Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tyhjäkäynti korkea lämpimänä (NG, KE3-jettronic, FEI)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tyhjäkäynti korkea lämpimänä (NG, KE3-jettronic, FEI)

    Kyseessä on oma auto.

    Kylmänä käynnistäessä tyhjäkäyntikierrokset ovat normaalit (n. 750rpm). Moottorin(?) lämmetessä lähelle normaalia 90 raatia alkaa tapahtua: kierrokset nousee päälle 1000rpm ja "humppaa" välillä 1000-1070.

    Ts. tuntuu että seos rikastuu jostain syystä, kun laitos lämpenee normaaliksi.

    Tästä seurauksena muun muassa se, että sytytysennakkoa (15 EYKK) ei saa säädettyä kohilleen, koska korjausopas (Haynes) kertoo, että säädettäessä kierrosten pitäisi olla välillä 720-860 rpm sekä moottorin normilämmöissä.

    ISV:n lämpöanturi ja "monitoimi-"(lämpöanturi) vaihdettu.

    ps. imupuolelle pääsee tuntematonta kautta öljyä - voiko vaikuttaa yo. onkelmaan? Kiitos mahd. vinkeistä!

    [COLOR=red]Tarkennettu kuvausta viimeksi muokatessa (ISV muutettu ISV:n lämpöanturiksi)[/COLOR]
    Viimeksi muokannut JonasK; 23.8.2007, 14:41.

    #2
    Jos ISV on pois suljettu niin sitten ihan pelkkä imuvuoto tekee kierroksien hummausta. Varsinkin jos vuoto on lähellä ISV:tä tai ilmamäärämittaria. Eli startti pilottia ruiskuttelemaan joka puolelle, niin löytyy vuodot. Tietysti ihan silmällä ja käsiä käyttäen ne löytyvät myös. Myös kaasuläpän mikrokytkimen toiminta kannattaa varmistaa.

    Öljy imupuolelle tulee kampikammiosta tulevasta huohotin putkesta. Siis normaalia.

    Comment


      #3
      Alkuperäinen kirjoittaja VilleP
      Öljy imupuolelle tulee kampikammiosta tulevasta huohotin putkesta. Siis normaalia.
      Onko ville tosiaan normaalia, että ilmanputsarikoppa, suodatin, imusarja, sekä niihin liittyvät (mm. ilmaletkut) ovat sisältä öljyisiä ja muutenkin likasia?

      ps. vaihdoin tuohon pääkirjotukseen ISV:n tilalle ISV:n lämpöanturin (paksun ylävesiletkun päällä) - ts. itse ISV:tä (tyhjäkäyntimoottori?) en ole vaihtanut.
      ISV:lle tuleva 2-nap. liitin on rikki - kumpi piuhoista menee 1:seen ja toisinpäin?

      Korvaako starttipilotti ns. "leak-indicatorin", vai miksi juuri pilottia ruveta ruikkimaan?

      Comment


        #4
        Kyllä ne aika likaisia on jos ei ole sitten vuoden 89 puhdistettu. Kannattaa ostaa jotain cleaneria ja puhdistaa kaasuläppä ja ilmamäärämittarin kansi ainakin möhnästä.

        Jos tyhjäkäyntimoottoriin(ISV) et ole koskenut, niin siitä kannattaa lähteä liikenteeseen. Eli jos liitin on rikki niin varmaan hummaa tyhjäkäynti. ISV kannattaa myös puhdistaa. Haulla juttua löytyy paljon.

        Startti pilotti on hyvä tuossa hommassa koska kun sitä ruiskuttaa vuotoon, nousevat koneen kierrokset välittömästi. Eli mahdollinen reikä löytyy helposti.

        Mut 99% varmuudella voisin sanoa tuon ISV:n syylliseksi tähän hommaan.

        Comment


        • #5
          Itselläni samanlainen ongelma ratkesi, kun rupesin purkamaan pakosarjaa esille. Oli imusarjan alapuolelta se kaasuvaijerin asentoon reagoiva jousi/talla systeemi hieman mutkalla/vinossa. Eli kun väänsi takaisin suoraksi sen tallan, niin tasaantui tyhjäkäynti kuin nyrkin iskusta. Hankala selittää tuota osaa, mutta imusarjan yläosan alapinnalla sijaitsee.

          Comment


            #6
            Kiitos neuvoista - suurin vika löytyi!

            Sain eilen putsattua ISV:n ja laitoin uuden töpselin siihen. Putsasin sen jarrukliinerillä ja annoin akusta 12V niin tuntui toimivan.

            Itse pääsyyllinen kierrosten nousuun on silti näillä näkymin imuvuoto: moni imupuolen letku oli kiinni mm. ISV:ssä ilman klemmareita enkä letkujen kuntoakaan rupea kehumaan. Laitoin klemmarit sinne, mistä niitä puuttui, mutta vuotaa kiristimien kohdalta vieläkin sekä itse imusarjan liitoskohdasta.

            Tänään jos saan vielä tarvikeliikkeestä imusarjan tiivisteen ja uutta letkua.

