tai toisippäin. kolmenapainen liitin pyöreillä navoilla.

                    Voin kokeilla ottaa kuvia jotta saa kuvaa millanen se on.
                    Webaston pumpussa taitaa olla 90 asteen kulmassa noi tulo ja lähtö jos muistan oikeen ja 2 johtoa.

                    Comment


                    • #11
                      Joo hienoa. Ota kuvat niin saa pikkasen hahmotella jos sais sovellettua. Mä olisin hyvin kiinnostunut tosta hommasta.

                      Comment


                        #12
                        Missä vaiheessa tämä turbon jälkijäähdytykseen tarkoitettu sähköpumppu on muuttunut kannen jäähdytyspumpuksi? Ja eikös se tarvikeliikkeestä haetun (boschin) pumpun hinta ala olla jo aika siedettävä, kestäähän se taas seuraavat 10 vuotta.

                        Comment


                        • #13
                          Älkää nyt ainakaan kesällä ajako ilman kiertovesipumppua, pistemäiset lämpötilat ovat tosi kovia kannessa. Itselläni oli pumpun siivet kadonneet kun auto tuli Saksasta (tosi haurasta muovia), irrottaessa hajosi käsiin koko pumppu. Ihmettelin vanhalla pumpulla veden kiehumista kannessa aina kun koneen sammutti. Ostin Saksasta uuden orkkispumpun ja hyvin tuo on kierrättänyt jo kuutisen vuotta.

                          Johtuukohan Audien kansien halkeileminen juuri tuosta pumpun kohdalla säästämisestä. Kuunnelkaapas kuinka iloisesti vesi porisee kannessa ilman pumppua kun auton sammuttaa.

                          Comment


                            #14
                            Itse aina kummastelin tuota "turbon jälkijäähdytystä", joten tuo kannen jäähdytys on varmasti kyllä se mitä inssit ovat hakeneet. Turbon jäähdytys nimittäin kaipaisi öljykierron, koska ongelma siellähän on karstoittuva öljy sammuttamisen jälkeen. Siihen ei paljon vesikierrot pure.

                            Pitänee tuo pumppu laitella kyllä. Sen lisäksi pumpun ohjaus olisi varmaan saatettava toimivaksi jotenkin. Virrat päälle laitettaessa surauttaa kyllä mutta ei kuumaa konetta sammuttaessa sano koskaan mitään. Tämä taitaa olla ihan FAQ-juttuja myös, mutta kertokaa nyt vielä kerran miten tuo toimii, jos jaksatte.

                            Comment


                            • #15
                              Tuosta aiheesta on paljon juttua mm.SJM sivuilla

                              Ja kun moottorin sammuttaa pitäisi siis Flektin 1 asennon toimia myös samaan aikaan kun
                              tuo after cooler pumppu pyörii.

                              Aftercool

                              Comment


                                #16
                                Kiitos, voinkin aloittaa homman tarkastamalla onko minulla tuota ruskeaa 324 ohjausrelettä edes paikallaan. En ihmettelisi yhtään, jos se olisi sieltä verkonpainoksi siirretty.

                                Comment


                                • #17
                                  Ja s2centralkin auttaa tässä. Katso eteenkin Fault Diagnosis-kohta.

                                  Comment


                                    #18
                                    Uusi pumppu hommattu Motonetistä Transporter etumoottorisen listalta 19mm letkulähdöillä. Yleismalli on, mutta bosch-original ja paljon fiksumman oloinen konstruktio. Tämä on kasattu ruuveilla! Hintaa oli 75e.

                                    Portterin pumppu perhealbumin mukaan sama kuin vitosturboissa.

                                    Comment


                                      #19
                                      Pistätkö vielä ko. osan Motonet ja Bosch osanumerot

                                      Comment


                                        #20
                                        Kun en nyt kahdesta yrityksestä huolimatta muistanut tuota pumppua ottaa autosta mukaan niin Bosch-numero jää nyt kertomatta, mutta Motonetissä se on tämä:
                                        VOLKSWAGEN T4 TRANSP ETUMOOTT 91--03
                                        Lämmityslaitteen kiertovesipumppu (Ø19mm letkut). . . . . . 38-6750 74.50 ???

                                        Huudelkaa, jos on palava tarve tuolle bosch-numerolle niin yritän vielä.. :)

                                        Comment


                                          #21
                                          Hommasin Motonetistä tämän kyseisen kiertovesipumpun, kun omastakin poksahti tuo muovilähtö hajalle. Mutta tuo liitin näyttää pikaisesti katsottuna erilaiselta. Uudessa pumpussa on kaksi johtoa joiden päässä on liitin ja autossa tulee liitin suoraan pumpun perään kolmella johdolla varustettuna. Minkäslainen liitäntä Petrillä tuossa oli?

                                          Comment


                                            #22
                                            Ei S2:n pumpussa tai autonpään johdoissa kyllä ole kuin 2 napaa. Tarvikepumpun liittimestä piti veistellä yksi uloke pois että sopi.

                                            Comment


                                              #23
                                              Tuli eilen asennettua tuo pumppu ja eipäs tosiaan olekaan kuin kaksi piuhaa. Johtonipussa tulee kyllä kolme piuhaa, mutta itse liittimessä ei ole kuin kaksi nastaa. Eli käy hyvin myös 200 3B laitteeseen.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ja laittamalla sen LT:n sensorin käy pumppu melkein 10min sammuttamisen jälkeen. Ei jää epäselväksi toimiiko vai ei.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Liian kylmä anturi ei ole hyvä, koska silloin tosiaan herkästi pumppu käy aina. Tuo aikaraja on siis releeseen sisäänrakennettu eli vaikka lämpökytkin vioittuisi ja johtaisi ikuisesti, ei vedä akkua tyhjäksi.

                                                  Ei siis ole suositeltavaa laittaa liian kylmää anturia, jos ajaa paljon lyhyttä ajoa. Laskin joskus että ainakin 3B S2:n flektikytkentä on noin 100W ja kai se parikymmentä on se pumppukin. Tästä voi sitten jaksaessaan laskea juttuja...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Juu, kesällä tuo Lt:n voi kyllä olla hyvä,kun orkkis tarvii kuitenki sen 97 astetta lähteäkseen käyntiin.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Orkkis tarvii 110 astetta. Se FAE:n vaihtoehtoinen, jonka Proffa tai joku joskus keksi on muistaaksni 95. Sellainen minullakin on ja tuntuu olevan ihan hyvä. Ei turhanpäiten huuda, mutta hieman herkemmin kuitenkin.

                                                      Eikös LT:n oma ole jotain 80 rapiat, joten se siis huutaisi aina.

                                                      EDIT: Tuo 95 oli siis aivan väärä muistikuva, todellinen 105.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kyllä. Ja siihen "huutaa aina" tarkoitukseen sopiva.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          No ihan turha sinne mitään lämpökytkintäkään periaatteessa sitten on ostaa, jos haluaa että se aina höpisee. Kytkimen johdot vaan yhteen niin aina virtojen sammuessa rupeaa kulumaan sähkö.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Juu,ja laittaa jonkun orkkis kytkimen kojelautaan tyhjän paikalle, käy se niinkin. Esitin vain vaihtoehdon. Ja eihän se alle 80asteista nestettä kuitenkaan pyöritä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X