Mistähän löytyisi niille arvoja ja pystyykö niitä tarkasteleen VAG-COMilla jotenkin. Yritin haulla katsella mutta en sieltä oikein saanut mitään selkoa. Auto 2.4 V6
Karkeasti huippuarvo MAFilta pitäisi olla 0,8 x hp eli vaikkapa 0,8x150hp = 120g/s. "Measure Blocks" moottorilta ja kanava 002 pitäisi yleensä antaa yhtenä arvonaan MAFin lukemia. Sitä vain loggaamaan ja vedätys kaasupohjassa matalilta kierroksilta rajoittajalle. Kakkosvaihde riittää, niin ei tule ajettua niin alyttömiä ylinopeuksia. Mittauksista kun piirtää kuvaajan, pitäisi olla tasaista nousua ja huippuarvo vähintääkin yllämainitun kaavan mukainen.
Kysymyksiä sellaisia et eilen tuossa ajeltiin ja katseltiin arvoja ja ilmamäärä oli 2.vaihteella vedettäessä jossakin 150 luokkaa sekä lampda-arvot eivät paljon heitelleet mut se kysymys olisi et kun katsoi group 032 niin ne arvot eivät vaihtuneet ollenkaan vai pitäisikökään edes ?? Siinä oli joitakin lampda-arvoja
Päteekö tuon ilmamäärän kanssa sama sääntö myös dieselien kohdalla. Eli jos kyseessä on 2.5TDI V6 (180hv), niin pitääkö ilmamäärän silloin maximissaan olla jossain 145 tietämillä?
Ilmamassamittarilta tulee moottorille ainoastaan juuri ne samat tiedot, jota tässä luetaan. Niiden perusteella ECU säätää moottoria. Jos niissä ei ole vikaa, ei ole moottorin käyntihäiriötkään MAFista kiinni. Jos anturilta mitataan arvo X, silloin kun arvo X on myös odotettu, anturi toimii, eikö?
Tietysti voidaan kysyä, onko eroa VAG-comin loggaamien arvojen näytetaajuuden ja ECUn säätämiseen käyttämän todellisen näytetaajuuden välillä.
Lambdan tominnan testaamiseen: ohje ja kuvasta näytettynä.
Miltäs kanavalta saa nuo lambdan tiedot, joiden avulla pystyisi piirtämään tuollaisen kuvan mukaisen sinikäppyrän ja vertaamaan kuinka pitkä tuo aikajakso on omassa vekottimessa.Hyvähän tuo olisi varmasti testata kun orkkislambda siellä vielä on.
Tuolta sopiva label-file moottorille, jotta saat VAG-comiin kanaville oikeat selitteet. Sitten vain selailemaan niitä moottorin kanavia, sieltä se tulee vastaan.
Ok, koitan tänään katsella kanavia ja kyselen sitten lisää jos en ole varma minkälaisia lukemia pitäisi näkyä. Labelfilet on asennettu. AJL:ään ei suoraan löytynyt, mutta AEB:n pitäisi olla oikea kuulemma.
AEB:ssä ei ole kuin yksi lambda. Kanavalta 31 ei myöskään nää mitään järkevää.
7:lta sen sijaan näkee esim anturin signaalijännitteen, tosin aika hidas on diagnostiikan päivitysnopeus tuollaseen mittailemiseen. Ennemmin oskilloskoopilla suoraan anturilta.
Muistaakseni ei 180hv V6:ssa nouse juurikaan 1000mg/H yli, riippuu toki onko vakio vai viritetty. Oisko ollu jossain 1100 nurkilla..
Jos kenttäarvoryhmässä 3 katsoo pyydettyä ilmamassa-arvoa, joka on X, vertaa sitä toteutuneeseen arvoon joka onkin X-100, onko silloin massamittari rikki? Oikeessa elämässä useinkaan ei.
Entä jos arvo onkin X+100? Sillonkin massamittari voi olla viallinen.
Tällaset tilanteet tulee vastaan dieseleissä usein.
Juu, heitin vain tuon arvauksen lambdan kanavista tuon AEB:n filun kohdan mukaan:
31,0,Oxygen Sensor Voltage
31,1,O2 Sens Bef TWC,Voltage
31,2,O2 Sens Aft TWC,Voltage
Meni siis ilmeisen huti.
Tero, eli siis VAG-comilla ei näekään suoraan MAFilta tulevaa arvoa, vaan jotain käsiteltyä tai vain oletettavaa dataa? Elin ilmeisen väärässä käsityksessä, että MAFin arvo on suoraan yhdeltä kanavalta saatu arvo. Silloin toki luettu arvo, jota ei tilanteessa voi oikeasti tulla, kertoo anturin viallisuudesta.
Oliko tuo 1000mg/H oikeassa yksikössä vai kirjoitusvirhe? Milligrammaa per jotain, vai mitä yksikköä tuo meinaa?
Itse sain kyllä vag-comilla käppyrää piirrettyä, mutta taisi olla melkolailla excelissä interpoloitu kuvaaja :)
Näkee näkee. Ryhmässä kolme näkyy ecun laskenallinen, pyydetty ilmamassa-arvo ja todellinen arvo.
Tuo todellinen arvo useimmiten ei vastaa aivan laskennallista. Esim 1.9TDI:n eri tehoversioissa on täyskaasulla pyydetty arvo aina 850mg/H, todellista kuitenkin saattaa olla vain 780mg/H tai tehokkaammassa mallissa vaikka 820.
Dieseleissä vielä monesti kun on ahtopaineensäädössä pientä elämistä, niin sekin vaikuttaa tottakai mitattuun ilmamassaan.
Comment