            Ps. Mitä letkuja (materiaali) suosittelette imuletkuiksi, jos tekisin nyt "vimosen päälle". Kannattaako ihan metritavara vai pitääkö merkkiliikkeestä ostaa mittatilauksena?

            Comment


              #7
              Metritavarana saa ihan hyvää öljyn ja bensan kestävää letkua. Sitä siis voi käyttää suoriin pätkiin. Mutta siellä on aika paljon erikoisia mutkia ja sen semmosta, ja ne täytyy sitten ostaa alkuperäisenä. Maksaavat sitten ihan kivasti. Esim se ISV:lle tuleva 15cm pitkä mutka maksaa yli 40?. Teppo Kalskeen kautta saa saksasta huomattavasti halvemmalla noita.

              Comment


              • #8
                Ja mulla on ylimääräisiä tiivisteitä myyntiosastolla, jos et tarvikeliikkeestä saa.

                Comment


                  #9
                  Ohjaako tuota isv:tä mikään muu kuin kaasuläpän mikrokytkimen antama tieto? Onko lämpöanturilla(eculle tietoa antava) sormensa myös pelissä? Kun tahtoo lämpimänä aina esim. valoihin pysähtyessä kierrokset hummata 600-1300 välillä. ISV puhdistettiin, mut ei auttanut. Kyseessä siis edelleen NG, ei tuo profiilin ABY.

                  Comment


                    #10
                    Riippuu onko ISV:n venttiili termarimallia vai ihan aito ohjattava ventiili (kuva. Jälkimmäinen säädetään ainakin parametrein: kaasuläpän kytkin, lämpöanturi, kierrokset.

                    Comment


                      #11
                      Ihan aito venttiili se on, tuon tapanen mikä kuvassakin. Pitää yrittää säätää mikrokytkintä ja testata sen toimivuus. Ja vaihtaa lämpöanturi. Ei vaan kuulemma saa enää FAE:n tarvike versiota, joka ois kustantanut alta 20€. Pitää bosch ottaa +40€

                      Comment


                      • #12
                        Onko kukaan löytänyt ratkaisua tuohon tyhjäkäynti ongelmaan. Itselläni alkaa oleen mittatäys kohta.
                        Eli minun ongelma on sellainen:
                        Kun auton käynnistää kylmällä. Ei mitään ongelmaa. Käy niin tasasesti ja nätisti. Mutta kun autolla on ajanut, n. 5-10min eli kone alkaa lämpiämään niin tyhjäkäynti kierrokset nousee 1800rpm.
                        Eli aina kun painaa kytkimen pohjaan niin kierrokset taivaissa.
                        Sen tunteen oikein ajossakin kun isv aukeaa kun nykäsee sillein jännästi.
                        Onhan se hienoo kun on kaupunkiajossa vakionopeudensäädin kun ei tarvi kaasua painaa kun jaksaa mennä isv:n voimin :D Mutta niin hävettää kun liikennevaloissa on kierrokset sen 1800rpm :/
                        Ylävesiletkun anturi ja isv:n pikkuinen putki on jo vaihdettu.

                        Missä voisi olla vika? Mikä antaa tiedon tuolle isv:lle et nyt aukeat?

                        Comment


                          #13
                          Kaasuläpän mikrokytkin antaa tietoa myös isv:n aukenemiselle. Toimiiko se ja onko kohdistettu?

                          Comment


                          • #14
                            khöm... missähän se tarkalleen sijaitsee ja miten se varmistetaan että toimii. Entä miten kohdistetaan? Jos löytyy joku suora ohje jostain tai jos saisi ohjeet siihen? Alkaa kohta huumori mulla loppuun :/

                            Comment


                              #15
                              Kaasuläpän alapuolella. En nyt muista satavarmasti, mutta saatto vaatia imusarjan yläosan irroittamisen, että siihen pääsi kunnolla käsiksi. Toiminnan pystyy parhaiten varmistamaan yleismittarilla. Eli liittimien navasta vastus mittaus. Kytkin auki(kaasu auki) vastuksen pitäisi olla ääretön ja kytkin kiinni(kaasu kiinni) pitäisi olla X ohm vastus, en muista ulkoa paljon. Voi myös olla toisteperin, en muista onko kytkimet sulkevia vai aukaisevia.

                              Varmaan tuohon asemmointiin on tarkkakin ohje olemassa, mutta idea on se että kun kaasuläppä sulkeutuu, niin mikrokytkin naksahtaa, tämän kuulet kun laitat korvan kaasuläpän lähelle ja runppaat kädellä sitä. Kone sammuneena tietenkin.

                              Comment


                                #16
                                Lötkössä oli luokka pitää kytkeä 1mm matkalla kun kaasua avaa. 1mm mittaa tyhjäkäynnin säätöruuvin ja sen stopperin välisestä matkasta, mutta ihan tuntumallakin sen saa kohdilleen riittävästi. Ei tarvitse millään liuskoilla sen enempää mittailla.

                                Eli kytkimen pitää kytkeä/irrottaa kun kaasuläpän sulkee vähän ennen kuin itse läpän liike lakkaa.

                                Comment

                                Working...
                                X